سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

هفت نکته کلیدی برای موفقیت برندسازی از طریق اسپانسرینگ مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اسپانسرینگ را باید یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات یکپارچه بازاریابی دانست، که امروزه بسیار مهم و پراهمیت تلقی می شود. از سوی دیگر برگزاری رویدادها و حامی گری این رویدادها یکی از روشهایی است که کمک می کند، بنگاه ها موفق به سخن پراکنی شوند. مثلاً شرکت Pillsbury در سال 1949 اولین مسابقه آشپزی را برگزار کرد و یک رویداد به وقوع پیوست که یک سخن پراکنی بزرگ برای شرکت مذکور را در پی داشت. در واقع پیلزبری با این کار قصد داشت به مردم اعلام کند که در حوزه مواد غذایی نوآور و تامین کننده مواد غذایی با کیفیت بالاست.
حامی گری که در عنوان این مقاله با نام اسپانسرینگ از آن یاد شده است، شکلهای مختلف و ظرافتهای خاص خودش را دارد، متاسفانه بسیاری از سازمان ها و شرکتهای ایرانی از درک آن عاجزند، آنها کورکورانه وارد این بخش می شوند و فقط سرمایه خود را از بین می برند. آکر در کتاب «رهبری برند» به خوبی در چگونگی حامی گری و شرایط آن بحث کرده است. «آکر» معتقد است که حامی گری به 6 دلیل می تواند به ایجاد برند کمک کند :
1- کل سازمان باید به صورت کاملاً منسجم عمل کنند تا واقعه حامی گری به خوبی اتفاق افتد.
2- باید دقت داشت که مشتری در این واقعه در معرض تجربیات جدید قرار گیرد.
3- شرکتها می توانند از این وقایع برای به نمایش گذاشتن محصولات جدید خود استفاده کنند.
4- حامی گری باید بتواند مشتریان بازار هدف را در معرض برند قرار دهد.
5- حامی گری باید از ویژگی انتقال معنای حداکثری در ذهن مخاطب مورد نظر برند برخوردار باشد.
6- یک شرکت، فقط وقتی حامی واقعی یک رویداد تلقی خواهد شد که به واقع بخشی از آن رویداد شده باشد.
دکتر امیر اخلاصی در کتاب « اصول برندسازی : رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی » به هفت نکته کلیدی برای موفقیت یک برنامه حامی گری اشاره کرده است. جمع بندی دکتر اخلاصی از نکات مختلف پیرامون حامی گری در کتاب مذکور که در ادامه می خوانید را باید یکی از معدود منابع فارسی بدانیم به با رویکرد IMC به موضوع حامی گری پرداخته است؛ این کتاب علاوه بر موضوع حامی گری در فصول مختلف موضوعات کاربردی و بدیع فراوانی را پیرامون برندسازی را برشمرده است که می تواند برای مدیران ایرانی خصوصاً کسب و کارهایی که بر پایه برند خلق می شوند مفید و موثر باشد.
1- برای حامی گری باید اهداف ارتباطی کاملاً مشخص تعریف شده باشد. دلیلی ندارد که شرکت حامی هر رویدادی شود. بسیاری از سازمانها بدون داشتن اهداف مشخص و به صورت کاملاً کوکورانه حامی هر واقعه ای می شوند و سرمایه خود را دور می ریزند.
2- در حامی گری باید پیش فعالانه عمل شود. از آنجایی که باید بر اساس اهداف ارتباطی از پیش تعیین شده حرکت کرد؛ شرکت موظف است به سمت رویدادهای مختلف، برای جذب حامی گری برود نه اینکه سازمانها به سراغ شرکتها بیایند.
3- در حامی گری باید به سراغ رویدادهایی رفت که کاملاً با پیام برند شرکت هماهنگ باشد. برای مثال یکی از بهترین هماهنگی هایی که در حامی گری ره داده، حامی گری برند سیستکو برای بازیهای المپیک بوده است. در واقع حامی گری از رویدادی که دهم و صدم ثانیه در آن اهمیت دارد، انتخاب هوشمندانه ای است.
4- نباید حامی رویدادی شد که برند شرکت در حاشیه قرار گیرد بلکه باید مالک آن رویداد شد به گونه ای که حضور برند شرکت در آن به طور کامل، ملموس و پررنگ باشد.
5- زمانی که شرکتی حامی یک رویداد می شود باید کاملاً هوشمندانه به دنبال فرصت برای سخن پراکنی در مورد خود باشد و فرصتها را شکار کند.
6- باید به این نکته توجه داشت که حامی گری مزایای دیگری نیز علاوه بر سخن پراکنی دارد. در این رویداد می توان محصولات جدید را معرفی کرد و ارتباط موثری را با افراد کلیدی برقرار نمود. تمامی این موارد مزیت است و باید به دنبال مزایای بیشتری در حامی گری گشت.
7- نکته آخر این که حامی گری باید به صورت فعالانه مدیریت شود، در غیر این صورت رویداد موثری رقم نخواهد خورد و سرمایه شرکت هدر خواهد رفت.
نگارنده، کتاب « اصول برندسازی : رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی » نوشته دکتر امیر اخلاصی را به مثابه یک راهنمای عملی برای برندسازی و پایه ای برای مدیریت برند می داند. از این روی مطالعه آن را به علاقه مندان و دانشجویان رشته های مدیریت و MBA و خصوصاً صاحبان کسب و کارهایی که مبتنی بر برند هستند به شدت توصیه می کند.
با این وجود قصد دارم، نسبت به نکته شماره 4 از 7 نکته کلیدی برای موفقیت برنامه اسپانسرینگ انتقاد کنم. در واقع تجربه اینجانب در تعامل با کسب و کارهای کوچک و متوسط باعث شده است، تا نگرشی متفاوت به این موضوع داشته باشم. نمی توان انتظار داشت که تمام شرکتها در برنامه های اسپانسرینگی حاضر شوند که لزوماً در محور حامی گری قرار گیرند. در همان المپیک، چندین اسپانسر حاضر هستند که میزان حضور آنها در المپیک به یک میزان نیست، اما برخی از اسپانسرهایی که شاید در قیاس با اسپانسرهای اصلی در حاشیه قرار گرفته اند نیز بهره لازم را از حامی گری برده اند. در واقع نحوه حضور در برنامه های حامی گری بسیار به استراتژی شرکت و خصوصاً استراتژیهای برندینگ بستگی دارد و بدون شک، این موارد تحت تاثیر شرایط نقدینگی شرکت و علی الخصوص دوره عمر سازمان و برند دارد.
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب اصول برندسازی با رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی نوشته دکتر امیر اخلاصی انتشارات علمی
در صورت تمایل به مطالعه این کتاب می توانید برای تهیه کتاب با شماره‌های ناشر 02166465970 و یا 09121196279 تماس حاصل فرمایید.



این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی گردآوری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/103709/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!