وزن کم یا قدرت بیشتر؛ خودروسازان به کدام سو میروند؟
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - خودروهای امروزی، بهخصوص با توسعهی فناوری برقی، نسبت به گذشته سنگینتر شدهاند. این موضوع باعث نیاز روزافزون آنها به قدرت بیشتر شده است؛ هرچند، این روند تغییر خواهد کرد.
در گذشته، خودروهای سوپراسپرت نهایتا 500 اسببخار قدرت داشتند. این رقم نیز، تنها مربوط به نمونههای خاص میشد. درحالیکه اکنون سدانهای اسپرت متوسط، این قدرت را تولید میکنند. برای مثال، بیامو M3 نسلهای گذشته تنها 333 اسببخار داشت؛ اما مدل کنونی دارای بیش از 500 اسببخار است. آیا این یک پیشرفت است؟ طی سالها، فناوری پیشرانهی خودروها پیشرفت کرده است و استفاده از توربوشارژر ارزانتر شده است. همینطور، انتظارات نیز فراتر رفته است. بنابراین شاهد بالا رفتن قدرت پیشرانهها به مرور زمان هستیم. طی یک دههی گذشته، قدرت اسببخار خودروها سر به فلک کشیده است و به سطحی رسیده که خیلیها انتظار نداشتند.
کالین چپمن ، بنیانگذار لوتوس ، اظهار داشت: « سادهسازی کن، بعد سبکی را اضافه کن ». این دقیقا موضوعی است که خودروسازان لازم است روی آن رقابت کنند. بهجای اینکه روی افزایش قدرت متمرکز شوند، کاهش وزن خودرو را در اولویت بگذارند. تلاش کنند تا شاسیهای سبکتری با قیمت مناسب بسازند. سعی کرده تا خودروهای اسپرتی عرضه کنند که روح علاقهمندان تسخیر شود؛ نه اینکه صرفا مشخصات عددی محصول را تغییر دهند. مقالههای مرتبط:
مک لارن اسپیدتیل نهایت سرعت 403 کیلومتربرساعت را ثبت کرد
مکلارن در ساخت مدل اسپیدتیل، از این نکته استفاده کرده است. این ابرخودرو که شکل و شمایل آن جنجال زیادی داشته است، مهندسان و طراحان مکلارن در ساخت آن، هیچ نکتهای را از قلم نیانداختهاند. این ابرخودروی هزار اسببخاری، به اندازه زیادی سبک است و همینطور، مانند شمشیر هوا را میشکافد. باید اعتراف کرد اسپیدتیل نیز، از رقابت در تولید قدرت بیشتر، عقب نمانده است؛ اما این موضوع، تمرکز اصلی آن نبوده است. مکلارن بیشتر سعی کرده است تا حد امکان، خودروی سبکتر و با آیرودینامیک بهتری بسازد. برای همین، این خودرو به اندازهی بوگاتی شیرون سریع است؛ با وجود اینکه به مراتب قدرت کمتری دارد.
مقالههای مرتبط:
مقایسه بی ام و M2 و الپین A110
کاهش وزن خودرو، از هر جهت ایدهی خوبی است. به طراحان کمک میکند تا موتور کوچکتری برای آن درنظر بگیرند و در عین حال، خودرو عملکرد مطلوب را داشته باشد. از طرفی، باعث کاهش مصرف سوخت میشود. همینطور، سواری و فرمانپذیری بهتری را موجب میشود. بنابراین، عاملهای متعددی با کاهش وزن خودرو، بهتر میشوند. آیرودینامیک خودرو نیز مسئلهی مهمی است. این فاکتور در مکلارن اسپیدتیل مثالزدنی است. امروزه خودروسازان به این موضوع اهمیت کافی میدهند. البته اجرایی کردن این ایده، کار راحتی نیست. شرکتهای خودروسازی، بهخصوص سازندگان مدلهای اسپرت، مشتاق هستند تا محصول آنها سبکتر باشد. اما استانداردهای ایمنی جدید، امکانات رفاهی داخل خودرو و سطح تجهیزات محصولات امروزی، مانع این کار میشوند. این دلایل افزایش قدرت خودروها را توجیه میکند؛ برای اینکه اثر وزن اضافه را جبران کند. هرچند، کاهش وزن خودرو نیز غیرممکن نیست و هزینهی زیادی نخواهد داشت. خودروهایی همچون الپین A110 و مزدا MX5 نمونههای خوبی هستند. با گسترش فناوری خودروهای برقی، دو عامل تور سبکبودن و آیرودینامیک خودروها، بیشازپیش مهم خواهد بود. بنابراین، از این پس شاهد رقابت خودروسازان در ارائهی محصولات سبکتر با عملکرد بالا خواهیم بود؛ تا اینکه صرفا قدرت بیشتری را تولید کنند. جنگ بر سر اسببخار پایان خواهد یافت و رقابت وارد حوزهی جدیدی خواهد شد.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/116212/