سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

کدام انقلاب ا‌ثرگذارتر است صنعتی یا تکنولوژی؟ بازاريابي

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - مارکتینگ نیوز - این روزها بارها می‌شنویم که نوآوری تکنولوژیک که زندگی ما را با سرعت بی‌سابقه‌ای دگرگون می‌کند، برای شکوفایی کسب‌وکار حیاتی است. اما چطور بفهمیم که آیا سرعت پیشرفت‌های امروز بیشتر است یا پیشرفت‌های تکنولوژیک که در عصر توماس ادیسون رخ می‌داد؟ در واقع، برخی اقتصاددانان می‌گویند انقلاب اطلاعاتی امروز نسبت به اختراعات بزرگ اواخر قرن 19 اثرات کمتری بر زندگی مردم دارد.
دنیای اقتصاد نوشت:
مشکل این است که خیلی سخت می‌توان اختراعات بزرگ را از اختراعات کوچک جدا و سپس روند تاریخی آن را مقایسه کرد. این اتفاق به نوبه خود شناسایی سیاست‌ها یا شرایطی را که می‌توانند منجر به پیشرفت‌های بیشتر شوند، سخت می‌کند.تیمی از محققان مدرسه کسب‌وکار استنفورد، از جمله آمیت سرو (Amit Seru) استراتژی جدیدی ایجاد کرده‌اند که پردازش داده‌های بزرگ را در چند میلیون سند متنی اختراعات ثبت شده به کار می‌برد تا اهمیت نوآورانه اختراعاتی را که طی 200 سال گذشته در آمریکا به ثبت رسیده‌اند رتبه‌بندی و جهش‌های تاریخی در اختراعات مهم را شناسایی کند.خبر خوب برای طرفداران شرکت‌های تکنولوژیک منطقه‌ سیلیکون ولی این است که یکی از این جهش‌ها طی دو دهه پیش رخ داده که عمده آن در لوازم الکترونیکی و ارتباطی بوده است.
آسانسور، چرخ خیاطی و موتورهای احتراق
بزرگ‌ترین جهش اختراعی، مربوط به اوایل تا اواسط سال‌های 1800 بوده است. این دوران اختراعاتی را در برمی‌گرفت که در حوزه‌های حمل‌ونقل، تولید و ماهیت شهرهای بزرگ انقلاب ایجاد کردند. از جمله مهم‌ترین این اختراعات عبارتند از: لاستیک ولکانیزه (چارلز گودیر)، آسانسور (الیشا اوتیس) و چرخ خیاطی (الیاس هو).
موج بزرگ دوم در اواخر سال‌های 1800 شروع شد. مهم‌ترین پیشرفت‌هایی که در آن دوره به دست آمد، عبارتند از، اختراع تلفن در سال 1876، موتور احتراق داخلی در سال 1877، لامپ رشته‌ای در سال 1880، ماشین حساب مکانیکی و اولین موتور الکتریکی در سال 1888. ثبت اختراع هواپیما به دست اورویل رایت هم در سال 1906 انجام شد.با بررسی این وقایع می‌توانیم به معیار قدرتمندی برای شناسایی رویدادهای نوآوری دست یابیم که به نوبه خود درهایی را به سوی شناخت نیروهای اقتصادی و سیاسی که عامل آن می‌شوند، باز می‌کنند.
سرو می‌گوید: «وقتی سخن از توسعه فعالیت اقتصادی به میان می‌آید، اقتصاددانان به اهمیت پیشرفت‌های تکنولوژی اذعان می‌کنند، اما روش‌های خوب چندانی برای سنجش این پیشرفت‌ها وجود ندارد؛ به خصوص در یک افق بلند‌مدت. خیلی مهم است که بتوانیم نوآوری تکنولوژیک را بسنجیم تا بفهمیم تغییرات بزرگ در فعالیت‌های نوآورانه چگونه با تحولات سیاسی حرکت می‌کنند. آیا نوآوری در اندازه درستی رخ می‌دهد؟ آیا منظور تغییر رویکرد از شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های کوچک یا بالعکس است؟ آیا نوآوری از شرکت‌های دولتی بیرون می‌آید یا شرکت‌های خصوصی؟ آیا تحولی به سوی دانشگاه‌ها و آژانس‌های دولتی یا به دور از آنها رخ می‌دهد؟ اینها همه پرسش‌هایی اساسی هستند و معیارهای ما مجراهایی برای مطالعه آنها باز می‌کنند.»
ایده اولیه‌ای که در پس رویکرد جدید وجود دارد نسبتا ساده است: یک اختراع مهم، اختراعی است که هم با آنچه قبلا وجود داشته کاملا فرق داشته باشد و هم عمیقا بر آنچه بعدا می‌آید تاثیر بگذارد. محققان برای تشخیص این نوع اختراعات، مطالبی را در سندهای متنی پروانه‌های ثبت اختراع بررسی کردند که قبلا کمتر دیده شده بود. مثلا محاسبه این اسناد چالش بزرگی است و باید نکته‌ها و اصطلاحات مهم در 9 میلیون پروانه اختراع شناسایی شوند. سپس باید تناوب استفاده از این عبارات و جزئیات در هر یک از این پروانه‌ها در سال‌های گذشته و آینده تحلیل شوند. این ماتریس رابطه‌ای، کار را از نظر محاسبه‌ای سخت می‌کند.
این همه دردسر برای چیست؟
سرو می‌گوید؛ رویکردی برای سنجش نوآوری وجود دارد که تعداد دفعات استفاده از اصطلاح «هنر پیشین» در اسناد ثبت اختراع را می‌سنجد. اما مشکلی که در این باره وجود دارد این است که پروانه‌های ثبت اختراع تا دهه 40 میلادی به‌طور مستمر از این اصطلاح استفاده نکرده‌اند و این موضوع بررسی روندهای تاریخی‌تر را محدود می‌کند.
سرو خودش یک استراتژی‌ ایجاد کرده که اهمیت نوآوری را بر اساس میزان بالا رفتن سهام شرکتی که از آن استفاده کرده و امتیاز آن اختراع را ثبت کرده، محاسبه می‌کند. تحقیق او نشان می‌دهد این معیار پیشرفت تکنولوژیک شاخص خوبی است که ارزش آن اختراع را در دنیای واقعی نشان می‌دهد، اما تنها بدی آن این است که فقط برای شرکت‌های سهامی عام کاربرد دارد، چون شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها یا آژانس‌های دولتی، قیمت سهام ندارند. محققان دریافته‌اند که اختراعاتی که جزو اختراعات برتر ثبت شده‌اند، کاملا با ارزیابی‌های تاریخی همخوانی دارند. خیلی از این اختراع‌های افسانه‌ای در آمریکا، جزو یک درصد برترین اختراع‌ها هستند که چراغ برق توماس ادیسون، تلفن گراهام بل و هواپیمای رایت را دربرمی‌گیرد. کمی در لیست پایین‌تر که بیاییم، اختراعاتی مثل تلویزیون فرانسورث، رادیو اف‌ام ادوین آرمسترانگ و ریزپردازنده‌های رابرت نویس قرار می‌گیرند که هنوز جزو 10 درصد اولی هستند.
محققان دریافته‌اند که نوآوری تکنولوژیک بهره‌وری اقتصادی را به‌صورت کمی بالا می‌برد. این موضوع ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما طبق مطالعات گذشته، پیش‌بینی بهره‌وری با استفاده از معیارهای مختلف نوآوری تکنولوژیک سخت است. دلیل این موضوع به گفته سرو این است که بر خلاف مطالعات اولیه، معیارهایی که متن پروانه‌های اختراع را بررسی می‌کنند، به محققان امکان می‌دهند سنجش واضح‌تری از نوآوری تکنولوژیک داشته باشند؛ به خصوص نوآوری‌های اساسی.به گفته سرو، خبر مهم این است که روش جدید رتبه‌بندی اختراعات مهم دقیق‌تر است و زمینه برای شناخت عمیق‌تر از شرایطی که در آن نوآوری واقعی می‌تواند رشد کند، فراهم می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/16360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند