سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برند مارکتینگ چیست؟ – استراتژی برند مارکتینگ باید چگونه باشد؟ مقالات بازاریابی

برند مارکتینگ چیست؟ – استراتژی برند مارکتینگ باید چگونه باشد؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جنس خوب روی دست باد نمی‌کند. تا به حال چند دفعه این جمله به گوش‌تان خورده‌ است؟ مسلما نمی‌توان منکر این شد که کیفیت به تنهایی به عنوان یک تبلیغ عمل می‌کند. اما در عصر دیجیتال، در دنیای دیجیتال مارکتینگ، برند مارکتینگ شرط بقای هر کسب و کاری است. شما تا چه اندازه با مقوله برند مارکتینگ یا بازاریابی برند آشنا هستید و به اهمیت آن واقفید؟ فرض کنید کمترین اطلاعات را در مورد مقوله برند مارکتینگ ندارید و دوست دارید با داشتن یک برند، در دنیای کسب و کار، ردی از خود به جا بگذارید. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر که قطعا به سود کسب و کار خود شما خواهد بود، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
چند برند معروف را که در سطح جهانی مطرح هستند در ذهن خود مجسم کنید. بیایید و یک مثال شیرین مثل نوتلا را در نظر بگیریم. فکر می‌کنید اگر بنیانگزاران شرکت نوتلا برای اولین بار به فکر خلق یک برند و معرفی آن به سراسر دنیا نمی‌افتادند، اکنون در قفسه‌های فروشگاه‌های ایرانی شیشه‌های نوتلا یافت می‌شد؟قطعا خیر.
امروزه متأسفانه بسیاری از افراد، حتی برخی از بازاریابان اعتقاد دارند که برند صرفا یک لوگوی شخصی از یک محصول یا برند است و بس. اما این عقیده متأسفانه بسیار سطحی نگرانه بوده است. شما زمانی که برند مخصوص به خود را خلق می‌کنید، در واقع نام خود را در ذهن مخاطبین حک می‌کنید؛ و در نتیجه، هر چه برند شما با کیفیت بیشتری به خدمات رسانی بپردازد، عمق نفوذ شما در اذهان عمومی بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقند که برند سازی ضامن موفقیت تقریبا همه برندهای معروف است.
برند چیست؟
همانطور که در بالا اشاره شد، بسیاری از افراد برند را تنها محدود به یک لوگوی گرافیکی می‌دانند و کاراکتری برای آن در نظر نمی‌گیرند. اگر شما نیز در این دسته قرار می‌گیرید، بهتر است توجه شما را به اولین تجربه برند سازی جلب کنیم. در نیمه دوم قرن 18، برند سازی برای اولین بار در مزارع دامپروری ایالات متحده امریکا آغاز شد. مزرعه داران امریکایی با استفاده از آهن گداخته، دام‌های خود را نشان می‌زدند تا مالکیت خود را ثابت کنند.
هم‌زمان با مزرعه داران، تولیدکنندگان نیز به فکر این افتادند که برند خود را تولید کنند. به همین جهت، روی بسته‌بندی کالاهای تولیدی خود از علائمی استفاده کردند که نشان دهد مالکیت این کالا در اختیار آنهاست. در واقع، می‌توان این نمونه‌های برندسازی را یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های رقابتی در آن دوران دانست. البته، چنین شرایطی در دوران حاضر نیز برقرار است. درست است که برندینگ تاریخی طولانی دارد؛ اما در آن دوران برندها بسیار تک بعدی و ساده بودند. در ادامه بیشتر با شیوه‌های نوین برندینگ در عرص دیجیتال آشنا خواهید شد.
برند یعنی آینه تمام نمای یک کسب و کار

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا با وجود سال‌ها تلاش نتوانسته‌اید به جایگاه دلخواه خود دست یابید؟ این در حالی است که یک بیزینس رقیب که در مقایسه با شما بسیار کم سابقه‌تر است، به برندی قدرتمند و مشهور در صنعت شما تبدیل شده است. پاسخ این سوال بسیار ساده است. شاید شما موفق نشدید آن حس و علاقمندی را که برند رقیب در مشتری ایجاد کرده، خلق کنید. شما تنها زمانی می‌توانید تجربه بازاریابی برند موفقیت آمیزی داشته باشید که به دل مخاطب بنشینید.
بگذارید یک مثال معروف بزنیم. برند کوکاکولا را در نظر بگیرید. فکر می‌کنید دلیل این‌ که نوشابه‌های این برند همیشه در صدر قفسه‌های اکثر سوپرمارکت‌ها قرار دارند چیست؟ مطمئنا الان قوطی‌های قرمز جذاب و در عین حال ساده آن را الان در ذهن خود مجسم می‌کنید. از رنگ و طراحی برند گرفته تا تبلیغات و تجارب و خاطرات شاد و پر انرژی ای که برای اکثر مشتریان خلق می‌کند، همه به محبوبیت چشمگیر این برند کمک کرده‌اند.
یکی از تبلیغات کوکاکولا را درنظر بگیرید. طراحان این برند همیشه در تبلیغات خود، از افراد شاد و پر انرژی، لحظات خوش و خاطره انگیز استفاده می‌کنند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، رنگ اصلی این برند، یعنی قرمز نیز به خودی خود شادی، انرژی، هیجان، و سرزندگی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. دوست دارید برند شما نیز مثل کوکاکولا همچون یک نقطه قرمز جذاب در ذهن مخاطب و در لیست خرید او جا خوش کند؟ اگر جوابتان مثبت است کاری کنید که رابطه مخاطب با برند شما مثل عشق در یک نگاه باشد. کاری کنید که مشتری احتمالی پس از یک بار مواجهه با برند شما، به یک مشتری وفادار تبدیل شده و با کمال میل شما را به دیگران نیز معرفی کند.
چطور برند خود را معرفی کنیم؟
در این بخش با چند مورد از اقداماتی که برای معرفی برند خود باید انجام دهید آشنا می‌شوید:
هدف خود را مشخص کنید. در مورد نیازهای بازار هدف خود جستجو و تحقیقات کافی انجام دهید. به این فکر کنید که چطور از رقبای دیگر متمایز شوید. برای برند خود شخصیت پردازی کنید. یک شعار برای برند خود انتخاب کنید. مفهوم برند مارکتینگ چیست؟

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


در قسمت‌های قبل، عمدتا به کلیاتی در مورد مقوله برند، تاریخ آن و تأثیر آن در نرخ تبدیل مشتریان پرداختیم. اکنون می‌خواهیم به طور خاص، به مقوله برند مارکتینگ یا بازاریابی برند در دنیای آنلاین امروز بپردازیم.
حتما می‌پرسید هدف اصلی برند مارکتینگ چیست و اصلا به چه دردی می‌خورد؟ باید بگوییم که مهم‌ترین هدف برند مارکتینگ افزایش آگاهی از برند، شفاف سازی در مورد آن و همچنین توسعه و ارتقای آن در سطحی گسترده‌ است.
البته دقت کنید که برند مارکتینگ صرفا به تبلیغ و پروموشن محدود نمی‌شود. ما در اینجا با مفهومی گسترده‌تر روبرو هستیم. وقتی مشتری نیاز به خرید پیدا می‌کند خود را با بی‌نهایت گزینه روبرو می‌بیند. اگر می‌خواهید بازاریابی برند موفقیت آمیزی داشته باشید، باید به مشتری کمک کنید تا بتواند با وجود گزینه‌های متعدد پیش روی خود، برند شما را برندی تلقی کند که همه نیازهای او را برآورده سازد.
تاثیر عواطف مشتری در برند مارکتینگ
لازم به ذکر است که همه مشتری‎‌ها لزوما بر اساس منطق و حساب و کتاب خرید نمی‌کنند. بنابراین، شاید بتوان گفت کار روی عواطف مشتری نیز تأثیر زیادی در جلب او به برند شما دارد. در بازاریابی برند، شما پس از تحقیق در مورد بازار هدف و نیازهای اعضای این بازار، سعی می‌کنید که عواطف و احساسات مختص به این قشر خاص را شناسایی کنید. در واقع، شما در تعریف پرسونای مشتری خود، باید یک بعد عاطفی را نیز در نظر بگیرید که نقش بسزایی در انتخاب و خرید وی ایفا می‌کند. مخلص کلام، مردم برندی را می‌پسندند که قابل استفاده، جذاب و انسانی باشد.
آنچه مخاطب باید در مورد برند شما بداند از این قرار است:
هدف برند شما چیست برند شما چه ارزشی را دنبال می‌کند چه مشخصه‌ها و مزایایی دارد به لطف فناوری‌های رنگارنگ عصر دیجیتال، بازاریابان برند به راحتی می‌توانند از طریق کانال‌های ارتباطی گوناگون با مشتریان وارد تعامل شوند. یکی از مهم‌ترین این کانال‌های ارتباطی، پلتفر‌م‌های فضای مجازی هستند که اگر بتوانید برند خود را از این طریق معرفی و پروموت کنید، به طور قطع برد کرده‌اید.
البته لازم به ذکر است که فضای مجازی به‌دلیل این که بسیار در دسترس است، رقابت بین برند‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. با این وجود، اگر بتوانید با انتخابی آگاهانه و حرفه‌ای، یک استراتژی مناسب برای برند مارکتینگ خود استفاده کنید، شانس موفقیت شما نیز افزایش می‌یابد.
استراتژی برند مارکتینگ
جا دارد همین ابتدا خاطرنشان شویم که استراتژی برند، مهم‌ترین سلاح شما در فرایند برند مارکتینگ است. شما با اتخاذ استراتژی برند مناسب، می‌توانید به رشد و توسعه برند خود در راستای دستیابی به اهداف تجاری و رقابتی آن کمک کنید.
در واقع این استراتژی برند است که می‌تواند ضامن ضعف یا قوت تعامل درازمدت و موفقیت آمیز شما با مشتریان باشد. اگر می‌خواهید از مزایایی چون تبلیغات، فضای مجازی، بازاریابی و روابط عمومی به نحو احسن و در راستای رشد برند خود استفاده کنید، کمی بیشتر در انتخاب استراتژی برند خود دقت کنید.

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی


اساسا، استراتژی های برند مارکتینگ برای موفقیت به موارد زیر نیاز دارند:
1. بازار هدف
خیالتان آسوده، مادامیکه نتوانید بازار هدف یا تارگت مارکت خود را شناسایی کنید، قدم از قدم برندارید. چرا که بدون شناسایی بازار هدف، تمامی سرمایه‌گذاری‌ها، تبلیغات، بازاریابی و حتی برند سازی شما جز خسارت چیزی برایتان به همراه نخواهد داشت. توصیه می‌کنیم برای شناسایی تارگت مارکت خود، از فضای مجازی و ابزارهای متنوع آن بهره مند شوید. به طور مثال، شما از طریق این ابزارها خواهی دانست که مشتریان در چه ساعاتی از روز و به چه دلیلی نیاز به خرید پیدا می‌کنند. البته یادتان باشد که روی یک گروه خاص از مشتریان تمرکز کنید؛ چرا که نه شما و نه هیچ برند دیگری، قادر نیست نیازهای کل ساکنین این کره خاکی را تأمین کند.
2. پایداری
یادتان نرود که در ارتباط با مشتریان خود پیوسته و پایدار عمل کنید. شما باید برای جذب وفاداری آنها باید با مشتری مداری ثابت کنید که قابل اعتماد هستید. بنابراین، برای جلب اعتماد آنها به برند خود، نهایت تلاش خود را به کار بندید تا به طور پیوسته نیازهای آنها را پاسخ گفته و به آنها اطمینان دهید که همواره گوش شنوایی برایشان هستید. به طور مثال، انسجام پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، رنگی که در تبلیغات خود به کار می‌برید، کیفیت تصاویر و ویدئوها همگی حاکی از میزان اهمیتی است که برند شما برای مخاطبین خود قائل است. مطمئنا با رعایت این اصول ساده، مشتریان وفادار زیادی به دست خواهید آورد. شعار همیشگی برند نایکی چیست؟ “انجامش بده”. این برند، توانسته با استراتژی عملگرای خود ثابت کند که همواره طبق شعار تبلیغاتی خود عمل می‌کند.
3. عواطف
در بالا هم تأکید کردیم که در برند مارکتینگ باید به بعد احساسی مخاطب نیز اهمیت کافی داد. بسیاری از برندها موفق می‌شوند با بر انگیختن عواطف و احساسات مخاطب به برندی همیشگی در لیست خرید آنها تبدیل شوند. ما از فیلم هندی صحبت نمی‌کنیم، در واقع از صف‌های شلوغ مردم روبروی نمایندگی‌های اپل صحبت می‌کنیم. همان برندی که به محض این‌که یک محصول جدید را روانه بازار می‌کند، نه امیدوار بلکه مطمئن است که باری دیگر توانسته هیجان مشتریان پر و پاقرص خود را برانگیزد.
4. تغییر
حتما می‌گویید، بلاخره قرار است پیوسته و پایدار باشیم یا تغییر کنیم؟ خب لزومی ندارد شما برند خود را دستخوش تغییرات ناگهانی و بی ربط کنید. در واقع، منظور ما از این تغییر، تغییراتی به سوی بهبودی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات برند شماست. البته یادتان باشد که این تغییرات نباید هرگز در تعارض با ارزش پیشنهادی و هدف اولیه برند شما باشد. در واقع، هدف این است که در بازار پررقابت و پر سرعت امروزی، بتوانید هرزگاهی، رنگ و لعابی به برند خود بدهید تا بیشتر در دل مخاطبین بنشیند.
5. وفاداری
آیا می‌دانستید که اگر 5% مشتری وفادار داشته باشید، در واقع نرخ رشد سود شما 25% خواهد شد؟ به عبارتی، می‌توان مشتریان وفادار را نوعی سرمایه بالقوه برای هر برندی دانست. هر مشتری وفادار می‌تواند پلی باشد به سوی جلب یک مشتری وفادار دیگر. پس یادتان نرود که گاه و بیگاه این وفاداری‌ها را مورد تقدیر و تشکر قرار دهید. به طور مثال با تقدیر نامه‌ها، و یا تقدیم هدایی چون خودکار، تیشرت، تقویم و سررسید، فلش مموری و غیره قدردانی خود را ثابت کنید. کما‌اینکه، در همه این هدایا می‌توانید از لوگوی برند خود استفاده کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.
جمع بندی
امروزه، با توجه به بازار بلبشوی رقابت‌ها، کمپانی‌ها و بیزینس‌ها باید تلاش و دقت بیشتری در امر برند سازی به کار بندند. به ویژه، که این روزها، دیگر نمی‌توان با شیوه‌های سنتی برندینگ امیدی به موفقیت داشت. در واقع، دنیای مجازی ماهیتی بسیار پیچیده و رقابت برانگیز به مقوله برند و برندسازی داده است. شما نیز اگر مایلید در بازار رقابت در صنعت مورد نظر حرفی برای گفتن داشته باشید، باید برند مارکتینگ را جدی بگیرید. یادتان نرود که برند شما آینه تمام نمای محصولات، خدمات، پرسنل، کادر مدیریت، سرمایه گذاری، فرهنگ، چشم انداز، اهداف و آرمان‌های تجاری، و ارزش‌های شغلی شماست.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/138617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران