سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چگونه از انتقادهای منفی به نفع برند استفاده کنیم بازاريابي

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - انتقادهای منفی نباید نادیده گرفته شوند یا پاسخ نامناسبی دریافت کنند. این نقدها هدیه‌هایی از طرف مشتریان هستند و کمک می‌کنند که یک برند بتواند روی مشکلات تمرکز کند.
زومیت نوشت:
شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند از روش‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ‌تر استفاده کنند و این مزیت خوبی برای آن‌ها است. این شرکت‌ها می‌توانند ارتباط بهتری با مشتری برقرار سازند و نیازهای آن‌ها را سریع‌تر برآورده کنند. اما از طرفی اگر خدمات و محصولی که ارائه می‌دهند مورد انتقاد مشتری‌ها قرار بگیرد، برای آینده‌ی کاری آن‌ها بسیار بد خواهد شد. به‌عنوان مثال سایت TripAdvisor (سایتی برای معرفی هتل‌ها و مراکز دیدنی شهرهای مختلف) اعلام کرده است 83 درصد مراجعان این سایت بر اساس نظر سایر کاربرها تصمیم می‌گیرند که کدام هتل را برای محل اقامت انتخاب کنند. بنابراین بسیاری از هتلداران به‌طور مرتب نقدهای نوشته شده در سایت را بررسی می‌کنند و به نظر کاربران پاسخ می‌دهند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است که 90 درصد مصرف‌کنندگان پیش از نظر دادن در مورد هر چیزی، 10 نظر انتهایی را می‌خوانند. بنابراین بهتر است به تمام انتقادها پاسخ دهید و به آن‌ها بگویید در تلاش هستید تا در آینده تمام مشکلات را از بین ببرید.
یک متخصص بازاریابی دیجیتال می‌گوید: «زمانی که مشتری از خدمات برند راضی باشد، این موضوع را به یک نفر خواهد گفت؛ اما زمانی که راضی نباشد، 10 نفر را در جریان قرار خواهد داد.» او به برندها توصیه می‌کند که اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را باز بگذارند تا بتوانند بلافاصله به صحبت‌های مشتری واکنش نشان دهند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که یک برند می‌تواند انتقادهای منفی را به نفع خودش تغییر دهد.
1- درگیر شوید و پاسخ دهید
یکی از بدترین کارهایی که یک برند می‌تواند انجام دهد این است که انتقادهای منفی را نادیده بگیرد. این کار نه‌تنها باعث می‌شود که سایر مشتری‌ها یک نقد منفی بدون پاسخ را مشاهده کنند؛ بلکه فرصت صحبت کردن با یک مشتری ناراضی را نیز از دست می‌دهند. راه حل این است که تمام انتقادها و نظرها را به دقت بررسی کنید. اکثر پلت‌فرم‌ها قابلیت ارسال نوتیفیکیشن دارند و مدیر شبکه‌های اجتماعی را با ارسال ایمیل از این موضوع آگاه می‌کنند.
بعد از خواندن نظرها نوبت پاسخ دادن است. پیش از هر چیزی بگویید که مشکل آن‌ها را درک می‌کنید و در صورت متوجه شدن منظورشان، پاسخ خود را ارسال کنید. در غیر این صورت اطلاعات تماس خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا از طریق مشکل خود را برطرف کنند. از کارمندان بخواهید هر روز بخشی از زمان خود را به بررسی انتقاد مشتری‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها سپری کنند. مشتری‌های ناراضی در حکم تبلیغ منفی برای برند هستند؛ بنابراین اگر برای حل مشکل خود با شرکت تماس گرفتند حتما از یک فرد متخصص بخواهید مشکل آن‌ها را برطرف کند.
2- سریع پاسخ دهید
فرآیند میان دریافت نقد منفی و پاسخ دادن به آن باید نهایتا بین 12 تا 24 ساعت طول بکشد. اگر پیج برندهای مشهور را در فیسبوک مشاهده کرده باشید متوجه می‌شوید که در طول روز نقدهای زیادی دریافت می‌کنند؛ اما نهایتا بین یک تا دو ساعت بعد به آن‌ها پاسخ می‌دهند. اگر مشغله‌ی زیادی دارید و نمی‌رسید به همه‌ی نظرها پاسخ دهید، شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید. کارمندان آزادکار زیادی وجود دارند که حاضرند در ازای مبلغ نه‌چندان زیادی این کار را برای شما انجام دهند.
3- مسئولیت‌پذیر باشید
شخصی که خودش را به زحمت می‌اندازد و نقد می‌نویسد، توقع دارد حرفش شنیده شود. او می‌خواهد سختی‌هایی که کشیده است به گوش مسئولین برند برسد و شخصی که به تجربه‌ی بد او از برند اهمیت می‌دهد، مسئولیت این اشتباه را قبول کند. بنابراین برای پاسخ دادن به نقدها به‌صورت شخصی برخورد کنید. خودتان را با اسم معرفی کنید و بگویید چه وظیفه‌ای در شرکت دارید. شخصی که نقد را می‌نویسد و سایر کاربران باید ببینند هنگام پیش آمدن مشکل، یک شخص واقعی با آن‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد. نقد آن‌ها را کامل مرور کنید و منظور آن‌ها را به‌خوبی متوجه شوید. استفاده از پاسخ‌های عمومی مانند «متأسفم از اینکه چنین تجربه‌ای داشتید.» لازم است اما باید با نظر کارشناسانه همراه باشد. این نشان می‌دهد که شما حرف‌های آن‌ها را گوش کرده‌اید و در تلاش هستید مشکل را برطرف کنید.
4- مشکل را از بین ببرید
شما نمی‌توانید تجربه‌ی بد شخصی را از بین ببرید؛ اما می‌توانید مشکل را شناسایی و از وقوع سایر تجربیات منفی جلوگیری کنید. جایگزین کردن یک محصول یا سرویس راه حل خوبی است. گاهی اوقات عوض کردن یک محصول با یک محصول بهتر، نه‌تنها تجربه‌ی بد کاربر را از بین می‌برد؛ بلکه تجربه‌ی خوب و خاطره‌انگیزی از برند در ذهن او ماندگار می‌کند.
5- شوخی کردن را فراموش نکنید
خندیدن به یک مشتری عصبانی بدترین کار ممکن است. با این حال از آنجایی که اکثر انتقادها در فضای مجازی مطرح می‌شوند، لحن بیان آن‌ها جنبه‌ی طنز پیدا می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌دانند که نظرشان توسط دوستان و اعضای خانواده خوانده می‌شود؛ بنابراین نقد را به لحن طنز بیان می‌کنند. اگر شرایط مهیا بود شما هم با کمی طنز پاسخ آن‌ها را بدهید؛ اما فراموش نکنید که این کار باید با نهایت احترام انجام شود و مشکل یا سؤال کاربر را نیز از بین ببرد. فراموش نکنید تنها درصورتی باید شوخی کنید که کاربر نیز این کار را انجام داده باشد.
6- توهین نکنید
پاسخ ندادن به نقدهای منفی بزرگ‌ترین اشتباه است؛ اما توهین کردن به کاربر در صدر لیست کارهایی که نباید انجام شود قرار دارد. بعد از خواندن نقد منفی کمی نفس بکشید و خودتان را آرام کنید. صاحبان کسب‌و‌کار وقتی از دل و جان برای کاری زمان می‌گذارند بسیار حساس می‌شوند و ممکن است بعد از خواندن یک نقد منفی عصبانی شوند. اما فراموش نکنید برخی مشتری‌های ناراضی نیز ترجیح می‌دهند نظر خود را در یک مکان عمومی مانند شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند. بنابراین پیش از پاسخ دادن به انتقادها احساسات را کنار بگذارید. هیچ‌گاه برداشت شخصی از انتقادها نکنید. مدیر عصبانی هتلی در لندن را به یاد بیاورید که بعد از شکسته شدن یکی از صندلی‌های هتل، به مشتری خود گفت باید رژیم بگیرد. حتی یک پاسخ اشتباه می‌تواند به معنای پایان کار برند باشد. به یاد داشته باشید که حتی انتقادهای منفی نیز هدیه‌ای از طرف مشتری‌ها هستند و به شما کمک می‌کنند که روی مشکلات تمرکز کنید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/16296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟