بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - ریبوک مهمترین برند زیرمجموعه آدیداس است. در همین ارتباط مطالعه « آدیداس یک برند کارا » را به شما پیشنهاد می کنم.
شرکت «ریبوک» یک تولیدکننده کفشهای ورزشی، پوشاک و لوازم ورزشی و زیرمجموعه شرکت آدیداس است.نام آن از تلفظ آفریقایی ربوک (Rhebok) که یک نوع غزال آفریقایی است، گرفته شده است.
سابقه ریبوک به دهه 1890 برمیگردد که شخصی به نام جوزف ویلیام فاستر خود را به عنوان اولین سازنده کفشهای ورزشی میخدار معرفی کرد. تا سال 1895 کفشهای او به صورت دستدوز برای دوندگان مشهور ساخته میشد، ولی در سال 1895 او شرکتی در شهر بولتون با نام اصلی جی.دبلیو فاستر و پسران تاسیس کرد و پس از مدتی این کمپانی کفشهای خود را به کلیه ورزشکاران سرتاسر جهان عرضه میکرد.
در سال 1958 دو نوه بنیانگذار کفشدوزی، شرکتی را ایجاد و نام آن را با الهام از یک غزال آفریقایی، ریبوک نامیدند که درنهایت با کمپانی فاستر و پسران ادغام گردید. جو و جف فاستر این نام را در لغتنامهای پیدا کردند که جو در یک مسابقه برنده شده بود. این دیکشنری نسخه جنوب آفریقایی بود که تلفظ آن با تلفظ انگلیسی تفاوت داشت.
در سال 1981، جمع فروش ریبوک 5/1 میلیون دلار بود و نقطه عطف در سال بعد به وجود آمد که ریبوک اولین کفش ورزشی طراحی شده برای بانوان را عرضه کرد که به نام کفشهای «فری استایل» معروف شد. در سال بعد میزان فروش به طور غیرمنتظره با بیش از سه برابر افزایش به 919 میلیون دلار در سال 1986 رسید. میزان فروش در سال 1987 به 4/1 میلیارد دلار و در سال 1991 به 7/2 میلیارد دلار بالغ گردید و به عنوان بهترین و نوآورترین شرکت سازنده وسایل ورزشی در جهان شناخته شد.
در سال 1987 ارزش سهام ریبوک در صنعت کفشهای ورزشی به لحاظ فروش 4/1 میلیارد دلاری، از رقیب اصلیاش؛ یعنی نایک بالاتر رفت، ولی پس از مدتی سرعت رشد فروش ریبوک کم شد و در سال 1990 فروش شرکت نایک نسبت به ریبوک افزایش یافت.
در این زمان ناگهان ریبوک شروع به از دست دادن تدریجی موقعیت خود در بازار کرد و زمینه نگرانی سهامداران را فراهم ساخت. بخشی از جابهجایی موقعیت رقابتی ریبوک به لحاظ سرمایهگذاری سنگین نایک در تبلیغات و استفاده از ستارههای ورزشی گران قیمت بود.
پل فایرمن، توزیع کننده لوازم ورزشی ریبوک در آمریکایشمالی برای بازگرداندن موقعیت ریبوک، ابتدا از بخش بسکتبال آغاز کرد. در این زمان، مایکل جردن در بسکتبال بازنشسته شد و در غیاب مایکل جردن که در فروش کفشهای نایک تاثیر زیادی داشت، ریبوک با ستاره معروف؛ یعنی شکیل اونیل قراردادی امضا کرد که باعث افزایش چشمگیر فروش این شرکت در آن سالها شد.
در جریان مسابقات NBA در سال 1994 ریبوک به عرضه کفشهای طرح جدید و بدون بند و قابل شارژ به وسیله گاز کربنیک پرداخت. قیمت این کفشها 130 دلار بود که بسیار معقول تعیین شد و فایرمن انتظار داشت که با این نوآوری سهم بازار خود را در طول سه سال تا10 درصد افزایش دهد.
ریبوک همچنین در ژانویه 1993 کفشهای بنددار مخصوص را برای ورزشکاران دبیرستان عرضه کرد. همچنین در سال 1994 با 12 نوع کفش و انتظار فروش100 میلیون دلار وارد بازار هاکی شد.
فایرمن پیشبینی کرد که با افزایش میزان فروش، درآمد آنها سه برابر شود، ولی تلاشهای گسترده او برای نوسازی شرکت برای مقابله با شرکت نایک و نیل به پیشگامی در بازار با اقبال مواجه نشد و پارهای مشکلات در رابطه با قیمت بالای محصولات ریبوک ظاهر گردید.
در شش ماه اول 1993 نیز کفشهای بسکتبال بهرغم تبلیغات شکیل 20 درصد کاهش یافت. در سال 1995 هزینههای عملیاتی شرکت افزایش یافت. ریبوک پذیرفت که بخشی از افزایش هزینهها ناشی از عقد قرارداد با ستارگان ورزشی و پرداخت پارهای هزینههای مسابقات است؛ بنابر این برخلاف چهار سال قبل و به جای 400 نفر، ریبوک با 3000 ورزشکار برای پوشیدن کفشهای ریبوک در جریان المپیک 1996 آتلانتا قرارداد منعقد کرد. از طرف دیگر با مسوولان سانفرانسیسکو و فدراسیونهای تیمها و ستارگان بسکتبال برای پوشیدن کفش ریبوک قراردادهای جداگانه بست.
تا سال 1995 ریبوک با فروش 228 میلیون دلاری در رده سوم بزرگترین فروشندگان کفشهای ورزشی قرار گرفت. دو سال بعد فروش کفشهای نایک به 750 میلیون دلار افزایش یافت، ولی ریبوک 122 میلیون دلار به دست آورد.
شرکت آدیداس در اواخر سال 2005 میلادی با پرداخت مبلغ 8/3 میلیارد دلار اقدام به خریداری تمام سهام شرکت آمریکایی ریبوک کرد. مدیران آدیداس پس از خریداری ریبوک نام این شرکت را تغییر ندادند و فقط تکنولوژی آدیداس را در خطوط ساخت محصولات ریبوک جایگزین کردند، زیرا نمیخواستند با این اقدام بازار فروش خود را از دست بدهند.
ادغام آدیداس با ریبوک در ژانویه سال 2006 را میتوان فصل جدیدی در تاریخ ریبوک دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به آنها این فرصت را میداد که با ایجاد ویژگیهای مکمل در این دو برند به بازار گستردهتری دست یابند و توانایی ارائه محصولات متنوعتری را به بازار داشته باشند.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منبه: روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 30 آبان 1389 ، ترجمه کوشان غلامی
لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/140230/