سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

ایده یوتیوب و راهنمای کسب درآمد دلاری از هنر استارت آپ

ایده یوتیوب و راهنمای کسب درآمد دلاری از هنر
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - معادل فارسی ندارد و عمرش به 20 سال هم نرسیده است، اما در این مدت کوتاه توانسته جایگاه خود را بعد از گوگل و قبل از فیس‌بوک در جهان و رسانه‌های تصویری دنیا تثبیت کند. صحبت از پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو «یوتیوب» است.
روزنامه فرهیختگان: معادل فارسی ندارد و عمرش به 20 سال هم نرسیده است، اما در این مدت کوتاه توانسته جایگاه خود را بعد از گوگل و قبل از فیس‌بوک در جهان و رسانه‌های تصویری دنیا تثبیت کند. صحبت از پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو «یوتیوب» است.
احتمالا و با وجود فیلتر هم ممکن است سروکارتان با این پلتفرم افتاده باشد و فیلمی در آن دیده باشید. حتی بعضی از شما ممکن است آنجا فیلمی را به نمایش گذاشته باشید. پلتفرمی که اولین‌بار توسط پولسازترین مثلث جوان دنیا ساخته شد؛ مثلثی که هم از مثلث «مسی، نیمار، سوارز» درآمدزاتر بودند و هم از مثلث «بیل، رونالدو، بنزما» موفق‌تر. صحبت از مثلث «چاد هورلی، استیو چن و جاوید کریم» است. سه کارمند سابق شرکت «پی‌پال» که توانستند این سرویس را در فوریه 2005 راه‌اندازی کنند.
این مثلث پس از موفقیت وبگاه «فلیکر» در بارگذاری عکس، تصمیم گرفتند وبگاهی برای بارگذاری ویدئو ایجاد کنند و به همین منظور، در آپارتمان چن در سانفرانسیسکو میهمانی شام برگزار کردند و آنجا جرقه اصلی تاسیس یوتیوب خورد. اولین ویدئوی بارگذاری‌شده در یوتیوب متعلق به آقاکریم است. این ویدئو که «من در باغ‌وحش» نام دارد جاوید کریم را در باغ‌وحش سن‌دیه‌گو نشان می‌دهد و در آوریل 2005 به وبگاه یوتیوب ارسال شد و هنوز هم می‌توانید آن را تماشا کنید.
یوتیوب به سرعت رشد کرد و در ماه جولای سال 2006، اعلام شد که در هر روز در یوتیوب بیش از 65٬000 ویدئو بارگذاری می‌شود و 100 میلیون بار مورد بازدید قرار می‌گیرد. در ماه مه سال 2010، 14میلیارد فیلم در یوتیوب بارگذاری شدند و در هر دقیقه، حدود 60 ساعت ویدئو در یوتیوب بارگذاری می‌شود. فقط یک‌سال پس از تاسیس یوتیوب، گوگل در نوامبر 2006 این سایت را با قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و حالا یوتیوب به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گوگل فعالیت می‌کند.
بد نیست بدانید انتخاب نام یوتیوب مشکلات زیادی را برای سایتی که از لحاظ اسمی شبیه یوتویب بوده هم ایجاد کرده است. مالک سایت یوتویب بعد از اینکه سایتش توسط کسانی که دنبال یوتویب بودند به‌شدت ترافیکش بالا رفته بود، شکایت‌نامه‌ای را تنظیم کرد و پس از مدت کوتاهی آدرس سایت خودش را به utubeonline.com تغییرنام داد.
یوتیوب اصلا چه می‌کند؟
این پلتفرم به کاربرانش اجازه می‌دهد تا ویدئو‌ها را آپلود کنند، ببینند و امتیاز بدهند و به اشتراک بگذارند. حتی کاربران یوتیوب می‌توانند لیست‌های پخش درست کنند و گزارش از تخلف‌ها بدهند و سایر کاربران را هم دنبال کنند. کلیپ‌های ویدئویی، کلیپ‌های نمایش تلویزیونی، نماهنگ و فیلم‌های موسیقی، فیلم‌های کوتاه و مستند، ضبط صدا، تیزر فیلم، پخش مستقیم و سایر مطالبی مثل وبلاگ‌نویسی فیلم، فیلم‌های کوتاه اصلی و فیلم‌های آموزشی ازجمله شاخه‌های فعالیت در یوتیوب هستند. قالب‌هایی که هرکدام طرفداران خودشان را دارند.
کاربرانی که ثبت‌نام نکردند فقط می‌توانند فیلم‌ها را در سایت مشاهده کنند، درحالی که کاربران ثبت‌نام شده مجاز هستند به تعداد نامحدود فیلم آپلود کرده و نظرات خود را به فیلم‌ها اضافه کنند. یوتیوب این اجازه را به کاربرانش می‌دهد که ویدئوهایش را در بیرون از خود و روی صفحه‌های وب، وب‌نوشت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. هر ویدئو در یوتیوب به همراه قطعه‌ای از اچ‌تی‌ام‌ال است که قابلیت انتشار ویدئو در وبگاه‌ها را ممکن می‌سازد.

سیاست و بازاریابی


کد‌های جاسازی و همچنین رتبه‌بندی و اظهارنظر، می‌تواند توسط مالک ویدئو غیرفعال شود. در یوتیوب، حداکثر مقدار مجاز بارگذاری ویدئو‌ها 15 دقیقه است که می‌توان با دریافت کد راست‌آزمایی ویدئو‌ها را تا سه‌ساعت هم بارگذاری کرد. درباره اثرگذاری یوتیوب جالب است بدانید که در سال 2007، کودکی به نام چارلی در یک ویدئو کوتاه 56 ثانیه‌ای انگشت برادر خود را در آن گاز می‌گیرد و بعد می‌خندد.
فیلم این 56 ثانیه نزدیک به 500 میلیون بار بازدید داشته و در سال 2012 خانواده چارلی پس از طرح شکایت، از پخش این ویدئو مبلغ 150هزار دلار را کسب کردند. دفتر مرکزی یوتیوب در بالای یک پیتزافروشی و رستوران ژاپنی در سان‌ماتئو، کالیفرنیا قرار داشت و اولین ویدئویش که بیش از یک میلیون بازدید داشت، متعلق به تبلیغ نایک با رونالدینیوی برزیلی در نوامبر 2005 بود.
وضعیت فعلی یوتیوب
یوتیوب در آستانه شانزده‌سالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفت‌انگیز است. یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از 70درصد زمان‌های مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد. بیش از 100 کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی بزرگ در دنیاست.
روزانه 51 درصد از کاربران یوتیوب از وب‌سایت بازدید می‌کنند و هر دقیقه 500 ساعت محتوا در یوتیوب آپلود می‌شود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیب‌تر اینکه روزانه یک‌میلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا می‌شود. بینندگان یوتیوب، آرامش و سرگرمی را مهم‌ترین دلایل تماشای ویدئو‌های یوتیوب عنوان کرده‌اند و 75 درصد بزرگسالان، در حال استراحت در خانه با استفاده از تلفن همراه ویدئو‌های یوتیوب را تماشا می‌کنند. بینندگان ویدئو‌های موبایلی یوتیوب بیش از هر شبکه تلویزیونی دیگری افراد 18 تا 19 ساله هستند.

سیاست و بازاریابی


81 درصد از کاربران اینترنت آمریکا که بین سنین 18 تا 25 سال هستند، از یوتیوب استفاده می‌کنند. درمیان کسب‌وکارها، یوتیوب دومین پلتفرم محبوب برای قرار دادن ویدئو‌ها و سومین پلتفرم محبوب برای بازاریابی محتوایی اینفلوئنسرهاست. براساس تحقیقات صورت‌گرفته در آمریکا و اروپا، یک تبلیغ در یوتیوب در تلفن همراه، 84 درصد بیشتر از یک تبلیغ تلویزیونی احتمال دارد که توجه مشتری را جلب کند. بین کانال‌های دیجیتال، یوتیوب بیشترین تاثیر را در خرید دارد.
یوتیوب حتی در کرونا هم حاشیه کم نداشته است. گاردین چندی پیش گزارشی منتشر کرد که براساس آن و طبق گزارش یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی به نام TTP، یوتیوب در بحبوحه شیوع ویروس کرونا همچنان اجازه انتشار آگهی‌هایی در ویدئو‌ها را می‌دهد که دارو‌های جعلی مانند گیاهان و معجون‌های مختلف را برای درمان ویروس کووید-19 تبلیغ می‌کنند.
طبق این گزارش حداقل هفت‌ویدئو با چنین محتوایی در یوتیوب مشاهده شده که اسپانسر‌های مختلفی ازجمله برنامه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، فیس‌بوک، شرکت بیمه لیبرتی، استارتاپ جریان Quibi و وب‌سایت Masterclass.com دارند. مثلا عنوان یکی از این آگهی‌ها «درمان ویروس کرونا با دارو‌های خانگی» است. برخی از این ویدئو‌ها حاوی توصیه‌های بهداشتی غیرایمن بودند. به نوشته این نشریه، پس از تماس با یوتیوب، چهار مورد از ویدئو‌های ناقض قوانین حذف شدند.
سه ویدئو دیگر همچنان در یوتیوب وجود دارند، زیرا به گفته سخنگوی یوتیوب به‌طور مستقیم اطلاعات جعلی را تبلیغ نمی‌کنند بلکه حاوی نکاتی درباره سلامتی هستند. یوتیوب ادعا می‌کند هزاران ویدئو حاوی اطلاعات جعلی و محتوای خطرناک درباره ویروس کووید-19 را حذف کرده است. این درحالی است که گوگل، فیس‌بوک و پلتفرم‌های دیجیتال دیگر به‌شدت تلاش دارند اخبار جعلی درباره ویروس کرونا را کنترل و منابع با کیفیت را درخصوص اطلاع‌رسانی کووید-19 اولویت‌بندی کنند. اما به گفته TTP به نظر می‌رسد یوتیوب از این روند پیروی نمی‌کند.
یوتیوب چقدر و چرا پول می‌دهد؟
یوتیوب فقط مخصوص جوانان نیست. حتی اگر مخاطبان موردنظر شما گروه‌های سنی بزرگ‌تر باشند باز هم می‌توانید از یوتیوب پول کسب کنید؛ چه این کار را از طریق تبلیغات پولی انجام دهید و چه از طریق بازاریابی محتوایی. علاوه‌بر این اگر والدین، ​​فارغ‌التحصیلان دانشگاه، افراد دارای حقوق بالا یا ترکیبی از این افراد را هدف قرار می‌دهید، یوتیوب باز هم یک کانال با ارزش برای شما و کسب‌وکارتان است.
بار دیگر بیان می‌کنیم که یوتیوب برای همه گروه‌های سنی ارزش دارد و نه‌فقط نوجوانان و جوانان. اما یوتیوب به ازای هر بازدید چقدر پول می‌دهد؟ یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود بیاید همین است. ممکن است افرادی را در یوتیوب دیده باشید که از امکانات حرفه‌ای و زندگی مرفه خود فیلم می‌گذارند و این سوال برایتان پیش بیاید که این افراد چه مقدار درآمد دارند.
به‌طور دقیق نمی‌توان گفت دقیقا یوتیوب چند دلار پول می‌دهد؛ یوتیوب به ازای هر 1000 بازدید حدودا بین یک تا دو دلار به شما پول می‌دهد. اما به این موضوع دقت کنید که یوتیوب در ازای دیدن تبلیغ‌های ویدئو به شما پول می‌دهد. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ چند ثانیه فیلم را رد می‌کند تا تبلیغ نمایش داده نشود یا از ابزار‌های مسدودکردن تبلیغ یا از نسخه premium یوتیوب استفاده می‌کنند، در این صورت یوتیوب برای این بازدید‌ها به شما پولی پرداخت نخواهد کرد.
شاید با خود می‌گویید این مبلغ ناچیز و کم است، اما اجازه دهید با جزئیات بیشتری توضیح دهیم؛ حتما دیده‌اید که اکثر فیلم‌ها حداقل دو تبلیغ دارند، شما می‌توانید چندین تبلیغ را در فیلم خود قرار دهید. 1000 بازدید که بالاتر گفته شد، فقط برای یک تبلیغ است، اما اگر به‌طور مثال چهار تبلیغ در ویدئو خود قرار دهید، یوتیوب در ازای هر 1000 بازدید حدودا بین چهار تا هشت دلار به شما پول می‌دهد.
اگر هر فیلم شما تقریبا 100 هزار بازدید داشته باشد و چهار تبلیغ در آن قرار دهید، در ازای هر فیلم تقریبا 400 دلار درآمد خواهید داشت، دقت کنید در ازای هر یک فیلم! نکته‌ای که وجود دارد این است که یوتیوب بابت فیلم‌های علمی بیشتر پول می‌دهد. در صورتی که بتوانید فیلم‌های آموزشی جذاب و پرمخاطب تولید کنید، درآمد شما از سایرین بیشتر است.
یوتیوب و ایران
یوتیوب از سال 2005 به شکل دوره‌ای در ایران فیلتر می‌شد، اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 و فضای متشنج آن سال‌ها، این سرویس به کل فیلتر شد. ابتدا تصور می‌شد یوتیوب به دلیل پخش فیلم غیراخلاقی یکی از بازیگران زن سریالی مشهور، فیلتر شده است که بعد‌ها این فرضیه باطل شد. اگرچه تصور می‌شد این مجموعه پس از رفع ناآرامی‌ها رفع‌فیلتر شود و مجددا در دسترس کاربران قرار گیرد، این اتفاق تاکنون رخ نداد. البته فیلتر وب‌سایت‌هایی نظیر یوتیوب که به واسطه محتوای متنوع و کاربردی، مورد رجوع مکرر عمده کاربران است، بی‌شک تاثیر چشمگیری در گسترش استفاده از ابزار‌هایی نظیر فیلترشکن داشته، اما سخنی از رفع فیلتر یوتیوب به میان نمی‌آید.
در سال‌های اخیر بار‌ها صحبت از رفع‌فیلتر یوتیوب شد، اما پس از آغاز به کار «آپارات» در ایران، رسما رفع‌فیلتر یوتیوب در یک توافق نانوشته به بایگانی سپرده شد و تا به‌حال که خبری از آن نیست. نکته جالب ماجرا اینکه ارتباط هنرمندان با یوتیوب و کسب درآمد از آن، قطع نشده است.
پربازدیدترین ویدئو‌های یوتیوب
موزیک ویدئو‌های پربازدید یوتیوب با میلیارد سر و کار دارند. 10 موزیک ویدئوی برتر یوتیوب در دهه گذشته بیش از 35 میلیارد بازدیدکننده داشته است. البته رکورد این بازدید‌ها در دست کره‌ای‌هاست. «گنگنم استایل» بیش از یک‌میلیارد بار در یوتیوب دیده شد. گنگنم استایل اولین ویدئویی است که در یوتیوب بیش از یک‌میلیارد بار دیده شده است. این موزیک ویدئوی کره‌ای که در ماه جولای سال جاری منتشر شد، موجب معروفیت جهانی خواننده آن یعنی «سای» شد.

سیاست و بازاریابی


رکورددار قبلی، جاستین بیبر، خواننده بریتانیایی بود که قبل از گنگنم استایل بیشترین بیننده را داشت. کمپانی گوگل که مالک یوتیوب است، می‌گوید که این موزیک‌ویدئو به‌طور متوسط هفت تا 10 میلیون بار در روز توسط کاربران اینترنت دیده شده است. نام این موزیک‌ویدئو از محله‌ای در حاشیه شهر سئول، پایتخت کره جنوبی برگرفته شده است و در آن چهره اصلی با افراد مختلف در مکان‌های گوناگون و در وضعیت‌های متنوع می‌رقصد. گنگنم استایل چندی پیش جایزه معتبر ام‌تی‌وی اروپا را به خود اختصاص داد و موزیک‌ویدئوی سال شد و در 28 کشور جهان هم به رتبه نخست جدول موزیک‌ویدئو‌ها راه یافت.
گنگنم استایل با بیش از پنج‌میلیون لایک به‌عنوان محبوب‌ترین ویدئوی وب‌سایت یوتیوب در کتاب رکورد‌های گینس ثبت شده است. اما کسانی هم بودند که رکورد کره‌ای‌ها را شکستند. لوییس فونسی و ددییانکی با ترانه «Despacito» خود رکورد‌های بسیاری را شکستند و به این ترتیب جای تعجب ندارد که موزیک ویدئوی آن در یوتیوب نیز عملکرد مشابهی داشت. در واقع این موزیک ویدئو نه‌تن‌ها پربازدیدترین موزیک ویدئو در یک دهه اخیر در یوتیوب است بلکه پربازدیدترین موزیک ویدئو در تاریخ این پلتفرم اجتماعی نیز به شمار می‌آید.
ویدئو «Despacito» تاکنون بیش از 58/6 میلیارد بازدید در یوتیوب داشته و این مربوط به موزیک ویدئویی است که آهنگ اورجینال و رسمی در آن است، نه ریمیکس جاستین بیبر از آن. رتبه بعدی به «اد شیران» تعلق دارد و موزیک ویدئو «Shape of You» که در 2017 توسط این خواننده منتشر شد و تاکنون بیش از 54/4 میلیارد بازدید در یوتیوب داشته که آن را به دومین موزیک ویدئوی برتر یک دهه اخیر تبدیل می‌سازد.
صدا‌های محبوب خارجی‌ها، از یگانه تا چاوشی
نگاهی به فعالیت‌های اخیر هنرمندان نشان می‌دهد در سال‌های اخیر صرفا دنبال‌کننده و تماشاگر یوتیوب نبودیم و توانسته‌ایم مخاطب هم جذب کنیم. محسن یگانه با قطعه «بهت قول میدم» رکورددار هنرمندان ایرانی در یوتیوب است. این نماهنگ طبق آنچه گفته می‌شود، به‌شیوه قانونی دراختیار یوتیوب قرار گرفته و باعث شد درآمد بالایی نصیب یگانه شود. بیش از 80 میلیون بازدیدکننده از سال 2016 تاکنون این نماهنگ را دیده‌اند.

سیاست و بازاریابی


براساس آنچه از سیستم درآمدزایی یوتیوب آموخته‌اید، خودتان حساب کنید که چه درآمدی نصیب محسن یگانه یا تهیه‌کننده او شده است. نکته جالب درباره این نماهنگ، اما نظرات مخاطبان کشور‌های دیگر است که بیشترشان کمترین آشنایی را با زبان فارسی دارند. ترکیه، کویت، مراکش، آمریکا، افغانستان، تاجیکستان، عراق، بلغارستان و مالدیو چند کشوری هستند که با نگاهی سرسری به کامنت‌های زیر این ویدئو به‌چشم می‌خورند. نکته مهم این است که صدای موسیقی خواننده‌ای ایرانی در این پلتفرم در سرتاسر جهان شنیده شده است.
این آهنگ و یگانه آنقدر مشهور شدند که برخی خوانندگان کشور‌های دیگر هم تمایل به اجرای آهنگ‌های مشترک با او داشتند. بعد از یگانه، گروه موسیقی «ایوان‌بند» با ترانه «عالیجناب عشق» رقم بازدید 22 میلیون‌بار را به‌نام خود ثبت کرده است. این‌بار هم ردپای کامنت‌های حمایتی دیده می‌شود. کلیپ و آهنگی که محسن چاوشی برای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» خوانده، در یوتیوب بیش از یک میلیون ونیم بازدیدکننده دارد.
آهنگ «سنگ صبور» او هم که مربوط به فیلم «سنتوری» است نزدیک به هفت‌میلیون بازدید دارد. آهنگ او برای سریال «شهرزاد» هم در میان پربازدید‌های یوتیوب قرار گرفته. آهنگ «چه کردی» سریال شهرزاد با صدای امین بانی با بازدید 10 میلیونی از نماهنگ‌های پربازدید یوتیوب است. فرزاد فرزین با آهنگی که برای سریال «عاشقانه» خوانده هم نزدیک به سه میلیون بار دیده شده است.
اگر زمینه‌های قانونی و سازوکاری درست شکل بگیرد، یوتیوب می‌تواند بستری مناسب و موثر در معرفی موسیقی و هنر ایران باشد. موسیقی ایران هرچند در سال‌های اخیر در مسیر سراشیبی است، اما در چهاردهه اخیر آنقدر آثار فاخر و جذاب ساخته شده که بتواند خوراک چندماه یوتیوب را تامین کند. مردم جهان دنبال اثر استاندارد و نزدیک به روح حقیقت هستند و یوتیوب می‌تواند مانند دیگر پلتفرم‌ها این شرایط را مهیا کند و خودش وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ باشد.
خرس تکرار نمی‌شود؟
«خرس» ساخته خسرو معصومی فیلمی بود که چندی پیش به‌صورت غیرقانونی در یوتیوب منتشر شد. انتشار این فیلم صدای کارگردان و تهیه‌کننده آن را درآورد و تهیه‌کننده‌های دیگر هم به این موضوع اعتراض کردند و خواستار پیگیری و شناسایی عامل آن شدند. ظاهرا قراردادی بین یوتیوب و کسی که این فیلم را در اختیار آن‌ها قرار داده، بسته شده است. البته رستاخیز هم چنین مشکلی را داشت که قرار بود حل شود و اختلافات مالکان باعث بروز چنین اتفاقی شده بود.
مرتضی شایسته از تهیه‌کنندگان سینما با اشاره به مساله حق کپی‌رایت در ایران گفت: «ابتدا باید این مساله حل شود تا از انتشار دزدی و غیرقانونی بخش بزرگی از فیلم‌ها جلوگیری کنیم. کار کردن با یوتیوب بد نیست، به‌شرطی که قانونی و از مسیر صحیح باشد.» شایسته با اشاره به ماجرای فیلم خرس اضافه کرد: «تهیه‌کنندگان سینما راهکاری اندیشیده‌اند که ماجرای فیلم خرس تکرار نشود و جلوی یوتیوب هم گرفته شود. اولین قدم این است که جلوی انتشار غیرقانونی فیلم‌ها در یوتیوب گرفته شود و سپس راهکار قانونی‌اش طی شود. بعضی آدم‌ها سر خود فیلم‌ها را در یوتیوب به اسم خودشان ثبت کرده‌اند و الان در تلاشیم این مالکیت‌ها از دست آن‌ها خارج شود.»
مرتضی شایسته عدد فیلم‌هایی را که غیرقانونی به یوتیوب داده شده‌اند، درحدود 500 تا 600 عنوان خواند و گفت: «بعضی فیلم‌ها که به‌صورت قانونی به یوتیوب داده شده‌اند ماهیانه بین 16 تا 17 هزار دلار درآمد داشته‌اند و خودم هم قرار است فیلم‌هایم را به‌شکل قانونی دراختیار یوتیوب قرار بدهم.»
نه دلدادگی، نه قهر
هرچند یوتیوب همچنان در ایران فیلتر است، اما کاربران میلیونی ایرانی یوتیوب به‌دنبال راه‌های کسب درآمد بیشتر یا شهرت بیشتر در این پلتفرم هستند. البته این پلتفرم ایرادات و ضعف‌هایی هم دارد که غیرقابل کتمان است، اما واقعیت این است که نمی‌توان منکر تاثیرگذاری‌اش شد. سایت آپارات با الگوبرداری از یوتیوب و با هدف بومی‌سازی ویدئو‌ها و محیط چندسال پیش آغاز به‌کار کرد و تاحدودی هم موفق بوده است، اما دامنه نفوذ آن به اندازه یوتیوب نبوده و قدم بزرگی برای معرفی هنر ایرانی برنداشته است.

سیاست و بازاریابی


شاید اگر سازوکار مناسبی برای درآمدزایی هنرمندان ما از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات مهیا شود، دیگر شاهد گلایه‌های آن‌ها و حتی مهاجرت‌شان به بهانه مشکلات اقتصادی نباشیم و سایت‌های شرط‌بندی هم سراغ آن‌ها نیایند. تکلیف رابطه‌مان با یوتیوب و پلتفرم‌های اینچنینی را باید روشن کنیم.
سیاست کج دار و مریز این سال‌ها نیاز به تغییر دارد. این تغییر باید باتوجه به منافع و مصالح ملی خودمان باشد و با رعایت موازین قانونی. درآمد کالای ایرانی باید به صاحبان ایرانی‌اش برسد و هنر فاخر ایرانی هم باید جای خودش را در جهان باز کند و طرفدارانش را بیابد. پلتفرم‌های مطرح را باید به چشم فرصتی برای عرضه شدن در جهان دید و البته این همزیستی می‌تواند عوارضی هم داشته باشد که باید از آن‌ها مراقبت کرد تا آسیب‌زننده نباشند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/165012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اپل احتمالاً حق پخش جام باشگاه‌های جهان 2025 را خریداری می‌کند

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اطلاعات بیشتری از ردمی 13 5G فاش شد؛ ظرفیت باتری و سرعت شارژ

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

برخی از مشخصات سری Nova 13 هواوی فاش شد

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

اپل ویژن پرو در برزیل برای جراحی شانه به‌کار گرفته شد

کالبدشکافی هواوی Pura 70 اولترا، مکانیسم نوآورانه دوربین آن را نشان می‌دهد

گوگل چگونه دوربین گوشی‌هایش را در آزمایشگاهی مخفی بررسی می‌کند؟

ایلان ماسک از تجربه رصد بیگانگان با 6000 ماهواره در مدار می‌گوید

راز افزایش طول عمر باتری‌ها تا دوبرابر کشف شد!

پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور،‌ گل‌ به‌خودی زد

آیفون 16 ویژگی منحصربه‌فرد و غیرمنتظره‌ای خواهد داشت

چرا اپل به عرضه یک آیفون ارزان قیمت نیاز دارد؟

شکار لحظه عبور جونو از مقابل مشتری

لزوم آشنایی نسل جدید با آرمان های ملت فلسطین

اولین نشست شورای اداری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز/ تکریم ایثارگران یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کارکنان است

ضرورت بازخوانی و تبیین حماسه های دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان

پایان رکود بازار کامپیوتر؛ رشد قابل قبول در فصل اول 2024 ثبت شد

تلاش برای حفظ حیوانی که در آستانه انقراض است

نسخه موبایل هوش مصنوعی جمنای سریع‌تر از همیشه می‌شود

بازی/ Football League 2024؛ جایگزینی عالی برای فیفا و PES روی موبایل

سامسونگ با گوشی‌های سری گلکسی S25 مرزهای هوش مصنوعی را جابجا می‌کند

نسخه اندرویدی گوگل درایو با قابلیتی کاربردی آپدیت شد

آیا ناسا برای بازگشت از مریخ، دست به دامن ایلان ماسک می‌شود؟

تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید

جهان چقدر بزرگ است؟

نماینده جهاد اسلامی فلسطین: اسرائیل به دنبال «نابودی حیات» در غزه است

افشای اولین اطلاعات از گوشی ارزان‌قیمت ردمی 13 شیائومی

عملکرد ناامیدکننده گوشی Pura 70 Ultra هواوی در بنچمارک‌ها

آیا یوفوها واقعی هستند؟

عملکرد فوق‌العاده این ربات را ببینید

گوشی گلکسی C55 رونمایی شد؛ مدل چرمی M55

وان پلاس پد 2 به قدرتمندترین تبلت دنیا تبدیل خواهد شد

تلگرام دسترسی ایرانیان به کیف پول ارز دیجیتال خود را محدود کرد