بزرگنمايي:
سیاست و بازاریابی - با رونمایی از نسل جدید مرسدس بنز S کلاس سیل انتقادات روانه شرکت مرسدس بنز و سر طراح اصلی این شرکت یعنی گوردن واگنر شده است.
با این وجود بسیاری از طرفداران دو آتشه این خودروساز شهیر اشتوتگارتی چیزی جز شکوه و عظمت برند مرسدس بنز با معرفی نسل جدید این محصول نمیبینند و منتظر آینده هیجان انگیز مرسدس بنز با معرفی مدل تمامی برقی آن یعنی EQS هستند.
به همین جهت کانال یوتیوبی TheSketchMonkey که به بررسی و تحلیل خودروها از منظر طراحی خارجی می پردازد در جدیدترین ویدیو خود این محصول جنجالی و تاریخی مرسدس را مورد بررسی قرار داده است.
مهم ترین مشخصه طراحی نسل جدید مرسدس S کلاس کنار گذاشتن حجم پردازیهای متفاوت در جای جای بدنه و استفاده از سادهترین و مینیمال ترین خطوط و حجم پردازی های ممکن است.
حتی مرسدس دستگیره درب ها را نیز به کلی حذف کرده است و همانند مدرن ترین محصولات بازار همچون تسلا مدل S و پورشه تایکان از دستگیره درب با قرارگیری در داخل بدنه بهره گرفته تا از نظر آیرودینامیکی نیز در بهینه ترین حالت ممکن باشد.
به همین دلیل ضریب درگ نسل جدید مرسدس بنز S کلاس به 0.22 Cd میرسد که حتی از تسلا مدل S نیز کمتر است.
در ادامه او به تحلیل طراحی مرسدس بنز S کلاس از نمای جانبی میپردازد. این یکی از بهترین نماهای ممکن این نسل از S کلاس است که تقریبا تمامی اجزا و خطوط در سر جای خود و مرتبط با یکدیگر قرار گرفته اند.
با این وجود این نما عاری از مشکل نیست و به طور مثال خط شانهای کار شده در بخش بالای دستگیر دربها که از انتهای چراغ جلو آغاز و بدون اتصال به محل خاصی تا بخش بالای چراغ عقب امتداد پیدا کرده است.
او معتقد است که طراحان مرسدس این خط را بدون سرانجام خاصی در بخش انتهایی خودرو رها کرده اند و تنها از این ترند طراحی در این خودرو استفاده کرده اند. گرچه دو خط دیگر کار شده در بخش زیرین درب ها به طور مشخصی دارای ابتدا و انتها هستند.
نمای بعدی که مورد تحلیل قرار میگیرد نمای سه رخ این سدان لوکس شرکت مرسدس بنز است. شاید نمای بعدی که بتواند بهترین نمای ممکن لقب بگیرد همین نما باشد.
طراحی بشدت ساده و مینمال در کنار استفاده از کروم در نمای جلو و رینگ های جذاب مرسدس بنز با طراحی عالی می تواند تا حدودی دل منتقدین را بدست بیاورد.
اما مشکل اصلی نسل جدید S کلاس را باید در نمای عقب و طراحی عجیب و غریب چراغهای آن دانست. با وجود این که مرسدس از فن آوری اختصاصی و بسیار مدرنی برای طراحی چراغها چه در جلو و عقب خودرو بهره گرفته است اما فرم و گرافیک کلی چراغهای عقب مورد انتقاد بسیاری از منتقدان بوده است و به همین دلیل SketchMonkey نیز دست به تغییر فرم و شکل چراغ عقب به صورت جزئی میزند.
او مهم ترین مشکل فرم چراغ عقب را رعایت نکردن قانون 1/3 مثلث توسط طراحان شرکت مرسدس میداند. به گونهای که محل اتصال دو ساق پایینی این مثلث در محل اشتباهی قرار گرفته است. در ادامه میتوانید فرم جدید و اصلاح شده توسط SketchMonkey را مشاهده کنید.
بسیاری از افراد نیز اعتقاد دارند که فرم کلی این چراغها شبیه به محصولات شرکت آئودی شده است.
در هر صورت نسل جدید مرسدس بنز S کلاس با امیدهای بسیار زیاد توسط این خودروساز اشتوتگارتی معرفی و روانه بازار خواهد شد که گرچه دیگر خبری از طراحی های اختصاصی و خاص مرسدس بنز نیست و به نوعی صنعت خودروسازی در حال پیروی از یک رویه مشخص و ثابت در بحث طراحی و...قرار گرفته است اما همین عرضه و ارائه جدیدترین فنآوری های در این محصول آن هم در بازاری که توسط خودروهای SUV و شاسی بلند در حال بلعیده شدن است میتواند تنها کورسوی امید هواداران واقعی این خودروساز اشتوتگارتی باشد.