سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

زندگینامه جک ما ، موسس چینی علی بابا مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جک ما یک سرمایه‌گذار، سیاست‌مدار و خیر بزرگ چینی است. زندگی وی مملو از شکست‌ها و پیروزی‌ها است. وی بنیان‌گذار شرکت علی‌بابا می‌باشد. جک ما مدیر ارشد اجرایی فناوری گروه علی‌بابا هم می‌باشد. مجله فوربس از جک ما به‌عنوان یکی از افراد موفق و قدرتمند جهان یادکرده است. وی سفیر تجارت چین است. وی در سال 2018 اعلام کرد که قصد دارد تا در حوزه آموزشی فعالیت کندو در سال 2019 از سمت خود در علی‌بابا استعفا داد. شهرت جک ما بیشتر به خاطر تأسیس شرکت علی بابا است.
محل تولد جک ما کجاست؟

سیاست و بازاریابی


جک ما دردهم سپتامبر سال 1964 در شهر هانگزوا در ایالت ژجیانگ چین چشم به جهان گشود. نام اصلی وی جک یان می‌باشد. آن‌طور که در زندگینامه وی ذکرشده نام والدین جک ما به ترتیب ما لائفا و کوی ونکای بوده است. قومیت وی متعلق به آسیا است. جک ما در همان سنین کودکی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرد. در زندگینامه وی آمده است که جک ما روزانه به درب هتل نزدیک محل زندگی خود می‌رفت و با توریست‌ها صحبت می‌کرد کرده تا زبان انگلیسی‌اش تقویت شود.
وی به مدت نه سال تورهای گردشگری رایگان برای مسافران خارجی برگزار می‌کرد. گردشگران هم به‌وسیله ترغیب می‌شدند تا به وی برای بهبود زبان کمک کنند. در همین رفت‌وآمد جک ما موفق شد تا یکی از این گردشگران ارتباط دوستی برقرار کند. آن توریست همیشه ما را جک خطاب می‌کرد زیرا تلفظ وبیان فامیلی جک برای انگلیسی‌زبانان بسیار دشوار است. ما پس از سه بار شکست در امتحانات ورودی دانشگاه بالاخره در سال چهارم در رشته دبیری دانشگاه هانگزو پذیرفته شد. این برای او یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شد. وی نهایتاً در سال 1988 از رشته دبیری زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات به‌عنوان مدرس زبان انگلیسی و تجارت بین‌الملل در دانشگاه هانگزو مشغول به فعالیت شد.
چگونه ایده تأسیس علی‌بابا در ذهن جک ما شکل گرفت؟

سیاست و بازاریابی


جک ما برای 30 شغل تقاضا داد که از آن جمله می‌توان به اداره پلیس و رستوران K.F.C اشاره کرد. وی در به دست آوردن هیچ‌کدام از شغل‌ها موفق نبود. جک ما در سال 1994 مطالبی را در مورد اینترنت شنید که وی را برای کسب اطلاعات بیشتر ترغیب کرد. در سال 1995 تصمیم گرفت با دوستان خود به ایالات‌متحده آمریکا برود. در ایالات‌متحده جک ما با کمک دوستانش موفق شد تا با اینترنت بیشتر آشنا شود. جک ما در اولین جستجوی خود در وب هیچ اطلاعاتی در مورد چین پیدا نکرد و برای همین با راهنمایی‌های دوستش اقدام به ساخت یک وب‌سایت به نام «زشت» پرداخت.
تمامی محتوای این وب‌سایت در مورد چین بود. شاید باورکردنی نباشد که تنها بعد از 3 ساعت جک ما ایمیل‌های زیادی را از طرف چینی‌ها دریافت کرد که علاقه‌مند بودند تا مدیر این وب‌سایت را بشناسند. همان موقع جک ما متوجه شد که استفاده از اینترنت می‌تواند به موفقیت او کمک زیادی کند. او در سال 1995 سایت china pages.com در آمریکا به ثبت رساند. در همان سال او یک شرکت اینترنتی تأسیس کرد و توانست پس از سه سال فعالیت درآمد حدود 800 هزار دلار کسب کند. وی برای شرکت چینی زیادی وب‌سایت طراحی کرد.
وی در سن 33 سالگی موفق شد تا یک رایانه شخصی را برای خود خریدار کند. او در سال 1998 تا 1999 مدیر بخش فناوری یک شرکت چینی بود که پس از سال 1999 از سمت خود استعفا داد. درست در همان سال ایده‌ای درخشان به ذهن او خطور کرد که بعدها تبدیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری اینترنتی شد.
جک ما در آپارتمان شخصی خود با یاری 18 نفر از دوستانش شرکت اینترنتی علی‌بابا را تأسیس کرد. تمرکز این وب‌سایت بیشتر بر روی‌داده‌ها کشور چین بود. ما با سرمایه 5 میلیون یوانی توانست فعالیت اقتصادی خود راه‌اندازی کند. شرکت علی‌بابا بین ماه‌های اکتبر 1999 تا ژانویه 2000 توانست مقدار 25 میلیون دلار سرمایه خارجی جلب نماید. اهداف جک ما به اینجا محدود می‌شد او می‌خواست سهمی در پیشرفت سیستم تجارت بین‌المللی داشت. به خاطر همین موضوع در سال 2003 سه وب‌سایت Taobao Marketplace ، Alipay راه‌اندازی کرد. در همان سال شرکت تجاری eBay به ما پیشنهاد واگذاری امتیاز وب‌سایت Taobao را به ما داد اما وی این درخواست را رد کرد.
تا قبل از جک ما مؤسس یاهو یعنی جری یانگ رتبه اول را در کسب درآمد تجارت اینترنتی داشته اما بعد از چندین سال جک ما گوی سبقت را از وی ربود و موفق شد در سال 2014 25 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که در تاریخ تجارت اینترنتی این رقم بی‌سابقه است. یاهو حدود یک میلیارد دلار در سال درآمد دارد. بعداً علی‌بابا با تأسیس نه شرکت زیرمجموعه با اسامی Alibaba.com، Tmall، Taobao Marketplace، eTao، Alibaba Cloud Computing، Juhuasuan، 1688.com، AliExpress.com و Alipay به یک هلدینگ تبدیل شود. به گزارش موفق شو در سال 2012 رقم معاملات اینترنتی شرکت علی‌بابا بیش از یک تریلیون یوان بوده است. این عدد شگفت‌انگیز است. وی موفق شد علاوه بر هلدینگ خود صاحب‌امتیاز شرکت‌های Chateau de Sours، Chateau de Sours، Chateau Perenne، Cotes de Bordeaux و Blaye شود.

سیاست و بازاریابی


موفقیت جک ما به اینجا محدود نمی‌شود وی موفق شد تا در سال 2017 با رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ دیدار رسمی و خصوصی در برج اختصاصی ترامپ داشته باشد. محور صحبت‌های رئیس‌جمهور وجک ما در این جلسه ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی اینترنتی به‌وسیله شرکت خودش در آمریکا برای 5 سال آینده بود زیرا حالا هلدینگ علی بابا شهرتی جهانی داشت او توانست تا افراد زیادی برای شراکت برای شرکت خود جذب کند. به‌عنوان‌مثال وی موفق شد تا در مورد ایجاد کیف الکترونیکی با ِسر لی کائین شینگ در هنک کنگ سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشد. در آخر هم در وی در سال 2018 اعلام کرد که از سمت خود در کمپانی علی‌بابا کناره‌گیری می‌کند و خود را بازنشسته کرد. گمانه‌زنی بسیار از افراد بر این بود که شاید دولت چین برای کناره‌گیری به جک ما فشار می‌آورد ولی وی این مسئله را صراحتاً رد کرد و گفت که در حال حاضر قصد داردتا از طریق بنیاد علی‌بابا به کارهای بشردوستانه بپردازد.
موفق بودن و لذت‌های شغلی
جک ما در زمره کسانی قرار دارد که بعد از بازنشستگی به بازیگری روی آورده است. اولین حضور وی برای فیلم کونگ‌فو در سال 2017 بود. وی در سال 2017 در جشنواره موسیقی هم شرکت کرد. وی بنیاد جک ما را پایه‌گذاری کرد که هدف این ارگان تلاش برای بهبود وضعیت آموزش، بهداشت عمومی است. بنیاد علی‌بابا در سال 2008 به زلزله‌زدگان سیچوان مبلغی بالغ‌بر 808000 دلار کمک کرد. علی‌بابا فردی بود که موفقیت را تنها برای خودش نمی‌خواست و دوست داشت تا به دیگران هم کمک کند. لذا وی در سال 2015 بنیاد کارآفرینان جوان موسوم به AlibabaHongkong را تأسیس کرد. جک ما موفق شود تا در سال 2009 به‌عنوان سفیر محیط‌زیست چین انتخاب شود و در سال 2010 هم رئیس هیئت‌مدیره این سازمان شد. شرکت علی‌بابا هزینه بازسازی 1000 خانه تخریب‌شده در اثر زلزله نپال را پرداخت کرد همچنین موفق شد برای 9000 نفر کمک‌هزینه تأمین نماید. بنیاد علی‌بابا در سال 2019 دست به ابتکار دیگری زد و یک‌میلیون دلار به ده کارآفرین آفریقایی اعطا کرد. او همچنین یک صندوق با بودجه 14.6 میلیون دلار برای توسعه آموزش در آفریقا اختصاص داد.
جوایز و افتخارات جک ما

سیاست و بازاریابی


جک ما در سال 2004 توسط مردم در تلویزیون مرکزی چین وی را جزو ده صاحب برتر کسب‌وکار اینترنتی انتخاب کردند. وی همچنین موفق شد در سپتامبر 2005 عنوان برترین رهبر جوان جهان را کسب کرد. وی موفق به کسب عناوین زیادی در سال‌های متمادی ازجمله قرارگیری در زمره 30 مدیرعامل جهان در سال 2007 شد. بر اساس نظرسنجی مجلات تایم و اقتصاد وی در جمع 100 فرد قدرتمند جهان در سال‌های 2008 و 2014 قرار گرفت. در سال 2009 نام جک ما توسط مجله فوربس چین در لیست 10 کارآفرین خلاق برتر قرار گرفت. موفقیت وی ادامه دارد.
جک ما در شبکه C.C.TV در سال 2009 به‌عنوان چهره دهه اقتصاد انتخاب شد. وی برای خدمات بشردوستانه به زلزله‌زدگان افراد فقیر بی‌در سال 2010 موفق به کسب عنوان برترین خیر آسیا شد. به‌پاس خدمات ما در سال 2013 دانشگاه علم وصنعت هنگ‌کنگ به جک ما دکترای افتخاری اعطا کرد. ما در سال 2010 عضو هیئت‌مدیره چینی Nature Conservancy ، SoftBank ژاپن و شرکت رسانه‌ای برادران Huayi شد. در سال 2014 موفق شد تا جایزه کارآفرین سال آسیا را کسب نماید.
نام جک ما در سال 2017 در فهرست 50 رهبر برتر اقتصادی قرار گرفت. ما یک دکترای افتخاری دیگر از دانشگاه دلا ساله دریافت کرد. وی به‌پاس خدماتی که درزمینه اجتماعی و توسعه فناوری انجام داد به کسب درجه دکتری افتخاری در رشته علوم اجتماعی نائل شد. در سال 2018 وی موفق به دریافت یک دکترای افتخاری دیگر از دانشگاه تل‌آویو اسرائیل شد. درنهایت جک ما در سال 2019 توسط سازمان ملل متحد به‌عنوان یکی از 16 چهره تأثیرگذار جهانی انتخاب شد. وی در همان سال از طرف دبیر سازمان ملل متحد به‌عنوان سفیر توسعه پایدار انتخاب شد.
جک ما با چه کسی ازدواج کرد؟
موفق بودن جک ما به زندگی حرفه‌ای وی ختم نمی‌شود وی در زندگی مشترک هم موفقیت زیاد کسب کرده است. به گزارش موفق شو وی همسر آینده خود را در زمان تحصیل در دانشگاه هانگزو ملاقات کرده است. نام همسر وی ژانگ بینگ است و آن‌ها در اواخر دهه هشتاد میلادی با یکدیگر پیمان زناشویی بستند و حاصل این ازدواج سه فرزند است.
به نظر شما قد جک ما چند سانتی‌متر است؟
جک ما بلندایی حدود یک مترو 52 سانتی‌متر و یا 4 فوت و 11 اینچ دارد. وزن وی 130 پوند یا همان 59 کیلوگرم می‌باشد. وی بسیار ریزنقش است. رنگ چشمان و موهای وی به ترتیب قهوه‌ای تیره و مشکی می‌باشد. درآمد خاص جک ما در سال 2019 35٫6 یک میلیارد دلار بود. او یکی از ثروتمندترین مردان جهان و کشور چین به‌حساب می‌آید.
آیا این نکات را در مورد جک ما می‌دانید؟

سیاست و بازاریابی


جک ما در دوران کودکی تنها زمانی که یک پسربچه کوچ بود روزانه با دوچرخه 70 مایل را طی می‌کرد تا بتواند برای توریست‌ها تورهای گردشگری برگزار کند و آن‌ها را با جاذبه‌های کشور چین آشنا نماید. او ده بار برای دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد درخواست داد و عین ده بار دانشگاه مذکور درخواست وی را رد کرد. او هیچ اطلاعاتی در مورد برنامه‌نویسی نداشت و اولین رایانه شخصی را برای خود در سن 33 سالگی خرید. او توسط فوربس به‌عنوان بیست و یکمین فرد قدرتمند جهان و افراد موفق انتخاب شد. یکی از توریست‌های که در تورهای جک ما شرکت می‌کرد به وی لقب جک داد. او در هجدهمین سالگرد تأسیس شرکت علی‌بابا از یکی از کارهای مایکل جکسون رونمایی کرد. جک ما عضو حزب کمونیست چین است. به سبب انتقاداتی که به وی در مورد ساعات کاری شد او قانون 995 ساعت را پذیرفت.
درمجموع می‌توان گفت که جک ما بدون شک یکی از افراد موفق در جهان محسوب می‌شد. وی در سال‌های متمادی عمرش به موفقیت‌های زیادی دست پیداکرده. است. وی بارها توسط سازمان‌های بین‌المللی موفق به کسب عناوین و جوایز ارزشمندی سده است. به‌عنوان‌مثال وی توانست در سال 2019 به‌عنوان سفیر توسعه پایدار انتخاب شد. وی خدمات بشردوستانه زیادی را به تمام مردم دنیا ارائه کرده. بنیاد علی‌بابا ابتکاری بی‌نظیر بود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/122589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند