سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مایکروسافت با الهام از اپل می‌تواند ویندوز را بهبود دهد نکات خواندني

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - زومیت / مایکروسافت هنوز راه زیادی برای تکامل سیستم‌عامل محبوبش در پیش دارد. آن‌ها می‌توانند با الهام از رقیب دیرینه،‌ بهینه‌سازی‌های بیشتری روی ویندوز پیاده‌ کنند.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
اکنون که پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 به پایان رسیده است، فرصت مناسبی خواهد بود تا ردموندی‌ها یک بازنگری کلی در شیوه‌ی مدیریت سیستم‌عامل خود داشته باشند. شاید بد نباشد تا آن‌ها کمی از رقیب دیرینه یعنی اپل، الهام بگیرند. به‌هرحال باید فعالیت‌های متوقف شوند که ارتقاء‌های ویندوز را دشوار می‌کنند. به‌علاوه باید سازوکارهایی جدید پیاده‌سازی شوند که کاربران ویندوز را وفادار و راضی کنند. در ادامه، برخی از همین فرایندها را معرفی می‌کنیم که بعضی از آن‌ها باید متوقف و بعضی باید شروع شوند.
توقف: دریافت هزینه برای ارتقاء
مایکروسافت هدفی بزرگ و پر سروصدا را برای ویندوز 10 متصور شده بود و انتظار داشت تا پس از گذشت سه سال از عرضه‌ی سیستم‌عامل مذکور، به آمار یک میلیارد کاربر برسد. آن‌ها در رسیدن به هدف مذکور موفق نبودند و دلیل آن نیز تقریبا واضح بود. اگرچه ردموندی‌ها زمانی طولانی را برای به‌روزرسانی رایگان به ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار دادند، اما پس از گذشت دوره‌ی مذکور، کاربران برای ارتقاء باید هزینه‌ای را پرداخت می‌کردند (البته راهکارهای غیررسمی برای دور زدن محدودیت مالی ردموندی‌ها نیز وجود داشت). ویندوز 10 هوم قیمت 139 دلاری داشته و نسخه‌ی پرو که قابلیت‌های امنیتی سطح تجاری و ابزارهای حرفه‌ای مدیریت و مواردی همچون ریموت دسکتاپ و کورتانا دارد، با برچسب قیمتی 200 دلار عرضه می‌شود.
مایکروسافت هنوز برای ارائه‌ی مجوز ویندوز 10 به تولیدکننده‌های کامپیوتر (OEM) هزینه دریافت می‌کند، چون درآمد قابل‌توجهی از این بخش به‌دست می‌آورد. حتی با اینکه مدیرعامل ردموندی‌ها، ساتیا نادلا، گفته بود سیستم‌عامل دیگر لایه‌ای مهم از لحاظ درآمدزایی نیست، ویندوز باز هم یک مهره‌ی مهم در ماشین تریلیون دلاری آن‌ها محسوب می‌شود. هنوز میلیاردها دستگاه مجهز به ویندوز و شرکت‌های متعدد متفرقه‌ی خریدار مجوز سیستم‌عامل وجود دارند. البته درنهایت کاربر نهایی نباید هزینه‌ای برای سیستم‌عامل پرداخت کند.
اپل از سال 2013 و پس از عرضه‌ی نسخه‌ی ماوریک از سیستم‌عامل مک، هیچ‌گاه برای ارتقاء آن هزینه دریافت نکرده است. درنهایت اقدام مایکروسافت در دریافت هزینه برای نسخه‌های جدید ویندوز، عملکردی کاملا اشتباه محسوب می‌شود.
شروع: وفادار بودن به رابط کاربری
یکی از دلایل بزرگی که کاربران را از به‌روزرسانی از ویندوز 7 به ویندوز 8 و 10 باز می‌داشت، محدودیت‌های مالی، تنبلی یا حتی عدم هماهنگی سخت‌افزاری نبود. آن‌ها از «تغییر بزرگ» واهمه داشتند. ویندوز 8، در همه‌ی جنبه‌ها نسبت به نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل تفاوت داشت. منوی استارت جدید و رابط کاربری کاشی مناسب تبلت و زیرساخت اپلیکیشنی، همگی یک سیستم‌عامل کاملا متفاوت را در برابر کاربر قرار می‌دادند. ویندوز 10 بسیاری از اشتباه‌های ویندوز 8 را جبران کرد، اما هنوز ترس از تغییر بزرگ در دل کاربران وجود دارد.
اگر نگاهی به نسخه‌ی اولیه و اصلی Mac OS X در سال 2000 داشته باشید، تفاوت زیادی با ساختار امروزی آن مشاهده نمی‌کنید. همین رویکرد در اندروید و iOS هم دیده می‌شود. کاربران قطعا به ارتقاء‌های سالانه نیاز دارند، اما نباید هرسال با هدف نوسازی، مجددا چرخ را اختراع کرد. مایکروسافت در طول سال‌های گذشته چندین بار ظاهر سیستم‌عامل خود را تغییر داد. اکنون که ویندوز 7 به تاریخ پیوسته است،‌ شاید ویندوز 10 باید شروعی بر یک رویکرد جدید باشد. درنتیجه پیشنهاد می‌شود مایکروسافت همین روند را در اکثر بخش‌های سیستم‌عامل خود برای آینده ادامه دهد.
توقف: ارائه‌ی نسخه‌های متعدد و بی‌شمار از ویندوز
در اکوسیستم مک، تنها یک نسخه از سیستم‌عامل وجود دارد. صرف‌نظر از اینکه شما کاربر یک مک مینی 799 دلاری یا مک پرو 50 هزار دلاری باشید، جدیدترین سیستم‌عامل، کاتالینا نام دارد. همین رویکرد برای همه‌ی نسخه‌های بعدی سیستم‌عامل کوپرتینویی‌ها رعایت خواهد شد. وقتی نسخه‌ی جدیدی از مک ارائه می‌شود، کاربر نیازی به تفکر درباره‌ی نصب از میان چندین نسخه ندارد. تنها به‌روزرسانی را از منوی سیستم‌عامل انتخاب می‌کند و سایر کارها با سرعت و روان پیش می‌رود.
کاربران مک بدون هیچ مشکل خاصی تنها یک نسخه برای به‌روزرسانی دارند
مایکروسافت از لحاظ تعداد نسخه‌های ویندوز، عملکردی کاملا متفاوت با اپل دارد. کاربر هم در انتخاب آن‌ها با چالش روبه‌رو می‌شود. به‌عنوان مقال تنها برای ویندوز 10، نسخه‌های متعدد ویندوز 10 اس، ویندوز 10 هوم، ویندوز 10 پرو، ویندوز 10 آموزشی و پرو آموزشی، ویندوز 10 اینترپرایز و ویندوز 10X مناسب برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر وجود دارد. فراموش نکنید که زمانی ویندوز 10 موبایل هم در برنامه‌های توسعه‌ای ردموندی‌ها قرار داشت.
از دیدگاه کاربران مک، نسخه‌های متعدد و گوناگون ویندوز، گیج‌کننده‌ترین بخش در اکوسیستم آن محسوب می‌شود. انتخاب نسخه‌ی تجاری یا اینترپرایز منطقی محسوب می‌شود، اما چرا کاربران نسخه‌ی هوم، نباید امکانات امنیتی عالی موجود در نسخه‌ی پرو را داشته باشند؟ چرا باید نسخه‌ای ساده و محدود به ویندوز استور به‌نام ویندوز 10 اس عرضه شود و هم‌زمان، کاربران به ارتقاء به نسخه‌ی پرو تشویق شوند؟ به‌هرحال این روند کمی عجیب و گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد.
از آن‌جایی که اکثر کاربران از همان نسخه‌ی اولیه‌ی موجود ویندوز 10 در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند، مایکروسافت باید نسخه‌ای واحد از سیستم‌عامل را با همان نام ساده‌ی ویندوز 10 ارائه کند. همه‌ی قابلیت‌ها در همان نسخه عرضه شود و به‌روزرسانی منظم نیز جزو خدمات همیگشی باشد. چنین روندی قطعا رضایت همه‌ی کاربران را به‌همراه دارد.
شروع: تمرکز بر سرفیس نئو
بزرگ‌ترین درسی که مایکروسافت را به آینده‌ای موفق‌تر سوق می‌دهد، نه از سوی اپل، بلکه از داخل خود شرکت بیرون می‌آید. سرفیس نئو، دستگاه جدید مجهز به دو نمایشگر و قابلیت تبدیل‌شوندگی 360 درجه، حکم برگ برنده را در آینده‌ی ردموندی‌ها بازی می‌کند. این محصول را می‌توان یکی از جذاب‌ترین گجت‌های سال 2020 دانست و اگرچه دستگاه نهایی تا پایان سال به بازار عرضه نخواهد شد، اما تأثیر آن را روی نسل بعدی ویندوز مشاهده می‌کنیم.
وقتی اپل دستگاهی طراحی می‌کند، برای جانمایی و هماهنگی آن با نسخه‌ی کنونی iOS یا macOS تلاش بیهوده انجام نمی‌دهد. آن‌ها سخت‌افزار و نرم‌افزار را به‌صورت هم‌زمان طراحی می‌کنند و در بسیاری موارد، این سخت‌افزار است که قابلیت‌های نرم‌افزاری را دیکته می‌کند و مراحل توسعه را پیش می‌برد.
روند طراحی و ساخت سرفیس نئو روندی شبیه به طراحی و ساخت دستگاه‌های اپل دارد. مایکروسافت تلاش نکرد که معماری ویندوز 10 را به اجبار در دستگاه جدید استفاده کند. درواقع ردموندی‌ها ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار را برای توسعه‌ی یک پلتفرم نهایی یعنی ویندوز 10 ایکس به‌‌کار گرفتند.
شاید سرفیس نئو انقلابی در ویندوز و کامیپوترهای شخصی این اکوسیستم ایجاد کند
اگرچه در بخش‌های قبلی به لزوم ارائه‌ی تنها یک نسخه از ویندوز 10 اشاره کردیم، اما ویندوز 10 ایکس هدف و عملکردی جدا و منحصربه‌فرد دارد. وقتی دستگاهی مجهز به ویندوز 10X خریداری می‌کنید،‌ مطمئن هستید که تجربه‌ای خصوص سخت‌افزار اجراکننده‌ی آن دریافت خواهید کرد. اپل رویکردی مشابه را برای iOS و iPadOS در پیش دارد. دو سیستم‌عامل که شباهت‌های بسیاری به هم دارند، اما نقاط تمایز آن‌ها از گیج شدن کاربر جلوگیری می‌کند. سرفیس نئو را می‌توان جذاب‌ترین دستگاه ردموندی‌ها پس از نسخه‌ی اول سرفیس دانست. نه‌تنها طراحی سخت‌افزاری، بلکه ترکیب و ادغام و هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار در نئو، آن را به محصولی درخور توجه و احترام تبدیل می‌کند.
توقف: نگاه به گذشته
سرفیس نئو نشان‌دهنده‌ی چشم‌انداز نادلا است که ویندوز را آینده‌ی مایکروسافت نمی‌داند. درواقع امروز می‌دانیم که سیستم‌عامل‌ها دیگر اهمیت چندانی ندارند. اپلیکیشن‌ها و سخت‌افزارها و سرویس‌ها، مسیر آینده را شکل می‌دهند. به‌عنوان مثالی واضح می‌توان سرفیس دوئو را نام برد که سال آینده با سیستم‌عامل اندروید به بازار عرضه می‌شود، اما به‌هرحال یک دستگاه با برند مایکروسافت است.
مایکروسافت در زمانی بین تولد ویندوز 10 و مرگ ویندوز 7 به این نتیجه رسید که شاید پلتفرم و سیستم‌عامل نباید لزوما یکی باشند. درنتیجه دستگاهی با برند مایکروسافت، اپلیکیشن‌های مایکروسافت و با استفاده از یک لانچر مایکروسافت و نسخه‌ای اختصاصی از سیستم‌عامل اندروید، هیچ چیزی از دستگاه سرفیس با ویندوز 10 کم ندارد. درنهایت ردموندی‌ها با سرفیس نئو، تاحدودی پیش‌گام یک حرکت شده‌اند که دستگاه‌های سرفیس قبلی موفق به انجام آن نبودند. آن‌ها برای موفقیت در سال‌های پیش‌رو، باید همین روند را ادامه دهند و به‌نوعی بیش‌ازپیش، شبیه به اپل باشند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/106095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

آیفون زیر سایه هواوی رفت

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت