سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تبلیغات - قسمت نه

ارائه تبلیغات موثر با 8 توصیه کلیدی و هوشمندانه کسب و کار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - در دنیای امروز صنعت تبلیغات درحالی‌که پشتوانه‌ی قدرتمندی برای تضمین کیفیت ندارد، انواع محصولات گوناگون را (با آگهی‌های بازرگانی و تبلیغات مختلف) به دنیا معرفی می‌کند.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از چطور، با اینکه کمی تند و اغراق‌آمیز به نظر ‌می‌رسد، اما این نتایج برآمده از آزمایش هزاران آگهی تبلیغاتی طی چندین دهه‌ است. تجربه نشان داده‌ است، تنها نیمی از تبلیغات عرضه‌شده واقعا به نتیجه می‌رسند و بر الگوی خرید مشتری و انتخاب برند توسط او اثر مثبتی می‌گذارند، در حالی که برخی از آگهی‌ها حتی تأثیر منفی روی فروش دارند! چنین چیزی چطور ممکن است؟ پس بنگاه‌های تبلیغاتی چه می‌کنند؟ آیا شرکت‌ها به دنبال بهترین تبلیغات نیستند؟ البته هدف بنگاه‌های تبلیغاتی تولید تبلیغات موثر است و شرکت‌ها هم به دنبال بهترین تبلیغات هستند، اما موانعی در این مسیر وجود دارد. اگر می‌خواهید از سد این موانع بگذرید و با خلق تبلیغات موثر عملکرد کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید، این مطلب را از دست ندهید.
بر خلاف بیشتر صنایع در دنیای کسب‌وکار که امکان دریافت بازخوردهای قابلِ‌ اتکا را دارند، صنعت تبلیغات به‌ندرت بازخوردی عینی دریافت می‌کند که بتوان روی آن حساب کرد. تبلیغات و آگهی‌های بسیار اندکی مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند (بنا بر برخی تخمین‌ها کمتر از 1درصد)؛ بنابراین معمولا نمی‌دانیم تبلیغات تولید شده از نظر مشتریان چقدر خوب بوده‌اند. بدون اطلاع از کیفیت تبلیغ چطور می‌توانیم تبلیغات بعدی را بهبود دهیم؟ در سوی دیگر چندان نمی‌توان روی ارقام فروش (نوعی بازخورد) به‌عنوان معیار سنجش حساب کرد، زیرا داده‌های فراوانی از جمله فعالیت‌های رقبا، موجودی انبارها، آب ‌و هوا، وضعیت اقتصادی، تخفیفات، تغییرات قیمتی و مانند آن روی این رقم اثر می‌گذارد. در نهایت اینکه برخی بازخوردها نسبت به تبلیغات گمراه‌کننده هستند، مثل نظری که همسر مشتری (سفارش‌دهنده‌ی تبلیغات) از روی تعصب می‌دهد، نظر زیرشاخه‌ها یا زنجیره‌ها، شکایت یک مشتری عجیب و غیرمعمول و مانند آن.
موانع تبلیغات موثر
آزمایش و تست تبلیغات معیار خوبی برای ایجاد تبلیغات بهتر و موثرتر است، اما دشواری‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد.
1. خود را فریب ندهید
نخستین مانع این است که اغلب خود را فریب می‌دهیم؛ باور داریم خودمان بهتر می‌دانیم تبلیغ خوب چه تبلیغی است و نیازی به ارزیابی مستقل دیگران نداریم. بنگاه‌های تبلیغاتی و مشتری‌ها معمولا معتقدند خوب می‌دانند چطور تبلیغ بسازند و آن را ارزیابی کنند. پس از ساخت آگهی هم، چنان به آن دل می‌بندند که چشم بینا و گوش شنوا برای نقد دیگران نخواهند داشت؛ بنابراین نیازی به آزمایش آنچه ساخته‌اند احساس نمی‌کنند: «همین که ساختیم خوبه! تمام.»
نمی‌توان تنها با تماشای یک آگهی درباره‌ی موثر بودن یا نبودن آن نظر داد. نظر و عقیده‌ی ما در بیشتر موارد غلط از آب در می‌آید. شرکت‌های تبلیغاتی و مشتریان‌شان هیچ کدام برای ارزیابی تبلیغات تولیدی صلاحیت ندارند. هیچ یک از ما آنقدر باهوش نیستیم که بتوانیم تبلیغات را از دریچه‌ی چشمِ مشتریانِ هدف ببینیم.
2. بر ارقام مربوط به فروش تکیه نکنید
در ارزیابی تبلیغات موثر بر رقم فروش تکیه نکنید زیرا عوامل زیادی بر فروش اثر می گذارند
مانعِ دوم، این باور غلط است که میزان فروش نشان‌دهنده‌ی اثرگذاری تبلیغات است. تنها در صورتی که فروش بلافاصله پس از تبلیغات و بدون اثرپذیری از عوامل دیگر اتفاق بیفتد، می‌توان این باور را تأیید کرد. نمی‌توان اثر تبلیغات بر فروش را در خلأ و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر بررسی کرد. در سوی دیگر تبلیغات پس از گذر زمان معینی، گاهی یک هفته، گاهی چند ماه آثار مثبت خود را نشان می‌دهد و این تأخیر بررسی اثر تبلیغات بر فروش را دشوار می‌کند. همچنین تبلیغات علاوه بر اثر کوتاه‌مدتی که بر فروش دارد معمولا آثار بلندمدتی هم دارد که اغلب به فراموشی سپرده می‌شوند. با توجه به آنچه گفته شد، آمار و ارقام مربوط به فروش معیار مناسبی برای سنجش اثرگذاری تبلیغات نیست.
مدل‌سازی ماهرانه‌ی آمیخته‌ی بازاریابی یکی از روش‌های سنجش اثرگذاری تبلیغات بر فروش است، اما به هزینه‌ای گزاف، صرف سال‌ها تلاش و ایجاد پایگاه داده‌ای از اطلاعات مربوط به فروش و سایر متغیرهای موثر نیازمند است. سازمان‌های اندکی از چنین بودجه، شکیبایی، پایگاه داده‌ی بی‌نقص و دانش فنیِ لازم برای این کار برخوردارند. همچنین مدل‌سازی آمیخته‌ی بازاریابی به ارزیابی یک تبلیغ یا آگهی خاص کمکی نمی‌کند و بیشتر برای بررسی اثر کلی انواع تبلیغات در دوره‌ی زمانی خاصی مفید است. به علاوه این روش دلیل موفقیت یا شکست تبلیغات را مشخص نمی‌کند. آیا پیام تبلیغ، ابزار تبلیغ، ترکیب ابزار یا عاملی دیگر باعث اثرگذاری بوده است؟
3. به آزمودن تبلیغات اهمیت بدهید
سومین مانعِ مهم در تولید تبلیغات موثر، گرایشِ فراگیرِ بسیاری (نه همه‌) از شرکت‌های تبلیغاتی، بی‌توجهی به آزمایش تبلیغات تازه و به تأخیر انداختن پیوسته‌ی آن است. آنها از گزارش‌های مربوط به کیفیت تبلیغات دل خوشی ندارند و به دیده‌ی تهدید به آنها می‌نگرند، زیرا ممکن است نتیجه‌ی گزارش کارکنان خلاق و مبتکرشان و همچنین مشتریان‌شان را ناامید کند. این باعث می‌شود شرکت تبلیغاتی کنترل امور را از دست بدهد. این شرکت‌ها در استدلال برای عدم نیاز به آزمایش تبلیغات بسیار خلاقانه عمل می‌کنند! برخی از بهانه‌های رایج آنها عبارتند از:
زمان نداریم. تا 5 روز دیگر روی آنتن هستیم و باید از تست تبلیغ بگذریم؛
این تبلیغات با احساسات سروکار دارند و نمی‌توان چنین موضوع لطیف و ظریفی را اندازه گرفت؛
قبلا این آگهی را در گروه کانونی آزمایش کرده‌ایم؛
این آگهی‌ها تصویر هستند. معیار استانداردی برای سنجش تبلیغات تصویری وجود ندارد؛
کمپین ما آن‌قدر قوی و باکیفیت است که لازم نیست نگران نتایج تست باشید. به هر حال ما جایی برای تغییر نداریم؛
ما با آزمایش موافقیم، ولی بهتر است سؤال‌های مربوط به قصد خرید را از پرسش‌نامه حذف کنیم؛
دوره و زمانه عوض شده، ابزارها و حرف‌های جدیدی مطرح شده‌اند و استانداردهای قدیمی تست تبلیغ دیگر پاسخگو نیستند.
4. خلاقیت و ابتکار در انحصار شما نیست
مانع چهارم خودخلاق‌پنداری است. باور به اینکه ما خلاق‌ترین افراد برای تولید تبلیغات هستیم و خلاقیت و ابتکار ویژگی منحصربه‌فرد ماست، یک مانع بزرگ است. بهترین تبلیغ‌ها در گذر زمان با تلاش فراوان و بهبود و اصلاح بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتریان هدف شکل می‌گیرند. باور به اینکه فقط خودمان خلاقیت داریم مانع پیشرفت و بهبود تدریجی می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی زیادی به دلیل خودداری شرکت تبلیغاتی از اعمال تغییرات به فراموشی سپرده شده‌اند. البته این مسئله به شرکت‌های تبلیغاتی محدود نمی‌شود و مشتریان این شرکت‌ها هم دچار این مشکل هستند. غرور و باور بی‌جا درباره‌ی میزان خلاقیت باعث می‌شود تصمیم‌های کلیدی به جای منطق و بازخورد عینی مشتریان هدف، بر مبنای احساس اتخاذ شوند. این وضعیت به خلق تبلیغ‌های بد و بی‌کیفیت منجر می‌شود.
5. کپی‌برداری از دیگران همیشه جواب نمی‌دهد
مانعِ پنجم، باور فراگیر به شناسایی و کپی‌برداری از رویکرد تبلیغاتی رقیب اصلی است. تقلید از رویکردِ تبلیغاتی رقیب باعث موفقیت نمی‌شود. پیش از کپی‌برداری برای اطمینان باید تبلیغات مهم همه‌ی رقبا را آزمایش کنید. هیچ بعید نیست که با آزمایش تبلیغات رقبا مشخص شود رقیب پیشرو که بیشترین سهم بازار را دارد تنها به دلیل پیشرو بودن در صنعت، سهمِ بازار بزرگی دارد نه به خاطر تبلیغاتش؛ در مقابل رقیب دیگری با وجود برخورداری از سهم کوچکی از بازار تبلیغات موثرتری دارد.
6. بدون استراتژی راه به جایی نمی‌برید
مانعِ ششم، نداشتن استراتژی یا تدوین استراتژی ناکارآمد است. این مشکل بیشتر وقت‌ها متوجه مشتریان شرکت‌های تبلیغاتی است. آنها به خوبی تحقیق نکرده‌اند، درباره‌ی برند و ویژگی‌هایش فکر نکرده‌اند و استراتژی‌های جایگزین را تدوین و آزمایش نکرده‌اند. نمی‌توان بدون ارائه‌ی رهنمودهای استراتژیک از شرکت‌های تبلیغاتی انتظار خلق تبلیغات موثر داشت، زیرا شرکت مجبور است بر اساس حدس و گمان اقدام کند. بدون استراتژی به‌ندرت تبلیغات موثر خلق می‌شود و مشکل نبود یا ضعف استراتژی به سفارش‌دهنده برمی‌گردد.
7. در مسائلی که صلاحیت ندارید دخالت نکنید
مانع هفتم صلاحیت نداشتن مشتری است. فرایندها، سیاست‌ها و کارکنان برخی شرکت‌ها (مشتری) مانع خلاقیت در تولید تبلیغات می‌شوند. غرور بی‌جا، ناشکیبایی، بی‌توجهی، ریسک‌گریزی و بی‌ثباتی برخی از ویژگی‌های منفی این مشتری‌هاست. مشتری بد معمولا انگیزه‌ای برای خلق تبلیغات موثر ایجاد نمی‌کند.
8. روش‌های ناکارآمد را به کار نگیرید
آخرین و هشتمین مانع آزمایش ناکارآمد تبلیغ توسط شرکت‌های تحقیقاتی است. روش‌های تست تبلیغات معمولا به بازارهای اندکی محدود می‌شوند؛ بنابراین امکان ارائه‌ی نمونه‌ی کارآمد را ندارند. برخی روش‌های دیگر هزینه‌ی بالایی دارند. مؤسسه‌های تحقیقاتی تنها از یک یا دو روش ساده استفاده می‌کنند که بسیاری از متغیرهای مهم را در بر نمی‌گیرند. مثلا سال‌ها بر سر اینکه شاخص‌های متقاعدسازی مهم‌تر هستند یا شاخص‌های یادآوری بحث می‌شد؛ اما حقیقت این است که با اینکه هر دو شاخص مهم هستند، هیچ یک به تنهایی یا ترکیب‌شان با یکدیگر برای سنجش اثرگذاری تبلیغات کافی نیستند. برای سنجش اثرگذاری تبلیغات باید متغیرهای متعدد و گوناگونی همزمان ارزیابی شوند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/13116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!