سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟ مقالات بازاریابی

بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - آیا می دانید چه کسی یا چه عواملی فروش محصول شما را تأمین می کند؟
پروداکت مارکتینگ یا همان بازاریابی محصول را ممکن است زیاد شنیده باشید اما تعریف درست و کاربردی آن چیست؟
تعریف های مختلفی از بازاریابی محصول (Product Marketing) وجود دارد که بسیاری از آن‌ها درست است! اما کدام تعریف به شما کمک بیشتری می‌کند؟
شاید بیشتر سردرگرم شده باشید اما با ادامه این مقاله از بخش بازاریابی مقالات Modir TV تمام نکاتی از بازاریابی محصول یا همان Product Marketing باید بدانید را می آموزیم.
بازاریابی محصول (Product Marketing) چیست؟
Product Marketing که با عناوینی مانند بازاریابی محصول، بازاریابی کالا یا پروداکت مارکتینگ شناخته می شود به تمام اقدام‌ها و تلاش‌هایی گفته می‌شود که شما در جهت شناساندن و سپس فروش محصول خود به مشتریان و مخاطبان خود انجام می‌دهید.
هرگونه همکاری با تیم محصول و تیم برنامه‌ریزی و تبلیغات تا مشارکت جدی در روند عرضه ی محصول را می توان در زمره برنامه های بازاریابان محصول قرار داد.
تفاوت ساده ای که برای مشتری و مخاطب در اینجا لحاظ می کنیم این است که مشتری به شخصی گفته می شود که از قبل با شما و برند شما آشنایی دارد و مخاطب اشخاص جدیدی هستند که قرار است به شما بپیوندند.
از این تعریف کلی می توان عملکرد های زیادی را برداشت کرد که در این مقاله سعی می کنیم آنها را تفکیک کنیم و تعریف درستی از هرکدام از کارهایی که برای بازاریابی محصول خود باید انجام دهید ارائه دهیم.
بازاریابی محصول به چه عواملی می پردازد؟
بررسی مراحل تولید تا رسیدن محصول به فروشگاه. تثبیت موقعیت محصول شما در فروش و جامعه ی مخاطب. پیامی که محصول شما می رساند: برای توضیح بیشتر باید گفت که بازاریابی محصول پیام ها و جملاتی که در ذهن مخاطب شما با دیدن محصولتان ثبت می شود را بررسی و بهینه می کند. میزان و نوع تقاضا و استفاده ی که محصول شما برآورده خواهد کرد. تمام اقدامات تئوری و عملی که باید در نظر بگیرید تا محصول شما در فروشگاه خاک نخورد. اطمینان از اینکه مخاطبان اصلی شما با محصولتان آشنا شده اند. شناخت تمام پتانسیل هایی که برای بهتر شدن محصول خود و عرضه ی آن دارید. وجود محتوی و پس زمینه مناسب برای محصولتان: به عبارت دیگر باید از خود بپرسید محصول شما چه داستانی دارد! … پروداکت مارکتینگ چگونه آغاز می شود؟
واقعیت این است که بازاریابی محصول با مشتری شما آغاز می شود! این جمله ی کلیدی به این معناست که یک محصول خوب اگر نتواند توجه مخاطبانی که به آن نیاز دارند را جلب کند محصول خوبی نیست.
بگذارید برایتان مثالی بزنیم:
تصور کنید که شما تمام توان خود را برای ساخت یک چکش با کیفیت به کار می بندید اما این چکش در جعبه ای مستطیلی عرضه می شود که نه تنها خریدار نمی تواند شکل چکش و اندازه ی آن را ببیند بلکه از دیدن جنس آن هم محروم است چه برسد به لمس کردن آن!
یا در مثالی دیگر تمام تبلیغات یک شکلات به خوشمزه بودن آن محدود شود و آن شکلات در بسته بندی سفید رنگی در پایین ترین طبقه یک فروشگاه نگهداری و عرضه شود. در این صورت فقط خود شما می دانید که یک شکلات خوشمزه تولید کرده اید و این تا همیشه برای یک خریدار شکلات پنهان می ماند.
اما اشتباه نکنید! همه ی اصول بازاریابی محصول فقط به بسته بندی محدود نمی شود.
منظور از این مثال ها این بود که شما به دقت باید بشناسید که چه کسانی به سمت محصول شما می روند.
و اینکه چگونه آنهایی که نمی دانند چه چیزی انتخاب کنند محصول شما را انتخاب می کنند و در نهایت چه کارهایی باید بکنید که مخاطبانی که حتی نیاز فوری به محصول شما ندارند این نیاز را پیدا کنند و شما را انتخاب کنند.
پنج قدم اساسی که برای شروع بازاریابی محصول باید بردارید
وفتی که مقدماتی که در بالا ذکر کردیم را انجام داید نوبت به پنج قدم اساسی می رسد که قبل از شروع پروداکت مارکتینگ، در حین انجامش و به طور کلی در تمام مدت عرضه ی محصول خود باید انجام دهید:
تحقیق و ارزیابی محصول: یک محصول خوب تنها طی یک بار فروش موفق خود را تثبیت نمی کند. هفته ها و ماه ها قبل از به بازار رفتن محصول باید زمان بگذارید تا با مسئولان توسعه محصولتان بازخورد های محصول و خدماتتان را بررسی کنید. استفاده از یک محیط و جامعه آزمایشی می تواند مفید باشد. و کوچکترین ایراد ها که به گوشتان می خورد می تواند بزرگترین پیشرفت ها را برایتان به ارمغان بیاورد.
داستان محصول: منظور از داستان محصول همه ی چیزهایی است که به طور روزانه خودتان با آنها مواجه هستید. سوال هایی از قبیل : چرا این محصول خوب است؟ چه نیازی را به طور خاص برطرف می کند؟ چه برتری ای نسبت به رقبای خود در بازار دارد؟ و در نهایت چرا باید برای این محصول یا خدمات هزینه کرد؟
برنامه ی راه اندازی: هیچ تیم پروداکت مارکتینگ ای بدون برنامه راه اندازی موفق نمی شود. چگونه محصول به سرانجام می رسد؟ چه کسانی در هر مرحله از تولید تا رساندن محصول مسئول هستند؟ جوامع تحت مشارکت: بازاریابی محصول نیاز به شنیده شدن دارد! هر محصولی نیاز دارد که دیده و شنیده شود. برای همین هم برای تیم بازاریابی مهم است که روی بازخورد های بازار سرمایه گذاری کند. دسترسی به شرکا، تأثیرگذاران و مشتریان برای تفسیر کردن و بهبود بخشیدن جزو مراحلی است که تیم پروداکت مارکتینگ به صورت مداوم انجام می دهند.
فروش صحیح: زمانی که محصول آماده می شود تیم فروش آماده است تا استراتژی فروش خود را برای این فرصت تجاری جدید پیاده سازی کند. در اینجا وظیفه ی تیم بازاریابی محصول این است در تمام مدت پروسه فروش با کارکنان فروش ملاقات کند و اطمینان پیدا کند که پیام رسانی و تبلیغ در نظر گرفته شده برای این محصول تا اولین تماس برای فروش سازگار می ماند.
پس از فروش چه اتفاقی می افتد؟
واقعیت این است که بازاریابی محصول به شما یاد می دهد که پس از فروش محصولتان همه چیزتمام نمی شود!
در این بخش چند مهارت که برای بازاریابی محصول نیاز دارید را می آوریم:
حل کردن مشکلات مشتری
تنها پاسخ گویی و تلاش شما برای حل کردن مشکل یک مشتری کافی است تا آن شخص تا ابد مشتری شما بماند! یک بازاریاب محصول موفق باید توانایی درک احساس مشتری نسبت به محصولش را داشته باشد.
همچنین باید بتوانید نیاز مشتری خود را به بهترین شکل در ویژگی های محصول خود نشان دهید یا تولید کنید.
مهارت اولیت بندی
مانند تمام بازاریاب ها، یک پروداکت مارکتر موفق باید بتواند میان چندین پروژه ابتکار عمل به خرج بدهد و بر اساس نیاز شرکت خود اقدامات مهم را اولویت بندی کند.
همچنین باید بدانید که انرژی شما در چه بخشی باید صرف شود و چه بخشی را به تیم دیگری باید واگذار کنید.
توانایی همکاری با دیگر تیم ها
یک بازاریاب محصول باید دیگر تیم های درگیر تولید و عرضه یک محصول را به خوبی بشناسد و با آنها تعامل داشته باشد.
در پایان باید بگوییم که حوزه ی وسیعی از اقدامات تحت نظر بازاریابی محصول است و موفقیت تمام مراحل به انجام صحیح نکات و بازبینی بازاریابان محصول یا کالا بستگی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/120590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان