سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تبلیغات مقایسه ای یکی از گونه های تبلیغات بازاريابي

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - یک تبلیغ یا آگهی جدا از آن که از طریق چه رسانه ای و با چه ابزاری مخاطب را هدف قرار می دهد، دارای گونه ها یا انواع مختلفی است. رسانه ی یک تبلیغ می تواند تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجله، اینترنت، سطح شهر یا ... باشد. اما از چه شکل تبلیغی برای محصول یا برند خود باید استفاده کنیم ؟ آیا در تبلیغ باید اطلاعات فنی متعدد را ارائه دهیم ؟ یا بهتر است در تبلیغ صرفاً استفاده از محصول یا برندمان را در فضایی مثبت نمایش دهیم ؟ یا شاید، تبلیغات غیر مستقیم که اشاره ی به خصوصی به محصول ما ندارد، مد نظر شما باشد. به هر حال هر کدام از این موارد یکی از گونه های تبلیغات هستند.
تبلیغات مقایسه ای یا همان Comparative Advertising یکی از گونه های تبلیغات است که می تواند در هر کدام از رسانه های اشاره شده مورد استفاده ی شرکتها و مدیران برندها قرار گیرد. همواره در تبلیغات مقایسه ای، محصول یا خدمت تبلیغ دهنده با محصول یا خدمت شرکتها و عرضه کنندگان رقیب مورد مقایسه قرار می گیرد و آگهی یا تبلیغ سعی می کند برتری های محصول تبلیغ دهنده را بر محصولات رقیب پررنگ تر جلوه دهد و اهمیت آنها را به مخاطب نمایش دهد.
آن چه باید در اینجا اشاره کنیم، آن است که در تبلیغات مقایسه ای عموماً اشاره به محصول یا برند رقیب به صورت مستقیم صورت می گیرد یا دست کم این مقایسه به گونه ای است که مخاطب به آسانی تشخیص می دهد که آگهی کدام محصول یا برند را مورد مقایسه قرار داده و محصول خود را برتر و بهتر از آن می داند. کشورهایی مثل آلمان، نروژ و برخی دیگر این گونه از تبلیغات را ممنوع می دانند و کمتر چنین آگهی هایی در این کشورها دیده می شود. اما در فضای کسب و کار ایالات متحده ی آمریکا مشاهده ی تبلیغات مقایسه ای نباید چندان تعجب آور باشد.
سوالی که در اینجا مطرح می شود، آن است که آیا چنین مقایسه ای که محصول ما را در مقابل محصول رقیب قرار می دهد و به روشنی آنها را با هم مقایسه می کند، می تواند برای برند یا محصول ما نتیجه ی مثبتی داشته باشد ؟ پاسخ به این سوال، اصلاً کار ساده ای نیست، و انتظار هم نمی رود که یک پاسخ بلی یا خیر به این پرسش بدهید.
هیچ شرکت یا برندی در شرایط عادی به استفاده از تبلیغات مقایسه ای روی نمی آورد. این گونه از تبلیغات معمولاً زمانی دیده می شود که شرایط زیر برای آن شرکت (محصول) حاکم باشد :
1-رقابت بسیار شدیدی بر بازار حاکم باشد.
2-سهم بازار رقبا بسیار به یکدیگر نزدیک باشد.
3-تعداد رقبای اصلی حاکم بر بازار اندک باشد.
4-شرکتها، هیچ راه حلی به جز کسب سهم رقیب برای افزایش فروش نداشته باشند !
5- شباهت محصول دو رقیب به یکدیگر زیاد باشد، و به دلیل ماهیت محصول یا بازار، امکان ایجاد تنوع یا تمایز کمتری وجود داشته باشد.
طبیعی است که تبلیغات مقایسه ای ریسکهایی را به همراه داشته باشد. مهمترین این ریسکها مربوط به تشدید فضای رقابتی است. اگر شما در یک تبلیغ تلویزیونی از این نوع آگهی استفاده کنید، و محصول رقیب را مورد مقایسه قرار دهید، طبیعتاً باید منتشر حرکت بعدی رقیب باشید و احتمالاً این چرخه ادامه خواهد داشت و همان طور که گفتیم، فضای رقابتی شدیدتر می شود.
پیشنهاد می کنم، توصیه های زیر را در مورد تبلیغات مقایسه ای جدی بگیرید.
پرهیز از ورود به تبلیغات مقایسه ای در فضای رکود اقتصادی
همان طور که گفتیم، تبلیغات مقایسه ای مربوط به فضاهای به شدت رقابتی هستند، و در جایی به کارگرفته می شود که احتمالاً شرکت راه حل موثری برای افزایش سهم بازارش به غیر از کسب سهم رقیب را نداشته باشد. مدیران محصول، مدیران بازاریابی و مدیران برند باید توجه کنند، اگر کاهش فروش، یا مشکلات مالی حاکم بر شرکتشان به دلیل رکود اقتصادی و برخی متغیرهای کلان اقتصادی باشد، ورود به تبلیغات مقایسه ای به مثابه سمی مهلک خواهد بود ! تصور کنید شما در شرایط رکود اقتصادی که به دلیل شرایط کلان خارج از مرزهای شرکت (و رقبا) به وقوع پیوسته است یک تبلیغ مقایسه ای تولید کنید و آن را در رسانه های منتشر کنید. به نظرتان نتیجه است چه خواهد بود ؟ چنگ قیمتها، کاهش قیمت و افزایش فشارها و مشکلات مالی، اولین نتیجه ی ورود شما به تبلیغات مقایسه ای خواهد بود !
پرهیز از ورود به تبلیغات مقایسه ای با بودجه ی اندک
اگر بودجه ی تبلیغاتی شما اندک است، قید تبلیغات مقایسه ای را به طور کامل بزنید. تصور کنید شما یک کمپین تبلیغاتی را با تکیه بر مقایسه ی محصول خود و رقیب را با بودجه ی کمی شروع کرده اید و پس از آن رقیب در مدت کوتاهی کمپینی گسترده تر را برای پاسخگویی به شما راه اندازی کرد ! شما به سادگی شکست خواهید خورد !
پرهیز از ورود به تبلیغات مقایسه ای با چشمان بسته
باید اطلاعاتتان کامل باشد، باید به هر نحوی که می توانید از مراکز تحقیق و توسعه ی (R&D) رقیب مطلع باشید. بیایید تصور کنیم، که شما تولید کننده ی یک گوشی تلفن همراه هستید و برای کسب سهم بازار رقیبتان، در یک تبلیغ مقایسه ای نشان می دهد که باتری های گوشی تلفن همراه شما 30 دقیقه بیش از گوشی های رقیب کار می کند. به ظاهر شما پیروز شده اید، اما اگر در همان زمان مراکز تحقیق و توسعه ی رقیب در حال طراحی گوشی با باتری هایی باشند که چندین برابر قبل کار می کنند، شما چگونه می خواهید به موقعیت قبلی خود در بازار بازگردید؟
در پایان باید توجه داشته باشید، که مقایسه ی محصول با برندهای قدرتمند که مشتریان وفادار بسیاری دارند، کار بسیار خطرناکی است. چنین مقایسه ای شانس شما را برای جذب مشتریان وفادار برند رقیب دقیقاً به صفر می رساند !
نمونه هایی از تبلیغات مقایسه ای
همان طور که در ابتدای این مطلب آمده بود، تبلیغات مقایسه ای کمتر در اروپا دیده شده است، اما در ایالات متحده امریکا می توان مواردی را نام برد.
رقابت شدید پپسی و کوکاکولا در دهه 80 میلادی یکی از بهترین نمونه های تبلیغات مقایسه ای است. شما می توانید فیلم یکی از این تیزرهای تبلیغاتی را در مطلب « بررسی یک تبلیغ؛ پپسی در مقابل کوکاکولا » مشاهده فرمایید.
همچنین رقابت اپل و بلک بری (Apple و Blackberry) که تولید کننده تلفنهای همراه هستند در سالهای اخیر در بازار آمریکا، نمونه هایی جدید از تبلیغات مقایسه ای هستند.
تصویر زیر نیز یکی از دیگر از تبلیغات مقایسه ای است که بین دو شرکت آمریکایی Verizon Wireless و AT&T رخ داده است و البته ما از نتیجه ی این تبلیغ مقایسه ای Verizon Wireless که خود را در گستردگی شبکه اش برتر از AT&T این غول آمریکایی نشان داده است در دست نداریم !
در بین تبلیغات ایرانی هم کمتر می توان تبلیغات مقایسه ای را مشاهده نمود، شاید هم علت اصلی آن فقدان فضای رقابتی بسیار شدید باشد.
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/100898/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران