سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

هوش مصنوعی زنبور عسل، جدیدترین فناوری قابل استفاده در سیستم‌های مسیریابی اخبار

هوش مصنوعی زنبور عسل، جدیدترین فناوری قابل استفاده در سیستم‌های مسیریابی
  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - شرکت نوپای Opteran Technologies با ساخت نمونه مصنوعی مغز زنبور، سعی در دگرگون کردن سیستم‌های مسیریابی دارد.

طی سال‌های گذشته، هوش مصنوعی به پیشرفت بسیار خوبی رسیده و تاکنون در دستگاه‌های هوشمند متعددی قرار داده شده است. این فناوری جهش بزرگی در دنیای تجهیزات هوشمند تلقی می‌شود، زیرا قابلیت‌های زیادی را به دستگاه‌ها اضافه کرده است. در حال حاضر، دستگاه‌های مختلفی توسعه یافته‌اند که با داشتن هوش مصنوعی و پیروی از یادگیری ماشینی کار نسل بشر را آسان‌تر کرده‌اند. بسیاری معتقدند این فناوری به کسانی که بزرگ فکر می‌کنند اختصاص دارد، اما اگر شما فردی مانند جیمز مارشال، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه شفیلد انگلستان باشید که روی دستگاه‌های کوچک تمرکز دارند، هوش مصنوعی می‌تواند چه کمکی به شما کند؟ مقاله‌های مرتبط:
چرا هوش مصنوعی هنوز توانایی درک رابطه‌ علت و معلولی را ندارد؟ هوش مصنوعی چگونه می‌تواند همه‌گیری‌های بعدی را پیش از شروع متوقف کند؟
اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره‌ی دستاورد این فرد توضیح دهیم، باید بگوییم که او شرکتی تازه تأسیس به نام Opteran Technologies دارد که به علت موفقیت‌های اخیر خود از سوی اسپانسرها برای ادامه کار مبلغ 2٫8 میلیون دلار دریافت کرده است. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها و محققان در حال کار روی ذهن انسان هستند و می‌خواهند موارد مشابه با آن را خلق کنند، اما این کاری نیست که مارشال قصد انجام دادنش را داشته باشد. وی نگاه خود را روی چیز کوچک‌تری معطوف کرده و می‌خواهد با تقلید از آن، گامی بزرگ در دنیای فناوری بردارد. موجودی که این فرد قصد دارد نمونه‌ی مشابه مغز آن را طراحی کند بسیار کوچک‌تر از انسان است. شاید باور کردنش سخت باشد اما جیمز مارشال قصد دارد یک مغز مصنوعی زنبور عسل ایجاد کند. بر اساس مقاله‌ی منتشر شده در Digital Trends، مغز انسان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و عملکرد پیچیده‌ای دارد؛ در مقابل آن مغز زنبور عسل اندازه بسیار کوچک‌تری داشته و از نظر فنی ساده‌تر است. تا جایی که محققان متوجه شده‌اند، مغز انسان حدود 86 میلیارد نورون دارد و حجم آن 1274 سانتی‌متر مکعب است. این در حالی است که مغز زنبور عسل تنها یک میلیون نورون دارد و تقریبا می‌توان آن را روی یک سر سوزن قرار دارد. همین مقایسه ساده می‌تواند نشان دهد که تا چه اندازه خلق هوش مصنوعی براساس مغز انسان و زنبور با یکدیگر متفاوت است. مهندسی مجدد مغز مصنوعی زنبور عسل باید بسیار ساده‌تر از ساختن مغز مصنوعی انسان باشد. در واقع بزرگ‌ترین شبکه‌های عصبی، اکنون دارای تعداد قابل توجهی نورون مصنوعی هستند که بیش از تعداد واقعی آن‌ها در مغز یک زنبور عسل است. اگر نورون‌های مصنوعی تنها گزینه‌های لازم برای ساخت یک هوش قابل مقایسه با یک حیوان واقعی بودند، ما اکنون باید هوش مصنوعی در اختیار داشته باشیم که از نظر هوش عمومی به مراتب پیشرفته‌تر از یک قورباغه است. اما نیازی به گفتن نیست که ما به موارد بسیار بیشتری برای ساخت هوش مصنوعی نیاز داریم و نورون‌ها تنها گزینه‌های لازم نیستند. مارشال در یکی از مصاحبه‌های خود گفت، علاقه‌ی او نسبت به هوش مصنوعی با شنیدن توضیحات عده‌ای درباره‌ی پروژه‌های کلان با هدف ساخت یک شبیه‌سازی رایانه‌ای کامل از مغز انسان ایجاد شده است. وی درادامه صحبت‌های خود به یک نکته بسیار جالب اشاره کرد. مارشال در جواب به افرادی که درحال کار روی پروژه‌های کلان شبیه‌سازی مغز انسان هستند گفت: اگر می‌خواهید مدل مغزهای موجود در این سیاره را بسازید، چرا با پیچیده‎‌ترین آن‌ها یعنی انسان شروع می‌کنید؟ ساخت سیستم هوشمندتر مسیریابی
درست است که مغز زنبورهای عسل ساختار ساده‌ای دارد و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در مقابل مغز انسان قابل مقایسه نیست، اما مهندسی دوباره مغز این موجود به معنای ساخت یه زنبور ساده نیست که تنها بتواند پرواز کرده و از گلی به گل دیگری برود. مطمئنا پشت این پروژه، کاربرد مناسبی برای هوش مصنوعی زنبورها درنظر گفته شده است. مارشال در این باره می‌گوید، زنبورها دارای قدرت مسیریابی تصویری کاملی هستند و در ناوبری از راه دور مهارت دارند. همچنین به گفته‌ی او، این حشرات دارای توانایی‌های بسیار پیچیده برای یادگیری هستند. آن طور که از توضیحات این محقق مشخص می‌شود، زنبورها خیلی بیشتر از آن‌ چیزی که انسان‌ها تصور می‌کنند توانایی دارند و می‌توان از مغز مصنوعی آن‌ها استفاده‌های مختلفی کرد. مارشال در قسمتی از صحبت‌های خود اعلام کرد که این موجودات به‌صورت فردی بسیار باهوش هستند.

سیاست و بازاریابی

رویکرد این شرکت نوپا در زمینه فناوری هوش مصنوعی چندین المان بسیار امیدوارکننده دارد. الگوریتم این هوش مصنوعی با کارایی بالای خود نسبت به سیستم‌های رایانه‌ای سنگین استفاده شده توسط ابزارهای یادگیری عمیق، به میزان قابل توجهی انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. این مسئله می‌تواند در دنیای کنونی بسیار مهم باشد زیرا حفظ انرژی به یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر تبدیل شده است. نکته اساسی این است که سازندگان آن قول داده‌اند که هیچ آموزشی برای تمرین دادن به این هوش مصنوعی لازم نخواهد بود. این مسئله نشان می‌دهد که در شرایط سخت می‌توان به این فناوری بیشتر از دیگر گزینه‌ها اعتماد کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی ساخته شده توسط Opteran قابل پیش‌بینی بوده و قوانین کاملا واضح و شفافی دارد؛ همین مسئله به آن نسبت به باقی گزینه‌های موجود که کاملا برای کاربر مشخص نیستند، برتری می‌دهد. Opteran اولین ابزارهای تجاری خود را در هجده ماه آینده عرضه می‌کند. از این وسایل و تجهیزات می‌توان به فناوری جلوگیری از مانع (obstacle avoidance)، مسیریابی واکنشی (reactive navigation) و تصمیم‌گیری مستقل (autonomous decision-making) اشاره کرد. همچنین یک قابلیت فوق‌العاده نیز به نام Opteran See در راه بوده که در واقع یک دوربین 360 درجه کامل است. مسلما تا زمانی‌که این فناوری‌ها به شکل عملی مشاهده نشوند، هنوز جای شک و شبه در رابطه با این هوش مصنوعی وجود دارد. تاکنون چندین بار پروژه‌های بسیار خوب به دلیل عدم وجود منابع کافی با شکست مواجه شده‌اند و ما نمی‌خواهیم به سرعت درباره‌ی هوش مصنوعی زنبور تصمیم بگیریم. بااین‌حال، علائم اولیه پروژه‌ی این شرکت امیدوار کننده است. یک آزمایش که اخیرا انجام شده از فناوری Opteran برای هدایت یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک که زیر 250 گرم وزن داشته استفاده کرده است. این وسیله‌ی کوچک دارای کنترل کاملا مستقل و خودمختار بود و از یک دوربین پاناراما با وضوح پایین استفاده می‌کرد. هواپیمای بدون سرنشین که مثل یک زنبورعسل فکر می‌کند؟ این مطمئناً مطلبی است که باید مراقب آن باشید.

سیاست و بازاریابی

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/178602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان