سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

هوشمندسازی فرآیندها در دستور کار شرکت ملی نفت

بیش از 100 سامانه نرم‌افزاری در فاوای نفت فعال است وزارت نفت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‌اکنون بیش از 100 سامانه نرم‌افزاری و تحت وب در فاوای نفت فعال است که فرآیند طراحی، روزآمد کردن و پشتیبانی از آنها در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، قاسمعلی بازآیی با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر به تشریح دستاوردهای فاوای نفت پرداخت و گفت: هدف اصلی در مجموعه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، چابک‌سازی و هوشمندسازی سازمان و ارتقای سطح فناوری و به‌کارگیری روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری در قالب سامانه‌های هوشمند است.
وی در توضیح سامانه‌های تحت اختیار مدیریت فاوای نفت گفت: جامعه هدف بیشتر این سامانه‌ها هزاران نفر از کارکنان صنعت نفت را دربرمی‌گیرد، به‌طوری که تنها سامانه جامع مالی، خدمت‌رسانی به حدود 193 هزار کارمند شاغل و بازنشسته را در مجموعه 56 واحد صنعت نفت و 64 واحد واگذارشده این وزارتخانه پشتیبانی می‌کند.
به گفته بازآیی، ‌سامانه پرسنلی و جامع شرکت ملی نفت ایران نیز با گستره خدمت‌رسانی به مجموعه صنعت نفت بیش از 200 هزار مشترک دارد و حدود 100 هزار تراکنش را در روز ثبت می‌کند.
وجود 7 هزار پرونده الکترونیکی در سامانه EP
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران در تشریح ویژگی‌های سامانه تدارکات کالا (MM) در صنعت نفت گفت: این سامانه با هدف متمرکز کردن سیستم نیازسنجی و خرید کالا و همچنین جلوگیری از خرید چندباره کالاهای مشابه در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت طراحی شده و تعداد 360 انبار اصلی و 270 انبار فرعی را پوشش می‌دهد.
وی متذکر شد: هم‌اکنون حدود 7 هزار پرونده الکترونیکی در سامانه تامین الکترونیکی کالا (EP) متمرکز شده و در عین حال با ایجاد ارتباط میان این سامانه با سامانه وزارت صمت (ستاد) صرفه‌جویی مالی قابل ملاحظه‌ای برای صنعت نفت کشورمان ایجاد شده است.
سامانه‌ای برای ثبت تراکنش‌های قراردادهای بین‌المللی
بازآیی در ادامه از راه‌اندازی سامانه‌ای مختص امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در قالب این سامانه، تمامی تراکنش‌های مربوط به قراردادهای بین‌المللی نظیر بازاریابی، سوآپ، دعاوی فروش، بیمه و ... از سوی شرکت ملی نفت ایران متمرکز و پشتیبانی می‌شود.
وی از سامانه اطلاعات بالادستی به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق کاری در فاوای نفت یاد کرد و گفت: این سامانه با هدف ثبت و متمرکز ساختن اطلاعات کاغذی در امور مربوط به صنایع بالادستی نفت طراحی شده است و با دارا بودن بیش از 16 هزار فیلد و بهینه‌سازی سه نسخه اولیه، ثبت و ارائه خدمات مربوط به مهندسی مخازن، بهره‌برداری، حفاری، فعالیت‌های سطح‌الارضی و ژئوفیزیک و... را در مدیریت‌ها و شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران به‌عهده دارد.
راه‌اندازی سامانه خزانه‌داری در سال 98
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران همچنین از راه‌اندازی سامانه خزانه‌داری (ACC) به‌عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این مدیریت در سال 98 یاد کرد و گفت: با راه‌اندازی این سیستم، صدها حساب بانکی بلوکه یا غیرفعال در سطح شرکت ملی نفت ایران بسته و از این طریق مبالغ قابل‌توجهی به حساب‌های اصلی شرکت ملی نفت ایران تزریق شد.
وی اضافه کرد: با را اندازی این سامانه مالی، ضمن تمرکز تمامی تراکنش‌های بانکی و جلوگیری از پراکندگی حساب‌های بانکی شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت، مدیریت مالی از انسجام بیشتری برخوردار شده است.
مدیر فاوای نفت ادامه داد: در فرآیند به‌کارگیری این سامانه، صدور چک کاغذی به‌طور عمده حذف و تبدیل به تراکنش‌های یکپارچه با سامانه‌های حسابداری نفت شده است، به نحوی که کاربر در انتقال اطلاعات به بستر حواله الکترونیکی بانک‌ها نقشی ندارد و تمامی اطلاعات به‌صورت وب‌سرویس با بانک مبادله می‌شود.
به گفته بازآیی، با بهینه‌سازی تمامی سیستم‌ها در مجموعه فاوای نفت، اشکالات مربوط به تغییر تاریخ در سال 1400 رفع و تمهیدات لازم برای عبور از این مشکل نیز لحاظ شده است.
صرفه‌جویی 2 میلیارد تومانی با صدور گواهی دیجیتال
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این مدیریت را مربوط به امکان صدور گواهی‌های دیجیتال دانست و گفت: پیش‌تر تهیه و به‌روزرسانی توکن‌های مورد استفاده در سطح مجموعه صنعت نفت، از طریق یک شرکت خصوصی انجام می‌گرفت که هزینه‌های زیادی را دربرداشت.
وی افزود: فاوای شرکت ملی نفت ایران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و عبور از مشکلات ساختاری مربوط به توکن‌های مورد استفاده در میان کارکنان صنعت نفت و بیش از 7 هزار نفر وندور خارج از مجموعه صنعت نفت، ‌ نسبت به دریافت مجوزهای مربوط به صدور گواهی دیجیتال از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرد و ضمن راه‌اندازی ساختمان جدید و آموزش نیروهای شاغل در فاوای نفت، ‌ تمامی مسئولیت مربوط به صدور و تمدید گواهی دیجیتال را بر عهده گرفت.
وی اضافه کرد: در عین حال دو مرکز اصلی در محدوده اهواز و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز برای خدمت‌رسانی به شرکت‌های تابع فعال در محدوده جنوب کشور (با کنترل و تایید نهایی از ستاد تهران) راه‌اندازی شد تا هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال توکن‌ها به ستاد مرکزی را کاهش دهد.
به گفته بازآیی، با انجام مجموعه این اقدامات در مجموع نزدیک به 2 میلیارد تومان در سال در هزینه‌های مربوط به خرید و انتقال توکن‌ها صرفه‌جویی شده است.
وی متذکر شد: امکان صدور گواهی دیجیتال تنها در اختیار شرکت‌های محدودی است و ارائه خدمات از سوی این شرکت‌ها هزینه‌های زیادی برای شرکت‌های متقاضی دارد. با وجود این، با انجام این اقدام از سوی فاوای نفت، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های پرداختی، ‌ امکان خدمت‌رسانی به سایر مجموعه‌های دولتی خارج از صنعت نفت وجود خواهد داشت.
بازآیی توضیح داد: هم‌اکنون مذاکراتی با برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی نظیر سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارائه خدمات صدور گواهی دیجیتال از سوی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران انجام شده که در صورت توافق طرفین می‌تواند منابع مالی قابل‌توجهی برای شرکت ملی نفت ایران به دنبال داشته باشد.
صرفه‌جویی کلان با حذف چاپ کاغذی
مدیر فاوای نفت در خصوص دیگر مبادی صرفه‌جویی ریالی در این مدیریت نیز گفت: هم‌اکنون 7 درصد از امور مربوط به فاوای نفت برون‌سپاری شده و بقیه کارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در خود مجموعه و از طریق کارشناسان فاوای نفت انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: در عین حال با راه‌اندازی سرویس آرشیو از سال 97 و حذف چاپ کاغذی در فاوای نفت، سالانه در حدود 6 میلیارد تومان در چاپ کاغذ و انجام تعمیرات مربوط به پرینترها صرفه‌جویی شده است.
ارتقای امنیت سایبری در نفت
بازآیی در ادامه با بیان اینکه فاوای نفت مسئولیت پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری 26 ساختمان در ستاد و 18 ساختمان در زمینه تامین و پشتیبانی از شبکه اینترنت را بر عهده دارد، گفت: برای جلوگیری از حملات سایبری احتمالی، یک مرکز مانیتورینگ در ستاد فعال است که تمامی سیستم‌ها را به‌صورت شبانه‌روزی رصد می‌کند تا در صورت بروز کوچک‌ترین احتمال خطری، بتوان اقدام‌های پیشگیرانه و پشتیبانی لازم را انجام داد.
مدیرفناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران همچنین از راه‌اندازی مراکز دیگری جهت پشتیبانی از مرکز داده (Data Center) در صنعت نفت خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مراکز، امکان بازگرداندن سریع سیستم‌هایی که دچار حملات سایبری شده و یا با مشکلات ساختاری مواجه شده‌اند، وجود دارد.
این مقام مسئول در ادامه از ارتباط تنگاتنگ فاوای نفت با پدافند غیرعامل و افتای ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این همکاری به‌ویژه در بخش‌های مربوط به OT که در ارتباط با مقوله تولید نفت و گاز است اهمیت بیشتری دارد.
وی توضیح داد: از آنجایی که ممکن است برخی تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که بعضا از خارج از کشور تامین می‌شود، آلودگی‌هایی داشته باشد، ضمن ارزیابی آسیب‌های احتمالی، انجام ممیزی و مدیریت ریسک، سعی داریم امنیت کامل را در بخش تولید برقرار کنیم.
بازآیی افزود: در عین حال با آموزش افراد شاغل در سکوهای تولید نفت و گاز، ایجاد خطوط چندتایی ارسال سیگنال به خشکی، ایزوله کردن مانیتورینگ و ایجاد ارتباط رادیویی با سکوها سعی کرده‌ایم تا تمامی تمهیدات لازم در این بخش را مدنظر قرار دهیم.
تاکید بر هوشمندسازی فرآیندهای کسب‌وکار
رئیس کمیته دولت الکترونیک و توسعه سامانه‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص اقدام‌های انجام شده در جهت ایجاد دولت الکترونیک در شرکت ملی نفت ایران گفت: مقوله دولت الکترونیک بیشتر مربوط به شرکت‌هایی است که ماهیت آنها خدمت‌رسانی دولتی به مشتری (G to C) است، اما به دلیل حیطه فعالیت شرکت ملی نفت ایران در حوزه بالادستی و با در نظر گرفتن این اصل که این شرکت در زمره شرکت‌های «دولت به دولت» (G to G) است، مقوله دولت الکترونیک در مورد آن زیاد صدق نمی‌کند.
بازآیی اضافه کرد: با وجود این سعی شده است در مواردی که مخاطب عموم مردم هستند مانند سامانه امریه سربازی یا رسیدگی به شکایات فعال باشیم که در این مورد رتبه‌های کسب‌شده شرکت ملی نفت ایران در جشنواره شهید رجایی گویای این واقعیت است که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.
وی در پایان از اهمیت برنامه‌ریزی برای دستیابی به یک مدل کسب‌وکار هوشمند اشاره کرد و الکترونیکی‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار، هوشمندسازی امور ستادی و صف در حوزه نفت با رویکردهای نوین و همچنین ارتقای فراگیر امنیت فاوا در سه حوزه افراد، فناوری و رویه‌ها را از جمله مهم‌ترین شاخص‌های توسعه زیرساخت ارتباطات الکترونیکی و مراکز داده عنوان کرد.
به گفته بازآیی، همکاری در توسعه میدان‌های هوشمند نفت و گاز و تحول شرکت ملی نفت ایران به شرکتی یادگیر، هوشمند و پیشرو با رویکردهای نوین و همه‌جانبه فاوا از دیگر اهدافی است که در فاوای نفت دنبال می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/110481/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

زباله های فضایی در مریخ

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد