سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مدیرعامل AMD چطور این شرکت را از مرز ورشکستگی به رشد 1300 درصدی سهام رساند؟‌ مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

بازاریابی و سیاست-حتی با اینکه شرکت دائما پول از دست می‌داد، بدهی فراوان به بار آورده بود و در شرف ورشکستگی بود، تبدیل شدن به مدیر عامل غول سازنده چیپ، یعنی Advanced Micro Devices برای «لیسا سو» شغلی رویایی بود.سو، مدیرعامل AMD به سی‌ان‌ان می‌گوید: «وقتی شما به عنوان شخصیتی در حوزه تکنولوژی رشد می‌کنید -من تمام حرفه‌ام را صرف تجارت نیمه‌هادی کردم- [متوجه می‌شود] کمپانی‌های نیمه‌هادی بزرگ چندانی در ایالات متحده وجود ندارد. بنابراین واقعا برای تبدیل شدن به مدیر عامل هیجان‌زده بودم.» او عاشق این بود که در یک فروشگاه قدم بزند و لپتاپی را بردارد که می‌داند کمپانی خودش مایکروچیپ یا پردازنده آن را ساخته.اما بقیه به اندازه او چنین هیجان غیرقابل وصفی نداشتند. وقتی سو در سال 2014 سکان AMD را به دست گرفت، ارزش سهام این شرکت داشت به کمترین میزان در تمام تاریخ می‌رسید.

تکنولوژی Ray tracing

 

ولی سو، یکی از قدرتمندترین زنان حوزه تکنولوژی، از چالش استقبال می‌کند. او می‌گوید به همین خاطر بود که از ابتدا تبدیل به یک مهندس شد. او فرصتی داشت که قمارهای بزرگ کرده و شرایط را برای AMD دگرگون کند - هرچند که برخی از این قمارها به مدت 5 سال نتیجه‌ای به همراه نداشتند.

او می‌گوید: «دلیل اینکه اینقدر طول می‌کشد، شدت پیچیدگی کار است. آخرین چیپ ما برای دیتاسنترها حاوی 40 میلیارد ترانزیستور است... باید تک تک این ترانزیستورها را به درستی طراحی کنید و مهندسینی هم که برایش در اختیار دارید محدود است».

لیسا سو که مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود در زمینه مهندسی برق را از دانشگاه MIT دریافت کرده، تصمیم گرفت کمپانی باید تمرکزی مضاعف روی توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز برای اپلیکیشن‌هایی که قدرت پردازشی فراوان می‌طلبند داشته باشد. این باعث شد AMD به سراغ تکنولوژی‌های حیاتی نسل جدید مانند پردازش ابری، دیتاسنترها، هوش مصنوعی و گیمینگ برود. این تکنولوژی‌ها همگی سال 2020 را به تصرف خود درآورده‌اند. اما سو باید فونداسیون لازم را در سال 2014 بنا می‌کرد.

تجارت

پردازنده تردریپر جدید

 

صنعت نیمه‌هادی صنعتی بسیار پرخطر است. سیکل توسعه هر محصول جدید حدودا 3 الی 5 سال زمان می‌برد و بنابراین کمپانی‌ها باید با این حقیقت کنار بیایند که تکنولوژی‌هایی که امروز می‌سازند چیزیست که مشتریان سال‌ها بعد نیازمند آن‌ها خواهند بود. و در عین حال،‌ باید محصولات جدید به گونه‌ای ساخته شوند که قادر به کنار زدن محصولات رقیب باشند.

و این شرکت‌ها نمی‌توانند تنها یک بار شگفتی‌سازی کنند. ترغیب مشتریان مهم به همکاری نیازمند ساخت یک «نقشه راه تکنولوژیک» است که آن‌ها را متقاعد سازد شرکت به صورت مداوم قادر به تولید محصولات و به‌روزرسانی‌هایی با بالاترین پرفورمنس خواهد بود.

سو توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین چیز برای ما در سال 2014 این بود که نخست، بازارهای درستی که برای تکنولوژی‌مان مناسب بودند را انتخاب کنیم. این کاری نیست که شما صرفا امروز انجام دهید. این کاریست که شما هر سال و هر سال انجام می‌دهید و مردم به آن توجه می‌کنند».

قمارها نتیجه‌بخش بود. این روزها AMD غرق در پول است. از زمانی که لیسا سو در ماه اکتبر 2014 تبدیل به مدیرعامل شد، سهام این شرکت رشدی بیش از 1300 درصد داشته. آن هم در حالی که AMD مثل بسیاری از شرکت‌های تکنولوژیک دیگر از نبرد تجاری میان ایالات متحده و چین و اخیرا شیوع ویروس کرونا آسیب دیده.

طی ماه گذشته میلادی، سهام AMD به بالاترین مقدار در تاریخ این شرکت و برابر با 59 دلار به ازای هر سهم رسید. این شرکت بهترین عملکرد سهام را در لیست S&P 500 داشت و رشد 150 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد.

کشف آنچه AMD در آن واقعا مهارت دارد

 

چندین سال پیش از اینکه سو تبدیل به مدیرعامل شود، AMD سعی داشت با خروج از برخی حوزه‌های تجارت خود، هزینه‌هایش را کاهش دهد. یکی از این تلاش‌ها، کنار گذاشتن مالکیت شرکتی بود که نیمه‌هادی‌های AMD را تولید می‌کرد.

وقتی سو سکان هدایت را به دست گرفت، برخی از بزرگ‌ترین تصمیمات راجع به کارهایی بود که نباید انجام می‌شد.

سو در این باره توضیح می‌دهد: «وقتی شما یک کمپانی تکنولوژی هستید، واقعا مهم است که تصمیم بگیرید واقعا واقعا در چه چیزی مهارت دارید، چون باید بهترین باشید، شماره یک یا شماره دو. همه‌چیز راجع به تمرکز بر اینست که "هی، این دی‌ان‌ای کمپانی است، بیایید در زمینه آنچه می‌توانیم به بازار بیاوریم بهترین باشیم".»

اما انجام این کار به معنای تفکر درباره این نیز بود که AMD در کدام حوزه‌ها شانس کمتری برای تصاحب بازار دارد. کمپانی تصمیم گرفت ساخت تکنولوژی برای موبایل‌های هوشمند یا سنسورهای دیوایس‌های «اینترنت اشیا» را رها کند.

در عوض، AMD تصمیم گرفت قماری بزرگ روی معماری پردازش با پرفورمنس بالا کند که چیزهایی نظیر پردازنده‌های قدرتمند کامپیوتر، چیپ‌های گرافیکی برای گیمینگ، هوش مصنوعی، ابر پردازش و دیگر تکنولوژی‌های «روز» را شامل می‌شود. AMD داشت چیپ‌های سریع و قدرتمند می‌ساخت و معمولا قیمت‌‌گذاری‌هایی پایین‌تر از رقبای خود نیز داشت.

این استراتژی به صورت خاص برای شرکت اهمیت داشت چون می‌خواست راه خودش را به صنعتی باز کند که در تصاحب چندین بازیکن کلیدی کوچک بود. محصولات AMD آنقدر متقاعدکننده‌اند که وزارت انرژی ایالات متحده شروع به استفاده از چیپ‌های این شرکت برای پروژه ابرکامپیوتر خود در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی کرد.

تیک تاک

پردازنده های رایزن

 

کمپانی‌های فعال در زمینه نیمه‌هادی برای مدتی طولانی مشغول کار به سبکی بوده‌اند که از آن به عنوان سیکل توسعه «تیک تاک» یاد می‌شود.

کمپانی‌ها دائما میان بهبود پروسه تولید چیپ‌ها و همینطور بهبود جزییات طراحی خود چیپ‌ها سوییچ می‌کنند. به این ترتیب،‌ اگر چیزی آن‌طور که باید و شاید کار نکند، تشخیص اینکه کدام بخش از سیستم معیوب است آسان خواهد بود.

اما AMD به شکلی ناامیدانه به دنبال سرعت بخشیدن به فعالیت‌هایش بود و بنابراین تصمیم گرفت به صورت همزمان هر دو بخش کار را پیش ببرد و سبد محصولات کاملا جدیدی خلق کند.

این کاریست که تنها یک بار در نسل قادر به انجامش هستید. سو توضیح می‌دهد که: «در اوایل کار برخی مشتریان احتمالی می‌پرسیدند که آیا شرکت قادر به انجام چنین برنامه جاه‌طلبانه‌ای هست یا خیر و لازم بود اندکی متقاعدشان کنیم. رویکردی که در پیش گرفتیم این بود: "بگذار توضیح دهم که قرار است چه کنم... سه سال زمان می‌برد تا بتوانم چیزی را بسازم که قادر به تماشایش باشی، اما دائما به توضیح دادن ادامه می‌دهم و دائما نشانت می‌دهم." و این واقعا کاری بوده که انجام داده‌ایم».

AMD نخستین نسل از سبد محصولات جدیدش که با همین تلاش‌ها ساخته شده بودند، یعنی پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن و پردازنده‌های سرور Epyc، را در سال 2017 عرضه کرد و نسل سوم رایزن را هم در سال 2019 به جهان نشان داد.

کوین کرول، تحلیلگری در موسسه Tirias Reasearch می‌گوید: «نسل نخست رایزن و Epyc این‌طور بودند که "اوکی، به نظرمان کارتان خوب بوده است، بعدش چه کار می‌کنید؟". نسل دوم هم بازار را متقاعد کرد که آن‌ها در کار خود جدی هستند».

AMD قصد دارد نسل سوم پردازنده‌های Epyc برای دیتاسنترها را هم اواخر سال جاری میلادی روانه بازار کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/122352/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟