سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چرا نباید برای آپدیت سیستم‌عامل macOS عجله کنیم؟ نکات خواندني

چرا نباید برای آپدیت سیستم‌عامل macOS عجله کنیم؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مجله دیجی کالا / اگر از جمله کاربران کامپیوترهای مک اپل هستید، آیا همان روز اول انتشار آپدیت macOS آن را نصب می‌کنید؟ به روز نگه داشتن کامپیوتر اهمیت زیادی دارد اما از طرف دیگر، می‌توان دلایل زیادی را در مورد به تأخیر انداختن نصب آپدیت‌های جدید macOS مطرح کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
تفاوت میان آپدیت اصلی و فرعی
آپدیت‌های فرعی عمدتا برخی مشکلات بسیار کوچک سیستم‌عامل را برطرف می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک آپدیت فرعی مثلا باعث می‌شود macOS 10.15.6 به macOS 10.15.7 ارتقا پیدا کند و در این میان برخی مشکلات امنیتی و دیگر باگ‌ها برطرف می‌شوند.
آپدیت‌های اصلی تغییرات بسیار بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند و می‌توانند بخش‌های بزرگی از سیستم‌عامل را متحول کنند. به‌عنوان مثال با دریافت چنین آپدیتی، نسخه سیستم‌عامل شما از macOS 10.15 به macOS 11.0 تغییر پیدا می‌کند. همچنین این آپدیت‌ها نام جدیدی دارند و مثلا می‌توانیم به کاتالینا، موهاوی یا Big Sur اشاره کنیم.
برای آپدیت کردن macOS کامپیوتر خود می‌توانید به بخش System Preferences > Software Update سر بزنید. همچنین اگر قابلیت آپدیت خودکار فعال باشد، سیستم‌عامل به طور خودکار می‌تواند آپدیت‌های جدید را دانلود و نصب کند.
البته آپدیت‌های اصلی تا حدی به دخالت دستی کاربران نیاز دارند. به همین خاطر باید جدیدترین نسخه را از اپ استور مک دانلود کنید و معمولا این نسخه‌ها حجم بسیار بالایی دارند. مثلا آپدیت Big Sur با حجم 12.6 گیگابایت برای کاربران منتشر شده است. در نتیجه فرایند نصب آن معمولا طول می‌کشد و حین نصب هم مک موردنظر چندین ریستارت خواهد شد.
روی هم رفته آپدیت‌های فرعی برخی مشکلات را رفع می‌کنند و گاهی اوقات ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورند. با نصب یک آپدیت فرعی، شاید یک برنامه مانند سافاری با تغییرات زیادی مواجه شود اما کلیت سیستم‌عامل با تغییرات اساسی روبرو نمی‌شود.
مشکلات نسخه جدید macOS
آپدیت macOS Big Sur یک مثال بارز برای اهمیت عجله نکردن در زمینه‌ی نصب آپدیت‌های اصلی است. چند روز بعد از انتشار نسخه‌ی نهایی Big Sur، گزارش‌هایی مبنی بر از کار افتادن برخی از مک‌بوک پروهای قدیمی منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، مدل‌های مربوط به اواخر 2013 و اواسط 2014 این لپ‌تاپ پرچم‌دار بعد از نصب macOS Big Sur با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.
اپل در واکنش به این موضوع، مطالب مربوط به پشتیبانی این محصولات را به‌روزرسانی کرده و همچنین گفته که کاربران موردنظر در صورت عدم حل این مشکلات می‌توانند با بخش پشتیبانی اپل تماس بگیرند. همچنین بخشی از کاربران دیگر کامپیوترهای مک هم بعد از نصب این آپدیت با مشکلاتی روبرو شده‌اند.
در حالی که مشکلات موردنظر از لحاظ اهمیت در سطوح مختلفی قرار دارند، اما اشتراک آن‌ها در این است که با نصب اولین نسخه‌ی عمومی نسل جدید سیستم‌عامل macOS پدیدار شده‌اند. برخی از این مشکلات شاید به طور کلی اهمیت زیادی نداشته باشند، اما این احتمال وجود دارد که بهره‌وری شما را با مشکل روبرو کنند.
مشکلات آپدیت macOS Big Sur آن‌قدر گسترده بودند که حتی دانشگاه پزشکی هاروارد به دانشجویان خود توصیه کرد تا زمان رفع باگ‌ها، این نسخه را نصب نکنند.
عدم سازگاری با برنامه‌های قدیمی
اپل اغلب اوقات در نسخه‌های جدید macOS نحوه‌ی کارکرد برنامه‌ها را تغییر می‌دهد. در سال 2019، نسخه‌ی کاتالینا اولین نسخه‌ی macOS بود که پشتیبانی از برنامه‌های 32 بیتی را به طور کامل کنار گذاشت. چنین کاری منجر به غافلگیری کاربران زیادی شد زیرا دیگر نمی‌توانستند از بسیاری از برنامه‌های قدیمی استفاده کنند.
شاید اپل در این زمینه به توسعه‌دهندگان هشدار داده باشد، اما برخی برنامه‌های قدیمی هیچ‌وقت آپدیت جدیدی دریافت نمی‌کنند و این موضوع برای افرادی که از ابزارهای قدیمی و نرم‌افزارهای متن‌باز استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد.
تغییرات macOS گاهی اوقات برخی برنامه‌ها را ملزم به تغییرات گسترده می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به macOS 10.11 اشاره کنیم که قابلیت موسوم به حفاظت یکپارچه‌ی سیستم را معرفی کرد که علاوه بر حافظت از بخش‌های خاصی از سیستم، از ورود کد به بخش‌هایی مانند Finder و سافاری جلوگیری می‌کند.
همین قابلیت توسعه‌دهندگان زیادی را تحت تأثیر قرار داد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به دو برنامه‌ی Bartender و Default Folder X اشاره کنیم که برای سازگاری با این قابلیت به طور کامل بازنویسی شدند. با انتشار نسخه کاتالینا، مجوزهای مربوط به دسترسی برنامه‌های برای برخی پوشه‌ها سخت‌تر از گذشته شد. در نتیجه برخی برنامه‌های متن‌باز، مانند GIMP، برای باز کردن یا ذخیره‌ی فایل‌ها می‌توانستند فقط به چند دایرکتوری دسترسی داشته باشند.
در هر صورت اگر از برنامه‌های قدیمی که دیگر آپدیت نمی‌شوند یا در کل برنامه‌های نه‌چندان معروفی استفاده می‌کنید و به آن‌ها نیاز دارید، قبل از آپدیت macOS سیستم خود حتما به این نکته توجه کنید زیرا بی‌توجهی به این موضوع، می‌تواند برای شما دردسرساز شود.
عدم سازگاری با سخت‌افزار
مانند نرم‌افزار، آپدیت macOS می‌تواند بر سخت‌افزار هم تأثیر بگذارد. مثلا آپدیت Big Sur برخی پرینترهای Epson و HP و همچنین مانیتورهایی که از طریق کابل HDMI به سیستم وصل می‌شوند را با مشکلاتی روبرو کرده است.
متخصصانی که به برخی وسایل جانبی وابسته هستند، قبل از آپدیت باید به سایت شرکت‌های سازنده‌ی این وسایل مراجعه کنند تا ببینند آیا این محصولات با نسخه‌ی جدید macOS سازگار هستند یا نه. اگرچه توسعه‌دهندگان معمولا قبل از انتشار نسخه‌ی عمومی نسل جدید macOS حدود 3 ماه وقت دارند، اما این موضوع لزوما سازگاری محصولات را با نسل جدید macOS-حداقل در ابتدای کار-تضمین نمی‌کند.
سخن آخر
شاید بهترین دلیل برای عجله نکردن در زمینه‌ی نصب آپدیت macOS این باشد که با این کار خطری شما را تهدید نمی‌کند و از لحاظ امنیتی با مشکلی مواجه نمی‌شوید. اگرچه ویژگی‌های جدید و پر زرق‌وبرق جذابیت زیادی دارند، اما احتمالا شما می‌خواهید که بدون مشکل از کامیپوتر مک خود برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید. در نتیجه تا زمانی که از برطرف شدن باگ‌های مختلف اطمینان حاصل نکرده‌اید، بهتر است نصب آپدیت اصلی را به تعویق بیندازید.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/168010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟