سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

فلیت توییتر؛ گواه دیگری بر مرگ نوآوری در شبکه‌های اجتماعی اخبار

فلیت توییتر؛ گواه دیگری بر مرگ نوآوری در شبکه‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - توییتر به تازگی قابلیت جدیدی به نام «فلیت» را برای کاربران خود ارائه کرده که البته در گذشته شاهد حضور آن در اپ‌های دیگری بوده‌ایم. این ویژگی مشابه استوری‌ها در اینستاگرام ، فیسبوک و لینکدین است که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی در حال استفاده از ویژگی‌های یکدیگر بجای نوآوری هستند.

سیاست و بازاریابی

فلیت نسخه توییتری استوری‌های لینکدین محسوب می‌شود که چندین روز پیش برای کاربران در سراسر جهان ارائه شد. استوری‌های لینکدین نسخه‌ای از استوری‌های یوتیوب هستند که در سال 2017 از راه رسیدند.

سیاست و بازاریابی


استوری‌های یوتیوب نسخه‌ای از استاتوس‌های واتساپ و استوری‌های فیسبوک هستند که سال 2017 ارائه شدند. اینستاگرام هم در آگوست 2016 به قابلیت استوری‌ مجهز شد که خود نسخه‌ای از استوری‌های اسنپ ‌چت بود. همانطور که می‌بینید، یک ویژگی با گذر زمان به تمام اپ‌ها راه پیدا کرده و با ایده جدیدی روبه‌رو نیستیم.
تمام اپ‌ها از یکدیگر کپی می‌کنند
شبکه‌های اجتماعی از بسیاری جهات یک مارکت‌پلیس (Marketplace) کامل محسوب می‌شوند. برخی از قدیمی‌ترین آن‌ها از نزدیک به 15 سال پیش در بازار حضور دارند و میلیون‌ها مخاطب را جذب کرده‌اند.
خانواده اپ‌های فیسبوک شامل خود فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام در بازار حکومت می‌کنند و بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل داده‌اند. این اپ‌ها شروع به اشتراک‌ قابلیت‌ها میان یکدیگر کرده‌اند. این موضوع در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به چشم می‌خورد و کمپانی‌ها بهترین ویژگی‌های رقبا را برای چندین دقیقه تعامل با مخاطبین خود کپی می‌کنند.
همین موضوع باعث شده که شاهد ویدیوهای کوتاه مشابه تیک تاک تا ویدیوهای بلند مشابه یوتیوب در اپ‌های مختلف باشیم. یوتیوب در سال 2010 حداکثر مدت زمان ویدیوها را به 15 دقیقه افزایش داد که همین ویژگی روی افزایش محبوبیت آن نقش داشت.

سیاست و بازاریابی


اینستاگرام برای رقابت با تیک تاک یک ایده قدیمی را وارد اپ خود کرد که آن قابلیت «Reels» بود. البته این تنها کپی‌برداری ایده توسط این شبکه اجتماعی نبود چرا که در سال 2019 با ارائه «IGTV» وارد مسیر یوتیوب شد و تقریبا شکست خورد.
به صورت خلاصه، پلتفرم‌ها به اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که فکر می‌کنند باید تمام نیازهای کاربران را برآورده کنند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر یک پلتفرم مناسب برای اشتراک تمام لحظات در اختیار کاربران قرار ندهند، از رقبای خود عقب خواهند افتاد. در واقعیت آن‌ها در حال ارائه ویژگی دیگر سرویس‌ها در اپ خود هستند.
تمام اپ‌ها نباید سوپراپلیکیشن باشند
تمام این کپی‌برداری از ایده‌ها می‌تواند برای تقلید از مفهوم سوپراپلیکیشن باشد که چندین ویژگی مختلف را از طریق یک برنامه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سوپراپلیکیشن‌ها در چین محبوبیت بالایی دارند، کشوری که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مستقر در «سیلیکون ولی» از آن الهام می‌گیرند.
با این وجود سوپراپلیکیشن‌های چینی مانند وی‌چت به سادگی ویژگی‌های رقبا را به سرویس‌های خود اضافه نمی‌کنند. آن‌ها بجای این کار سعی می‌کنند عناصر مختلف زندگی مانند پرداخت‌های موبایل، چت و گفتگو و ارتباطات اجتماعی را درون یک اپ در اختیار کاربران قرار دهند.
افزودن قابلیت‌های تجارت الکترونیک به یک اپلیکیشن پیام‌رسان با ویژگی مانند استوری متفاوت است. استوری‌ها باعث انتشار مجدد یک محتوا می‌شوند و بسیاری از کاربران یک محتوا را درون تیک تاک، اینستاگرام و فلیت توییتر منتشر می‌کنند. در حقیقت فلیت یک مکان جدید برای پست مجدد محتوا است.
یکی از نمایندگان مجلس آمریکا به نام «الکسندریا اوکاسیو کورتز» که از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مردم استفاده می‌کند هم دلیل وجود این ویژگی در توییتر را نمی‌داند. این سیاستمدار گفته:
«من از توییتر استفاده می‌کنم تا از استوری‌های اینستاگرام دور شوم، نه اینکه استوری‌ها همه جا من را دنبال کنند و عدم استفاده از لوازم آرایشی را به من یادآوری کنند.»

سیاست و بازاریابی


در حالی فیسبوک و لینکدین در تلاش برای حفظ مخاطبین خود و همچنین جذب افرادی هستند که از دست داده‌اند، اسنپ چت به علت وجود یک پایگاه کاربری وفادار به حیات خود ادامه می‌دهد. تا به امروز این اپ به علت آینده نامعلوم خود چندین بار مورد تمسخر قرار گرفته و حتی چندین بار شکست آن پیش‌بینی شده است. با وجود چنین مواردی، اسنپ چت به علت ارائه ویژگی‌های متفاوت از رقبا هنوز وجود دارد.
باید به این موضوع اشاره کنیم که اسنپ چت نیز چندین بار وسوسه شده از ویژگی‌های رقبای خود استفاده کند. برای مثال «Snap Originals» نام و مفهوم خود را از یوتیوب قرض گرفته است. این قابلیت امکان تولید محتوای حرفه‌ای را فراهم می‌کند.
در این میان تیک تاک به یکی از مهم‌ترین اپ‌ها در سال جاری میلادی تبدیل شد چرا که ویژگی متفاوتی را نسبت به رقبا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شبکه اجتماعی قابلیت جدیدی دارد که از طراحی مشابه با دیگر اپ‌ها بهره نمی‌برد.
تیک تاک روی استانداردهایی تمرکز کرده که باعث موفقیت آن شده‌اند و قابلیت‌های اضافه‌ای برای کاربران خود ارائه نکرده است. همین رویکرد هم باعث شده که اسنپ چت همچنان میان کاربران خود که اغلب نوجوانان هستند، محبوب باقی بماند.
ورود استوری‌ها به دنیای توییتر
توییتر یکی از آخرین شبکه‌های اجتماعی است که انتظار می‌رفت به قابلیت استوری مجهز شود. این ویژگی ابتدا در کشورهای برزیل و هند آزمایش شد و سپس به صورت جهانی عرضه شد. یکی از خبرنگاران بلومبرگ در این زمینه گفته:
«طبق گفته مدیران اجرایی توییتر، تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از کاربران برای ارسال محتوا یا ارتباط با دیگران می‌ترسند که همین موضوع باعث شده به دنبال راه‌های جدیدی برای تعامل باشند.
به گفته مدیر بخش تحقیقات توییتر، «Nikkia Reveillac» توییت، ری‌توییت و درگیر شدن در گفتگوها می‌تواند بسیار ترسناک باشد. ما نمی‌دانیم که دیگران چگونه نسبت به ما واکنش نشان می‌دهند، از اینکه کسی به آن‌ها پاسخ می‌دهد بی‌اطلاع هستیم و حتی نمی‌دانیم کسی به آن‌ها اهمیت می‌دهد یا خیر.»

سیاست و بازاریابی


این صحبت‌ها شبیه به حرف‌هایی است که در زمان معرفی استوری‌های اینستاگرام شنیده بودیم. فید اینستاگرام مکانی است که کاربران به باکیفیت‌ترین محتوا از زندگی شخصی افراد دست پیدا می‌کنند، اما استوری‌ها فشار کمتری روی کاربران وارد می‌کنند. ظاهرا فلیت‌ها نیز به همین دلیل طراحی شده‌اند.
مزایا و معایب فلیت‌ها
فلیت توییتر فرمت آشنایی دارد و اگر تا به امروز از استوری اینستاگرام استفاده کرده باشید، می‌دانید چگونه یک فلیت پست کنید. ماهیت لحظه‌ای توییتر اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فیلم‌ها را در لحظه ممکن می‌کند، ویژگی که فلیت در آن عملکرد بی‌نظیری دارد. این قابلیت اجازه می‌دهد که کاربران در این شبکه اجتماعی بیش از گذشته تصاویر و ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارند.
با وجود چنین مزایایی، فلیت‌ها معایبی نیز دارند. چنین ویژگی در گذشته توسط رقبا مورد استفاده قرار گرفته و به همین علت فرمت آشنایی دارد. علاوه بر این، رقبا ویژگی‌های زیادی به آن اضافه کرده‌اند، در حالی که فلیت‌ها در اول راه قرار دارند.

سیاست و بازاریابی


علاوه بر این، سابقه توییتر نشان می‌دهد که این شبکه اجتماعی برای بهبود عملکرد یک ویژگی جدید به زمان طولانی نیاز دارد. بنابراین شاید زمانی فلیت‌ها به جایگاه واقعی خود در بازار دست پیدا کنند که رقبا به سراغ ابزارهای جدیدی رفته‌اند.
سومین مشکل، امکان حذف توییت‌ها است. شما می‌توانید یک پست را توییت کرده و سپس آن را حذف کنید، بنابراین برای اشتراک کوتاه‌مدت ایده‌ها یا زندگی خود نیازی به فلیت‌ها ندارید.
فلیت کمکی به توییتر نخواهد کرد
یکی از نگرانی‌های اصلی درباره فلیت، عرضه این قابلیت به قیمت نادیده گرفتن خواسته‌های دیگر کاربران و همچنین عدم تغییرات معنادار در این شبکه اجتماعی است. در چندین سال اخیر کاربران از آزار و اذیت هدفمند در توییتر شکایت کرده‌اند و خواستار قابلیت ویرایش توییت‌های خود شده‌اند. کاربران همچنین می‌خواهند این شبکه اجتماعی درباره محتوایی که درون آن پست می‌شوند، مسئولیت‌پذیرتر باشد.
توییتر با ارائه قابلیت فلیت، به کاربران اجازه می‌دهد که پیام‌های حذف شونده منتشر کنند. افراد می‌توانند از این ویژگی سوءاستفاده کنند و بدون اینکه از خود ردی بجا بگذارند، دیگران را مورد حمله قرار دهند.

سیاست و بازاریابی


محققان به این موضوع پی برده‌اند که می‌توانید افرادی که شما را مسدود کرده‌اند در فلیت‌ها تگ کنید. فالورهای شما می‌توانند از این تگ استفاده کرده و به حساب این فرد دسترسی پیدا کنند. یکی از پژوهشگران در زمینه تروریسم نیز از امکان انتشار راحت‌تر محتوای افراطی به وسیله فلیت‌ها ابراز نگرانی کرده است. به نظر می‌رسد نظارت چندانی روی فلیت‌ها وجود ندارد.
توییتر با تلاش برای شبیه شدن به دیگر شبکه‌های اجتماعی نه تنها مشکلات کنونی خود را نادیده گرفته، بلکه باعث شکل‌گیری چالش‌های جدیدی نیز شده است. این شبکه اجتماعی برای رفع این مشکلات باید زمان زیادی صرف کند و به همین دلیل، تاثیر مخربی روی تجربه کاربری خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/167499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر