سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

استرس های شغلی مقالات بازاریابی

استرس های شغلی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - استرس
•استرس های روانی چه تاثیری بر روند کاری کارکنان دارد ؟
مقدمه :
جنگ بعضی را به سمت خدایان ، بعضی را به سمت بشریت ، بعضی را به سمت بردگی و بندگی و بعضی را به سوی آزادگی هدایت می کند. (هراکلیس) هرچیزی که مادی باشد قطعا قابل اندازه گیری نیست. (آلبرت انیشتین) (اصل عدم قطعیت) در دهه های اخیر ، رقابت روبه رشدی در مقیاس جهانی ، ما بین مذاهب، ملتها و بنگاههای اقتصادی کسب و کار بوجود آمده است . جهانی شدن بزرگترین دغدغه زمان ماست و دست بشر را برای ابداعات و خلاقیتهای بشری آزاد می گذارد. برای پیشقدم بودن و باقی ماندن در صحنه تجارت و رقابت لازم است با تقاضاهای گوناگون مشتری و بازار سازگار بود. ظاهرا بنظر می رسد باید بین رشد اقتصادی و سود و نفع تجاری و یا خارج شدن از صحنه فعالیت اقتصادی یکی را انتخاب نمود. انتخاب اول یعنی رشد و بقای اقتصادی غالبا متوجه بنگاههای اقتصادی بزرگتر است تا بدین ترتیب ساختار درونی خود را با کاهش نیروی کار دگرگون سازند.
اظهار ناخشنودی در مورد استرسهای شغلی ، اثرات جانبی آن برروی سلامتی کارگران:
هزینه های اقتصادی ناشی از غیبت کارگر از محل کار و یا بازنشستگی های زود هنگام باعث شده است تا در گوشه و کنار جهان تلاش وسیعی برای شناخت مسایل و مشکلات کاری و اتخاذ راهکارهایی برای پیشگیری از ایجاد استرس صورت گیرد و حتی نمونه های عملی از این فاکتورهای موفقیت آمیز جمع آوری گردد که بسیاری از این یافته های جدید علمی از طریق سازمانهای مختلف بین المللی از قبیل سازمان بهداشت جهانی ( WHO) سازمان بین المللی کار (ILO )، اتحادیه اروپا (E.U) و موسسات ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای در سراسر جهان قابل دسترسی است. خلاصه این اطلاعات و نتایج بشرح ذیل است :
شواهد خوبی وجود دارد که موید این مطلب است که استرس به شیوه های گوناگون برروی شمار زیادی از افراد خصوصا افراد آسیب پذیر تاثیر جدی می گذارد .
برخی از اطلاعات چگونگی عملکرد استرس را برروی افراد مختلف بصورت تکی و انفرادی و یا بصورت گروهی و تحت شرایط ویژه نشان میدهد .
اطلاعات زیادی پیرامون عوامل و شرایط ایجاد کننده استرس بدست آمده است که برخی از این عوامل قابل کنترل و برخی دیگر کاهش پذیرند . شواهد تجربی نشان داده اند که استرس تنها برروی فرد اثر نمیگذارد بلکه با شدت بیشتری و با هزینه های گزاف تری برروی کل جامعه یا شرکت و کارگاه تاثیر منفی دارد . ابزارهای متعدد و قابل دسترس برای مدیریت استرس وجود دارد اما باید شرایط کاری آن ها فراهم باشد و از آنجائیکه غالب کارگاهها و بنگاههای اقتصادی کوچک هستند لذا لازم است از طریق خدمات بازرسی کار، اتحادیه های صنفی ، هیاتها و گروهها و شبکه های بومی و محلی حمایت و پشتیبانی شوند . لازم به توضیح است که مشارکت کارگران و مسئولیت پذیری مدیریت دو عامل مهم در تمام مراحل مدیریت استرس می باشند . نمونه های عملی و موفقیت آمیز زیادی بدست آمده است که به شرح برخی فاکتورهای مفید شرایط کاری می پردازد و در ارتقاء سطح آگاهی عمومی و انتقال پیام امیدواری برای افرادی که از اوضاع نابسامان کاری خود رنج می برند ، نقش موثر داشته است.
تجارب زیادی نشان می دهد که طی سالهای آتی ، تحصیلات برای ایجاد دانش واقعی کافی نیست. لذا برنامه های آموزشی باید از ابتدا شامل مفاهیم و استراتژی های قوی و محکم باشند ، نظیر تدابیر لازم برای بالا بردن سطح قابلیتهای افراد طی آموزشهای بلند مدت ، آموزش چگونگی حفظ سلامت و بهداشت جسمی و روانی کارگر ، ایمنی در کار و نحوه برخورد و رویارویی مناسبتر و بهتر با استرس .
(حقایق کلیدی و اصلی استرسی) :
امروزه استرسهای شغلی ، دومین مسئله مهم در بهداشت حرفه ای محسوب می شوند که بر روی 28 % از کارگران یعنی 40 میلیون نفر از مردم اتحادیه اروپا اثر گذاشته است .
تعداد افرادی که از شرایط توام با استرس محیطهای کاری خود رنج می برند ، نسبت به سال 1990 دو برابر شده اند .
برآورد شده است که هزینه های اتلاف وقت و هزینه های بهداشتی مرتبط با موضوع استرس در اتحادیه اروپا ، بیش از 20 میلیون یورو می باشد .
جدا از اثرات منفی اقتصادی ، نباید از هزینه های انسانی مربوط به خطرات فیزیولوژیکی مرتبط با کار غافل شد ، خطراتی که به گونه های متفاوت برروی سلامتی فیزیکی و فیزیولوژیکی افراد تاثیر منفی میگذارد اعم از ناراحتیها و بیماریهای گوارشی و قلبی و عروقی یا مشکلات بهداشت روانی افراد .
بیماری استرس :
استرس‌ عبارت‌ است‌ از واکنش‌های‌ فیزیکی‌، ذهنی‌ و عاطفی‌ که‌ در نتیجه‌ تغییرات‌ و نیازهای‌ زندگی‌ فرد، تجربه‌ می‌شوند. تغییرات‌ می‌توانند بزرگ‌ یا کوچک‌ باشند. پاسخ‌ افراد به‌ تغییرات‌ زندگی‌ متفاوت‌ است‌. استرس‌ مثبت‌ می‌تواند یک‌ انگیزش‌ دهنده‌ باشد در حالی‌ که‌ استرس‌ منفی‌ می‌تواند در زمانی‌ که‌ این‌ تغییرات‌ و نیازها، فرد را شکست‌ می‌دهند، ایجاد شود.
علایم ‌ شایع ‌ فیزیکی‌:
گرفتگی‌ عضلانی‌، سردرد، درد قفسه‌ سینه‌، ناراحتی‌ معده‌، اسهال‌ یا یبوست‌، افزایش‌ ضربان‌ قلب‌، دست‌های‌ سرد و مرطوب‌، خستگی‌، تعریق‌ شدید، بثورات‌، تنفس‌ سریع‌، لرز، تیک‌، تحریک‌پذیری‌، کم‌اشتهایی‌ یا بی‌اشتهایی‌، ضعف‌، احساس‌ خستگی‌، گیجی‌.
عاطفی‌: عصبانیت‌، اعتماد به‌ نفس‌ پایین‌، افسردگی‌، بی‌تفاوتی‌، تحریک‌پذیری‌، ترس‌ و پاسخ‌های‌ هراسی‌، اشکال‌ در تمرکز، احساس‌ گناهکاری‌، نگرانی‌، بی‌قراری‌، اضطراب‌ و وحشت‌.
رفتاری‌: سوءمصرف‌ الکل‌ یا مواد مخدر، افزایش‌ مصرف‌ سیگار، اختلالات‌ خواب‌، پرخوری‌، کاهش‌ حافظه‌ و منگی‌.
علل :
بدن‌ در یک‌ موقعیت‌ پراسترس‌ با افزایش‌ تولید هورمون‌های‌ خاصی‌ جواب‌ می‌دهد که‌ باعث‌ تغییراتی‌ در ضربان‌ قلب‌، فشار خون‌، متابولیسم‌ و فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری فیزیکی‌ می‌گردد.
درمان استرس :
آزمون‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ موارد زیر باشند:
مشاهده‌ علایم‌ توسط‌ خود شما
شرح‌ حال‌ طبی‌ و معاینه‌ فیزیکی‌ به‌ وسیله‌ یک‌ پزشک‌ در صورت‌ لزوم‌
برخی‌ از روش‌هایی‌ که‌ به‌ کاهش‌ استرس‌ کمک‌ می‌کنند، به‌ شرح‌ زیر هستند:
یک‌ روش‌ را یاد بگیرید و به‌ طور منظم‌ و در صورت‌ امکان‌ هر روز آن‌ را تمرین‌ کنید. روش‌های‌ بسیاری‌ وجود دارند.
داروها
پزشک‌ شما ممکن‌ است‌ به‌ مدت‌ کوتاهی‌ برای‌ شما داروی‌ آرام‌بخش‌ یا ضد افسردگی‌ تجویز کند.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
یک‌ برنامه‌ ورزشی‌ اتخاذ کنید. افرادی‌ که‌ در وضعیت‌ فیزیکی‌ خوبی‌ به‌ سر می‌برند، به‌ احتمال‌ کمتری‌ به‌ عوارض‌ منفی‌ استرس‌ مبتلا می‌شوند.
رژیم ‌ غذایی
یک‌ رژیم‌ غذایی‌ طبیعی‌ و کاملاً متعادل‌ اتخاذ کنید. مکمل‌های‌ ویتامینی‌ ممکن‌ است‌ توصیه‌ شوند.
راههای کاهش استرس :
شما هرچقدر هم آرام و ریلکس باشید مـمـکـن اسـت در طول روز به دلایل مختلف دچار اسـتـرس گـردیـد. ترافـیـک شلوغی خیابان، کارهای زیـاد نـاتـمـامـی کـه بایـد انـجـام دهید، خرابی اتومبیل و کنکور مسائلی هستند که ممکن است موجب بروز استرس در شما گردند.
•نکته اینجاست که استرس باعث حـل مـشـکـل نـشــده برعکس شما را از ادامه فعالیت صحیح باز می دارد. در این قسمت 5 روش ساده را جـهت کاهـش اسـتـرس بـخـصـوص در هـنـگـام کار، بیان میکنیم.
شمارش کنید :
یک روش موثر برای برخورد با موقیعتهای استرس آور، شمارش تا عدد 10 است.ایـن کار کمک می کند از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس آور دور شده و 10 ثـانـیه بشما وقت می دهد تا از آن شرایط خود را رها کنید.فرض کنید این عمل، ریموت کنترل زندگی شما است. دکمه pause را میزنید. وقتی تا عدد 10 شمارش کـردید دوباره دکمه "play" را فشار می دهید. در نتیجه در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهید گرفت.
موقتاً بگریزید :
هنگامی که در خود احساس استرس شدید می کنید بهتر اسـت بـطور فـیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی بـه داخـل شهـر رفـتـه و فـکر خود را از مسائل دغدغه آور رها کنید. البته منظور ایـن نـیست که کـلا" مـیدان را خـالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهای از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد. اگر در تـرافـیـک خـیـابـان گیـر کرده باشید، ترک موقیعت مشکل بـنـظر مـی رسـد. در ایـن شـرایـط رادیـو را روشـن و سـعـی کـنید که به موضوع دیگری غیر از تـرافـیک فکر کنید. اگر صدای اتومبیلهای دیگر شما را آزار می دهد، پنجره ها را ببندید.
شیئی را فشار دهید :
معمولاً فشردن چیزی با دسـت بـاعـث کاهـش استرس و دغدغه خاطر می گردد. شما می توانید مثلاً یک حلقه تقویت کننده مچ دست بهمراه داشته باشیدو هنگام استرس آن را در دست خود فشار دهید
سخت نگیرید :
وقتی بدلیل موضوعی دچار استرس میـشـوید، از خـودتـان سؤال کنید که آیا آن موضوع اینقدر اهمیت دارد که بخاطرش دچار پریشانی شوید. واقعیت این است که اکثر مسائل روزمره که باعث ایجاد استرس می گردند تهدیدی برای زندگی بشمار نمیایند مگر اینکه مربوط به اموری از قبیل خانواده یا سلامتی افراد باشند. هرگـاه احـساس کـردید جلسه امروز آنطوری که انتظار داشتید نتیجه نداشته و یا متـوجـه لـکـی روی لبـاسـتـان شدید، دچار پریشان خاطری نگردید. اینها مسائل تعیین کننده زندگی نبوده و باعث بروز فاجعه نمیگردند.کمی راحت تر گرفتن موقیعتها باعث کاهش سطح استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در شما میشود.
نفس عمیق بکشید :
تنفس بجز داشتن اثرات حیات بخش میتواند در آرام نـمودن شما نیز بسیار موثر باشد. هنگام استرس نفس عمیق کشده و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام کنید. بدون استرس زندگی کنید!اســترس احسـاسی قدرتمند و طاقت فرسا است. میتوانید از افرادی که تجربـه اش را داشته اند، سـوال کنـید. اگر مدت زیـادی ایـن اضطـراب هـا و نگـرانی های موجود در زنــدگیتان
را در خود نگـاه دارید، این فشارهای روحی ممکن اســت به پـیری زودرس و انواع بیماری ها مثل فشارخون و مشـکـلات گوارشی بیانجامد.
این مطلب توسط آقای مهدی داداشی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
سایر منابع:
سمینار درس مهندسی فاکتورهای انسانی جناب آقای دکتر غلام نیا - دانشگاه آزاد قزوین

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/140785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد

پیشتازی وزارت ارتباطات در صدور مجوزهای الکترونیکی