سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ثبت بزرگ‌ترین شراره خورشیدی از 2017 تاکنون؛ خورشید در حال بیدارشدن است؟ اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مقام‌های ناسا به‌تازگی مقاله‌ای جدید منتشر و ادعا کرده‌اند که صبح نهم خرداد، بزرگ‌ترین شراره‌ی خورشیدی از پاییز سال 1396 تاکنون‌ثبت شده است.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، خورشید قصد دارد پس از مدتی طولانی از خواب بیدار شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد صبح روز 29 مه 2020 (9 خرداد 1399) خورشید شراره‌ی بزرگی از خود ساطع کرده است. درواقع طبق گفته‌ی دانشمندان، این نخستین‌بار از اکتبر سال 2017 (مهر و آبان 1396) تا به این لحظه است که خورشید چنین شراره‌ی بزرگی از خود ساطع می‌کند. این شراره‌ی خورشیدی را رصدخانه‌ی پویایی‌شناسی خورشید (SDO) ناسا ثبت کرده است. این تلسکوپ که در سال 2010 به فضا پرتاب شد، تاکنون درزمینه‌ی رصد خورشید فعالیت می‌کند. شراره‌های خورشیدی ( Solar flare) به‌دلیل بروز انفجار در اتمسفر خورشید ایجاد می‌شوند و از لکه‌های خورشیدی سرچشمه می‌گیرند. لکه‌های خورشیدی بخش‌هایی در سطح خورشید به‌حساب می‌آیند که به‌صورت موقتی تاریک و از دیگر بخش‌های این ستاره سردتر هستند و می‌توانند میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمندی را تولید کنند. مهم‌ترین مشخصه‌ی لکه‌های خورشیدی را می‌توان همین میدان مغناطیسی آن‌ها خطاب کرد. دانشمندان شراره‌های خورشیدی قدرتمند را در سه دسته جای می‌دهند: دسته‌ی C و دسته‌ی M و دسته‌ی X. هریک از انواع شراره‌های خورشیدی از نوع پیشین خود ده برابر قدرتمندتر هستند. بدین‌ترتیب، شراره‌های دسته‌ی M ده برابر قوی‌تر از شراره‌های دسته‌ی C و البته ده برابر ضعیف‌تر از شراره‌های دسته‌ی X هستند. طبق گفته‌ی دانشمندان، شراره‌ی خورشیدی جدیدی که در روز نهم خرداد ثبت شده، در دسته‌ی شراره‌های سری M جای می‌گیرد؛ بنابراین، نمی‌توانیم از آن به‌عنوان شراره‌ای غول‌پیکر یاد کنیم. به‌علاوه سیاره‌ی زمین در مسیر این شراره قرار نداشت؛ بنابراین، هیچ احتمالی وجود ندارد که این شراره باعث ایجاد شفق‌های قطبی در پی خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) شود. با‌این‌حال، می‌توانیم از شراره‌ی اخیر به‌عنوان نشانه‌ای برای فعال‌ترشدن خورشید یاد کنیم. درواقع، مقام‌های رسمی ناسا می‌گویند این شراره نشان می‌دهد خورشید خودش را برای ورود به مرحله‌ی فعال‌تر چرخه‌ی فعالیت 11 ساله‌ی خود آماده می‌کند. اگر این اتفاق واقعا در حال رخ‌دادن باشد، احتمالا جدیدترین چرخه‌ی خورشیدی که با نام چرخه‌ی خورشیدی 24 از آن یاد می‌شود، به‌تازگی به‌پایان رسیده است. دانشمندان آغاز چرخه‌های جدید را به دورانی نسبت می‌دهند که خورشید کمترین فعالیت را دارد؛ وضعیتی که از آن با نام «کمینه‌ی خورشیدی» یاد می‌شود. درواقع طبق ادعای آن‌ها، در دوره‌ی آغاز هر چرخه‌، کمترین لکه‌های خورشیدی به‌چشم می‌خورند و خورشید کمترین حد فعالیت را دارد. مقام‌های رسمی ناسا در مقاله‌ی جدید خود می‌گویند: «برای فهمیدن اینکه کمینه‌ی خورشیدی در چه زمانی رخ داده است باید حداقل 6 ماه روی خورشید مطالعه انجام داد و تعداد لکه‌ها را شمرد». درواقع، حداقل 6 ماه پس از آغاز هر چرخه می‌توان به این اتفاق پی برد. درادامه‌ی مقاله‌ی ناسا می‌خوانیم: وضعیت کمینه‌ی خورشیدی زمانی ایجاد می‌شود که تعداد لکه‌های خورشیدی به کمترین حد خود در طول هر چرخه برسد. به‌همین‌دلیل، دانشمندان برای فهمیدن کمینه‌ی خورشیدی باید تعداد لکه‌ها را به‌دقت بررسی کنند و روند صعودی آن‌ها را ببینند. به‌دنبال دیده‌شدن روند صعودی است که دانشمندان می‌توانند تشخیص دهند دقیقا چه زمانی تعداد لکه‌ها در کمترین حد خود قرار داشته. این یعنی رخداد پدیده‌ی کمینه‌ی خورشیدی را تنها ازطریق مطالعاتی می‌توان فهمید که پس از اتفاق‌افتادن آن انجام می‌شوند. احتمالا تشخیص اینکه هر کمینه‌ی خورشیدی در چه زمانی رخ داده بین 6 تا 12 ماه پس از رخداد آن طول بکشد. ناسا قصد دارد به‌زودی مطالعاتی بیشتر انجام دهد تا بفهمد واقعا وارد چرخه‌ی خورشیدی 25 شده‌ایم یا خیر. دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

استانداردهای ایزو و کیفیت

ملاحظاتی برای ورود محصول جدید به بازار

موانع تولید از منظر فضای کسب و کار در کشور

سهم علم اقتصاد از بحرانهای اقتصادی اخیر چقدر است؟

الفبای بازاریابی (5): شناسایی فرصتها

خصوصیات یک بازاریابی اینترنتی موفق

حامیان مالی 30 باشگاه بزرگ اروپایی

استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

وبلاگ نویسی، کاری طاقت فرسا و کم درآمد

زندگینامه رندی گیج + کتاب های او

مدل فاما و فرنچ ، روشی برای پیش بینی قیمت سهام

کایزن (بهبود مستمر)

الفبای بازاریابی (2): شناخت مشتریان هدف

فروش مستقیم چیست و آیا گزینه مناسبی برای کسب و کارهای خانگی است؟

آشنایی با فرآیندهای صحیح خرید سهام در بورس اوراق بهادار

طراحی زیبا، کلید موفقیت در فروش

مطالعه کار و روش

HTTP یا HTTPS؟ چرا به یک سایت امن احتیاج دارید؟

آشنایی با رشته علوم اکچوئریال

صنفی کوچک، صنعتی بزرگ

اقدامات اولیه پیش از آغاز کسب و کار

اقتصاد روسیه از نگاه نمودارهای اقتصادی

چهار قانون برای موفقیت در مذاکره

تقلیدی نو با دومینو

7 گام برای بازبینی مجدد خودتان در سال 2020

11 عبارتی که افراد باهوش از گفتن آنها اجتناب می کنند

شعارهای تبلیغاتی کوکاکولا از سال 1886

ارتباطات با مشتری را بهبود دهید

پیش به سوی تجارتی مطمئن

فرضیه های اساسی در رشد اقتصاد

مقدمه ای بر آینده نگاری

تحلیل موازنه زمان، هزینه و کیفیت در محیط پروژه

تبلیغات تجاری در کریسمس 2012

روزنه امید از پس هر شکست و عدم موفقیت!

سیر توسعه مدیریت: مکتب اقتضایی

ارگونومی و کار زنان

استراتژیهای مدیریت برند (1): برندینگ

ایران؛ پدیدۀ المپیک به زبان مدلسازی

روند کاهشی قیمت فولاد در جهان و نگرانی برای این صنعت

نگاهی به شعارهای تبلیغاتی برخی فست فودهای جهان

شفافیت شما، کیفیت مدیریت شما را بالا می برد

شش روش قانونی برای جاسوسی رقبا

کاریکاتورهای مدیریتی (2)

حس همکاری و پیشرفت در تبلیغ بانک کشاورزی

غذای ارگانیک تولید کنیم یا نه؟ به مشتریان آموزش بدهیم تا محصول ما را بخرند!

بازاریابی جهانی برای کسب و کارهای کوچک

بزرگترین اشتباه رهبران چیست؟ پاسخ 8 کارشناس مدیریت

بزرگان تبلیغات : ویلیام برنباخ

5 درس بازاریابی از جمعه سیاه در امریکا

در آینده چه کسانی رهبران کسب و کار خواهند بود

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی