سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

با اتکا به ظرفیت‎های ایرانی

تولید و توسعه در میدان مشترک آزادگان جنوبی ادامه دارد وزارت نفت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - میدان مشترک آزادگان جنوبی که ظرفیت تولید روزانه نفت آن تا سال 92 از 40 هزار بشکه تجاوز نمی‌کرد، هم‌اکنون با ظرفیت تولید روزانه 140 هزار بشکه عملیاتی است و نماد بارزی از ثمربخشی بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی صنعت نفت به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار شانا، توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی از سال 93 و پس از آنکه شرکت ملی نفت ایران، پیمانکار چینی این میدان را در واکنش به بی‌عملی و تعلل‌های فراوان خلع ید کرد، شتاب گرفت، به‌طوری که امروز ظرفیت تولید روزانه نفت این میدان مشترک به حدود 140 هزار بشکه رسیده است و پیش‌بینی می‌شود کار توسعه فاز نخست این طرح در سال 1400 به پایان برسد.
استقرار واحد فرآورش سیار در شرایط تحریم
تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی را در سال‌های اخیر نماد بارزی از ثمربخشی بهره‌مندی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌داند و می‌گوید: نه تنها از حیث توسعه و افزایش ظرفیت تولید با تکیه بر توان داخل، بلکه این طرح از حیث اجرای پروژه استقرار واحد فرآورش سیار (Skid Mounted) 50 هزار بشکه‌ای در شرایط سخت تحریم نیز عملکردی مثال‌زدنی داشته است.
وی با بیان اینکه تجربه خوب استقرار واحد فرآورش سیار در آزادگان جنوبی سبب شد این روند در قالب دستورعملی (دستورعمل الزام به تغییر روش ساخت و نصب واحدهای (Skid Mounted) بهره‌برداری و نمک‌زدایی) از سوی وزیر نفت ابلاغ و فراگیر شود، ادامه می‌دهد: غالب هزینه‌های توسعه یک میدان مربوط به حفاری چاه‌ها، احداث خطوط لوله و فرآیندهای میانی است، اما عملیاتی نشدن واحد فرآورش که سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های توسعه‌ای ندارد، می‌تواند اجرای کامل یک پروژه را به تعویق بیندازد و به خواب سرمایه منجر شود.
دهقانی به این سوال که آیا آزادگان جنوبی به دلیل تکمیل نشدن واحد فرآورش (CTEP) هم‌اکنون دچار مشکل است؟ پاسخ می‌دهد: در آزادگان جنوبی با مشکلی مواجه نیستیم، چراکه بخشی از ظرفیت واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون و همچنین ظرفیت واحد فرآورش سیار را در اختیار داریم. البته برای فرآورش نفت هدف‌گذاری شده در فاز نخست توسعه آزادگان جنوبی (320 هزار بشکه در روز) حتما به ظرفیت فرآورش بیشتری احتیاج خواهیم داشت که با توجه به برنامه‌ریزی برای تکمیل و بهره‌برداری CTEP آزادگان جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت این میدان تا آن زمان افزایش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، وزیر نفت تیرماه امسال دستورعمل الزام به تغییر روش ساخت و نصب واحدهای (Skid Mounted) بهره‌برداری و نمک‌زدایی را به شرکت ملی نفت ایران و معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ و تاکید کرد از این پس، اقدام به برگزاری مناقصه یا عقد قرارداد به هر ترتیب برای اجرای واحدهای بهره‌برداری یا نمک‌زدایی نفت در خشکی (به جز مواردی استثنا) نباید به روش متعارف گذشته صورت گیرد؛ رویکردی که با انجام اقدام‌هایی از جمله تدوین چارچوب همسان قراردادی، تدوین مجموعه الزامات فنی و اچ‌اس‌یی، تدوین الگوی ارزیابی صلاحیت شرکت‌های متقاضی و برگزاری فراخوان مربوطه، در فاز اجرا قرار دارد.
کفایت ظرفیت فرآورشی موجود
جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان نیز درباره ظرفیت فرآورشی موجود در غرب کارون به «شانا» می‌گوید: واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون هم‌اکنون برای فرآورش حجم بیشتری از نفت تولیدی این منطقه ظرفیت دارد.
وی با اشاره به اینکه واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون در سال 96 به بهره‌برداری رسید تا در زمان نیاز پذیرای نفت تولیدی میدان‌های سپهر، جفیر، سوسنگرد و سهراب نیز باشد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هنوز توسعه سهراب و سوسنگرد آغاز نشده و توسعه میدان‌های سپهر و جفیر (نفت تولیدی فعلی جفیر به این واحد ارسال می‌شود) هم به‌تازگی کلید خورده، بنابراین این واحد فرآورشی برای دریافت نفت بیشتر از غرب کارون ظرفیت و آمادگی کامل دارد و میدان‌های این منطقه عملیاتی از جمله آزادگان جنوبی، برای افزایش ظرفیت تولید با هیچ‌گونه مشکلی مبنی بر کمبود ظرفیت فرآورشی روبه‌رو نیستند.
بر اساس این گزارش، واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی غرب کارون با ظرفیت فرآورش روزانه 165 هزار بشکه نفت خام در سال 96 به مدار آمد؛ به این ترتیب که فاز نخست آن در آبان‌ماه سال 94 راه‌اندازی شد، فاز دوم سال 95 به مدار آمد و سرانجام فاز سوم نیز سال 96 راه‌اندازی شد و این ظرفیت فرآورشی تاکنون توانسته است نقش موثری در فرآورش نفت تولیدی غرب کارون ایفا کند.
این را هم باید یادآور شد که پس از پایان مراحل توسعه هر یک از میدان‌های حوزه غرب کارون (از سوی شرکت متن)، راهبری تولید از میدان‌ها به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار می‌شود که در همین راستا، مسئولیت بهره‌برداری از میدان آزادگان جنوبی به نفت و گاز اروندان واگذار شده و در دستور کار این شرکت قرار دارد.
وضع کنونی واحد فرآورش مرکزی
اگرچه هم‌اکنون مشکلی از حیث فرآورش نفت تولیدی آزادگان جنوبی وجود ندارد، اما به گفته سرپرست طرح توسعه آزادگان جنوبی در شرکت متن، فعالیت‌های مهندسی و اجرایی ساخت واحد فرآورش مرکزی (CTEP) آزادگان هم در دست اجراست.
نصرالله زارعی از این واحد فرآورشی به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد فرآورش بالادستی صنعت نفت کشور (با ظرفیت فرآورش روزانه 320 هزار بشکه) یاد می‌کند و می‌گوید: این واحد تا پایان سال 1400 آماده فرآورش تمام نفت تولیدی برنامه‌ریزی‌شده در آزادگان جنوبی خواهد شد.
به گفته وی، برای تسریع در اجرای پروژه، اقلام و تجهیزات دیرتحویل آن که قبلا از سوی شرکت متن و تماماً توسط سازندگان داخلی سفارش ساخت شده بود ساخته و به سایت حمل شده‌اند و مابقی پیشرفت 65 الی 98 درصدی دارند
زارعی درباره روند کلی فعالیت‌های توسعه‌ای در آزادگان جنوبی می‌گوید: با تکیه بر توان پیمانکاران و سازندگان داخلی، تاکنون بیش از 165 حلقه چاه حفاری، بیش از 70 درصد خطوط لوله جریانی و چندراهه‌ها و خطوط لوله اصلی اجرا و با استفاده از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در غرب کارون و همین‌طور واحد فرآورش سیار، ظرفیت تولید نفت میدان به 140 هزار بشکه در روز رسیده است. هزینه ایجاد ظرفیت تولید یک بشکه نفت نیز در این میدان کمترین هزینه را در بین میدان‌های مشابه دارد و از همه مهمتر آنکه این طرح از حیث استفاده حداکثری از توان پیمانکاران و سازندگان و مشاوران داخلی رکوددار است.
وی با یادآوری اینکه اگر آب‌گرفتگی و سیل ابتدای امسال نبود، افزایش مرحله‌ای و پلکانی تولید با روند بهتری ادامه می‌یافت، به نکته دیگری هم اشاره دارد: در طرح آزادگان جنوبی به دغدغه اصلی بخش بالادست صنعت نفت یعنی افزایش ضریب بازیافت مخزن هم توجه شده و این رویکرد به‌ویژه در شرح کار فاز دوم توسعه میدان مشترک آزادگان نمود خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، عملکرد توسعه‌ای نفت در میدان آزادگان جنوبی افزون بر ثبت افزایش بیش از سه برابری ظرفیت تولید با اتکا به ظرفیت‌های داخلی (نسبت به زمان تحویل گرفتن طرح از پیمانکار چینی) و اجرای پروژه استقرار واحد فرآورش سیار در سخت‌ترین شرایط تحریم، دستاوردهای دیگری نیز به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به توجه طرح به الزامات زیست‌محیطی (تولید حداکثری نفت هم‌زمان با آبگیری حداکثری هورالعظیم)، توجه به توسعه فناورانه و همکاری صنعت و دانشگاه (همکاری با انستیتو نفت دانشگاه تهران و ثبت نتایج امیدوارکننده درباره افزایش ضریب بازیافت این میدان)، اجرای پروژه جایگزینی لوله‌های فلزی با لوله‌های منعطف RTP، تحقق حفاری نخستین و عمیق‌ترین چاه جهت‌دار به همت شرکت ملی حفاری، اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی و مواردی از این دست اشاره کرد. حیات در آزادگان جنوبی موج می‌زند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/104939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی