سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟ – معرفی انواع اینفلوئنسرها مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی دیجیتال که امروزه طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟
بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی جدید است که در آن افرادی که دارای اعتبار و نفوذ بالایی در میان عموم مردم هستند اقدام به تبلیغات برای برند شما می کنند. در این روش به جای متمرکز کردن تلاش ها و استراتژی ها روی مخاطبین هدف، صاحبان کسب و کارها از بازاریابی تاثیرگذار استفاده می کنند و انرژی خود را روی یک شخص خاص و تاثیرگذار متمرکز می کنند.
اینفلوئنسر کسی است که مخاطبین بسیار زیادی که می توانند مشتریان بالقوه شما باشند را در اطراف خود دارد که می تواند با ارائه تبلیغات آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. به طور معمول این افراد در رسانه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند و از این طریق می توانند برای شما تبلیغات انجام دهند. گاهی اوقات نیز ممکن است افراد وبلاگ آنها را دنبال کنند یا شاید هم در میان این افراد لیست ایمیل بسیاری از این مخاطبین را داشته باشند.
اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه انجام می شود؟

سیاست و بازاریابی


شاید این سوال برای شما مطرح شود که به چه شکلی باید اینفلوئنسر مارکتینگ را دنبال کرد؟ در گام اول شما باید به دنبال یک فرد تاثیرگذار باشید که افراد بسیاری او را دنبال می کنند. به ویژه افرادی که می توانند مخاطبین ایده آل شما بوده و به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند. پس از آن باید به دنبال برقراری ارتباط با آن فرد تاثیرگذار بوده و در نهایت نیز باید منتظر مانده و از این روش بازاریابی برای کسب سود استفاده نمایید.
به عنوان مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار کوچک در زمینه فروش محصولات آرایش سازگار با محیط زیست هستید، در نتیجه باید فرد تاثیرگذاری را پیدا کنید که در زمینه کسب و کار شما فعالیت می کند. آن فرد می تواند یک بلاگر در اینستاگرام باشد که هزاران فرد او را دنبال می کنند و می تواند محصولات شما را مورد بررسی قرار داده و ویژگی های مثبت آن را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارد. طرفداران او نیز تحت تاثیر این نوع از تبلیغات و گفته های او قرار گرفته و برای کسب و کار شما تبلیغ می کند.
در این حالت شما به جای اینکه روی چندین روش مختلف برای جذب مشتری تمرکز کنید تنها روی بازاریابی تاثیرگذار متمرکز می شوید. این کار باعث می شود تا در کوتاه ترین مدت ممکن بتوانید بیشترین تعداد مخاطبین را داشته باشید.
اینفلوئنسر مارکتینگ تا چه میزان موثر خواهد بود؟
در عصر حاضر افراد به استفاده از اینترنت و گشت و گذار و جستجو در این دنیای بی پایان روی آورده اند. به همین دلیل نیز بازاریابی در دنیای دیجیتال حرف اول را در میان تمامی روش های تبلیغات می زند. بازاریابی تاثیرگذار یکی از انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ است که به دلیل علاقه مندی کاربران به این افراد، امکان تبلیغات برای برند و افزایش اعتبار از طریق آن فراهم می باشد.
شاید برایتان جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده به طور متوسط هر 1 دلار سرمایه گذاری بر روی بازاریابی تاثیرگذار یک کسب و کار بازگشت سرمایه ای حدود 6.50 دلار دارد. استفاده از این روش برای معرفی برند و جذب مخاطب می تواند یکی از بهترین گزینه های در دست باشد.
انواع مختلف اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسرها را می توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد. چگونگی پیدا کردن آنها و نحوه همکاری با آنها نیز موضوعاتی هستند که روی انتخاب یکی از این دسته ها تاثیر مستقیم دارد. شما باید با توجه به بودجه ای که می خواهید روی این کار سرمایه گذاری کنید و نوع کاری که از آنها می خواهید یکی از این سه دسته را انتخاب نمایید. سه ویژگی اصلی که در میان تمامی افراد تاثیرگذار مشترک است داشتن ارتباط، دسترسی و اعتماد است.
1. ارتباط
منظور از ارتباط این است که شخص تاثیرگذار مورد نظر باید با کسب و کار شما ارتباط نزدیکی داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما محصولات آرایشی سازگار با محیط زیست تولید می کنید باید به دنبال فردی باشید که در زمینه محیط زیست فعالیت می کند.
2. دسترسی
باید بررسی کنید و ببینید که فرد تاثیرگذار مورد نظر شما چه تعداد دنبال کننده یا طرفدار دارد. دامنه اختیارات آنها چقدر است؟ توانایی آنها در جذب مخاطبین شما چه میزان است؟
3. اعتماد
میزان اعتماد مخاطبین فرد انتخابی به او چقدر است؟ آیا میان او و دنبال کنندگانش رابطه ای بر مبنای اعتماد ایجاد شده است؟
انواع اینفلوئنسر

سیاست و بازاریابی


در کنار داشتن این 3 ویژگی مهم که در افراد مناسب برای اینفلوئنسر مارکتینگ مشترک است، این افراد را می توان به 3 دسته تقسیم کرد:
1. اینفلوئنسرهای میکرو
این افراد کسانی هستند که دنبال کنندگان آنها افراد علاقه مند به حوزه فعالیت آنها هستند. اینفلوئنسرهای میکرو معمولا کسانی هستند که زندگی روزمه و اتفاقات شخصی خود را با دنبال کنندگان هدف خود در میان می گذارند. آنها معمولا افرادی اصیل و معتبر در میان عموم بوده و معمولا خودشان وبلاگ نویس یا صاحب یک کسب و کار کوچک هستند. تعداد دنبال کنندگان آنها نیز حدودا بین 500 تا 10 هزار نفر است.
شاید شما تصور کنید که هر چه تعداد دنبال کنندگان بیشتر باشد نتیجه حاصل بهتر خواهد بود اما لزوما چنین نیست. شما باید به دنبال اینفلوئنسرهایی باشید که ارتباطات خوبی داشته و دنبال کنندگان آنها فعال باشند. همچنین هر چقدر که اعتماد مخاطبین آنها به این افراد بیشتر باشد شانس شما در بازاریابی تاثیرگذار بیشتر است. یک اینفلوئنسر با 5000 دنبال کننده مطمئن نتیجه خیلی بهتری خواهد داشت تا شخصی که تعداد دنبال کنندگان آن 10 برابر است اما ارتباط مناسبی با آنها ندارد. افراد تاثیرگذار میکرو با وجود داشتن تعداد فالوورهای پایین توانسته اند ارتباط خوبی با کاربران خود داشته باشند و این اتفاق مهمی است.
2. اینفلوئنسرهای برتر
این گروه شامل افرادی می شود که تعداد دنبال کنندگان بالایی دارند. اینفلوئنسرها برتر غالبا افراد مشهور، ورزشکاران یا افراد سرگرم کننده ای هستند که میلیون ها دنبال کننده دارند و معمولا کار کردن با این افراد نیازمند هزینه بیشتری است. اگر شما یک کسب و کار کوچک با بودجه ای محدود دارید بهتر است از این دسته از افراد تاثیرگذار برای بازاریابی خود استفاده نکنید و تمرکز خود را روی افراد تاثیرگذار میکرو یا محلی بگذارید.
3. اینفلوئنسرهای محلی
اگر می خواهید ترافیک زیادی را به یک فروشگاه فیزیکی یا یک رویداد مشخص در شهر خود بیاورید بهتر است از اینفلوئنسرهای محلی استفاده کنید. این افراد می توانند در زمینه تبلیغات برای برند یا محصولاتتان به شما کمک بسزایی را کنند.
اینفلوئنسر چه کاری انجام می دهد؟
در این قسمت به بررسی نقش اینفلوئنسرها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما خواهیم پرداخت. هدفی که شما از دیجیتال مارکتینگ خود علی الخصوص اینفلوئنسر مارکتینگ دارید افزایش ارتباطات با مشتریان بالفعل، کسب اعتبار بیشتر و در نهایت افزایش فروش است. اما این اتفاق به چه شکلی باید توسط اینفلوئنسرها پیگیری شود؟ یک فرد تاثیرگذار امکانات زیادی در دست دارد که می تواند به تبلیغ برند شما کمک کند. برخی از آنها عبارتند از:
نوشتن یک توصیه نامه در خصوص استفاده از محصولات شما استفاده استراتژیک از محصولات شما در تصاویر یا پست های ویدیویی خود در رسانه های اجتماعی نوشتن یک متن در وبلاگ یا کانال یوتیوب به منظور بررسی محصولات شما تبلیغ برای محصولات شما از طریق ارسال ایمیل با پیشنهادات ویژه به لیست ایمیل های خود و غیره اینفلوئنسرها از تبلیغات به منظور کسب درآمد استفاده می کنند. به همین دلیل در ازای دریافت مبلغی مشخص، برند یا محصول شما را تبلیغ می کنند.
چگونه یک اینفلوئنسر مناسب پیدا کنیم؟

سیاست و بازاریابی


با وجود نرخ بازگشت سرمایه بالقوه و افزایش علاقه مندی افراد باز هم 67.6 درصد از بازاریابان هنوز نتوانسته اند اینفلوئنسرهای مناسب کسب و کار خود را پیدا کنند. پس چگونه می توان یک اینفلوئنسر مناسب پیدا کرد؟ شما می توانید از 3 گام زیر برای شناسایی یک اینفلوئنسر مناسب استفاده نمایید.
1. پیدا کردن اینفلوئنسر
پیدا کردن یک فرد تاثیرگذار مناسب برای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ممکن است کاری سخت و دلهره آور به نظر برسد اما شما می توانید با استفاده از ابزار مناسب این کار را بسیار ساده تر پیش ببرید. شما می توانید از افرادی که تجربه بیشتری در حوزه فعالیت شما دارند بخواهید تا در این زمینه یاری دهند. آنها می توانند یک فرد تاثیرگذار مناسب که شناخت کافی روی آن دارند را به شما معرفی نمایند تا بتوانید مسیر مناسبی برای بازاریابی تاثیرگذار خود را پیش ببرید.
2. برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها
برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها جزو دشوارترین بخش های کار است. اگر در این مرحله به شکل درستی پیش نروید ممکن است استراتژی شما در همین مرحله با شکست رو به رو شود. شما باید با این افراد ارتباط برقرار کرده و سعی کنید تا توجه آنها را به کسب و کار خود جلب نمایید.
شما می توانید در آنها بخواهید در ازای دریافت مبلغی مشخص برای شما تبلیغات انجام دهند یا اینکه در برابر آن کاری را برایشان انجام دهید مثلا:
محتوای آنها را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. در لیست ایمیل های آنها ثبت نام نمایید. پادکست ها یا کتاب های آنها را مورد بررسی قرار دهید. محصولات آنها را خریداری کرده و برای آنها یک توصیه نامه بنویسید. آنها را به افراد تاثیرگذار دیگر معرفی نمایید. و غیره با استفاده از یکی از این استراتژی ها می توانید اینفلوئنسرهای مورد نظر خود را راضی کنید که برای شما تبلیغات انجام دهند.
3. توافق با اینفلوئنسر برای تبلیغات برند خود
حال که در گام های قبل توانستید اینفلوئنسر موردنظر خود را پیدا کنید و با او ارتباط برقرار کنید، زمان آن می رسد که روی مبلغ با یکدیگر به توافق برسید. فاکتورهای بسیاری وجود دارند که روی هزینه ای که قرار است برای اینفلوئنسر مارکتینگ صرف شود تاثیر می گذارند. فاکتورهایی مثل تعداد دنبال کنندگان، حوزه فعالیت آنها و نوع پست ها و تعداد پست هایی که برای شما در رسانه های اجتماعی خود قرار می دهند. در این مرحله شما با فرد مورد نظر سر قیمت به توافق می رسید و با توجه به آن سفارش خود را ثبت می کنید.
چگونه می توان میزان موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را اندازه گیری کرد؟
از آنجایی که شما در اینفلوئنسر مارکتینگ روی پول، زمان و منابع خود سرمایه گذاری می کنید باید بتوانید به شکلی دقیق بررسی کنید که میزان موفقیت آن تا چه اندازه بوده است. در ادامه ابزارهایی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آنها بتوانید میزان تاثیرگذاری تبلیغات خود را بررسی نمایید.
لینک های تاثیرگذار
شما می توانید با ایجاد لینک های تاثیرگذار برای هر یک از این افراد میزان فروش از طریق هر یک از این لینک ها را بررسی نمایید. آنها این لینک ها را در پست های وبلاگ یا رسانه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند.
پرومو کد
بسیاری از مخاطبین نمی توانند به محض مشاهده تبلیغات محصول شما اقدام به خرید آن نمایند. در این حالت آنها می توانند یک کد تبلیغاتی را دریافت کنند تا هر زمان که از این کد استفاده نمودند مشخص شود.
گوگل آنالیتیکس
با تنظیم یک «رویداد» هدف در گوگل آنالیتیکس خود می توانید مشخص کنید که کدام یک از مشتریان شما و چه تعدادی از آنها از صفحات وب سایت شما بازدید کرده اند.
مثال هایی از اینفلوئنسر مارکتینگ

سیاست و بازاریابی


در نهایت بهتر است نگاهی به نمونه های موجود از کمپین های بازاریابی تاثیرگذار بیندازیم. برخی از معروف ترین آنها عبارتند از:
اینستاگرام
اینستاگرام یک پلتفرم بصری بسیار مناسب است که شما می توانید از طریق آن تصاویر یا ویدیوهای مربوط به برند خود را به کمک اینفلوئنسرها تبلیغ کنید.
یوتیوب
یکی دیگر از پلتفرم های حاضر که طرفداران بسیاری را در جهان دارد یوتیوب است. اگر مخاطبین هدف شما افرادی با میانگین سنی جوان هستند، استفاده از یوتیوب می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اعتماد افراد جوان به افراد تاثیرگذار در یوتیوب به مراتب بیشتر از افراد مشهور است.
توییتر
اگر شما می خواهید از اینفلوئنسرها در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کنید، باید برای برند خود یک هشتگ معرفی کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید به شکل مناسبی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برند خود را مدیریت نمایید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/120372/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران