سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

اعلام زمان دقیق خداحافظی سایپا با پراید؛ آخر خرداد 99 اخبار

  بزرگنمايي:

بازاریابی و سیاست- در آخرین مجمع عمومی عادی فوق‌العاده شرکت سایپا (در آخرین روز کاری سال 98) اعلام شد که تولید انواع پراید تا خرداد ماه سال 99 متوقف خواهد شد.

مدیرعامل سایپا: تولید یک مدل پراید زودتر از موعد متوقف شد [به روز رسانی] - دی 98

ساعاتی پیش و در مراسم تامین قطعات تولید خودرو رهام، مدیرعامل سایپا در خبری جالب توجه از توقف تولید پراید 132 از هفته گذشته خبر داد، البته برخلاف سایپا در ایران خودرو هنوز خبری در مورد توقف تولید پژو 405 شنیده نمی شود.

به گفته سلیمانی «هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید 132 متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید 111 و پراید 131 هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.»

این در حالیست که براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از 10 سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و 405، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو 206 و به زودی تندر 90 نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.

اما مسلما اولویت با پراید و 405 خواهد بود که بیش از 20 سال است به بازار عرضه می شوند و به عنوان کلاسیک ترین خودروهای صفر کیلومتر جهان جایگاهی ویژه دارند.

تولید پراید

 

این موارد در حالی مطرح می شود که متاسفانه هیچ چشم اندازی برای پایان تولید مدل های وانت پراید، وانت آریسان (نسخه وانت شده پژو RD مجهز به موتور پیکان)، و وانت های مزدا و زامیاد به گوش نمی رسد و گویی تولید چنین خودروهایی با هر میزان قدمت، همچنان مبرا از قوانین مربوط به استاندارد است.

سازمان استاندارد زمان توقف تولید پراید و پژو 405 را اعلام کرد [به روز رسانی]- دی 98

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت سازمان استاندارد امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه از سال 96 استاندارهای خودرو به 85 گانه ارتقا پیدا کرد، اظهارکرد: «در خودروهای داخلی اعمال این استانداردهای جدید در 3 مرحله اعمال شد به نحوی که نخستین مرحله اول دی ماه 96 دومین مرحله اول دی ماه 97 و مرحله سوم امروز ( اول دی ماه 99) اجرایی شد.»

براین اساس، خودروی پژو 405 در تاریخ اول تیرماه 99 دیگر تولید و شماره‌گذاری نخواهد شد و فقط مجوز تولید به صورت گاز سوز آنهم برای استفاه تاکسی و محدود دارد.

 

معاون نظارت سازمان استاندارد اضافه کرد: «علاوه بر این تولید خودروهای پراید111، پراید 131 و پراید 132 هم در تاریخ اول مرداد ماه سال 99 متوقف خواهد شد.»

وی در خصوص تکلیف خریداران خودرو که این روزها در پیش فروش شرکت‌های خودرو ساز شرکت می‌کنند، گفت: «بعد از تاریخ‌های عنوان شده به هیچ عنوان این محصولات تولید و شماره‌گذاری نخواهد شد.»

پلیس: پراید و پژو 405 از سال آینده شماره گذاری نمی شوند [به روز رسانی] - آذر 98

سردار هادیانفر در نشست خبری امروز خود (چهارم آذر ماه 1398) تاکید کرد «با تحلیل 11 سال تصادفات اتفاق افتاده در کشور متوجه شدیم با توجه به فراوانی خودرو در کشور 2 خودرو پراید و 405 بیشترین آسیب‌ها را در تصادفات می‌بینند، یکی از مشکلات پراید در تصادفات خارج کردن مجروحان و اجساد از آن علاوه بر آسیب‌دیدن این خودرو در تصادفات است. در نهایت پس از تهیه گزارش مفصل و ارائه آن به ارگان‌های ذی‌ربط، آنها متقاعد شدند که خودروی جایگزین پراید و 405 با قیمت مناسب در دسترس عموم قرار گیرد.»

جزئیات و زمان بندی خروج انواع پراید از خط تولید [به روز رسانی] - آبان 98

ظاهرا از بهمن ماه سال گذشته برنامه‌ریزی دقیق برای پایان دادن به تولید پراید آغاز شده بود و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه به مرحله اجرا درآمد، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع در آن زمان رسانه‌ای نشده است.

مدیرعامل سایپا در مورد حذف پراید از خط تولید اعلام کرد: «متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، تولید خودروسازان کاهش یافت و این کاهش تولید به همراه ایجاد تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو را با نابسامانی مواجه کرد. از این رو و برای جلوگیری از التهاب بیشتر، برنامه کاهش و توقف تولید پراید رسانه‌ای نشد، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم.»

وی اظهار داشت: «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخ‌های اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری این محصول ثبت‌نام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.»

 

سلیمانی ادامه داد: «برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در ماه‌های گذشته و در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد کشور و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که این عزیزان نیز در گفتگو با رسانه‌ها به آن اشاره داشته‌اند، همین موضوع نشان می‌دهد که سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است.»

مدیرعامل سایپا در ادامه گفت: «مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و می‌شوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.»

سلیمانی در ادامه زمان توقف تولید مدل‌های سواری خانواده پراید در بازار داخلی را اعلام کرد و گفت: «همان‌گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرد تولید پراید مدل132 تا پایان دی‌ماه 98، پراید مدل111 تا پایان اردیبهشت 99 و پراید مدل131 تا پایان تیرماه 99 به پایان خواهد رسید.»

به گفته وی یکی از شاخص های تعیین این زمان بندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدل‌های پراید است.

سلیمانی گفت: «محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش می‌رسد.»

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود 7 هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: «برنامه‌ریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.»

پراید و پژو 405 رفتنی نیستند [به روز رسانی] - مهر 98

همان طور که پیش بینی می شد گویا تهدیدهای تکراری علیه خودروسازان در خصوص توقف تولید پراید و پژو 405، راه به جایی نخواهد برد و تولید پراید و پژو متوقف نشدنی است.

این خبر را احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده است. او می گوید: «فقط پراید 131 کنار خواهد رفت و تولید پراید 111، 132 و 151 ادامه خواهد داشت.»

از سوی دیگر به گفته نعمت بخش، خودروسازان همچنان زایانده هستند. هر چند قرار بود با تعیین نرخ در حاشیه بازار زیان خودروسازان کاهش یابد و به اصطلاح به نقطه سر به سر و سودآوری برسند، اما آمارها نشان می دهد صنعت خودروسازی نسبت به گذشته نه تنها وضعیت مطلوبی را سپری نمی کند بلکه زیان بیشتری متوجه خودروسازان شده است.

آن طور که نعمت بخش می گوید، زیان دو خودروساز بزرگ کشور 20 هزار میلیارد تومان است و همین مقدار هم به قطعه سازان بدهی دارند. وی معتقد است سر نخ مشکل خودروسازان به دولت برمی گردد و طبق قانون وقتی دولت برای یک کالا پایین تر از قیمت تمام شده نرخ گذاری می کند باید به آن بنگاه اقتصادی کمک مالی کند.

سکوت ایران خودرو و سایپا در واکنش به اظهارات تازه وزیر صنعت [به روز رسانی] - شهریور 98

وزیر صنعت روز گذشته (مورخ 30 مهرماه 98) بار دیگر در اظهاراتی از جایگزینی پراید و پژو 405 در خطوط تولید خودروسازان کشور سخن گفت. به گفته ایشان: « 3 مدل پراید و یک مدل 405 از خط تولید خارج می شوند. تولید پژو 405 glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می شود.

تولید 3 نوع پراید نیز در ماه های آینده متوقف خواهد شد افزود: تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه 98، اردیبهشت و تیرماه 99 متوقف خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم ترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد‌.

وی همچنین از جایگزین شدن خودروهای جدید به جای محصولاتی که از رده خارج می شوند، خبر داد.

 

با این وجود تاکنون ایران خودرو و سایپا در مورد سلسله اخبار خروج محصولات پر تیراژشان سکوت کرده اند و مشخص نیست که آیا راضی به تن دادن به این ماجرا در شرایط فعلی هستند یا خیر. از سوی دیگر در برخی از محافل از جایگزین شدن پژو پارس به جای پژو 405 سخن گفته می شود و خبر افزایش تولید خانواده تیبا در برابر کاهش تیراژ محصولات پراید نیز تقریبا قطعی است، اما مساله مهم تر این است که آیا خودروهایی نظیر پارس یا تیبا واقعا می توانند سطح استاندارد 85 گانه را رعایت نمایند یا خیر؟

از سوی دیگر در مورد خودروهای بسیار قدیمی نظیر نیسان زامیاد که از اساس شانسی برای رعایت این استاندارد ندارد، هیچ گونه خبری منتشر نمی شود و مشخص نیست که آیا این خودرو کهنسال نیز به سرنوشت دیگر هم نوعان غیر استانداردش دچار می شود یا طبق معمول باید منتظر مستثنی شدن برخی از خودروها از قوانین تولیدی باشیم؟

خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید خارج می‌شوند [به روز رسانی] - شهریور 98

تقریبا سه سال پس از اعلام خبر قبلی (در مهر ماه 1395) وزیر صمت در رابطه با خودرو های بی کیفیت اعلام کرد: «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اقدامات لازم برای خروج خودروهای بی‌کیفیت از جمله پراید و پژو 405 از خط تولید صورت گرفته است.»

وی تصریح کرد: «تعریف خودروهای جدید و با کیفیت به منظور جایگزینی با این خودروها باید در دستور کار تولید کنندگان خودرو قرار گیرد. خودروهای تولیدی باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و کیفیت و ایمنی بالایی داشته باشند.»

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/116925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی