سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

در زمینه تولید تلفن همراه داخلی شکست خورده‌ایم نکات خواندني

در زمینه تولید تلفن همراه داخلی شکست خورده‌ایم
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - ایلنا / رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: در زمینه تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور امتحان خود را پس داده‌ایم و خودآزموده را آزمودن خطاست و در این زمینه ما شکست خورده‌ایم.
ابراهیم درستی در پاسخ به این سوال که تصمیماتی که دولت می‌گیرد با هدف حمایت از یک تولیدکننده داخلی در حوزه گوشی‌های تلفن همراه است گفت: به جرات می‌توانیم بگوییم که کاملا شفاف و روشن است که ما در زمینه تولید گوشی تلفن همراه در داخل کشور امتحان خود را پس داده‌ایم و خودآزموده را آزمودن خطاست و در این زمینه ما شکست خورده‌ایم.
وی ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر کالایی در داخل تولید می‌شود باید تا حد ممکن واردات آن ممنوع شود و یا تعرفه آن افزایش یابد ولی اگر هم تولید نداریم نباید شرایطی فراهم شود که قاچاقچی آن را به صورت قاچاقی وارد کند. تولید تلفن همراه به یک دانش خاصی نیاز دارد که ما در کشور هنوز به آن نرسیدیم و امروز زیرساخت تولید تلفن همراه در کشور وجود ندارد.
درستی درباره تاثیر رجیستری در افزایش قیمت موبایل گفت: طبیعی است که ما از طرح رجیستری حمایت می‌کنیم زیرا با اجرای این طرح سودی که به صورت غیرمجاز در سال حدود 2 هزار میلیارد تومان بود و به جیب قاچاقچیان می‌رفت با اجرای این طرح دیگر به جیب قاچاقچیان نمی‌رود و به خزانه دولت واریز می‌شود اما باید بپذیریم که افزایش قیمت رجیستری در موبایل قطعا در قیمت نهایی نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی شما قبلا برای رجیستری یک گوشی موبایل یک میلیون تومان می‌گرفتید ولی امروز همان گوشی برای رجیستر شدن باید سه میلیون تومان بدهد نه تنها افزایش قیمت موبایل را شاهد خواهیم بود بلکه شاهدیم که امتیاز پاسپورت مسافران برای رجیستر شدن گوشی موبایل بین دو الی سه میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همین مساله نشان می‌دهد که همچنان درصدی گوشی قاچاق وارد کشور می‌شود و نمی‌توانیم اصلا بگوییم که قاچاق وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه گوشی موبایل یک کالای صد در صد وارداتی است و لذا قیمت دلار کاملا به قیمت گوشی موبایل وابسته است و انگیزه و تقاضا برای خرید آن نیز بالا است و این تقاضا در شرایطی که کرونا به وجود آمد و باعث خانه‌نشینی شد افزایش پیدا کرد.
درستی با پذیرش برخی ضعف‌ها در حوزه نظارت بر عرضه و فروش گوشی موبایل افزود: ضعف نظارت بر روی کالاها در سایر بخش‌ها نیز وجود دارد اما گوشی موبایل به دلیل آنکه مصرف عمومی‌تری دارد این ضعف بیشتر دیده می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که بین گران بودن یک کالا و گرانفروشی آن تفاوت وجود دارد و طبیعی است که کسی کالایی که در اختیار دارد را به شکلی بفروشد که بتواند دوباره با درآمد حاصل از فروش آن کالا همان جنس را تهیه کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی افزود: به صورت کلی حدود 20 هزار نفر بازرس در وزارتخانه صمت فعالیت می‌کنند که با توجه به حجم گستردگی صنوف نمی‌توانیم برای هر واحد صنفی یک بازرس بگذاریم بلکه باید توزیع را از مرکز اصلاح کرد و به اتحادیه‌ها در سراسر کشور قدرت بیشتری بدهیم.
وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که همه واحدهای صنفی درست عمل می‌کنند و یا همه آ‌نها خطاکارند اما می‌توانیم بگوییم که گران شدن یک کالا تقصیر فروشنده نیست زیرا مغازه‌دار کالا را خریده است و وقتی کالایی را گران می‌خرد مجبور است آن را گران هم بفروشد.
درستی با اشاره به اینکه ماهانه حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه گوشی نیاز بازار موبایل است، افزود: مشکل اصلی گرانی موبایل و لوازم دیگر بی‌ثباتی نرخ ارز است به شکلی که در یک ساعت قیمت ارز پنج بار تغییر می‌کند. متاسفانه در دوره‌ای به گروهی اجازه واردات گوشی موبایل داده شد که صلاحیت نداشتند و حتی رانت شکل گرفت مثلا چرا باید به اتحادیه مخابرات اجازه صدور پروانه تلفن همراه داده شود.
وی ادامه داد: امروز از سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید پرسید آیا شرکت‌هایی که مجوز خدمات پس از فروش برای گوشی موبایل را گرفته‌اند و ثبت سفارش نیز کرده‌اند به تمامی خدمات و تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر؟
درستی با اشاره به اینکه قطعا بحث تحریم بر روی گوشی موبایل تاثیرگذار است، افزود: باید در چنین شرایطی اولویت یک را به بهداشت و درمان داد و با قاچاق در این زمینه و عرضه جنس تقلبی مبارزه کرد. همان گونه که همه ما به قاچاق محصولات لوازم خانگی حساس هستیم باید چند برابر بیشتر به قاچاق دارو و لوازم پزشکی و بهداشتی حساس باشیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی ادامه داد: باید قبل از آنکه برای یک واردکننده ثبت سفارش درج شود و ال سی برای او باز شود از او خواسته شود تا از اتحادیه مجوزهای لازم را کسب کنند زیرا این اتحادیه هر شغل است که می‌داند که وضعیت بازار برای عرضه کالا چگونه است و یا کسی که کالایی را وارد می‌کند باید برای توزیع آن به اتحادیه مربوطه مراجعه کند تا آن کالا از طریق فعالان آن صنف و اتحادیه به صورت قانونی توزیع شود زیرا این گونه نظارت بیشتری وجود خواهد داشت و می‌توان دست دلالان و عمده‌فروشانی که به دنبال برهم زدن بازار هستند را قطع کرد.
درستی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان مانند اروپا گوشی موبایل را همراه با خط به صورت یک جا به مشتریان عرضه کرد گفت: ما چنین قابلیتی را از لحاظ فنی و ساختاری نداریم که شرکت‌های ما گوشی موبایل را همراه با سیم‌کارت به صورت قسطی عرضه کنند و بعد پول آن را بگیرند. از طرف دیگر شرایط اجتماعی ما نیز اجازه چنین برنامه‌ریزی‌هایی را نمی‌دهد زیرا مثلا بسیاری از کسانی که پروانه فروش محصولات صوت و تصویری دارند همزمان گوشی موبایل نیز می‌فروشند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/140533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی