سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

فعالیت صنعت بازی موبایلی کشور با کمتر از 10 درصد ظرفیت نکات خواندني

فعالیت صنعت بازی موبایلی کشور با کمتر از 10 درصد ظرفیت
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اقتصاد آنلاین / صنعت بازی موبایلی کشور با کمتر از 10 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.
گزارش Newzoo در سال 2018 حاکی از آن است که در سال 2020، ارزش صنعت بازی‎های دیجیتالی به 164 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد رشد نشان می‌دهد.
 همچنین در این گزارش آمده است که این صنعت در سال 2022 به ارزش 196 میلیارد دلار خواهد رسید.
آمار این گزارش نشان می‌دهد عمده سهم بازی‎های دیجیتالی در اختیار بازی‎های کنسولی خواهد بود که تقریبا بیش از نیمی از صنعت را در دست بگیرند، با این حال، این سهم با روند بسیار اندکی رو به نزول است. به‌نظر می‌رسد در این میان، بازی‎های موبایلی بیشترین اقبال برای تصاحب کامل سهم از دست رفته خود را از صنعت دارند. به این ترتیب، انتظار می‌رود در سال 2022 سهم بازی‎های موبایلی از صنعت دیجیتال به 41 درصد، با ارزش بیش از 80 میلیارد دلار برسد. براساس این گزارش ارزش بازی‎های موبایلی در سال‌جاری بیش از 62 میلیارد دلار است.
البته بازی‎های کامپیوتری همچنان با سهم اندک دو درصدی در این صنعت حضور دارند تا به این ترتیب، سهم بازی‎های مخصوص تبلت همچنان هشت درصد باشد. آمارها به نقل از سایت sensortower حاکی از آن است که در سال 2018، خالص درآمد جهانی بازی‎های موبایلی بالغ بر 7/ 54 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2017 این رقم بیش از 15 درصد رشد کرده است. در این میان، برآوردها حاکی از آن است که سهم ایران از این درآمد کمتر از 9 میلیون دلار است، درحالی‌که پتانسیل صنعت و بازار این بازی‎ها در کشور نشان می‎دهد درآمد آنها می‎تواند تا 100 میلیون دلار افزایش یابد.
در واقع، سهم صنعت بازی‌سازی در ایران از پتانسیل بازار 100 میلیون دلاری تنها یک دهم است، این نشان‌دهنده این است که در بازار بازی موبایلی ایران، در برابر میزان تقاضایی که وجود دارد، عرضه از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.
بررسی آمار صنعت بازی موبایلی در ایران حاکی از آن است که 17 درصد توسعه‌دهندگان بازار، تولیدکننده بازی هم هستند که 36 درصد درآمد توسعه‌دهندگان را شکل می‌دهند. درآمد خالص توسعه‌دهندگان 9/ 18 میلیارد تومان است که از این میزان 9/ 6 میلیارد تومان به توسعه‌دهندگان بازی تعلق دارد.
صنعت بازی موبایل به مثابه یک فرصت
ورود موبایل بی‌تردید سبک زندگی افراد بسیاری را تغییر داده و توانسته به تنهایی جایگزین بسیاری از ابزارهای سرگرم‎کننده شود یا حتی نسخه دیجیتالی سرگرمی‎هایی مانند کتاب را در اختیار کاربران قرار دهد تا به این ترتیب، بسترساز فرصتی برای بسیاری از کسب‎وکارها باشد. شاید به همین دلیل است که آمار نشان می‎دهد دسترسی افراد بیشتر به دستگاه‎های هوشمند از جمله موبایل باعث شده این صنعت از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار شود.
از طرفی توانایی این افراد در پرداخت باعث شده فرصت رشد برای صنعت بازی بیش از هر زمانی نمود پیدا کند. از طرفی سودآوری مشتریان بازی بیشتر است به‌طوری که ارزش طول عمر مشتریان بازی‌ها 89/ 1 برابر دیگر برنامه‌ها است. به عبارت دیگر، مشتریان بازی، وفادارترند. آمارها حاکی از آن بوده که واژه «بازی» سومین مورد پرجست‌وجو در بین برنامه‎های موبایلی است. به‌طوری‌که این واژه بیش از چهار میلیون بار در اپ استورهای ایرانی جست‌وجو شده و پرتکرارترین واژه است و نشان می‎دهد از محبوبیت بالایی در بین کاربران ایرانی برخوردار است.
اشتیاق کاربران برای دانلود بازی در دوران کرونا نیز نشان داد که بازی‎های موبایلی در هر شرایط مشتریان خود را دارند و صنعت بازی از نظر عرضه و تقاضا صنعت جذابی به‌شمار می‌آید. آمار نشان می‎دهد با آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور تا پایان تعطیلات نوروز، رشد دانلود همه دسته‌های بازی به‌طور متوسط، هفته‌ای 30 درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر، در این مدت 107 میلیون دانلود انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بالغ بر 72 درصد رشد داشته است. البته آمار نشان می‎دهد در بین کاربران ایرانی، بازی‎های استراتژی از محبوبیت خاصی برخوردارند و حتی در این مدت تعداد دانلود یا به‌روزرسانی این بازی‎ها 53 درصد رشد کرده است. پس از آن بازی‎هایی که در دسته خانوادگی و ماجرایی قرار داشتند رشد بیشتری داشتند.
اما در این میان، بازی‎هایی از جنس اکشن، آموزشی و شبیه‎سازی اقبال بلندی برای جلب کاربران بازی‎های موبایلی ایران نداشتند.به هر حال، به اعتقاد مدیرعامل یکی از اپ‎استورهای کشور، درآمدزایی و بازگشت درآمد به شرکت‌ها ازطریق خریدهای درون‌برنامه‌ای از جمله دلایل رشد قابل‌توجه صنعت بازی‌های موبایل در ایران است. حتی با وجود انتقادهایی که به نشر بازی‌های خارجی وجود دارد اما انتشار این بازی‌ها در فروش کل بازی‌ها کمک زیادی کرده است. انتشار بازی‌های خارجی سهمی از کل بازار را نخواهد گرفت اما باعث می‌شود تا کاربران به سایر بازی‌ها توجه بیشتری کنند. البته صنعت بازی‌سازی ایران از نظر کم رقیب بودن برای ناشران خارجی جذاب است و اینکه سرویس‌دهی در این بازار نسبت به بازارهای دیگر مانند عربستان بسیار آسان‌تر است.
اگر چه صنعت بازی موبایلی از فرصت و پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است، با این حال، به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، مانند هر کسب‎وکار یا استارت‎آپ دیگری با چالش‎های کلانی مواجه است. طوری‌که یکی از پیامدهای این شرایط اقتصادی مهاجرت سرمایه انسانی و نیروی کار ماهر از کشور است. سرمایه‎ای که بیش از هر عاملی می‌تواند در رشد و توسعه کسب‎وکارهای نوپا اثرگذار باشد و به این ترتیب باعث می‎شود، تامین نیروی انسانی، معضل جدی در صنعت بازی‌سازی شود. بر این اساس، بازی‎سازها باید روی بخش نیروی انسانی از لحاظ آموزش مهارت‌ها ‌تمرکز کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لنوو هاب جدید خود را رونمایی کرد

گوشی ردمی با پردازنده اسنپدراگون عرضه می‌شود

آپدیت آزمایشی HarmonyOS 2 سال 2021 برای گوشی‌های هواوی عرضه می‌شود

پردازنده AZ1 Neural Edge آمازون با همکاری مدیاتک معرفی شد

گوشی هواوی P Smart 2021 رونمایی شد

استراتژی آزمون DxOMark پیش از معرفی آیفون 12 تغییر کرد

گوگل مپ از این پس آمار مبتلایان به کرونا را نشان می‌دهد

با اسپیکر بلوتوثی پرنده آشنا شوید

آداپتور شارژ از جعبه مدل‌های ادیشن و هرمس اپل واچ نیز حذف شد

بررسی شیائومی می 10 5G

ستارگان درخشان این مرز و بوم

هواوی Nova 8 در یک تصویر شطرنجی لو رفت

نخستین گوشی سامسونگ با دوربین پنج‌گانه مشخص شد

اپل تولید انبوه چیپست A14X را شروع کرد

آیا این کابل شارژر آیفون 12 خواهد بود؟

با ویژگی‌های شارژر وایرلس جدید سامسونگ آشنا شوید

رونمایی از کتاب پژوهشی شهدای محلات منطقه 2

میدان فردوسی تهران تغییر می کند

نصب 60 تابلوی جدید در پایانه های تاکسیرانی منطقه 19

فروش تبلت‌های هیبریدی در دوران کرونا افزایش یافت

اپل واچ سری 3 دردسرساز شد

شهرداری که راه رفتن با تلفن همراه را ممنوع کرد!

نفوذ یک آسیب‌پذیری بحرانی به مرورگر فایرفاکس اندروید

استقبال شاعران از بخش «محرم بی‌سردار» و «مدافعان سلامت»

توسعه شمالی خط 3 مترو با همکاری شهرداری منطقه یک

بهسازی معابر منطقه 15 با اجرای پیاده رو سازی

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی خبر داد: تحقق 75 درصدی اهداف فروش سال در 6 ماهه نخست

TSMC ترانزیستورهای 2 نانومتری را به ‌تولید انبوه می‌رساند

کرش گسترده کارت گرافیک RTX 3080 هنگام اجرای بازی

دوربین زیر نمایشگر چگونه کار می‌کند؟

گوشی تاشو سامسونگ گلکسی W21 5G در راه است

راه اندازی مجدد تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس

تکه هشتم پایتخت؛ پیشرو در اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس

برگزاری بیش از 200 برنامه در هفته تهران

یک حقوقدان: اشکال‌های زیادی در سند شورای عالی فضای مجازی وجود دارد

شناسایی مناطق و مبتلایان کرونایی تهران با سیستم ردیابی دیجیتال

نسخه بتای سیستم عامل هارمونی 2.0 به برخی از گوشی‌های هواوی می‌آید

گوگل 22 ساله شد

آمریکا نام بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین را به لیست سیاه تحریم‌ها افزود

حصر اقتصادی همچون حصر آبادان، شکسته می شود

آغاز کاشت گلهای پاییزه در شرق تهران

آمریکا به دنبال فروش ال‌ان‌جی گران خود به آلمان است

آمریکا به دنبال فورش ال‌ان‌جی گران خود به آلمان است

توسعه سرمایه انسانی در پارس جنوبی ضرورت دارد

پیام وزیر نفت برای درگذشت همایون مطیعی

ارزیابی HSE از 41 مرکز درمانی منطقه 12

رییس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد: ایجاد 35 هزار شغل در بخش مشاغل خانگی

شریعتمداری: صاحبان علم و فرهنگ خواسته ای جز قدرشناسی از حکومت ها ندارند

شاکرمی خبر داد: تامین اجتماعی، بیمه بیکاری سه ماهه ( خرداد تا مرداد) را پرداخت می کند

ارتباطات سیار ایران در شهریور گل کاشت

سیاست و بازاریابی

سیاست و بازاریابی