قدرتمندترین موتورسیکلت های دنیا در سال 2020
اخبار
بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - طی سالهای اخیر، همزمان با افزایش قدرت پیشرانه در انواع خودروهای جادهای، موتورسیکلتهای استاندارد هم قدرتمندتر شدهاند. امروزه، برندهای پرتعدادی وجود دارند که موتورسیکلتهایی با قدرت بیش از 200 اسببخار تولید میکنند.
با شروع قرن بیستویکم و رونمایی از ابرخودروهایی که هزار اسببخار قدرت داشتند، تحولی مهم در فناوری پیشرانههای احتراقی به اطلاع عموم مردم رسید. پیش از بوگاتی ویرون، رسیدن به قدرت هزار اسببخار در یک خودروی جادهای، عجیب و دستنیافتنی بهنظر میرسد. چنین شرایطی، برای موتورسیکلتها نیز وجود داشت و با شروع قرن 21، محصولاتی با پیشرانههای بزرگ و قدرت بالا، فراتر از نسلهای قبلی ظهور کردند. در سال 1999، سوزوکی هایابوسا شبیه بوگاتی ویرون عمل کرد و قدرت 173 اسببخار را در اختیار مالک یک موتورسیکلت استاندارد قرار داد. هایابوسا بهراحتی سرعت 300 کیلومتربرساعت ثبت میکرد و مشهورترین سوپربایک ابتدای قرن بود. نسل دوم در سال 2007، قدرت 200 اسببخار از پیشرانهی 1300 سیسی گرفت و تأثیر زیادی بر سرمایهگذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان گذاشت. امروزه برای علاقهمندان موتورسیکلت، عدد 200 اسببخار بهعنوان مرز مهمی بین سوپربایکها و دیگر مدلها محسوب میشود. این طرز فکر، شبیه به شرایط پیشرانهی هزار اسببخار برای خودروهای امروزی است؛ با این تفاوت که تنوع خودروهای استاندارد کارخانه با چنین قدرتی، بسیار کممتر از موتورسیکلتها است و معمولا ابرخودروهای میلیون دلاری یا نسخههای تیونینگ شده، مرز هزار اسببخار را فتح میکنند؛ درحالیکه قیمت یک موتورسیکلت اسپرت 200 اسب بخاری که روی جاده شتابی شبیه بوگاتی داشته باشد، کمتر از 20 هزار دلار است. در ادامه، تعدادی از مشهورترین موتورسیکلتهای در حال تولید دنیا با قدرت بیش از 200 اسببخار معرفی شدهاند. نکتهی جالب، تنوع این مدلها از نظر کشور سازنده، فناوری پیشرانه و سوخت مصرفی است. دامون هایپراسپرت؛ قدرت 200 اسببخار
سوپربایک پرچمدار یاماها با کد R1 از سال 1998 تولید میشود. این مدل با نام کامل YZF-R1 در سال 2020، مجهز به پیشرانهی هزار سیسی، 200 اسببخار قدرت و 106 نیوتنمتر گشتاور دارد تا مشابه رقبای همکلاس خود، سرعتگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 2/6 ثانیه و نهایت سرعت 300 کیلومتربرساعت فراهم کند. قیمت ارزانترین نسخه از سری 2020 YZF-R1 به 17,400 دلار میرسد. سوزوکی GSX-R1000؛ قدرت 202 اسببخار
نینجا، ستارهی درخشان موتورسیکلتهای قدرتمند ژاپنی در زمان ما است. نسخهی هزار سیسی نینجا، پیش از ظهور هایابوسا در سال 1986 معرفی شد. سوپربایکهای کاوازاکی در مدلهای مختلف، دههی 1990 را با موفقیتهای مختلف تجاری و مسابقهای به پایان رساندند. از سال 2004، نسل جدید موتورسیکلتهای هزار سیسی کاوازاکی با نام نینجا ZX-10R تولید شدند.
کاوازاکی در سال 2015، ابرموتورسیکلت نینجا H2 و H2R را رونمایی کرد و خبرساز شد. مدل R، از یک پیشرانهی هزار سیسی همراه سوپرسارژر بهره میبرد تا قدرت 310 اسببخار و گشتاور 156 نیوتنمتر را برای موتورسیکلتی با وزن خالص 216 کیلوگرم فراهم کند. تاکنون موتورسواران متعددی در دنیا، نینجا H2R را به سرعت 330 کیلومتربرساعت رساندهاند اما چند فیلم غیررسمی نشان داده است که این موتورسیکلت، در زمانی حدود 26 ثانیه از سکون به سرعت 400 کیلومتربرساعت میرسد. چنین آماری از نظر تئوری توسط شرکت سازنده باتوجه به شرایط فنی و آیرودینامیک H2R تأیید شده است. در بازار جهانی، مدل H2 با قدرت 200 اسببخار، به قیمت 25 هزار دلار فروخته میشود؛ درحالیکه H2R به جهت استفاده از سوپرشارژر و بدنه فیبرکربن، 50 هزار دلار قیمت دارد. دوکاتی استریت فایتر و پانیگاله؛ 208 تا 234 اسببخار
پیشرانههای حجیم و قدرتمند برای موتورسیکلتها، منحصر به کلاس سوپراسپرت نیست. دوکاتی و هوندا از دههی 1950 روی محصولات کلاس کافهریسر (اسپرت خیابانی)، پیشرانههای هزار سیسی نصب میکردند. این نوع امروزه انواع مختلفی دارند و تقریبا توسط تمامی غولهای صنعت موتورسیکلت در سراسر جهان، تولید میشوند.
سوپربایک پرچمدار دوکاتی، از نظر فنی تفاوت چندانی با استریت فایتر V4 ندارد. پانیگاله V4، از همان پیشرانه 4 سیلندر 1100 سیسی در نسخههای مختلف، 214 تا 234 اسببخار قدرت میگیرد و 112 تا 124 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. انواع متنوعی از تجهیزات مخصوص موتورسواری حرفهای پیست روی پانیگاله نصب میشود تا قیمتی بین 22 تا 100 هزار دلار (نسخه تولید محدود سوپرلجرا) داشته باشد. هوندا CBR1000RR؛ قدرت 214 اسببخار
بعد از دوکاتی، دومین برند مشهور ایتالیا در زمینهی موتورسیکلتهای اسپرت، آپریلیا است. این شرکت در سال 2007، نسل جدید پیشرانههای یک لیتری خود را معرفی کرد که روی محصولات مختلف آپریلیا در کلاسهای متفاوت نصب شد.
شرکت امتیتی از موتور توربینی هواپیما و هلیکوپترروی موتورسیکلت استفاده میکند؛ اما موفق به استاندادسازی محصولات خود شده است تا قدرت خروجی پیشرانه با زنجیر روی چرخ عقب اعمال شود و قابل کنترل باشد.
باسهاس، یک شرکت موتورسیکلتسازی نسبتا کوچک در امریکا است که بیش از 30 سال در تولید مدلهای قدرتمند و سفارشی سابقه دارد. این برند، امروزه با تیراژ 300 دستگاه در سال فعالیت میکند و معمولا پیشرانههای مخصوص خودروهای امریکایی را روی محصولات خود ارائه میدهد.
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/124801/