افزایش امیدواری دانشمندان برای ساخت واکسن کرونا اخبار

افزایش امیدواری دانشمندان برای ساخت واکسن کرونا

سیاست و بازاریابی - دانشمندان به‌شدت نسبت به تولید واکسن کووید 19 در حداقل زمان ممکن خوش‌بین هستند؛ اما تولید و توزیع آن با چالش‌های متعددی همراه است.

به‌تازگی در پژوهشی بی‌سابقه و تنها چند ماه پس از گسترش دنیاگیری کرونا، داوطلبانی از سراسر جهان آمادگی خود برای دریافت واکسن‌های آزمایشی ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند. شرکت‌هایی مثل Inovio و Pfizer، تست‌های اولیه‌ی کاندیدهای انسانی را برای بررسی ایمنی واکسن آغاز کرده‌اند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان هم در حال تست واکسن‌هایی روی نمونه‌های انسانی هستند و به‌گفته‌ی آن‌ها یک واکسن برای مصرف فوری تا ماه سپتامبر آماده خواهد شد. شرکت مادرنا نیز روز دوشنبه از نتایج امیدوارکننده‌ درباره‌ی آزمایش ایمنی واکسن خود روی هشت داوطلب خبر داد . هنوز داده‌های این آزمایش منتشر نشده‌اند اما اخبار مربوطه امیدوارکننده هستند و سهام این شرکت هم به شکل چشمگیری افزایش یافته است. البته پژوهش روی حیوانات هم استثنایی بوده‌اند. طبق نتایج به دست آمده از پژوهشگران مرکز پزشکی دیاکونز، واکسن اولیه از میمون‌ها در برابر ابتلا به ویروس محافظت کرده است . به گفته‌ی پژوهشگرها، این یافته راه را برای توسعه‌ی واکسن انسانی هموار خواهد کرد. در کارآزمایی‌های سراسر جهان، خوشبینی محتاطانه‌ای نسبت به واکسن کووید 19 وجود دارد و شاید سال آینده بیش از یک واکسن برای این بیماری تولید شود. حداقل چهار روش برای تولید واکسن در دست توسعه است؛ بنابراین، با ترکیب مراحل آزمایش و کاهش زمان فرایند می‌توان مدت ساخت واکسن را از ده‌ها سال به کمتر از یک سال کاهش داد. با اینکه ویروس کرونا، ماهیتی متغیر و تهاجمی دارد بعید است جهش درخورتوجهی داشته باشد. به گفته‌ی مایکل فارزان، ویروس شناس پژوهشکده‌ی اسکریپز: «تولید واکسن، هدف آسان‌تری محسوب می‌شود و این خبر فوق‌العاده‌ای است.» وجود واکسنی مؤثر برای پایان دادن به دنیاگیری کووید 19 ضروری است. تاکنون حداقل 4/7 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و 324 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ایمنی گسترده، زمینه را برای زندگی بدون فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک فراهم می‌کند. به گفته‌ی دکتر دن باروخ، ویروس‌شناس مؤسسه‌ی پزشکی دیاکونز و سرپرست پژوهش روی میمون‌ها: مردم معمولا درک نمی‌کنند که توسعه‌ی واکسن در حالت عادی به سال‌ها و حتی ده‌ها سال زمان نیاز دارد. درنتیجه تلاش برای فشرده‌سازی فرایند تولید واکسن در 12 تا 18 ماه، امری بی‌سابقه است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فرایند ساخت واکسن کرونا، رکورد سریع‌ترین پروژه‌ی تولید واکسن در کل تاریخ بشر را به خود اختصاص خواهد داد. بیش از 100 تیم پژوهشی در سراسر دنیا در حال بررسی ویروس کووید 19 از زاویه‌های مختلف هستند واکسن مادرنا هم براساس فناوری نسبتا جدید mRNA ساخته شده است که بخشی از ژن‌های ویروس را وارد سلول‌های انسان می‌کند. هدف این پروژه، تولید پروتئین ویروسی در سلول‌ها است. در این صورت سیستم ایمنی بدن، ویروس را به‌عنوان بیگانه تشخیص می‌دهد و سیستم دفاعی را در مقابل این پروتئین تقویت می‌کند و در صورت نفوذ ویروس واقعی کووید 19 به بدن، به آن حمله خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی فلوریان کرامر، ویروس‌شناس دانشکده‌ی پزشکی ایشان در مونت سینای نیویورک، حداقل 20 واکسن برای آزمایش‌‌ پزشکی در هفته‌های آینده کاندید شده‌اند. بسیاری از این واکسن‌ها، با پیشرفت آزمایش دچار لغزش خواهند شد. البته ممکن است واکسن روی برخی افراد تأثیر مثبتی نداشته باشد و عوارض جانبی بیشتر خود را نشان دهند. برای ایمنی کل کره‌ی زمین، به 16 میلیارد دوز واکسن کرونا نیاز خواهد بود
ویروس کرونا روی سطح خود از اهداف اغواکننده‌ای به‌نام پروتئین «اسپایک» برخوردار است که برای ورود به سلول‌های انسانی به آن نیاز دارد. سیستم ایمنی هم این پروتئین‌ها را تشخیص می‌دهد و در صورت ظاهر شدن‌ آن‌ها در بدن ویروس را می‌کشد. ویروس می‌تواند با جهش سریع و تغییر شکل، تولیدکنندگان واکسن را به مبارزه دعوت کند، به‌طوری‌که پادتن‌ها یکی پس از دیگری شکست بخورند. خوشبختانه به‌نظر می‌رسد سرعت جهش ویروس جدید کرونا اندک باشد و واکسن در کارآزمایی‌های سراسر جهان مؤثر واقع شده است. وقتی کار روی واکسن کرونا آغاز شد، برخی پژوهشگرها نگران بودند پادتن‌ها وضعیت بیماری کووید 19 را بدتر کنند؛ اما در پژوهش‌های اولیه، هیچ خطر مهمی ظاهر نشد. به گفته‌ی دکتر آلیسون کلوین، پژوهشگر مرکز کانادایی دانشگاه دالهاوس: نتایج به دست آمده به‌معنی نبود خطر نیست؛ اما تاکنون هیچ شواهدی مشاهده نشده است به همین دلیل من تا این مرحله نسبت به نتایج پژوهش‌ها خوشبین هستم. افزایش حجم تولید
تضمین ایمنی و تأثیرگذاری واکسن‌ها مستلزم کارآزمایی‌های بیشتری است که نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای دقیق هستند. اگر خروجی کارآزمایی‌ها، تولید موفقیت‌آمیز واکسن باشد، می‌توان محصول را به تولید انبوه رساند. تقریبا تمام افراد روی زمین دربرابر ویروس جدید کرونا آسیب‌پذیر هستند. هر شخصی برای رسیدن به ایمنی محافظتی، تقریبا به دو دوز از واکسن نیاز خواهد داشت که در مجموع برابر با 16 میلیارد دوز خواهد شد. به‌گفته‌ی آکیکو ایوازاکی، ایمنی‌شناس دانشگاه ییل: وقتی شرکت‌ها وعده‌ی تحویل واکسن در یک سال یا کمتر از آن را می‌دهند، من از حجم تولید آن‌ها مطمئن نیستم. فکر نمی‌کنم منظور آن‌ها توزیع جهانی میلیاردها دوز واکسن باشد. تولید واکسن بسیار پیچیده‌تر از تولید محصولاتی مثل کفش یا دوچرخه است. واکسن‌ها نیاز به محلی برای رشد مواد اولیه و نگه‌داری در شرایط استریل دارند. همچنین تاکنون هیچ کارخانه‌ای موفق به تولید میلیون‌ها دوز واکسن تأیید‌شده با آخرین‌ فناوری‌های تست شده در شرکت‌هایی مثل مادرنا یا اینوویو نشده است. در سال‌های گذشته، شرکت‌هایی مثل جانسون اند جانسون در هلند، برای تولید واکسن‌های وکتور ویروسی (ابزارهایی متداول برای انتقال ماده‌ی ژنتیکی به داخل سلول‌ها) تأسیس شده‌اند؛ اما برآورده ساختن تقاضای دنیا، چالش بزرگی خواهد بود. تولیدکنندگان بیشترین تجربه را در تولید انبوه واکسن‌های غیرفعال دارند که با ویروس‌های کشته ساخته می‌شوند پس این روش تولید، آسان‌ترین روش برای تولید انبوه واکسن خواهد بود.

اما گن گوستاو اف پرنا، مدیر تدارکات تولید، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت، بحث درباره‌ی تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای تولید، تازه آغاز شده است. او این پروژه را به مسئله‌ای ریاضی تشبیه کرد: چگونه می‌توان تا ماه ژانویه 300 میلیون واکسن را توسعه داد. او افزود «درکنار واکسن، نیاز به سرنگ، پنبه‌ی ضدعفونی و چسب زخم هم داریم؛ اما چگونه باید این اقلام را توزیع کنیم؟ در حین توزیع چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا باید حالا این کالاها را سفارش دهیم تا از قابلیت توزیع آن‌ها مطمئن شویم؟» دکتر آمش آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است تولید و توزیع واکسن ابعاد کوچکی هم دارند و به همین دلیل فرایند پیچیده می‌شود. او می‌‌گوید: «از زمان فلج اطفال تاکنون شاهد چنین مقیاس گسترده‌ای برای تولید واکسن نبوده‌ایم. کالاهایی مثل سرنگ‌ها، سوزن‌ها، شیشه‌ها مسئله ساز می‌شوند. باید درباره‌ی تمام این‌ها فکر کرد. نباید اجازه داد چنین چیزهای ساده‌ای در برنامه‌ی توزیع واکسن اختلال ایجاد کنند.» واکسن کرونا هنوز تولید نشده اما پرسش‌هایی را به وجود آورده است. در نشست انجمن جهانی بهداشت در هفته‌ای که گذشت، اتحادیه‌ی اروپا طرحی مبنی بر توصیه‌ی توافق داوطلبانه را توسعه داد که طبق آن، شرکت‌ها ملزم به تسلیم حق انحصاری خود برای تولید واکسن خواهند بود. آکسفام، خیریه‌ای بین‌المللی است که نامه‌ای سرگشاده از 140 رهبر و کارشناس جهان برای فراخوان واکسنی عمومی را منتشر کرده است که به‌صورت رایگان دردسترس تمام مردم و کشورها قرار گیرد. هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزلند و یکی از امضا‌کنندگان این نامه می‌گوید: «این واکسن‌ها باید به کالایی عمومی تبدیل شوند. تا وقتی همه ایمن نشوند ما نیز در امان نخواهیم بود.»

سیستم مورد نیاز بازی Saints Row: The Third Remastered

پردازنده‌ پلی‌استیشن 5 وارد مراحل پایانی توسعه شده است

سرور‌های بازی Valorant در روز عرضه در بعضی مناطق غیرفعال شدند

اطلاعات جدیدی از بسته‌ الحاقی Pokemon Sword and Shield منتشر شد

گوگل اپلیکیشن حذف کننده برنامه‌های چینی را از پلی استور برداشت

وان‌پلاس Z در بنچمارک Geekbench مشاهده شد

منتظر SEGA Series X مایکروسافت نباشید

منتظر خانواده 3 نفری Galaxy Note 20 باشید

ویژگی مدیریت فعالیت فیسبوک چیست؟

ساعت هوشمند Big Bang e معرفی شد

گوشی‌های گیمینگ آنر با چیپست 7 نانومتری معرفی شدند

کنسول دستی Game Gear Micro شرکت سگا معرفی شد

در نهایت گلکسی نوت 20 اولترا هم تولید خواهد شد

نسل چهارم آیپد ایر و آیپد مینی با چه ویژگی هایی روانه‌ بازار می‌شوند؟

غوغای هشتگ‌مدیا با خندوانه اینستاگرامی

حادثه در پالایشگاه تهران

خبر بد Call of Duty: Modern Warfare و Warzone برای گیمرها

تصویر جدید بازی Observer: System Redux بهبود نورپردازی آن را نشان می‌دهد

مزیت‌های فناوری 5G چیست؟

نفس‌های آخر وس‌های کلاهبردار

جزئیاتی از دوربین گلکسی نوت 20 پلاس

تاریخ معرفی ردمی 9 احتمالا 5 تیر خواهد بود

بررسی علل و عوامل گران شدن گوشی؛ منتظر ارزان‌تر شدن تلفن همراه باشیم؟

بازی جدید شرکت کونامی با نام Skelattack منتشر شد

جایگاه سینی سیم کارت آیفون 12 تغییر می کند

فناوری 5G به جز سرعت دانلود بالاتر، دیگر چه مزیت‌هایی دارد؟

سامسونگ حجم تولید حسگرهای تصویر را افزایش می‌دهد

دریافت هرگونه وجه نقد برای کمک به حیات وحش خائیز کذب محض است

دوربین زیر نمایشگر هواوی در پتنت های این کمپانی به نمایش درآمد

Platinum Games به فکر انتشار بازی‌های خود به دست خود است

فیسبوک ابزارهای جدیدی را مبتنی بر حریم خصوصی کاربران منتشر کرد

لپ تاپ‌های اقتصادی اچ پی Pavilion Gaming 16 و Omen 15 معرفی شدند

اعلام آمادگی سازمان نظام دامپزشکی برای نجات حیات وحش

ادوبی لوگوی جدیدی را برای فتوشاپ معرفی کرد

طراحی دانگل اندروید تی‌ وی گوگل فاش شد

آپدیت iOS 14 برای کدام گوشی‌ها ارائه می‌شود؟

ارمغان آی‌تی برای روزهای دورکاری

رشد 60 درصدی صادرات محصولات ‌پلیمری پتروشیمی بندرامام

پروژه توسعه میدان نفتی بالارود به ملی حفاری واگذار شد

گوگل اپلیکیشن ضد چینی را از پلی استور حذف کرد!

توقف تولید پردازنده های نسل هشتمی Coffee Lake-S اینتل

تیک‌تاک در کدام کشورها بیشتر طرفدار دارد؟

​وام ضروری 44 هزار بازنشسته کشوری پرداخت شد

پیام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت سالروز رحلت جانگداز و ملکوتی امام خمینی (ره) و گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد

قیمت نفت خام برنت به بیش از 40 دلار برای هر بشکه رسید

قیمت سبد نفتی اوپک در آستانه 35 دلار

گوشی وان پلاس زد در بنچمارک گیک بنچ دیده شد

سرنوشت رمزارزها در کشور به کجا رسید؟

با کنسول دستی جدید سگا به خاطرات گذشته سفر کنید!

پیام سازمان حفاظت محیط زیست، به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی