سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

برندسازی - قسمت چهارده

روش های برندسازی چندین محصول تولید شده توسط یک شرکت کسب و کار

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - زمانی که شرکتی محصولات و کالاهایی متعدد و مختلف تولید و عرضه می‌کند، باید چه روندی را برای برندسازی آن‌ها در پیش بگیرد؟


به گزارش کسب و کار نیوز، تابه‌حال در مقالات مختلف، از معماری برند و زیر برند صحبت کرده‌ایم. دلایل وفاداری و اعتماد مصرف‌کنندگان به یک برند قدیمی و شناخته‌شده، کاملاً واضح و مشخص است. اما برای شرکتی که محصولات متفاوتی را تولید می‌کند، همیشه طراحی و ساخت ساب-برند یا زیر برند، بهترین رویکرد مؤثر نیست. زیرا این امر ممکن است به سردرگمی مشتریان بین برند پایه و هویت زیر برندها منجر شود و در برخی شرایط، شکست زیر برندها تأثیرات منفی مستقیمی روی برند والد می‌گذارد. در چنین حالاتی معماری زیر برند، به مشتریان فعلی و برند والد خدمتی نمی‌کند و شاید بهتر باشد کلاً برای محصولات جدید، برندسازی جداگانه‌ای انجام دهیم.
چه زمانی برندسازی جداگانه رویکردی مناسب‌تر محسوب می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال، به نکات زیر دقت کنید:
شما محصولات متفاوت و متنوعی را عرضه می‌کنید که هرکدام مخاطبان متفاوتی دارند
محصولات و خدمات شما، چشم‌انداز و اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند
هرکدام از این محصولات به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند که نیازی به نفوذ برند والد خود نداشته باشند
این موضوع خانه‌ی برندها ( House of brands ) خوانده می‌شود. چند مثال روشن هم عبارت‌اند از: هم پی‌اندجی و پمپرز، بونتی، شارمین و تاید، نیوول و راولینگز، رابرمیدز و المرز، مارس و اوربیت اسنیکرز و توییکس.
همان‌طور که می‌بینید، برند والد لزوماً زیر برندها را تبلیغ نمی‌کند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که محصولات «داو» و «لیپتون»، همه زیرمجموعه‌ی برند Unilever هستند.
مثال واضح دیگری از این موضوع، گوگل است که در معرفی گوگل گلس، گوگل پلی، مپس و بوکس، از استراتژی خانه برندی ( branded house ) استفاده کرده و از طرف دیگر برندهای فایبر و نست را با استفاده از استراتژی خانه‌ی برندها به کار گرفته است. به‌علاوه گوگل فعالیتش را در حوزه‌های اتومبیل‌های بدون راننده، مراقبت‌های بهداشت و سلامت و دیگر زمینه‌ها نیز توسعه داد که به‌مراتب، از وعده‌های برندی و اهداف اولیه‌ی شرکتی آن فاصله‌ی بیشتری می‌گرفتند.
این حرکت‌ها پایه‌گذار شرکت آلفابت شد. به‌این‌ترتیب حالا گوگل می‌تواند با دقت و هوشیاری بیشتری روی اهدافش متمرکز شود، درحالی‌که آلفابت به‌عنوان یک برند والد، محصولات، خدمات و نوآوری‌های گسترده‌تری را دنبال می‌کند. این رویکرد، به خطر سردرگمی در بازار خاتمه داد.
مزیت این رویکرد آن است که حالا هر برند می‌تواند بدون محدودیت برند والد، نقش منحصربه‌فرد خودش را بازی کند. سمت منفی ماجرا هم این است که هر برند، به بودجه‌ی جداگانه‌ای برای بازاریابی، موقعیت‌یابی بازار و بخش مشتریان نیاز خواهد داشت. در این شرایط شما نه‌تنها باید نگاه ویژه‌ای به مفروضات مشتری و اهداف آتی داشته باشید، بلکه همیشه باید بودجه بازاریابی و ظرفیت تیم بازاریابی را هم بررسی کنید.
در برخی از سناریوهای برند انفرادی، ممکن است اهداف برندها مکمل یکدیگر باشند، اما گاهی هم هرکدام مسیر کامل متفاوتی را در پیش می‌گیرند. این مسیرهای متمایز در ظاهر طیف‌های مختلفی از مشتریان را جذب می‌کنند. ولی از منظر بالا، برای سازمان بسیار جذاب است که بتواند قشرهای کاملاً متفاوتی از مردم را در زمره‌ی مخاطبان خود داشته باشد.
ریسک‌های دو طرف معادله
همان‌طور که ذکر شد، یکی از مزایای ساختار برند انفرادی این است که هر برند آزاد است نقش خاص و دلخواه خود را بازی کند. همچنین هر برند از آسیب‌های ناشی از مغالطه و گمراهی و تصورات اشتباه، مصون می‌ماند.
ازآنجایی‌که اغلب زیربرندها به لحاظ سمعی و بصری روی یک خط قرار دارند، تبلیغات غلط یا یک اشتباه کوچک، به نتایج فاجعه باری می‌انجامد، حقیقتی که بارها در برندهای معروف (مثل سامسونگ و محصول گلکسی نوت 7)، شاهد آن بودیم. شکی نداشته باشید که حتی طرفداران سرسخت اپل هم، اگر این برند نتواند انتظاراتشان را برآورده کند، از خرید محصولات آن دست می‌کشند.
اما عکس این قضیه صادق نیست، چراکه معمولاً موفقیت‌های یک زیر برند، تأثیری بر محبوبیت یک زیر برند دیگر نمی‌گذارد.
یکی دیگر از نکات مهم دیگری که باید در نظر داشته باشیم، سردرگمی بالقوه در بازار زیر برندها است. به‌عنوان‌مثال Centrieva ، نرم‌افزار مدیریت اعتباربخشی آموزش عالی، یک سری محصولات جدید را تحت نام برندهای متفاوت و جدید راه‌اندازی کرد که همگی در یک بازار مشابه عرضه شدند. این امر باعث شد که مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه، در انتخاب‌هایشان بیشتر دچار اشتباه و سردرگمی شوند.
در مرحله‌ی بعد، این شرکت Weave را به‌عنوان برند اصلی خود معرفی کرد و محصولات جدید را زیر برند Weave قرارداد. این مدل جدید، انسجام بیشتری در تقاضای محصولات به وجود آورد. Weave به هر محصول نام مشخصی اختصاص داد و نشان داد که چگونه همه‌ی این محصولات تحت یک پلتفرم، با همدیگر کار می‌کنند. در این حالت، Centrieva نقش شرکت آلفابت و Weave نقش گوگل را بازی می‌کنند.
انتخاب مسیر درست
در حالت کلی، اگر محصولات و خدمات جدید، اهداف و نتایج کاملاً متفاوتی را دنبال کنند و وجه اشتراک کمتری با محصولات قبلی داشته باشند، بهتر است آن‌ها را به‌عنوان یک برند جدید معرفی کنیم. ولی اگر خدماتی که ارائه می‌دهید همگی یک هدف نهایی را دنبال می‌کنند، توصیف آن‌ها به‌عنوان زیر برند، معقول‌تر است. می‌توان گفت که اهداف، ارزش‌ها، مشتریان و موقعیت بازار، برگ خریدهایی هستند که مسیر درست را به شما نشان می‌دهند.
به این پرسش‌ها پاسخ دهید
مشتریان هر یک از محصولات چه افرادی هستند؟
آیا این محصولات متفاوت، اهداف کاملاً متمایزی را دنبال می‌کنند؟
آیا این اهداف و مشتریان، وجه مشترکی با یکدیگر دارند؟
آیا این محصول جدید، روی هدف اصلی و نهایی برند پایه‌ی شما تأثیر می‌گذارد؟
پاسخ به این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند بهترین رویکرد را برای معماری برندتان در پیش بگیرید. البته شما باید اهداف شرکتتان را ارزیابی کنید، ولی به یاد داشته باشید همان‌طور که دیوید آیکر استراتژیست در کتاب«استراتژی پورتفولیوی برند» می‌نویسد، پورتفولیوی محصولات را باید در زمینه‌ی این عوامل کلیدی بررسی کنید: اهمیت، وضوح، قدرت نفوذ، تمایز، انرژی.
در پایان، پیش از برندسازی جدید یا ساخت زیربرند، حتما سوالات زیر را از خود بپرسید:
آیا این برند با ذهنیت مشتریانتان مطابقت دارد؟ آیا محصولتان، خدمات متمایز و واضحی را به مشتریان ارائه می‌دهد؟ آیا محصولاتتان در یک راستا و هم‌جهت باهم حرکت می‌کنند؟ آیا محصولاتتان واقعاً با یکدیگر متفاوت‌اند؟ آیا هرکدام از این محصولات یا برندها، به شرکت شما انرژی بیشتری می‌بخشد؟

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/14100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست