سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مشاور رییس جمهور در گفتگو با ایرنا پلاس؛ (بخش اول)

اتهام قاچاق کالا از مناطق آزاد به صورت هدایت شده مطرح می‌شود منطقه آزاد کیش

اتهام قاچاق کالا از مناطق آزاد به صورت هدایت شده مطرح می‌شود
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گوید، این مناطق بیش از 40 درصد صادرات کشور را انجام می‌دهند و قاچاق گسترده کالا از راه این مناطق حرفی بی‌اساس است. در واقع انتقال مطالب نادرست از سوی برخی دستگاه‌ها و رسانه‌ها، به‌صورت هدایت شده مطرح می‌شود.

یکی از کلیشه‌هایی که گاهی درباره مناطق آزاد مطرح می‌شود، اتهام تبدیل شدن این مناطق به دروازه واردات و حتی قاچاق کالاست، آن هم در حالی که آمار صادرات و واردات کالا از این مناطق در طول هفت سال گذشته چیز دیگری را نشان می‌دهد و تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با فاصله بسیار زیادی مثبت بوده است.
مرتضی بانک در گفت‌وگویی مشروح با ایرناپلاس ، پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های مطرح شده در رسانه‌ها درباره عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود. وی یادآور شد، کشور 8600 کیلومتر مرز دارد که کمتر از 300 کیلومتر آن مربوط به مناطق آزاد است. اگر فردی بخواهد کالایی را به‌صورت غیرقانونی وارد کشور کند، آن را از این 300 کیلومتر مرز وارد می‌کند که بر آن نظارت زیادی صورت می‌گیرد یا از دیگر مرزها؟ آن 8300 کیلومتر مرز آزاد است، نه این 300 کیلومتر.
کلیشه‌ای که مدت‌هاست درباره مناطق آزاد در کشور ما وجود دارد، این است که برخی از عامه مردم و مسئولان، این مناطق را دروازه واردات و حتی قاچاق کالا می‌دانند. این در حالی است که تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هفت سال گذشته تقریباً مثبت 90 میلیارد دلار بوده است. آن کلیشه از کجا می‌آید؟
_ خوشبختانه در سال‌های اخیر این موضوع کمتر مطرح می‌شود. امکان انجام قاچاق در مناطق آزاد تقریباً ناممکن است. البته ممکن است برخی اقدامات خلاف رویه‌های عمومی باشد و تخلف‌هایی هم انجام شود؛ اما اینکه در مناطق آزاد یک نظام هماهنگ نقل‌وانتقال غیرقانونی در مورد کالا و فعالیت‌های تجاری ایجاد شده باشد، درست نیست. این موضوع را عملکرد مناطق آزاد نیز این را نشان می‌دهد. عموماً این نوع اطلاع‌رسانی و انتقال مطالب نادرست از سوی برخی دستگاه‌ها و رسانه‌ها و به‌صورت هدایت شده انجام می‌شود. اشخاصی که این موضوع‌ها را مطرح می‌کنند به‌صورت کارشناسی و تخصصی با مساله برخورد نمی‌کنند و از ابعاد آن نیز آگاه نیستند و اخباری را منتشر می‌کنند که ضرر آن به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
کمتر از 3.5 درصد مرزهای کشور مربوط به مناطق آزاد است
برای اینکه بدانیم چرا قاچاق در مناطق آزاد به‌صورت گسترده انجام نمی‌شود، باید چند مورد را در نظر قرار داد. نخست اینکه در مناطق آزاد نیروی انتظامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های بازرسی مستقرند و سیستم اداری آن منطقه آزاد نیز مستقر است که یک نظام کامل قانونی و مقررات مشخص برای فعالیت‌های تجاری دارد.
کشور ما 8600 کیلومتر مرز دارد که کمتر از 300 کیلومتر آن مربوط به مناطق آزاد است. اگر فردی بخواهد کالایی را به‌صورت غیرقانونی وارد کشور کند، آن را از این 300 کیلومتر مرز وارد می‌کند که این همه بر آن نظارت می‌شود یا از دیگر مرزها؟ آن 8300 کیلومتر مرز آزاد است، نه این 300 کیلومتر. اتفاقاً این 300 کیلومتر مقررات کامل خود را دارد.
از زمانی که در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مسئولیت پذیرفتم، چند کار مهم انجام شد تا اطمینان بیشتری ایجاد شود که قاچاق گسترده و نظام‌یافته در مناطق آزاد نمی‌تواند انجام شده باشد.
ما یک پنجره واحد ایجاد کردیم که همه روال‌ها، شیوه‌نامه‌ها و فعالیت‌های مناطق آزاد در چارچوب این پنجره واحد انجام می‌شود. از جمله این اقدامات ایجاد نظام یکپارچه گمرکی در مناطق آزاد است. یکی از بخش‌های مهم پنجره واحد، استقرار پنجره واحد گمرک با ضوابط و مقرراتی است که در مناطق آزاد اعمال می‌شود. پنجره واحد ما متصل به پنجره واحد گمرک کشور است و همه اطلاعاتی که ما دریافت می‌کنیم، به‌صورت سیستماتیک به سامانه یکپارچه گمرکی کشور نیز وارد می‌شود.
اقدام دیگر این بود که ورود کالا برای مصرف داخلی طبقه‌بندی و سهمیه‌بندی شد. این موضوع را نیز در چارچوب کمیته‌ای که از وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و شورای عالی مناطق آزاد تشکیل می‌شود، مشخص می‌کنیم که چه نوع کالایی به چه اندازه می‌تواند وارد شود. بنابراین کالاهای مختلف براساس سهمیه‌های مشخص وارد مناطق آزاد می‌شود.
کار دیگر مربوط به ثبت سفارش است. از نظر قانون، در مناطق آزاد ثبت سفارش لازم نیست و ورود کالا به هر شکلی از این موضوع معاف است. با این حال به‌علت شرایط خاصی که پس از افزایش نرخ ارز پیش آمد، ما تصمیم گرفتیم در این زمینه نیز همکاری کنیم تا راه نفوذ برای اتفاقات نامطلوبی را بگیریم که ممکن است در سیستم ارزی ایجاد شود. یک نظام ثبت سفارش در مناطق آزاد براساس قوانین و مقررات این مناطق راه‌اندازی کردیم که هر کالایی وارد می‌شود، ثبت سفارش می‌شود، اما سهولت دارد و برای واردکننده ایجاد نگرانی و مشکل نمی‌کند.
منطقه آزاد یعنی منطقه‌ای که در آن همه فعالان اقتصادی بتوانند به‌صورت یکسان و به‌صورت مساوی از مجوزها و مشوق‌ها استفاده کنند. اگر قرار باشد این مشوق‌ها و مجوزها به عناصر خاصی داده شود، دیگر منطقه آزاد از کارکرد اصلی خود خارج می‌شود. بنده به‌عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد به هیچ وجه نمی‌توانم بپذیرم که یک عده از آن منفعت ببرند و عده زیادی نفعی از آن نبرند. قاچاق از همین نمونه است و باعث می‌شود عده اندکی از آن سود کنند.
اینکه اکنون در مناطق آزاد کشور فعالیت اقتصادی جاری است، نشان‌ می‌دهد یک روال یکسان برای همه کسانی که طرف ما هستند ایجاد شده و به ما اعتماد کرده‌اند. می‌توانیم مطمئن باشیم که در مناطق آزاد تخلفی درباره قاچاق کالا به‌صورت نظام‌یافته و گسترده اصلاً وجود ندارد.
مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از نیم درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهند، اما طی هفت سال گذشته 136 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از مبدأ آن‌ها انجام شده است
تامین نیازهای داخلی از تولیدات در مناطق آزاد
در طول هفت سال گذشته، 136 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از مبدأ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است. آیا آماری دارید که چه میزان از این عدد مربوط به تولیدات انجام شده در هفت منطقه آزاد کشور است؟
_ مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از نیم درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد. در هفت سال گذشته 136 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از مبدأ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شده است. سال 1392 مناطق آزاد، فقط 190 میلیون دلار صادرات داشتند، اما در سال 1397 و 1398 بیش از یک میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور از مبدأ مناطق آزاد انجام شده است. همه آنچه که از مناطق آزاد و ویژه صادر می‌شود، تولیدی است. بخش اندکی از تولیدات مناطق آزاد در داخل خود منطقه مصرف شده، بخش عمده‌ای از آن به خارج از کشور صادر و بخشی نیز به داخل کشور صادر می‌شود. زیرا تولیدات ما نیازهای داخلی کشور را نیز تأمین می‌کند.
البته ناگفته نماند به جز 136 میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور، تقریباً 37 میلیارد دلار نیز صادرات از مناطق آزاد و ویژه به سرزمین اصلی انجام شده است. در مجموع چیزی حدود 45 میلیارد دلار واردات مناطق آزاد و ویژه بوده است. این نشان می‌دهد از ظرفیت قانونی مناطق آزاد و ویژه برای اهداف کلان نظام اقتصادی به‌خوبی استفاده شده است.
البته ما به این حد قانع نیستیم و معتقدیم مناطق آزاد و ویژه باید بیش از این در اقتصاد کشور نقش داشته باشند. با این حال بیش از 40 درصد صادرات کشور را این مناطق تشکیل می‌دهند که لازم است بیش از این درباره آن صحبت شود. اجازه ندهیم عده‌ای که اطلاعاتشان محدود است یا مغرضانه سخن می‌گویند، حرف‌هایی مطرح کنند که واقعیت ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/161018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان