سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تفاوت میان Shut Down ،ری استارت و Reboot کامپیوتر در چیست؟ نکات خواندني

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - آی تی رسان / اگر شما نیز به مانند بسیاری از ما از سیستم‌‎عامل ویندوز در کامپیوتر خود بهره می‌برید، پس می‌دانید که منوی استارت ویندوز دو راه برای خاموش کردن کامپیوتر پیش روی شما گذاشته است. با برگزیدن ویژگی Shut Down (خاموش کردن) می‌توانید کامپیوتر خود را خاموش کنید، و با برگزیدن ویژگی Restart (راه‌اندازی دوباره) می‌توانید آن را یک بار خاموش و سپس روشن کنید.
آنچه که بی‌گمان آشکار است، گوناگونی این دو ویژگی در کارکرد آنان است، ولی بر پایه گفته کارآزمودگان نرم‌افزار، در رونوشت‌های پیشین سیستم‌عامل ویندوز، این دو یک ناهمگونی بزرگتری با یکدیگر داشتند; شیوه خاموش شدن کامپیوتر در هردو تا اندازه‌ای یکسان نبود.
به هر رو، به دنبال این آموزش، با کارکرد این دو ویژگی و چند ویژگی دیگر نیز آشنا می‌شویم.
ویژگی Shut Down چه می‌کند؟
در رونوشت‌های پیشین سیستم‌عامل ویندوز، Shut Down و Restart فرآیندی یکسان داشتند، که بسته شدن برنامه‌ها و خاموش کردن دستگاه را در بر داشت. ولی در ویندوز 8 و ویدوز 10، به سبب افزوده شدن ویژگی Fast Startup که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا برخی از فرآیندهای درازی که برای رانش کامپیوتر به کار برده می‌شدند را نابود کند، این دو ویژگی کمی دستخوش دگرگونی شدند.
آقای Rob Tidrow، سرپرست برتر انجمن و نهاد آموزشی ریچموند در ایالات متحده آمریکا و همچنین نویسنده کتاب Windows 10 Bible (او همچنان کتاب‌های دیگری درباره فناوری و نرم‌افزار نوشته است)، گفت: هنگامی که کاربر روی Shut Down کلیک می‌کند، ویندوز 10 پیش‌انگار ویژگی Fast Startup را روشن می‌کند. این ویژگی ارزنده به ویندوز 10 این توانایی را می‌دهد تا در راه‌اندازی پسین خود به سرعت بارگزاری شود. بدی این ویژگی این است که برخی از فرآیندهای پیشین نابود نخواهند شد.
راب تیدرو همچنان گفت به دنبال بهره‌گیری از ویژگی Shut Down، ویندوز 10 همه برنامه‌ها و فابل‌هایی را که باز کرده‌اید را می‌بندد، ولی کرنل ویندوز همچنان پویا است. کرنل را هسته سیستم‌عامل می‌گویند — برنامه‌ای که میانجی سخت‌افزار و نرم‌افزار به دنبال برپایی کنش میان آنان برای کارکرد کامپیوتر است.
اون خاطرنشان کرد که کرنل ویندوز بر روی دیسک نگهداری شده است (C:\Windows\System32\ntoskrnl.exe)، تا برای نمونه زمانی که کامپیوتر را به حالت هایبرنت می‌گذارید، آمادگی برای به سرعت بوت شدن را داشته باشد.
با آنکه بهره‌وری از ویژگی Shut Down و Fast Startup بسیار آسوده‌خاطر است، ولی با یک چالش روبه‌رو است. تیدرو در این باره می‌گوید: اگر درایوری در ویندوز یا چیزی همانند آن در کارکرد خود به بن‌بست خورد، فرآیند Shut Down واکنشی نشان نمی‌دهد.
ویژگی Restart چه می‌کند؟
به دنبال آنچه که راب تیدرو گفت، ویژگی Restart در پاسخ، همه فرآیندهای کامپیوتر به همراه کرنل را نابود می‌کند. این بدان معنا است که کامپیوتر شما با یک آغازی نو در پی بوت شدن روبه‌رو خواهد شد، هرچند که این زمان بیشتری برای رانش همه چیز می‌گیرد.
کمپانی مایکروسافت، سازنده سیستم‌عامل ویندوز، یادآور شد که از ویژگی Restart باید برای بکارگذاری به‌روزرسانی‌ها، نرم‌افزارها، و برطرف کردن خطاها بهره برد. برخی از به‌روزرسانی‌ها و نرم‌افزارها برای پایان دادن به فرآیند خود نیازمند به راه‌اندازی دوباره کامپیوتر هستند.
اگر در کامپیوتر خود با خطا یا دردسری روبه‌رو شدید، شاید برای برطرف کردن آن بهتر باشد تا از ویژگی Restart بهره ببرید. اگرچه دردسرهای گوناگونی هستند که با راه‌اندازی دوباره کامپیوتر تنها همه چیز را بدتر می‌کنند. ناگفته نماند که برخی از ویروس‌های کامپیوتری با راه‌اندازی شدن کامپیوتر به کار بسته می‌شوند تا ویرانی به بار آورند. از این رو، نخست خطا را بشناسید، سپس بی‌اندیشید که چه کنید و چه نکنید.
روش‌های گوناگونی برای راه‌اندازی دوباره کامپیوتر پیش رو هستند. به دور از بهره‌گیری از گزینه‌های منوی استارت ویندوز، می‌توانید با فشردن و نگه داشتن همزمان سه کلید CTRL+ALT+DELETE روی کیبورد، یا کلیک کردن بر روی یکی از آیکون‌های Lock Screen، به راه‌اندازی دوباره کامپیوتر بپردازید. همچنان با بهره‌گیری از فرمان shutdown/r در برنامه خط فرمان ویندوز، توانا به انجام این کار هستید.
ناگفته نماند که شما این گزینه را دارید تا ویژگی Fast Startup را در بخش power ویندوز خاموش کنید. با این کار، هربار که کامپیوتر را خاموش می‌کنید، به دنبال آن، همه فرآیندها نیز نابود می‌شوند.
ویژگی Reboot چه می‌کند؟
بسیاری از مردم گمان می‌کنند که Reboot و Restart در کارکرد خود یکسان هستند. کارکرد ویژگی Reboot در بیشتر کامپیوترها به گونه‌ای است که کامپیوتر را به نقطه‌ای می‌رساند تا مادربورد ناچار به رانش فرآیند بارگذاری بوت ویژه خود شود، به مانند آنکه کامپیوتر را از بیخ و بن خاموش و سپس روشن کنید.
اگرچه فرآیند راه‌اندازی نیازمند به نابودسازی همه فرآیندهای دربرگیرنده سیستم‌عامل برای بارگذاری دوباره ویندوز است، ولی این روند به پادرمیانی مادربورد برای از سر گیری فرآیند بارگذاری بوت نمی‌انجامد.
سیستم‌عامل مک
اگر شما بجای ویندوز از مک بهره می‌برید، باید بدانید که این سیستم‌عامل نیز گزینه‌های خود را دارد. از ویژگی Restart در مک می‌توانید برای زمانی که کامپیوتر رفتار نابهنجاری را از خود سر می‌زند نیز بهره ببرید. برای نمونه، هنگامی که اشاره‌گر ماوس روی نمایشگر ایست کرده است، یا نرم‌افزار تازه‌ای را به کار گذاشته‌اید. از ویژگی Shut Down برای خاموش کردن کامپیوتر خود برای زمانی دراز بهره ببرید.
بهره‌وری از حالت Sleep
شاید از خود بپرسید که اگر ناچار نباشیم، چرا نیاز به خاموش کردن کامپیوتر خود داریم؟ هرچه که باشد، شما می‌توانید از ویژگی Sleep در سیستم‌عامل خود بهره ببرید.
در حالت Sleep (خواب)، کامپیوتر گویا خاموش شده (خوابیده است)، ولی هر زمان که آن را بیدار کنید، همه نرم‌افزارها و فایل‌های شما به همان گونه که بودند آماده برای بکارگیری هستند.
یکی از بدی‌های حالت خواب این است که کامپیوتر همچنان ناچار به بهره‌وری از برق است. در گزارشی که در سال 2016 از سوی شورای دفاع از منابع طبیعی ایالات متحده آمریکا روانه شد، دستگاه‌های الکترونیکی که خاموش باشند ولی همچنان از برق کار بکشند، می‌توانند از 50 تا 500 مگاوات برق در سال مصرف کنند که این نزدیک به 165 دلار آمریکا برای پرداخت رسید برق خانگی هزینه در بر دارد.
بهتر است که از حالت خواب تنها برای زمان کوتاهی بهره ببرید، نه هنگامی که انگیزه رفتن به سفری دراز را دارید. در این هنگام نیاز است تا از ویژگی Shut Down بهره ببرید.
هشدار
لپ‌تاپ‌ها در حالت خواب می‌توانند گرمای زیادی تولید کنند به ویژه اگر در مکانی بسته باشند. این می‌تواند به لپ‌تاپ و قطعه‌های درون آن آسیب زیادی برساند. خبر خوش این است که بسیاری از آنان پس از گذر چند ساعت از حالت خواب به حالت هایبرنت می‌روند تا بتوانند به کاهش دمای باتری و پایداری آن بی‌افزایند، و از سویی کارهای شما را ذخیره کنند. بسیاری از آنان با بسته شدن درب به حالت خواب می‌روند. به هر رو، در سروکار داشتن با لپ‌تاپ‌ها باید بیشتر هشیار باشید از آنجایی که پایداری کمتری در برابر کامپیوترهای خانگی دارند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/112855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش