سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

آیا سرمایه‌گذاران با کارآفرینان زن و مرد به یک شیوه برخورد می‌کنند؟ بازاريابي

  بزرگنمايي:

بازاریابی سیاسی - تحقیقات نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی بسیار بزرگی در سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آمریکا وجود دارد. کارآفرینان زن به‌رغم اینکه مالک 38 درصد کسب‌وکارها در این کشور هستند، تنها حدود 2 درصد همه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را دریافت می‌کنند. امید غالب بین افراد آکادمیک، سیاست‌گذاران و وکلا این بوده است که همزمان با حضور بیشتر زنان به‌عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر، این شکاف باریک خواهد شد. اما، به نظر می‌رسد علاقه به‌کار با افراد هم‌جنس تنها مقصر پشت این شکاف سرمایه‌گذاری نیست.
به گزارش دنیای اقتصاد، طی چند سال گذشته، آمریکا شاهد افزایشی در شمار سرمایه‌گذاران زن بوده است (از 3 درصد در سال 2014 امروزه به حدود 7 درصد رسیده است) اما شکاف سرمایه‌گذاری گسترده‌تر شده است. من و همکارانم در تحقیقی نشان دادیم که چرا کارآفرینان زن نسبت به همتایان مرد خود سرمایه‌گذاری‌های کمتری دریافت می‌کنند. پژوهش ما به این صورت بود که سوال و جواب‌هایی را بین 140 سرمایه‌گذار خطرپذیر برجسته (40 درصد از آنها زن بودند) و 189 کارآفرین (که 12 درصد زن بودند) رد و بدل کردیم. این استارت‌آپ‌ها بر حسب نیازهای کیفی و سرمایه‌گذاری قابل‌قیاس بودند اما میزان کلی افزایش سرمایه‌گذاری آنها در طول زمان، به‌طور قابل‌توجهی متفاوت بود: در نمونه ما، استارت‌آپ‌های تحت هدایت مردان، پنج برابر بیش از استارت‌آپ‌های تحت هدایت زنان سرمایه‌گذاری دریافت کردند.
ما با تجزیه و تحلیل سوال و جواب‌ها به این نتیجه رسیدیم که سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سوال و جواب‌های متفاوتی را از کارآفرینان مرد و زن مطرح می‌کردند: آنها تمایل داشتند تا از مردان سوالاتی در مورد پتانسیل‌شان برای «دستاوردها» بپرسند؛ درحالی‌که سوالات آنها از زنان در مورد پتانسیل‌شان برای «ضررها» بود.ما شواهدی از این سوگیری هم با سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرد و هم سرمایه‌گذاران زن پیدا کردیم. طبق نظریه روان‌شناسی تمرکز نظارتی (regulatory focus) سرمایه‌گذاران هنگام پرس‌و‌جو از کارآفرینان مرد، آنچه که تمایل به «ترفیع» نامیده می‌شود را پذیرفته‌اند که به معنای تمرکز آنها بر امید، موفقیت، پیشرفت و ایده‌آل‌ها است. برعکس، زمان پرس‌و‌جو از کارآفرینان زن، یک تمایل به «پیشگیری» را قبول کرده‌اند که در مورد ایمنی، مسوولیت‌پذیری، امنیت و آمادگی است. در واقع ما دریافتیم که 67 درصد سوالاتی که برای کارآفرینان مرد مطرح می‌شود «ترفیع-محور» است درحالی‌که 66 درصد از سوالات برای کارآفرینان زن «پیشگیری-محور» است. یک سوال ترفیعی به «جذب مشتری» نگاه می‌کند؛ درحالی‌که یک پرسش پیشگیری در مورد «حفظ مشتری» جویا خواهد شد. به نظر می‌رسد این تفاوت در پرس‌و‌جو پیامدهای سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای استارت‌آپ‌ها دارد. با بررسی شرکت‌های مشابه در سال 2017، مشاهده‌ کردیم کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات «پیشگیرانه» هستند به‌طور متوسط 3/ 2 میلیون دلار سرمایه کلی برای استارت‌آپ‌هایشان جمع‌آوری کردند که این مقدار نسبت به 8/ 16 میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری شده توسط کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات «ترفیعی» بوده‌اند، تقریبا 7 برابر کمتر است.
در حقیقت، برای هر سوال پیشگیرانه اضافی که از یک کارآفرین پرسیده شده است، استارت‌آپ موردنظر به‌طور متوسط 8/ 3 میلیون دلار با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است. با کنترل عواملی که ممکن است بر پیامدهای سرمایه‌گذاری تاثیر بگذارند- مانند معیارهای نیازهای سرمایه‌گذاری، کیفیت و سن استارت‌آپ به علاوه تجربیات گذشته کارآفرینان- دریافتیم که شیوع سوالات پیشگیری کاملا رابطه بین جنسیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاری استارت‌آپ را توضیح می‌دهد. همچنین بیان کردیم که اکثریت کارآفرینان (85 درصد) به سوالات به شیوه‌ای پاسخ داده‌اند که با جهت‌گیری سوال (ترفیع یا پیشگیری) منطبق بوده است: یک سوال ترفیعی یک پاسخ ترفیعی ایجاد می‌کند و یک سوال پیشگیری یک پاسخ پیشگیری. این الگوی رفتاری منجر به دائمی شدن یک سیکل سوگیری در فرآیند سوال و جواب می‌شود که می‌تواند این اختلاف در سرمایه‌گذاری را تشدید کند. با پاسخ دادن به این نوع سوالات ترفیعی، کارآفرینان مرد ارتباط خود را با «دامنه سود مطلوب» تقویت می‌کنند و کارآفرینان زنی که به سوالات پیشگیری پاسخ می‌دهند نادانسته با باقی ماندن در حوزه زیان، استارت‌آپ‌های خود را مشمول ضرر می‌کنند. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر می‌شود، کارآفرینان باید سرمایه‌گذاران آینده را از پتانسیل استارت‌آپ‌هایشان آگاه کنند؛ قطعا تنها نشان دادن اینکه تمایلی به ضرر کردن ندارند، کافی نخواهد بود.
خوشبختانه، یک روزنه امید در یافته‌های ما وجود دارد: اگر کارآفرینان نحوه پاسخگویی به سوالات پیشگیری را تغییر دهند، ممکن است بتوانند سرمایه بیشتری جمع‌آوری کنند. کارآفرینانی که بیشتر در معرض سوالات پیشگیری بودند اما بیشتر پاسخ‌های ترفیعی دادند. به‌طور متوسط 9/ 7 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کلی جمع‌آوری کردند. برعکس، کسانی که به بیشتر سوالات پیشگیری با پاسخ‌های پیشگیری جواب دادند، به‌طور متوسط تنها 563 هزار دلار جذب کردند. بنابراین کارآفرینی که از او خواسته شده است تا از سهم بازار استارت‌آپ خود دفاع کند، با شکل‌دهی پاسخ خود حول پتانسیل‌های اندازه و رشد در بازار نتیجه بهتری خواهد گرفت تا اینکه بخواهد تنها نحوه برنامه‌ریزی برای حفظ سهم خود از بازار را بیان کند. با علم به این موضوع که ترفیع مزیت‌هایی نسبت به پیشگیری دارد، کارآفرینان آگاه می‌توانند جهت‌گیری سوالات را تشخیص دهند و پاسخ‌های خود را برای مزیت‌رسانی به استارت‌آپ‌های خود شکل دهند. با ایجاد یک توازن بین سوالات ترفیعی و پیشگیری برای مردان و زنان، سرمایه‌گذاران به همه استارت‌آپ‌ها شانس برابری برای نشان دادن ارزش‌های خود اعطا می‌کنند و ممکن است حتی تصمیم‌گیری آنها در این فرآیند را بهبود ببخشند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/17435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی