سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

چرا کوالکام 1٫4 میلیارد دلار برای خرید شرکت Nuvia هزینه کرد؟ نکات خواندني

چرا کوالکام 1٫4 میلیارد دلار برای خرید شرکت Nuvia هزینه کرد؟
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مجله دیجی کالا / چند روز قبل اعلام شد که کوالکام با پرداخت حدود 1٫4 میلیارد دلار شرکت Nuvia را تصاحب کرده است. سامسونگ، سونی، ال‌جی، وان‌پلاس و دیگر شرکت‌هایی که از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کنند، با انتشار بیانیه‌هایی از این اقدام کوالکام حمایت کرده‌اند. اما چرا این اقدام کوالکام اهمیت زیادی دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
شرکت Nuvia در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد؟
به زبان ساده، شرکت Nuvia پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm را طراحی می‌کند. جرارد ویلیامز، رییس سابق بخش طراحی پردازنده‌های اپل، با همکاری دو نفر دیگر در سال 2019 این شرکت را تاسیس کرده است. یکی از هم‌بنیان‌گذاران این شرکت جان برونو است که در زمینه‌ی معماری سیستم سال‌ها در شرکت‌های گوگل و اپل سابقه‌ی کار دارد. این دو نفر از مهم‌ترین مغزهای متفکر حوزه‌ی طراحی پردازنده‌ها محسوب می‌شوند.
جرارد ویلیامز سال‌ها در اپل به‌عنوان مدیر طراحی بخش‌های مختلف تراشه‌های سری A انجام وظیفه کرده است. او پیش از پیوستن به اپل، حدود 12 سال در شرکت Arm نقش مهمی را ایفا کرد که به‌عنوان مثال می‌توانیم به کار بر روی هسته‌های پردازشی Cortex-A8 و Cortex-A15 اشاره کنیم که بیش از یک دهه قبل در پردازنده‌ی بخش زیادی از گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شدند. همچنین نباید نام مانو گولاتی را از قلم بیندازیم که یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران Nuvia به شمار می‌رود و سابقه‌ی کار در گوگل و اپل به‌عنوان طراح معماری پردازنده در کارنامه‌ی او به چشم می‌خورد.
در دسامبر 2019، اپل از جرارد ویلیامز به اتهام نقض قرارداد شکایت کرد. اپل می‌گفت که ویلیامز هنگامی که هنوز در این شرکت مشغول به کار بوده، اقدامات مربوط به تاسیس Nuvia را انجام می‌داده و تعدادی از کارکنان اپل را استخدام کرده است. با این حال، ویلیامز مدعی شده که اپل برای جلوگیری از استخدام جان برونو، درگیر اقدامات ضد رقابتی شده است.
شرکت Nuvia از زمان آغاز شکل‌گیری، تمرکز خود را به طراحی پردازنده‌های مختص مراکز داده با در نظر گرفتن بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی معطوف کرده است که برای این کار معماری Arm مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرا کوالکام حالا این شرکت را تصاحب کرده است؟
به طور خلاصه، کوالکام به دنبال تخصص این شرکت در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm است. در حوزه‌ی پردازنده‌های مختص مراکز داده، Nuvia حرف زیادی برای گفتن دارد. پردازنده‌های مبتنی بر معماری Arm در زمینه‌ی رایانش ابری روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.
در بیانیه‌ی شرکت کوالکام، به ترکیب پردازنده‌های Nuvia با دیگر بخش‌های طراحی شده توسط کوالکام برای ارائه‌ی پلتفرم‌های جامع مختص انواع بازارها اشاره شده است. به عنوان مثال می‌توانیم می‌توانیم به نسل جدید لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند و اتومبیل‌های خودران اشاره کنیم. به احتمال زیاد حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها در مرکز توجه قرار دارد و ظاهرا کوالکام می‌خواهد در این حوزه به رقیب قدری برای اینتل، AMD و اپل تبدیل شود.
طی چند سال گذشته کوالکام برای هسته‌های پردازشی Kyro تغییری بر طراحی‌های Arm اعمال نکرده است. این رویکرد برای پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند جوابگو بوده و کوالکام تصمیم گرفته توجه خود را بیشتر به سمت طراحی پردازنده‌های گرافیکی، پردازشگر تصویر و دیگر بخش‌های مهم تراشه‌های موبایل معطوف کند.
با این حال، اپل که برای تراشه‌های خود از طرح‌های اختصاصی استفاده می‌کند، موفق شده عملکرد بهتری را برای گوشی‌ها، تبلت‌ها و حالا لپ‌تاپ‌ها به ارمغان بیاورد. این شرکت مدتی قبل از اولین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر تراشه M1 رونمایی کرد که نتیجه‌ی تلاش اپل برای ساخت تراشه‌های کامپیوتر مبتنی بر معماری Arm محسوب می‌شود.
طبق بررسی‌های انجام شده، این تراشه نسبت به تراشه‌های ساخت کوالکام که برای لپ‌تاپ‌های ارائه شده‌اند، فاصله‌ی معناداری دارد. اما حالا کوالکام با به خدمت گرفتن تعدادی از مغزهای نابغه در حوزه‌ی طراحی معماری پردازنده، می‌تواند بعد از سال‌ها برای پردازنده‌های خود از طراحی اختصاصی بهره ببرد.
کوالکام مدت‌هاست که برای توسعه‌ی لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر تراشه‌های Arm همکاری خود را با مایکروسافت آغاز کرده است. اگر این دو شرکت همکاری خود را برای استفاده از تراشه‌های Arm در لپ‌تاپ‌ها و سرورها گسترش دهند، احتمالا شاهد ارائه‌ی عملکرد بسیار بهتری از جانب پردازنده‌های موردنظر خواهیم بود.
واکنش نسبت به تصاحب Arm توسط انویدیا
در همین زمینه باید به تصاحب Arm توسط انویدیا هم اشاره کنیم. همانطور که گفتیم، کوالکام برای طراحی پردازنده‌های خود به شرکت Arm نیاز دارد. خریده شدن Arm توسط انویدیا سوالات زیادی را در مورد ادامه‌ی چنین همکاری‌هایی ایجاد کرده است. البته انویدیا بارها اعلام کرده که کسب‌وکارها بدون مشکل می‌توانند مانند سابق با Arm همکاری کنند اما در هر صورت شرکت‌های مختلف می‌خواهند تا حد ممکن ریسک‌های احتمالی را کاهش دهند. به خاطر داشته باشید که کوالکام و انویدیا در حوزه‌های مختلف مانند اتومبیل‌ها و مراکز داده رقیب مستقیم یکدیگر به شمار می‌روند.
این احتمال وجود دارد که نقشه‌ی راه هسته‌های Cortex-A تحت تاثیر سیاست‌های انویدیا قرار بگیرد و دچار تغییر شود و شاید دیگر با خواسته‌ها و نیازهای کوالکام همخوانی نداشته باشد. همچنین شاید شرکت Arm قیمت مجوزهای خود را افزایش بدهد. روی هم رفته کوالکام با طراحی انحصاری بخش‌های بیشتری از تراشه‌های خود، می‌تواند کنترل خود را بر روی سرنوشت آن‌ها افزایش بدهد.
نتایج همکاری کوالکام با Nuvia
تصاحب شرکت Nuvia توسط کوالکام یک حرکت بسیار مهم محسوب می‌شود که می‌تواند آینده‌ی این شرکت را متحول کند. با بهره‌گیری از مغزهای متفکر طراحی پردازنده‌های اپل، واضح است که کوالکام می‌خواهد بار دیگر به سمت طراحی انحصاری پردازنده‌ها حرکت کند و این طراحی‌ها می‌توانند در پردازنده‌های گجت‌های ساده تا مراکز پیشرفته‌ی پردازش داده مورد استفاده قرار بگیرند.
در زمینه‌ی گجت‌های مصرفی هم موضوع رقابت با اپل اهمیت بسیار زیادی دارد. اپل به لطف سال‌ها سرمایه‌گذاری بر روی طراحی انحصاری تراشه‌های موبایل خود، حالا توانسته از آن‌ها برای کامپیوترهای خود استفاده کند و عملکرد عالی و مصرف انرژی پایین را به ارمغان بیاورد. بدون شک یکی از اهداف کوالکام هم دستیابی به چنین چشم‌اندازی است.
عملی شدن چنین برنامه‌هایی سال‌ها طول می‌کشد و برنامه‌های کوالکام در کوتاه‌مدت تغییر زیادی نخواهد داشت. گفته می‌شود اولین محصولات Nuvia حداقل در سال 2022 به دست مشتریان می‌رسند و بعد از نهایی شدن این تصاحب، تغییر برنامه‌های کوالکام در قبال تراشه‌ها احتمالا زمان بیشتری می‌برد. روی هم رفته باید ببینیم کوالکام طی ماه‌ها و سال‌های آینده چه رویکردهای جدیدی را برای تراشه‌های خود اتخاذ می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/177091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش