سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

به جاي خانه! مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:



امروزه پيش ساخته سازي يکي از شيوه هايي است که در کنار ساخت و سازهاي معمولي که با فولاد، آجر، سيمان، گچ و ساير مصالح شناخته شده ساخته مي شوند، در موارد مختلف و متفاوتي کاربرد يافته است.

به اين ترتيب پيش ساخته سازي ظرف سال هاي اخير جايگاه ويژه اي را در ساخت و سازها به خود اختصاص داده که بنا بر برخي دلايل مانند سرعت بيشتر ساخت وساز، سبک تر بودن، قابليت حمل ونقل و... در مواردي که افراد نياز به سکونتگاه هايي ايمن و در عين حال سريع الاحداث تر دارند به آنها مراجعه مي کنند. اما در ميان انواع روش هايي که امروزه به عنوان شيوه هاي متداول پيش ساخته سازي رايج است، کانکس را مي توان نسل اول ساخت وسازهاي پيش ساخته معرفي کرد. هرچند هدف از استفاده کانکس ها در بسياري موارد اسکان موقت است و اين شيوه نسبت به ديگر روش هاي پيش ساخته سازي مانند ديوارهاي گچي آماده، تکنولوژي هاي LSF و 3D پانل، قالب هاي بتني پيش ساخته و ... ابتدايي تر به نظر مي رسد، اما کانکس ها هنوز جزو روش هاي متداول اسکان سريع و ايمن محسوب مي شوند.

به اين ترتيب، هنوز هم در مواقعي که افراد به دليل طولاني شدن زمان صدور مجوز ساخت به خصوص در مورد ويلاها و فضاهاي تفريحي، امکان ساخت وسازهاي معمول برايشان وجود ندارد يا در مواردي مانند بروز حوادث طبيعي و غيرمترقبه مانند سيل و زلزله نيازمند به مکاني براي اسکان موقت هستند، کانکس را بهترين گزينه پيش روي خود مي دانند. استفاده در فضاهاي ويلايي و همچنين کاربرد مسکوني در هنگام بروز حوادث غيرمترقبه، مواردي است که در آن از کانکس به عنوان منزل مسکوني و به جاي خانه، استفاده مي شود. علاوه بر اين کانکس ها کاربردهاي وسيع تري دارند که از آن جمله مي توان به کانکس هاي ايستگاهي، کانکس هاي آشپزخانه اي، کمپ هاي تفريحي، کانکس هاي پليس، بيمارستاني و فروشگاهي اشاره کرد.
کانکس ها چه مزايايي دارند؟

همانگونه که توضيح داده شد، کانکس به اتاق هاي پيش ساخته اي گفته مي شود که براي اسکان دادن سريع نيروي انساني در انواع شرايط اقليمي ساخته شده است و همچنين قابليت حمل و نقل و جابه جايي داشته باشد. کانکس در موارد اداري، مسکوني، خودرويي و سرويس هاي بهداشتي سيار (دستشويي، حمام) در ابعاد مختلف جهت هرگونه شرايط اقليمي و... کاربرد دارد و طوري که گفته مي شود، در برابر حوادثي مانند سيل و زلزله هم مقاوم اند.

کانکس ها علاوه بر ويژگي خاصي که از نظر اقامت سريع افراد در انواع شرايط آب و هوايي و مکان هاي جغرافيايي دارند و همچنين زمان ساخت و نصب آنها نسبت به ساخت و سازهاي معمول بسيار کمتر است، ويژگي هاي ديگري نيز دارند. از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد کانکس امکان جابه جايي کانکس مي باشد. کانکس در امور مختلفي از جمله کانکس اقامتي، کانکس سرويس هاي بهداشتي (دستشويي و حمام) و کانکس اداري مهندسي و... در اندازه هاي مختلف و طرح هاي متنوع کاربرد دارد. مقاومت در برابر زلزله، نصب سريع و حمل و نقل، قابليت جابه جايي و نصب مجدد، جلوگيري از به هدر رفتن حرارت و برودت در تغييرات جوي، قابليت اجرا در اقليم هاي مختلف و مناطق صعب العبور، عايق صوتي و حرارتي، مقاومت مکانيکي بالا و دارا بودن از توجيه اقتصادي در برابر مصالح سنتي از ديگر ويژگي هاي اين شيوه از پيش ساخته سازي در شرايط اسکان موقت است.

از سوي ديگر، کانکس برخلاف ساخت وسازهاي موقتي که به شيوه هاي سنتي يا معمول ساخته مي شوند قابل فروش مجدد و يا حمل به نقطه ديگري براي استفاده است. کانکس فوري ساخته مي شود و اکثرا آماده تحويل است، ولي ساختمان در طولاني مدت ساخته مي شود و در صورتي که نياز فوري به مکاني براي اسکان باشد، بهترين شيوه است.
نظر انبوه سازان درباره اسکان کانکسي

اما همانطور که در بالا اشاره شد، کانکس ها سکونتگاه هاي موقتي هستند؛ بنابراين اولين نکته اي که در اين زمينه بايد بر آن تاکيد شود اين است که هرگز به کانکس به عنوان سکونتگاه دائمي نمي توان نگاه کرد.

درست است که کانکس ها آنطور که سازندگان آنها مي گويند از کليه استانداردهاي يک سکونتگاه مانند عايق بودن حرارتي و برودتي، مقاومت در برابر زلزله و... برخوردارند، اما انبوه سازان پايتخت توصيه مي کنند هرگز به يک کانکس به عنوان سکونتگاهي دائمي نگاه نکنيد، حتي نمي توان در ويلاها بر روي کانکس ها به جاي ساخت وسازهاي دائمي حساب باز کرد، چرا که تمام خصوصيات مثبت و ويژگي هايي که در مورد مزاياي کانکس در بالا به آن اشاره شد تنها در کوتاه مدت جواب مي دهد.

بنابراين، اينکه در بسياري موارد افراد ترجيح مي دهند براي کم کردن دردسرهاي دريافت مجوز ساخت و يا کاهش هزينه ها و زحمت کمتر به جاي ساخت و سازهاي معمول کانکس هاي موقتي را سکونتگاه دائمي خود کنند، به خصوص در فضاهاي ويلايي يا باغچه هاي شخصي، کار چندان درستي نيست.

انبوه سازان تاکيد مي کنند: درست است که کانکس ها تا حدي عايق سرما و گرما هستند و امکان سيم کشي و استفاده از تجهيزات حرارتي و برودتي در آنها وجود دارد، اما به طور قطع از نظر اين ويژگي ها با ساختمان هاي معمول و دائمي قابل مقايسه نيستند و بسيار ضعيف ترند. اينگونه سکونتگاه ها بيش از آنکه حتي براي چند روز سکونت در سال در فضاهاي ويلايي مناسب باشند، اغلب براي تامين سکونتگاه هاي موقت کارگري در کارگاه هاي ساختماني به کار مي آيند و بيشتر خاصيت کاري دارند.
برابري هزينه ساخت کانکس با آپارتمان؟

اما نکته ديگري که انبوه سازان به عنوان يک نکته مهم در ارتباط با کانکس ها بر آن تاکيد مي کنند برابري يا همان سر به سر شدن هزينه ساخت و نصب يک مترمربع کانکس با يک مترمربع واحد مسکوني است. سازندگان پايتخت مي گويند: اغلب گراني هايي که در ساخت ساختمان هاي معمولي وجود دارد مربوط به نازک کاري است، در حالي که هزينه سفت کاري يک مترمربع واحد مسکوني با ساخت و خريد يک مترمربع کانکس برابر است، يعني به طور متوسط حدود 300 تا 400 هزار تومان.

بنابراين اين تفکر که کانکس ها ارزان تر از شيوه هاي معمول ساخت وساز هستند، چندان درست و منطقي نيست، ضمن اينکه محدوديت ابعاد در کانکس ها و چند تکه بودن آنها – مجزا بودن فضاهايي مانند آشپزخانه و سرويس بهداشتي و... از فضاي اصلي کانکس – عدم امکان سکونت دائمي در اين فضاها را تشديد مي کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان