سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چيزهايي که درباره تاچر نمي دانستيد مقالات بازاریابی

  بزرگنمايي:

با مرگ مارگارت تاچر، تنها نخست وزير زن انگليس مطالب زيادي درباره او منتشر شده اما مسائل زيادي هم درباره زني که نام اصلي اش مارگارت هيلدا بوده هستند که بعضي ها از آن خبر ندارند.

نام اصلي تنها نخست وزير زن انگليس مارگارت هيلدا رابرتز بوده است و بعد از ازدواج با دنيس تاچر از مديران ثروتمند صنايع نفت انگليس نام خانوادگي او به تاچر تغيير پيدا کرد. پدر و مادرش مارگارت صاحب يک مغازه خواروبار فروشي بودند. او ابتدا از دانشگاه آکسفورد در رشته هنر ليسانس گرفت و بعد در دو رشته حقوق و شيمي تحصيل کرد. گفته مي شود تاچر به خاطر تحصيل در رشته شيمي يکي از افرادي بوده در اختراع بستني نيمه منجمد نقش داشته اشت. او بعد از فارغ التحصيلي در رشته شيمي از دانشگاه آکسفورد در يک کارخانه مواد غذايي به نام جي ليونز فعاليت مي کرد و از اعضاي گروه تحقيقاتي بود موفق به ساخت بستني نيمه منجمد شدند. تاچر بارها گفته بود که علاقه چنداني به رشته شيمي نداشت اما فعاليت در همين رشته بود که باعث آشنايي او با همسرش شد.

   
مشهور به «شيرقاپ»!

يکي از لقب هاي تاچر که شايد کمتر شنيده شده باشد «شيرقاپ» است! زماني که تاچر در کابينه ادوارد هيث به عنوان وزير آموزش و پرورش فعاليت مي کرد دستورش براي توقف توزيع شير رايگان در مدرسه ها به بچه هاي 7 تا 11 ساله باعث شد تا اين لقب به او داده شود. با وجود مشهور شدن به اين نام در دهه 1970 تاچر به فعاليت هاي خود به عنوان وزير ادامه داد.

کيف مشهور تاچر

مارگارت تاچر کيف دستي مشهوري داشت که به قيمت 450 دلار خريده بود. او در سال 2000 گفته بود که اين کيف چرمي مشکي تنها محل امن در دفتر نخست وزير بوده است! اين کيف مشهور در يک حراجي به قيمت 150 هزار دلار فروخته شد. فعل To Handbag هم به خاطر نحوه رفتار تاچر با وزراي کابينه اش مشهور و به همين خاطر وارد فرهنگ لغات آکسفورد شد. اين فعل در حال حاضر به معناي حمله لفظي يا فيزيکي يک زن به کار مي رود! نمايندگان حزب محافظه کار اين فعل را درباره رفتار تاچر با وزرا به کار بردند. در سال 1982 براي اولين بار يکي از نمايندگان پارلمان در سخنراني خود گفت: او(تاچر) نمي تواند بدون اينکه با کيفش بزند با نهادهاي انگليس رفتار کند. گفته مي شود تاچر رفتار تحکم آميز و ديکتاتوري داشت و به همين خاطر اين طور درباره او حرف مي زدند.

پشيماني از ورود به سياست

در سال 1995 مارگارت تاچر از ورود به عالم سياست ابراز پشيماني کرد. او در ديدار با يکي از نمايندگان پارلمان گفته بود: اگر زمان بار ديگر تکرار مي شد ديگر وارد سياست نمي شدم؛ به خاطر ضربه اي که به خانواده زده مي شود. فرزندان تاچر يک دختر و پسر دوقلو هستند.

ترويست خواندن ماندلا

تاچر در زمان نخست وزيري خود، نلسون ماندلا،قهرمان مردم آفريقاي جنوبي و اولين رئيس جمهور دمکراتيک اين کشور را يک تروريست کمونيست خوانده بود! تاچر در آن زمان از رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي حمايت مي کرد و بر اساس اسناد موجود ماندلا را که در زمان نخست وزيري تاچر در حال مبارزه با رژيم آپارتايد و سياست هاي تبعيض نژادي بود را يک تررويست خطاب مي کرد. ديويد کامرون،نخست وزير انگليس و رهبر فعلي حزب محافظه کار به مين دليل چندي پيش از اين مسئله انتقاد کرد و در مقاله اي در هفته نامه آبزرور نوشت: حزب ما به دليل اشتباهاتي که در ارتباط با «کنفرانس ملي آفريقا» به رهبري «نلسون ماندلا» انجام داد، اکنون بايد بيشتر شنونده باشد.

ستايشگر رژيم هاي ديکتاتور

مارگارت تاچر به ويژه به خاطر روابط نزديک با آگوستو پينوشه ديکتاتور سابق شيلي که جنايت ها و کشتارهاي فراواني را در اين کشور انجام داد مورد انتقاد شديد بود. مقام هاي رژيم پينوشه در دادگاه به نقض گسترده حقوق بشر، جرم هاي کشتار دسته جمعي، شکنجه، آدم دزدي، و سانسور رسانه ها متهم شدند. تاچر اما يکي از ستايشگران نوع حکومت پينوشه بود. شبکه تلويزيوني فرانس 24 در گزارشي پس از مرگ تاچر اعلام کرد: تاريخ همواره حمايت هاي تاچر را از پينوشه ديکتاتور شيلي،مخالفت هاي وي را با مجازات رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي و نيز حمايتهايش را از خمرهاي سرخ به ياد خواهد داشت.

عناد با جمهوري اسلامي و کمک نظامي به رژيم صدام

10 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، دولت جيمز کالاهان (نخست وزير وقت انگليس ) دولت ايران را به رسميت شناخت ولي 2 ماه پس از اين مسئله، مارگارت تاچر نخست وزير جديد انگليس اعلام کرد کشورش در اين رابطه تجديد نظر خواهد کرد. اين اعلام سرآغاز سياستي بود که تاچر طي 11 سال زمامداري خود در قبال جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفت. اولين موضع گيري تاچر در برابر انقلاب اسلامي ايران اعلام موافقت کشورش با پيشنهاد بعضي مقام هاي آمريکا درباره حمله نظامي به ايران در واکنش به تسخير سفارت آمريکا در تهران بود. به همين دليل در فروردين 1359 از درخواست آمريکا براي پيوستن به تحريم اقتصادي ايران حمايت کرد . تاچر در ارديبهشت 1359 هم حمايت خود از مداخله نظامي امريکا در طبس اعلام کرد.

در جريان حمله رژيم بعثي عراق به ايران دولت تاچر در ظاهر اعلام بي طرفي کرد. اما طبق اسناد منتشر شده از مرکز اسناد ملي انگليس، دولت مارگارت تاچر ، علاوه بر فروش تسليحات نظامي، براي عراق پايگاه نظامي دريايي و هوايي ايجاد کرده بود. اين اقدام انگليس در حالي صورت گرفت که اين کشور قطعنامه شوراي امنيت را درباره ضرورت خودداري از هر اقدامي که به تنش بيشتر و گسترش جنگ مي انجامد، امضا کرده بود.

مورد کينه نخست وزير سابق

در سال 1974 سرکشي هاي سنديکاهاي کارگري به اوج خود رسيده بود و اعتصاب ها شکل گرفت. کار به جايي رسيد که بيمارستان ها از ارائه خدمات عاجز ماندند و مدارس هم تعطيل شد. در چنين شرايطي ادوارد هيث هم نتوانست در مقابل قدرت سنديکاهاي کارگري دوام بياورد و در انتخابات 1974 شکست خورد و و جاي خود را به رقيبش از حزب کارگر يعني «هارولد ويلسون» داد که البته نه او و نه جانشين بعدي اش «جيم کالاهان» هم کاري از پيش نبردند و بدين ترتيب بود که انگليس تبديل به کشوري ظاهراً حکومت ناپذير گشت.

دو شکست انتخاباتي موقعيت رهبر حزب محافظه کار يعني «ادوارد هيث» را که هرگز از محبوبيت بالايي در ميان ديگر اعضاي حزب برخوردار نبود، از اساس خراب کرد. در آن زمان اصلاً کسي فکرش را هم نمي کرد که يک زن رهبري حزب را به دست گيرد و جالب اينکه کسي به آن زن با آن زبان تيز و صورت هميشه آرايش شده يعني «مارگارت تاچر» که در کابينه «هيث» سمت وزير آموزش را البته با موفقيت برعهده داشت، توجهي نمي کرد. اما زماني رسيد که او هم ضرورت تغيير و تحول در رهبري حزب را احساس کرد و با جديت تمام پيشنهاد داد تا «کيت جوزف» به رهبري حزب انتخاب شود. اما پس از امتناع جوزف از پذيرفتن اين پيشنهاد، خود «تاچر» اعلام کرد که آماده است تا رهبري حزب را به دست گيرد، امري که تقريباً همه از جمله «جوزف» با آن موافق نبودند و شکست وي را پيش بيني مي کردند.

اما تاچر شکست نخورد و از آنجايي که بدنه حزب مي خواست تا هر چه زودتر از شر رهبري «هيث» خلاص شود، به اتفاق آرا «مارگارت تاچر» را به عنوان رهبر حزب محافظه کار انتخاب کردند.

سر ادوارد هرگز خانم تاچر را براي برکنار کردن او از رهبري حزب نبخشيد و نپذيرفت که در کابينه او نقشي داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/17/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی