سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

استراتژیهای مدیریت برند (3): درسهایی از یک فاجعه مقالات بازاریابی

استراتژیهای مدیریت برند (3): درسهایی از یک فاجعه
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - در بحثهای مربوط به برندینگ و استراتژیهای مربوط به آن، یکی از مهمترین مسائلی که همواره باید توسط مدیران برند و برنامه ریزان بازاریابی شرکتها مورد توجه قرار گیرد، تصویر برند (Brand image) و وجهۀ برند (Brand reputation) می باشد. این مفاهیم بیشتر ذهنی بوده و ناشی از فعالیتهای قبلی شرکت و کیفیت محصول ارائه شده در طول فعالیت شرکت می باشد و تاثیر بسزایی در بالا رفتن ارزش ویژۀ نام تجاری (Brand Equity) دارد. لذا شرکتهایی که دارای وجهۀ خوبی در ذهن و قلب مشتریان خود هستند، وظیفۀ سنگین تری خواهند داشت چرا که حفظ این وجهه و بهبود روزافزون آن از ایجاد آن مشکلتر است و از بین رفتن آن هزینه های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
20 مارس 2010، دنیا با فاجعۀ سکوی نفتی Deepwater Horizon مواجه شد و از این پس برند BP، باید شدیدترین حملات به وجهۀ یک سازمان را متحمل می شد. حالا که یک سال گذشته، این برند چه وضعی دارد و چه درسهایی از آن می توان گرفت؟
مبارزه ادامه دارد...
اصول اساسی در تقابل با یک فاجعه، اذعان به اشتباهات و انجام سریع اقدامات اصلاحی است و باید ترتیبی داد تا همه از این اقدامات مطلع شده و جبران وجهۀ تخریب شده به مرور صورت پذیرد. BP هنوز در حال عبور از این پروسه است. ارتباطات اخیر شرکت هنوز تحت تاثیر اذعان و عذرخواهی از «خطای بزرگ» بوده و اقدامات شرکت نشان می دهد که این برند هنوز تا بازیابی جایگاه خود خیلی فاصله دارد. طبق یکی از اصول برندینگ، میزان تخریب وجهۀ یک برند با وسعت پیامدهای ناشی از اشتباهات متناسب است. خلیج مکزیک و اکولوژی آن، مردم و اقتصادهای سواحل فلوریدا هنوز بهبود نیافته اند.
تاثیر BP بر نقش برند در صنعت نفت
«نقش برند» معیاری است که برای درک تاثیر برند بر ایجاد تقاضا در یک محصول مورد استفاده قرار میگیرد. تا پیش از فاجعۀ آلودگی نفتی خلیج مکزیک، اصلی ترین فاکتور تاثیرگذار در خرده فروشی فراورده های نفتی، دسترسی آسان به جایگاه سوخت گیری بود. این حادثه باعث تغییر معیارهای مصرف کنندۀ امریکایی گردید که حاضر بودند مسیر خود را دور کرده و از جایگاه های BP استفاده نکنند. حتی اگر BP بتواند از آسیبهای موقتی در مناسبات تجاری بین المللی به خاطر مصرف جهانی نفت مصون بماند، تصویر برند در ذهن مصرف کنندگان خرد، به راحتی قابل ترمیم نخواهد بود. بعلاوه، تاثیر روانی این حادثه بر کارکنان شرکت نیز قابل توجه است.
اثر فاجعه بر منابع انسانی برند
افراد علاقمند هستند تا نسبت به شرکتی که برای آن کار می کنند، حس خوبی داشته باشند و این حادثه برای کارکنان British Petroleum بسیار تکان دهنده بود. با اینکه بسیاری از کارکنان شرکت، در این حادثه مقصر نبودند، اما احساس گناه آنها در رابطه با نحوۀ مدیریت بحران و ارتباطات کارکنان قابل درک است. موقعیت BP در بازار منابع انسانی و گزینش نیروی کار به شدت تضعیف شد و بی شک برای جبران اعتماد و اعتقاد عمومی به برند، نیازمند استعدادها و نیروهای قوی خواهد بود.
حادثۀ BP و رسانه ها

سیاست و بازاریابی

رهبری مدیرعامل سابق، Tony Hayward، در قبال حادثۀ پیش آمده قابل دفاع نبود. درواقع، به دلیل اینکه مسئولیت نهایی همۀ اتفاقات با وی بود، مجبور بود تا بیشتر تمرکز خود را به نحوۀ برخورد با رسانه هایی که به طور 24 ساعته در حال پوشش خبری ابعاد حدثه بودند معطوف کند. Hayward می خواست برخوردی طبیعی نشان دهد ولی پیام ها و اقدامات وی برای فرهنگ های خارجی در رسانه های جهانی قابل درک نبود. مردم جهان تصویر زوال حیات وحش خلیج، فوران نفت از لوله های زیر دریا و سقوط کسب و کارهای فلوریدا را می دیدند و اقدامات Hayward نمی توانست این موج تاسف را جبران کند.
حادثۀ BP و برنامۀ Greenwashing
Greenwashing به مجموعۀ برنامه ها و اقدامات شرکتهایی گفته می شود که در تلاش هستند تا نشان دهند که فرایندها و محصولات آنها برای محیط زیست مضر نیست. در راستای همین برنامه ها، تا قبل از این حادثه، BP خود را Beyond Petroleum معرفی می کرد. اما با وقوع فاجعۀ خلیج مکزیک، این برند در برابر رسانه ها و خشم افکار عمومی، متهم ردیف اول محسوب می شود و تمام برنامه ها و قول های قبلی پوچ انگاشته خواهد شد.
حتی با گذشت یک سال از درسهایی که BP به مدیران برند داد، بسیاری از برندها هنوز باور نکرده اند که در قبال پیام های بازاریابی و تبلیغاتی که منتشر می کنند مسئولیت دارند. بسیاری از برندها، به اشتباه، تصور می کنند که بین دنیای درونی شرکت و وجهه ای که توقع دارند مشتری از آنها داشته باشد، لزوماً رابطه ای وجود ندارد. در دوران «ویکی لیکس»ها و«یوتوب»ها، کارکنان ناراضی به راحتی منجر به سرخوردگی و موضع گیری منفی مشتریان خواهند شد. امروزه، مسئولیتهای شرکت، عم در قبال طرف های تجاری و هم در قبال موجودیت های زنجیر تامین آن است. عصر اطلاعات، هرگونه خطا در مسیر رسیدن محصول یا خدمت به دست مصرف کنندۀ نهایی را به راحتی افشا می کند.
به هر روی، پس از گذشت یک سال از فاجعۀ سکوی نفتی Deepwater، واضح است که افکار عمومی از BP خشمگین بوده و شرکت نیز به قصور خود اذعان دارد. امید است تا در آینده، از این واقعه در جهت چگونگی بهبود کسب و کار، و روابط آن با مشتریان و نیز برند مجموعه، درس گرفته شود.
این مطلب توسط آقای محمد اسدی و با بهره گیری از منابع زیر نوشته شده است.

سیاست و بازاریابی

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:
وبسایت اینتربرند
ویکیپدیا انگلیسی
در رابطه با استراتژیهای مدیریت برند، مطالعۀ مطالب زیر نیز توصیه می شود:
استراتژیهای مدیریت برند (2): توسعۀ برند
استراتژیهای مدیریت برند (1): برندینگ

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/139687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

استودیوی Pieces Interactive با تعدیل نیرو مواجه شد

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

آیفون زیر سایه هواوی رفت

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند