نگاهی به تاریخچه تابخوردگی هافمیستر در خودروهای بی ام و
مقالات بازاریابی
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - طرح تابخوردگی هافمیستر که با نام کینک هافمیستر در خودروهای بیامو استفاده شده است، یکی از عناصر اصلی طراحی بیرونی محصولات خودروساز آلمانی از گذشته تاکنون بهشمار میرود.
تابخوردگی یا عنصر کینک هافمیستر (Hofmeister kink) بیامو ، مانند جلوپنجرهی مشبک کلیوی بهمثابه کارت شناسایی تجاری و جزء اساسی مرتبط با این خودروساز آلمانی بهشمار میرود. تابخوردگی یا اِلِمان کینک هافمیستر طرح و سازهای بصری است که از زمان پیدایش مدل بیامو NEUE KLASS در سال 1961، روی تمامی مدلهای تولیدی بهطور برجستهای نمایان شده است.
پنجاهسالگی بیامو نیو کلاس، بیامو 1500
اِلِمان کینک هافمیستر عنوانش را از نام سازندهی خود، ویلیام هافمیستر ، اقتباس کرده است. ویلیام هافمیستر از سال 1955 تا 1970 مدیریت بخش طراحی شرکت بیامو را برعهده داشت. این دوران، دوران تغییر و دگرگونی شگرفی برای خودروساز باواریایی محسوب میشود. هافمیستر را طراح مشهور دیگری بهنام پل براک به موفقیت رساند که قبلا مدیریت بخش طراحی مرسدس بنز و طراحی مدلهای محبوب بیامو سری 8 (Stroke 8 یا Strich Acht) را عهدهدار بود.
در تمام آن سالها، هافمیستر اساسا شکل سنتی و پیشین را در طراحی خودروهای بیامو حفظ میکرد. گفته میشود عنصر تابخوردگی کشش محرک عقب مدلهای بیامو را برجستهتر میکند (در بخش عقبی مدلهای تمامچرخ محرک). در گذشته، عنصر کینک هافمیستر در برخی از مدلهای بیامو مانند CS 2300 و CSL 3.0 با دایرهی مختص برند بیامو بهصورت جفت قرار میگرفت و بدینترتیب نماد بصری بسیار خاص و چشمنواز و منحصربهفردی برای این خودروساز آلمانی بهوجود میآورد. البته نماد باید تاحدممکن حفظ شود؛ اما در بعضی مواقع، میتوان آن را با روشهای متفاوتی طراحی کرد. در طول زمان، روند طراحی بهطوراساسی تغییر میکند؛ همانطورکه خواستهها و نیازهای مشتری نیز دگرگون میشود. با شروع عرضهی مدل کلاسیک بیامو 1500 در سال 1961 تا امروز، کینک هافمیستر شکل و سیاق تشخیصپذیر خود را حفظ کرده است.
تابخوردگیهای هافمیستر در خودروهای سدان دودر بیامو که در اواخر دههی 1960 و 1970 تولید شده، ازجمله خودروهای سری 2002 و نسل E9 مدلهای و بیامو سری 6 مدل E24، بهوضوح مشاهدهشدنی است. البته طرح کینک هافمیستر روی خودروهای سدان چهاردر و تورینگ هم با این هدف تطبیق داده شده است که تاحدممکن ظاهر آنها شناخته شده و معمولی بهنظر برسد.
مدلهایی چون اکتیوتورر، گرنکوپه، خودروهای SAV و SAC و GT موجب تکامل طرح و شکل کینک هافمیستر شده است. با شروع سال 2018 و زمانیکه کوپه بیامو سری 8 مدل G15 رونمایی شد، کینک هافمیستر بهدلیل اینکه محور افقی کناری خودرو رو به بالا و زاویهی عقب خودرو کاهش یافته و کمی رو به بالا بود، شکل و ظاهری برجسته و بحثبرانگیز بهخود گرفت.
تابخوردگی یا کینک هافمیستر و قسمت شیشهای بزرگ که در مدل X7 دیده میشود، طرح کلاسیک سدان بیامو 1500 را دراینزمینه یادآور میشود. نمونهی دیگری از بازنگری و تجدید کینک هافمیستر را میتوان در نسل G20 بیامو سری 3 مشاهده کرد. ظاهر کینک مانند پیکان نوکتیزی است که رو به عقب خودرو دارد. عنصر کینک هافمیستر یا همان خمیدگی پنجرههای کناری خودرو در مدلهای واقعی بیامو سری 3، روی ستون C قرار دارد. در نسلهای F30 و F90 و F46 نیز کینک روی همین قسمت خودرو قرار دارد؛ یعنی مستقیما روی بدنهی خودرو و در قسمت بالایی پنجرهی عقب خودرو قرار میگیرد و بهگونهای است که اگر در باز شود، این قسمت جابهجا نمیشود و تکان نمیخورد.
مقالههای مرتبط:
بیامو سری 3 استیشن مدل 2020 معرفی شد نسل جدید بیامو سری 3 رونمایی شد
علاقهمندان با نگاه به گالری غنی و باشکوه کینکهای هافمیستر، از طرح و ظاهر مدرن آنها و کاربردشان در نسخههای کوپه و گرنکوپه بیامو سری 6 مدلهای F13/F06، کوپه بیامو سری 4 مدل F32 و سدان سری 3 مدل F30 لذت میبرند؛ چراکه چنین تابخوردگیهایی ظاهری زیبا و واقعا جذاب به خودرو میدهند. برجستهترین دستاورد کینک هافمیستر را میتوان بهراحتی در مدلهای کوپه سری E9 مشاهده کرد. بینندگان تحتتأثیر طراحی ساده و مرتب و پیشرفتهی تابخوردگی آن قرار میگیرند که با قرارگرفتن دایره یا لوگو بیامو روی ستون عقب خودرو، گیرایی آن را دوچندان میکند.
کوپهی اسپرت و جمعوجور جدید بیامو X2 با اینکه مدل دودر واقعی نیست، نگاهی به میراث گذشتهی خود دارد و با قراردادن و بهنمایشگذاشتن لوگو مدوّر بیامو روی ستون C و تقریبا درکنار کینک دستکاریشده و تغییریافته، احترام ویژهای به مدلهای پیشین E9 3.0 CS و 2800 CS گذاشته است.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/123714/