سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

حمله شدید موسس تلگرام به واتساپ و سیگنال: جاسوس آمریکا هستید! نکات خواندني

حمله شدید موسس تلگرام به واتساپ و سیگنال: جاسوس آمریکا هستید!
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - گجت نیوز / اخیرا درگیری فوق‌العاده شدیدی بین پیام رسان های مختلف شکل گرفته و تلگرام سیگنال و واتساپ را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده است. حمله موسس تلگرام به واتساپ و سیگنال سبب شده میلیون‌ها کاربر نگران شوند. 
در هفته اخیر دنیای تکنولوژی بیشتر تحت‌تاثیر معرفی آیپدهای جدید اپل قرار داشت؛ اما در همین زمان یک درگیری پیش‌بینی‌ نشده نیز بین پیام‌رسان‌های مطرح جهانی شکل گرفت. اتفاقی که سبب شده بسیاری از کاربران با تردید نسبت به امنیت تلگرام، واتساپ و سیگنال نگاه کنند.
موسس تلگرام با حمله به سیگنال و واتساپ امنیت میلیاردها کاربر را زیر سوال بر د
تلگرام معمولا به‌عنوان یک پیام رسان امن شناخته می‌شود؛ اما مدیرعامل پیام‌رسان سیگنال اخیرا چنین چیزی را زیر سوال برده است. به‌ادعای وی تلگرام به‌شدت ناامن است و پشت صحنه با دولت‌های مختلف همکاری می‌کند. به‌بیانی دیگر ادعاها و صحبت‌های تلگرام در مورد آزادی بیان و حریم شخصی توخالی هستند. مدیرعامل سیگنال این ادعا را در پاسخ به حمله تلگرام به واتساپ و سیگنال مطرح کرده است. پاول دورف پیشتر گفته بود که حتی پیام‌های امن این پیام‌رسان‌ها قابل دسترسی هستند.

اما ماجرای حمله تلگرام به سیگنال از کجا شروع شد؟ ایلان ماسک مرد جنجالی دنیای فناوری بود که با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس آتش در خرمن پیام‌رسان‌ها انداخت. ایلان ماسک 182 میلیون فالوور در ایکس دارد و به‌همین‌خاطر کوچکترین صحبت‌های وی بازتابی جهانی در اخبار فناوری پیدا می‌کنند. او گفته بود که پیام‌رسان سیگنال آسیب‌پذیری‌های مشخصی دارد که بررسی نمی‌شوند و این موضوع سبب تعجب وی شده است.
ایلان ماسک این صحبت را پس از مقاله جنجالی City Journal مطرح کرد. در این مقاله به ارتباط خاص یکی از اعضای هیئت مدیره سیگنال به‌نام Katherine Maher با مقامات دولت آمریکا اشاره شده بود. ادعا شده است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در همان روزهای آغازین شکل‌گیری سیگنال در این پیام‌رسان سرمایه‌گذاری کرده بودند. همین نیز سبب شده که تردیدهای جدی در مورد امنیت این پیام رسان مطرح شود.
ظاهرا Maher نیز در طول زندگی حرفه‌ای خود ارتباطات پنهانی با مقامات دولتی و مخصوصا اطلاعاتی آمریکا داشته است. شاید با خود بگویید که من از پیام‌رسان سیگنال استفاده نمی‌کنم و حمله تلگرام به آن نیز برای من اهمیتی ندارد. اما اینگونه نیست. پروتکل رمزنگاری سیگنال با دیگر پلتفرم‌های مطرح بازار مثل واتساپ، فیسبوک مسنجر و گوگل مسجز اشتراکات بسیار زیادی دارد و همین نیز سبب می‌شود که در مورد امنیت آنها هم تردید وجود داشته باشد.
در واقع تلگرام تنها به سیگنال حمله نکرده، بلکه اکثر پیام‌رسان‌های مطرح را هدف قرار داده است. مخصوصا اینکه در میان پلتفرم‌های مطرح بازار تنها iMessage است که از پروتکل دیگری استفاده می‌کند. هرچند چنین چیزی لزوما به معنی امنیت 100 درصدی آن نیست.
البته مسئله حمله تلگرام به واتساپ و سیگنال فقط به‌خاطر پیام ایلان ماسک صورت نگرفت. بنیان‌گذار توییتر، جک دروسی نیز به مقاله City Journal لینک داده و گفته بود که از چنین موضوعی خبر نداشته است. ایلان ماسک هم در پاسخ به او گفت که این مسئله نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. همین مکالمه کوتاه سبب شد که بحرانی بزرگ در دنیای تکنولوژی به‌وجود آید.
مدیرعامل سیگنال خیلی زود به ماجرا واکنش نشان داد و به ایلان ماسک گفت که ما هیچ شواهدی مبنی بر وجود آسیب‌پذیری در سیگنال نداریم و کسی نیز شواهدی را ارائه نکرده است. به‌ادعای خانم مدیرعامل تیم سیگنال از پروتکل خاصی برای برطرف کردن آسیب‌های امنیتی بهره می‌برد و خود را موظف به برطرف کردن هرچه سریع آنها می‌داند. وی همچنین از ایلان ماسک خواست که اگر اطلاعاتی در مورد مشکلات امنیتی دارد، حتما به وی اطلاع دهد.
خانم ویتکر سپس جک دورسی را مخاطب قرار داد و گفت که امنیت سیگنال ارتباطی با ماهیت Katherine Maher ندارد. آنها طوری سیگنال را توسعه داده‌اند که هیچکس نتواند به‌صورت پنهانی حریم‌خصوصی کاربران را خدشه‌دار کرده و فرار کند. اینجا بود که موسس تلگرام فرصت را برای حمله به سیگنال غنیمت شمرد. پیشتر نیز تلگرام بارها رقیبان خود را هدف انتقادات تند قرار داده بود.
موسس تلگرام در کانال شخصی خود یک استوری از جک دورسی را به‌اشتراک گذاشت. در این استوری گفته می‌شود که سران پیام‌رسان ایمن سیگنال با وزارت خارجه آمریکا برای تغییر رژیم در کشورهای دیگر همکاری می‌کنند. در حالی که این افراد کوچکترین باوری به اینترنت آزاد ندارند. پاول دورف همچنین گفت که دولت آمریکا 3 میلیون دلار را صرف ساخت سیستم رمز‌نگاری سیگنال کرده است و حالا همان سیستم در واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر، گوگل مسجز و اسکایپ استفاده می‌شود.
ظاهرا اینگونه به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های مطرح تکنولوژی در آمریکا اجازه ندارند پروتکل‌های رمز‌نگاری خود را به‌صورت مستقل از دولت توسعه دهند. دورف همچنین ادعا کرد که برخی افراد مهم به‌وی گفته‌اند که پیام‌های شخصی آنها در پیام‌رسان سیگنال توسط دادگاه‌ها و رسانه‌های آمریکایی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌ است. حمله شدید تلگرام به سیگنال در اینجا پایان نیافت. دورف همچنین یادآور شد که سیگنال همیشه در پاسخ به نگرانی‌های امنیتی گفته است که ما پلتفرمی متن‌باز هستیم و هرکسی می‌تواند متوجه شود که همه‌چیز ایمن است. هرچند ظاهرا چنین جوابی چیزی جز یک دروغ بزرگ نیست.
البته مدیرعامل سیگنال نیز ساکت ننشست و پاسخ تلگرام را داد. خانم ویتکر با لینکی به یک مقاله مربوط به سال 2021 یادآور شد که در آن زمان باگ مهمی در سیستم رمزنگاری تلگرام وجود داشته و در سکوت خبری برطرف شده است. هرچند به‌باور وی این باگ اتفاقی نبود و از قصد توسط توسعه‌دهندگان این پلتفرم ایجاد شده بود. وی همچنین گفت که موسس تلگرام در گذشته با مقامات روسیه ارتباط داشته است و فرد مناسبی برای صحبت کردن درباره امنیت کاربران نیست.
حمله متقابل تلگرام و سیگنال سبب نگرانی افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان شده است. درست است که سیگنال چند ده میلیون کاربر دارد؛ اما فراموش نکنید که پروتکل رمزنگاری این پیام‌رسان توسط میلیاردها کاربر استفاده می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان گفت که آیا این اتهامات واقعی هستند یا اینکه صرفا برای تخریب رقیب بیان می‌شوند. هرچند اگر واقعی باشند و دولت‌ آمریکا در مخفی برای دسترسی به پیام‌ها داشته باشد، عملا مفهوم پیام ایمن بر باد می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/741332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده سپاه کرمانشاه: شهید جمهور رئیسی، شهید رجایی را برای مردم تداعی کرد

سوگواری مردم سمنان در غم شهادت رئیس جمهور و همراهانش

اولین ماموریت فضاپیمای «استارلاینر» فعلا انجام نمی‌شود

اگر منتظر گلکسی زد فولد 6 اولترا هستید شاید سامسونگ شما را ناامید کند

از هند تا ایران؛ سوگ‌سروده‌های شاعران در فراق «رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان»

ارتباط کابوس دیدن با ابتلا به بیماری‌های خودایمنی

مغز در هنگام خواب دکمه تنظیم مجدد را می‌زند

طراحی یوتیوب بار دیگر تغییر کرد

انویدیا حالا هر سال تراشه‌های هوش مصنوعی جدیدی تولید خواهد کرد

راه کاهکشان در آیینه دریاچه‌های جهان

عینک هوشمند Ray-Ban متا به قابلیت ارسال استوری اینستاگرام مجهز شد

روسیه اسلحه فضایی به مدار زمین برد

ماهواره‌های جاسوسی نسل جدید ایالات متحده به فضا رفت

سایتی که لیستی از بازی‌های قابل اجرا روی لپتاپ‌های آرم به شما میدهد

تیک‌تاک احتمالاً بخش دیگری از کارمندان خود را اخراج می‌کند

حافظه‌ای که می‌تواند به «زهره» برود

بسیج همه امکانات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تشییع شهدای خدمت

کاربران اپل ویژن پرو ابرقهرمان می‌شوند

تراشه های Honor 200 و Honor 200 Pro پیش از رونمایی فاش شد

ویدیو تبلیغاتی سرفیس لپ تاپ و سرفیس پرو 2024 مایکروسافت

ساخت الماس مصنوعی با کیفیت بالا

ماموریت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به Rise of the Ronin اضافه می‌شود

ادامه تصاحب‌های مایکروسافت؛ پس از ناشر کال آو دیوتی، حالا نوبت مالک استیم است؟

تقلید قدم به قدم شیائومی از اپل، حتی در تبلیغات!

اطلاعیه‌ سراسری سامسونگ برای کاربران گوشی های گلکسی در سراسر دنیا

می‌خواهید گلکسی S24 اولترا بخرید؟ دست نگه دارید!

نگاه نزدیک کاوشگر استقامت به صخره ای در مریخ

سامسونگ با همکاری آرم روی توسعه 6G کار می‌کند

Akuma جدیدترین مبارز Street Fighter 6 اضافه شد

چاپ 3 بُعدی لنز چشمی با یک رزین جدید ممکن می‌شود

ایموجی‌های جدید وارد دستگاه‌های ویندوزی می‌شوند

ویدیویی از لحظه فرود کاوشگرِ استقامت روی مریخ

لایک‌ها در پلتفرم ایکس مخفی می‌شوند

ابزار رسمی مادسازی بازی The Witcher 3 Wild Hunt منتشر شد

طوفان های خورشیدی به زودی زمین را در برمی گیرند

ویندوز 11 حالا قابلیت کپی‌پیستِ قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی دارد

هواوی مدل هوش مصنوعی جدیدی به زبان عربی معرفی کرد

درمان دیسک کمر با فناوری‌نانو

چوب حراج اپل به گوشی های آیفون در چین

قیمت گلکسی رینگ احتمالا کاربران را شگفت‌زده خواهد کرد

سلول‌های چربی کوچک در آینده منجر به افزایش وزن می‌شوند

مسیر حرکت با صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در غیاب خدمتگزاران صادق متوقف نخواهد شد

اولین تماس ویدیویی توسط اینترنت ماهواره‌ای با موفقیت انجام شد

استودیو لندن پلی استیشن تعطیل شد

اسپیکر قابل حمل 2024 سونوس 10 ساعت موسیقی پخش می‌کند

ذراتی که سد سرعت نور را می‌شکنند

اولین تماس ویدیویی با اینترنت ماهواره‌ای با موفقیت انجام شد

رصد اولین ابرسیاه‌چاله‌های در حال ادغام توسط جیمز وب

استقبال ژاپنی‌ها از نسخه سوییچ Biomutant فوق‌العاده بوده است

چت‌بات هوش مصنوعی ایلان ماسک در مسیر ChatGPT قدم برمی‌دارد