سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

بازار خودرو در آستانه تیک‌آف مجدد برای گرانی! استارت آپ

بازار خودرو در آستانه تیک‌آف مجدد برای گرانی!
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - دلار، سکه، مرغ، لبنیات و هر چه که فکرش را می‌کنید در حال گران شدن است و حالا خودرو هم قرار است گران‌تر از گران شود، این مطلب درباره گرانیِ پیش روی بازار خودروست.
برترین‌ها: دلار، سکه، مرغ، لبنیات و هر چه که فکرش را می‌کنید در حال گران شدن است و حالا خودرو هم قرار است گران‌تر از گران شود، این مطلب درباره گرانیِ پیش روی بازار خودروست.
بلاتکلیفی بازار خودرو و نبود نرخ پایه در این بازار، آسیب‌پذیری آن را در مقابله با سوداگران و همچنین نوسانات نرخ ارز بیشتر کرده به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار هستیم.
با فروکش کردن تب کنترل بازار خودرو سیر صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و در این میان رشد نرخ ارز نیز بر بازار تاثیرگذار بوده است. در این وضعیت قیمت گذاری خودرو‌ها به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و علی رغم نبود خریدار در بازار، فروشندگان هر روز قیمت جدیدی را اعلام می‌کنند.
صعود دوباره قیمت خودرو با کاهش کنترل بازار!
این اتفاقات باعث شده تا قیمت هر دستگاه پراید در بازار با رشد 6 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به 76 میلیون تومان برسد. همچنین قیمت تیبا هاچ بک نیز 6 میلیون تومان افزایش یافته و امروز در بازار 95 میلیون تومان عرضه می‌شود. در عین حال قیمت ساینا در بازار به 95.5 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه کوئیک دنده‌ای نیز با قیمت 102 میلیون تومان عرضه می‌شود.

سیاست و بازاریابی


در مورد پژو 405 نیز باید به رشد 10 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار نسبت به هفته پیش اشاره کنیم به طوری که هم اکنون با قیمت 125 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت سمند ال ایکس نیز با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار به 125 میلیون تومان رسیده و پژو 207 دنده اتوماتیک نیز با قیمت 265 میلیون تومان رسیده و پژو پارس نیز با افزایش قیمت 16 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، با قیمت 153 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس با موتور TU5 نیز به 176 میلیون تومان رسیده است.
رشد 50 تا 500 میلیونی قیمت خودرو‌های خارجی
افزایش قیمت بازار در مورد خودرو‌های مونتاژی نیز اتفاق افتاده است که می‌توان به رشد قیمت 25 میلیون تومانی جک S5 و عرضه آن با قیمت 445 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت النترا 2018 صفر نیز در بازار با رشد 22 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، به 760 میلیون تومان رسیده است. با توجه به کمبود خودرو‌های خارجی صفر در بازار، رشد قیمت ارز باعث بالارفتن قیمت خودرو‌های خارجی دست دوم نیز شده است.

سیاست و بازاریابی


سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد می‌گوید: رشد نرخ ارز باعث بالارفتن قیمت خودرو‌های خارجی در بازار شده به طوری که قیمت خودرو‌های زیر یک میلیارد تومان حدود 50 میلیون تومان افزایش داشته و خودرو‌های با قیمت یک تا 2 میلیارد تومان بین 70 تا 100 میلیون تومان بالا رفته است. وی ادامه داد: خودرو‌های با قیمت 2 تا 3 میلیارد تومان بین 200 تا 300 میلیون تومان، خودرو‌های با قیمت 3 تا 4 میلیارد تومان حدود 400 میلیون تومان و خودرو‌های با قیمت 4 میلیارد تومان حدود 500 میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.
خودرو و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار
نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت‌های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.
امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه‌های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند. برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروساز‌ها خورده باشند بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

سیاست و بازاریابی


ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشم مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروساز‌ها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است. پارکینگ دار‌ها حقیقت ماجرا را العام می‌کنند خودرو‌ها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودرو‌ها صاحبان شخصی داشتند، اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها در پارکینگ‌ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و می‌گوید: خودروساز‌ها باید به جای تحویل خودرو‌ها به نمایندگی‌ها آن‌ها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها و وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند، اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت شده‌اند.
در گذشته نمایندگی‌ها خودشان از خودروساز‌ها به صورت سبدی خودرو می‌خریدند و در بازار می‌فروختند. در شرایط فعلی خودروساز‌ها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.
یکی از مشتریان که برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز‌ها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم! نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است، ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین‌ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

سیاست و بازاریابی


رشد نرخ ارز و کمبود، قیمت خودرو را بالا برد
رشد نرخ ارز و کمبود خودرو در بازار باعث افزایش قیمت این وسایل نقلیه شده است.
پس از اینکه شورای رقابت نرخ‌های خودرو را اعلام کرد، تصور بر این بود که افزایشی در قیمت‌ها رخ نخواهد داد، اما از یک سو قیمت دلار رشد جهشی داشت که بر قیمت تمام شده تولید خودرو ایرانی و غیرایرانی تاثیر گذاشت و از سوی دیگر تقاضا برای خودرو در بازار افزایش یافت. قرعه‌کشی و پیش‌فروش خودرو میزان تقاضا برای این کالا را در بازار افزایش داد، اما در مقابل خودروسازان هنوز خودرو‌ها را تحویل متقاضیان نداده‌اند و این موضوع باعث شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار شده و قیمت آن را افزایش داده است. عرضه و تقاضا در بازار همواره باید در حد تعادل باشد، کاهش یکی در برابر دیگری همواره باعث افزایش قیمت می‌شود و رکود در بازار را تشدید می‌کند.
تا زمانی که عرضه خودرو در بازار به صورت قطره چکانی باشد، قیمت‌ها همچنان روند افزایشی خواهد داشت. هیچ سایت، بازار یا اتحادیه‌ای در تعیین قیمت خودرو رسمیت ندارد و فقط آشفتگی ناشی از عدم تحویل به موقع خودرو توسط کارخانه‌های سازنده، بازار را به هم ریخته است، زیرا کارخانه‌ها خودرو را به موقع تحویل نمی‌دهند.
بازار خودرو، نرخ پایه ندارد
یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: با توجه به اینکه هیچ پایه قیمتی برای خودرو‌ها وجود ندارد، هرکسی به دلخواه خود قیمت را تعیین می‌کند و وقتی می‌بینند نرخ ارز رو به بالا است، قیمت خودرو را بالا می‌برند. به گفته وی، وقتی قیمت‌ها در بازار نوسان دار، فروشندگان آرامش ندارند و مصرف کننده نیز برای خرید خودرو سردرگم خواهد بود. در هر حال، کنترل بازار خودرو یکی از موضوعات مورد انتقاد مردم و مسئولان طی سال‌های اخیر بوده و مدیران وزارت صنعت برنامه‌های مختلفی برای رفع آن ارائه داده اند، اما دلالان این بازار همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و لاتاری قرعه کشی فروش خودرو نیز نتوانست تاثیری در کنترل بازار داشته باشد.

سیاست و بازاریابی


قیمت لوازم یدکی همچنان رو به افزایش است
افزایش قیمت لوازم یدکی هم این روز‌ها به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران و خریداران خودروست. قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو افزایش قیمت داشته‌اند.
همزمان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش 30 درصدی قیمت انواع تایر را به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ کرد. مطابق این ابلاغیه با تصمیم ستاد تنظیم بازار افزایش 30 درصدی قیمت‌ها مورد موافقت قرار گرفته و بر همین اساس شرکت‌ها می‌توانند این میزان افزایش را بر روی محصولات خود اعمال کنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل مشهد می‌گوید: قیمت لوازم یدکی همچنان رو به افزایش است. قیمت لوازم یدکی ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد و تا زمانی‌که نرخ ارز افزایش یابد، قیمت این لوازم نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، شرکت‌های داخلی مانند سایپا و ایران‌خودرو افزایش قیمت بسیاری بر اجناس خود اعمال کرده‌اند. قیمت لوازم یدکی زمانی به ثبات خواهد رسید که دولت بتواند نرخ ارز را ثابت نگه‌دارد. حدود 80 درصد قطعات خودرو‌های داخلی مانند سایپا و ایران‌خودرو، تولید داخل هستند، اما در خصوص خودرو‌های خارجی به طور مجموع با احتساب ماشین‌های کشاورزی و راهسازی و ماشین‌های سنگین، بیش از 50 درصد قطعات وارداتی بوده و وابستگی داریم.

سیاست و بازاریابی


گرانی قطعات خودرو، علت اصلی کاهش مراجعات به تعمیرگاه
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران:
* گران شدن بخش قابل توجهی قطعات مصرفی خودرو سبب کاهش مراجعه مردم به تعمیرگاه شده است. طی ماه‌ های گذشته با گران شدن قیمت خودرو، قیمت قطعات یدکی نیز رشد چند برابری را تجربه کرده که این مساله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه ها منجر شده است.
* در بسیاری موارد بازدید خودروها از سوی کارشناسان نشان داده که سیستم فرمان یا ترمز خودرو حتی از مرحله بحرانی گذشته و افراد به دلیل گرانی قطعه به تعمیرگاه مراجعه نکرده اند؛ تداوم چنین وضعیتی بر سلامت شهری صدمه و آسیب وارد می‌کند.
* با گران شدن قطعات و لوازم یدکی، صاحبان خودروها منتظر می مانند تا آن قطعه خاص مشکل دار به طور کامل از کار بیفتد و پس از آن خودرو را به تعمیرگاه منتقل می کنند و همین موضوع سبب هزینه های بیشتر شده و تامین جانی خانواده ها را تحت تاثیر سوء قرار می دهد.
پی‌نوشت: این مطلب با تغییراتی از خبرگزاری فارس، ایرنا، ایسنا و باشگاه خبرنگاران برداشته شده.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/138147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند