سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ویروس های مرگبار در دنیای بازی‌های ویدئویی نکات خواندني

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ویروس های مرگبار در دنیای بازی‌های ویدئویی 10
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6013775
٦٤
٠
زومجی / این روز‌ها که بحث شیوع ویروس کرونا داغ است، بیایید نگاهی داشته باشیم به بازی‌هایی که در آن‌ها با شیوع ویروس‌های مرگباری سر و کار داریم.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
یکی از مباحث داغ این روز‌های جهان، شیوع ویروس کرونا است که مخصوصا کشوری مثل چین را شدیدا درگیر کرده است و البته اخباری از شیوع آن در کشور‌های دیگر هم به گوش می‌رسد. به همین مناسبت، ماهم تصمیم گرفتیم تا به سراغ بازی‌هایی برویم که در آن‌ها، با شیوع یک ویروس یا بیماری خاص روبه‌رو هستیم و شکل‌دهنده اصلی اتفاقات بازی همین قضیه است. بدون مقدمه بیش‌تر، اجازه بدهید به سراغ لیست بازی‌ها برویم و در نظر داشته باشید که بازی‌ها، رتبه‌بندی خاصی ندارند و صرفا بر اساس حروف الفبا مرتب شده‌اند:
1- A Plague Tale: Innocence
اولین بازی لیست که در سال 2019 هم منتشر شد، A Plague Tale: Innocence، ساخته استودیو آسوبو است. این بازی، در واقع در مورد یک بیماری ترسناک قدیمی یعنی طاعون است و وقایع آن، در قرن 13 میلادی جریان دارند. پس از آنکه در ابتدای بازی، سرباز‌های تفتیش‌گر به محل زندگی آمیسیا حمله می‌کنند، وی مجبور می‌شود تا برادرش هیوگو را برداشته و برای رسیدن به جایی امن فرار کند. درست است که A Plague Tale: Innocence از حیث گیم‌پلی مشکاتی دارد و از این حیث در دام تکرار هم می‌افتد، ولی بی‌اغراق با اثری طرف هستیم که یکی از بهترین داستان‌ها در بین بازی‌های سال 2019 را روایت می‌کرد و یک واقعیت غیرقابل انکار در مورد آن هم، این بود که آن ترس و وحشت ناشی از شیوع یک بیماری خطرناک را به بهترین شکل ممکن به‌تصویر می‌کشید. تماشای موش‌هایی که در دنیای بازی در یک نقطه جمع شده‌اند و کوچک‌ترین تماسی با آن‌ها به معنی مرگ خواهد بود یا اجساد روی هم انباشته‌ای که در اثر این بیماری کشته شده‌اند، به‌خوبی آن حس وحشت موجود در زمان انتشار یک بیماری را نشان می‌دهد و همین کافی است تا A Plague Tale: Innocence، جایی در لیست بهترین‌های ما داشته باشد.
2- Bloodborne
هرچند بازی‌های استودیو فرام‌سافتور سبک خاصی از روایت داستان دارند و قصه‌هایشان را خیلی به شکل مستقیم به مخاطب منتقل نمی‌کنند، ولی کلیت ماجرای بازی Bloodborne بر اساس شیوع یک ویروس جریان دارد. داستان بازی ما را به شهری به اسم یارنهام می‌برد؛ جایی که به دلیل پیشرفتش در علم پزشکی شهرت عام و خاص است و افراد زیادی در طول سال‌ها، از جاهای دیگر به آن سفر کرده‌اند تا بیماری‌هایشان را درمان کنند. شخصیت اصلی بازی، با هدف کسب اطلاعات در مورد بیماری Paleblood به این شهر سفر می‌کند ولی پس از رسیدن به مقصدش، متوجه می‌شود که یک بیماری در این شهر شایع شده و بسیاری از افراد شهر را تبدیل به موجوداتی خطرناک کرده است. حال وظیفه شما است تا با کابوسی که در این شهر جریان دارد مقابله و راهی برای خلاص شدن از آن پیدا کنید.
بلادبورن، مثل سایر استودیو‌های فرام‌سافتور درجه سختی بالایی دارد و گیم‌پلی چالش‌برانگیز آثار این استودیو را می‌توان در این بازی هم مشاهده کرد. با این حال آنچه که در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت پس از تمام کردن بلادبورن از آن در ذهن مخاطب ثبت می‌شود، اتمسفر فوق‌العاده درگیر‌کننده و تاثیرگذاری است که سازندگان برای بازی خلق کرده‌اند و طراحی‌های گاتیک بازی در کنار حال و هوای وهم‌برانگیز و حتی تا حدودی ترسناک، مواردی هستند که مخصوصا اگر طرفداران چنین سبک طراحی و معماری‌هایی باشید، بلادبورن به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از بازی‌هایی که شیوع یک بیماری یا ویروس در آن‌ها نقش دارد، تبدیل می‌شود.
3- Dark Sector
دومین بازی این لیست، Dark Sector، ساخته استودیو دیجیتال اکستریمز است که در سال 2008 برای پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 و در سال 2009 هم برای پی‌سی منتشر شد. این بازی، در کشوری اقماری به نام لاسریا جریان دارد که نزدیکی مرز اتحاد جماهیر شوروی واقع شده است. در مقدمه، بازی مخاطب را به اواخر جنگ سرد می‌برد؛ جایی که در آن لاسریایی‌ها یک زیردریایی آمریکایی را پیدا می‌کنند و پس از باز کردن آن، یک ویروس به نام تکنوکایت در این منطقه شیوع پیدا می‌کند که افراد آلوده، جهش‌های عجیب و غریبی پیدا می‌کنند و تبدیل به موجوداتی بسیار خطرناک می‌شوند. شخصیت اصلی بازی، هیدن تِنو نام دارد و یک مامور CIA است که به دلیل ابتلا به Congenital Analgesia، درد فیزیکی را احساس نمی‌کند.
هیدن به دنبال پیدا کردن شخصیتی به اسم روبرت مزنر که از او به‌عنوان عامل اصلی شیوع ویروس تکنوکایت یاد می‌شود، وارد یک پایگاه در لاسریا شده و پس از روبه‌رو شدن با موجودی به اسم نمسیس، گرفتار می‌شود. همین اتفاق کافی است تا نمسیس در حضور مزنر، یک آمپول به هیدن تزریق کند که نتیجه آن، مبتلا شدن دست راست این شخصیت به ویروس تکنوکایت است. هیدن به هر طریقی که شده از این مخمصه فرار می‌کند و در ادامه، مجبور است تا با افراد آلوده به ویروس و دشمنان دیگر روبه‌رو شود. در این بین آلوده شدن دست راستش هم قدرت‌های ویژه‌ای به او داده که یکی از آن‌ها، امکان استفاده از یک سلاح یا بهتر است بگوییم تیغه‌ای سه‌تایی است. درست است که Dark Sector خیلی بازی درجه یک و فوق‌العاده‌ای نبود، ولی شیوع یک بیماری عجیب و غریب را به شکل خوبی به‌تصویر می‌کشید و ارزش یک بار تجربه کردن را دارد.
4- Days Gone
یکی از بازی‌های جدیدی که با محوریت شیوع بیماری منتشر شد، Days Gone، ساخته استودیو بِند بود که به‌صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 4 در دسترس قرار گرفت. در جریان دِیز گان، شاهد هستیم که شیوع یک ویروس باعث شده تا مردم به شکل غیرقابل کنترلی خشن شوند و همین هم باعث می‌شود تا دیکن، همسرش سارا و همینطور دوست‌شان بوزر از محل زندگی‌شان خارج و برای رسیدن به جایی امن تلاش کنند. در این راه، سارا زخمی شده و از طریق یک هلی‌کوپتر به محلی امن منتقل می‌شود. دو سال بعد، اکثر جمعیت در اثر ابتلا به این ویروس تبدیل به موجوداتی به اسم فریکر شده‌اند و دیکن هم مطلع شده کمپی که سارا به آن منتقل شده بود، مورد حمله این نیرو‌ها قرار گرفته و در نتیجه احتمالا سارا هم کشته شده است.
با این حال پس از مدتی،‌ دیکن متوجه می‌شود که سارا، در آن زمان به کمپی دیگر منتقل شده بود و این احتمال وجود دارد که هنوز زنده باشد و خب همین اتفاق، دیکن را وادار می‌کند تا به امید پیدا کردن همسرش تلاش کند. هرچند دیز گان در زمان انتشار نمره‌های خیلی بالایی دریافت نکرد، ولی سازندگان آن در زمینه‌هایی مثل خلق یک دنیای آخرالزمانی یا روایت داستانی قابل قبول عملکرد موفقی داشتند و اگر این جنبه‌های یک بازی ویدیویی مواردی هستند که نظر شما را به آن جلب می‌کنند، می‌توانید از بازی کردن دیزگان هم لذت ببرید.
5- DayZ
DayZ از آن دست بازی‌هایی است که بیش‌تر روی جنبه گیم‌پلی تمرکز دارد و آن حس تلاش برای بقا در یک دنیای آخرالزمانی را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشد. ماجرای شیوع ویروس در این بازی، تقریبا همان کلیشه همیشگی موجود در فیلم‌ها و بازی‌ها است که انتشار ویروسی باعث تبدیل شدن تعداد زیادی از مردم به موجوداتی زامبی‌مانند شده است. در این بین، آنچه که DayZ را که ابتدا یک ماد برای بازی Arma 2 بود و بعدا به شکل مستقل هم منتشر شد جذاب می‌کند، گیم‌پلی جالب آن است. بازیکن، در ابتدای بازی بدون داشتن تجهیزات خاص یا حتی لباس مناسب، وارد دنیای بازی می‌شود و بعد باید به مرور با گشتن در محیط‌هایی مثل کلبه‌ها یا سایر بنا‌ها، در وهله اول نیاز‌های اصلی خودش مثل نیاز به آب و غذا را رفع کند و بعد هم با پیدا کردن لباس یا حتی اسلحه، بیش از پیش برای تهدید‌های دنیای بازی از زامبی‌ها گرفته تا سایر بازیکنان، آماده شود.
6- مجموعه Left 4 Dead
نوبتی هم باشد، نوبت به ساخته ارزشمند شرکت ولو یعنی Left 4 Dead و صد البته نسخه دوم آن می‌رسد. داستان Left 4 Dead، پس از شیوع یک ویروس روایت می‌شود که خیلی‌ها را به زامبی تبدیل کرده است و حال بازیکنان باید با در اختیار گرفتن کنترل چهار شخصیتی که در این جهان زنده مانده‌اند، برای زنده ماندن تلاش و مبارزه کنند. بازی دارای حالت‌های مختلفی است و مثلا می‌توانید از هم‌تیمی‌هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند استفاده کنید یا به سراغ تجربه بازی با بازیکنان واقعی بروید و حتی یک حالت PvP مانند هم وجود دارد که 4 بازیکن را در مقابل 4 بازیکن قرار می‌دهد. همچنین به لطف تغییراتی که در محل قرارگیری آیتم‌ها و مواردی از این دست در بازی در هر نوبت اعمال می‌شود،‌ Left 4 Dead ارزش تکرار بالایی هم دارد.
به هر حال اگر به بازی‌هایی با محوریت زامبی‌ها یا شیوع ویروس علاقه داشته باشید، Left 4 Dead و نسخه دوم آن جزو بهترین گزینه‌ها برای تجربه در کنار دوستان هستند.
7- Plague Inc
اما یکی از بازی‌هایی که این روز‌ها حسابی سرِ زبان افتاد، Plague Inc. است که علاوه بر پی‌سی روی گوشی‌های اندروید و آیفون هم قابل بازی است. این اثر رویه‌ای متفاوت دارد و در واقع در آن، به جای اینکه بخواهید در مقابل شیوع یک ویروس و بیماری ایستادگی و مقاومت کنید، باید یک ویروس مرگبار را انتشار بدهید و مطمئن شوید که تدابیر کشور‌ها و دولت‌ها برای مقابله با آن، راه به جایی نمی‌برد! اگر اخبار چند روز پیش را خوانده باشید، در جریان هستید که پس از شیوع بیماری کرونا، فروش و دانلود بازی Plague Inc. رشد شدیدی داشته و حتی بازی در کشوری مثل چین، به رتبه نخست چارت فروش بازی‌ها راه یافته است.
البته سازندگان بازی در این رابطه اعلام کرده‌اند که Plague Inc.، راه درستی برای شناخت شیوه‌های شیوع یک ویروس نیست و صرفا، یک بازی ویدیویی است و نه یک مدل علمی و واقعی از چنین اتفاقاتی. با این حال Plague Inc. در کل به‌عنوان یک بازی با محوریت شیوع ویروس‌ها اثر جالبی است و مخصوصا قابل بازی بودن آن روی موبایل، باعث می‌شود تا در هر زمان و مکانی امکان تجربه بازی را داشته باشید.
8- مجموعه Resident Evil
طبیعتا وقتی از بازی‌هایی با محوریت شیوع ویروس صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم سری مشهور و فراموش‌نشدنی رزیدنت ایول را نادیده بگیریم. البته که این مجموعه، آنقدر گسترده و پرجزییات است که خودش مقاله‌ای مجزا طلب می‌کند و مثلا در آن، شاهد شیوع انواع و اقسام ویر‌وس‌ها در بازی هستیم. مثلا در نسخه اول، باید با موجوداتی آلوده به ویروس T در یک عمارت مبارزه کنید و نسخه‌های دوم و سوم هم بازیکنان را به شهر راکون سیتی می‌برند که اهالی آن در اثر آلوده شدن به این ویروس، تبدیل به زامبی شده‌اند و البته که به جز زامبی‌ها، موجودات وحشتناک دیگری هم در این شهر‌ها ساکن هستند.
در ادامه نسخه چهارم رزیدنت ایول، بازیکنان را به روستایی می‌برد که یک انگل به اسم Las Plagas اهالی آن را تحت تاثیر قرار داده و نسخه‌های بعدی هم در محیط‌های دیگری جریان دارند. در مجموع، سری رزیدنت ایول همواره یکی از بهترین بازی‌ها در سبک خودش بوده و با اینکه مثل هر مجموعه قدیمی و طولانی دیگری، فراز و نشیب‌هایی هم داشته، اما اگر به دنبال اثری با محوریت انتشار ویروس‌ها هستید، تجربه نسخه‌های موفق آن قطعا جزو بهترین تجربه‌های شما خواهد بود.
9- The Last of Us
The Last of Us بدون شک یکی از بهترین بازی‌های انحصاری کنسول پلی‌استیشن 3 بود که بعدا ریمستر آن هم روی پلی‌استیشن 4 شدیدا مورد استقبال قرار گرفت و هنوز که هنوز است، وقتی بخواهیم در مورد بازی‌هایی که با شیوع بیماری‌ها و جهان‌های آخرالزمانی سر و کار دارند صحبت کنیم، باید اسمی هم از The Last of Us ببریم. داستان بازی، از این قرار است که در ماه سپتامبر سال 2013، قارچی به اسم Cordyceps مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را تبدیل به موجوداتی بسیار وحشی و خطرناک می‌کند. جوئل، شخصیت اصلی بازی در این حین برای فرار تلاش می‌کند اما در اثر اشتباه یک مامور، دختر وی یعنی سارا مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و کشته می‌شود. پس از آن، به بیست سال بعد می‌رویم؛ جایی که اکثر جمعیت تحت تاثیر قارچ مذکور تبدیل به موجوداتی غیرقابل کنترل شده‌اند و اندک باقی‌مانده انسان‌ها هم در محیط‌هایی تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی می‌کنند.
جوئل که حال یک قاچاقچی است، تقریبا از روی اجبار مسئولیت رساندن دختری به اسم الی به مکانی امن را برعهده می‌گیرد که شاید، آخرین امید بشریت باشد. The Last of Us، در زمینه‌های مختلفی یک بازی بسیار جذاب و تاثیرگذار بود؛ از داستان عمیق و به‌تصویر کشیدن عالی ارتباط بین جوئل و الی گرفته تا گیم‌پلی مناسب و جلوه‌های بصری شدیدا چشم‌نواز در زمان خودش که باعث می‌شوند هنوز هم این ساخته ناتی‌داگ، یکی از بهترین بازی‌ها با محوریت شیوع بیماری و ویروس باشد.
10- مجموعه The Division
اما آخرین بازی که در این لیست از آن صحبت خواهیم کرد، چیزی نیست جز بازی The Division از شرکت یوبی‌سافت. در نسخه اول این بازی، شاهد هستیم که یک بیماری در روز بلک فرایدی و از طریق اسکناس‌های آلوده به ویروس در شهر نیویورک شیوع پیدا می‌کند. این بیماری که با نام «سم سبز» یا «تب دلار» شناخته می‌شود، این شهر را وارد شرایطی اضطراری و پرهرج و مرج می‌کند و به همین دلیل هم ماموران گروه دیویژن برای کمک به کنترل اوضاع شهر، فرا خوانده می‌شوند. در چنین شرایطی گروه‌های مختلفی هم برای در دست گرفتن کنترل شهر ظاهر می‌شوند که در واقع حکم دشمنان شما را در بازی دارند.
وقایع نسخه دوم که همین سال پیش منتشر شد، پس از اتفاقات قسمت قبل و در شهر واشنگتن جریان دارد. پس از شیوع بیماری در نیویورک، کم کم این مشکل به شهر‌های دیگر هم کشیده شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. بازیکنان این بار در نقش نیرو‌های دیویژن به شهر واشنگتن می‌روند و بازهم باید با نیرو‌های یاغی در آن، مبارزه کنند. با اینکه نسخه اول مجموعه پس از انتشار واکنش‌های ضد و نقیضی را در پی داشت و مخصوصا با آن چیزی که وعده و در تریلر‌ها نمایش داده می‌شد، فاصله داشت، نسخه دوم دقیقا همان بازی بود که از دیویژن انتظار می‌رفت و گیم‌پلی و مکانیک‌های جذاب بازی در کنار ارزش تجربه بالای آن، دیویژن 2 را به اثری بسیار ارزشمند تبدیل می‌کنند که مخصوصا اگر همراه با دوستان‌تان آن را بازی کنید، لذت زیادی خواهید برد.
نظرات خود را در مورد این مقاله و بازی‌های معرفی‌شده با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/107182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!