سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

داستان برند لومیکس؛ انقلاب در دنیای عکاسی دیجیتال به سبک پاناسونیک اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - لومیکس یکی از برندهای جوان در حوزه‌ی عکاسی محسوب می‌شود که با شروع فعالیت در حوزه‌ی دیجیتال، امروز به نامی درخوراحترام تبدیل شده است.

لومیکس ( Lumix ) زیربرند شرکت ژاپنی پاناسونیک در حوزه‌ی عکاسی دیجیتال است. سبد محصولات این برند از انواع جیبی و کوچک دوربین دیجیتال تا نمونه‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ی SLR را پوشش می‌دهد. در سال 2001، پاناسونیک برند لومیکس را معرفی کرد تا این غول ژاپنی نیز نقشی در رقابت جذاب عکاسی دیجیتال داشته باشد. امروزه، لومیکس به برندی شناخته‌شده در دنیای عکاسی تبدیل شده که قطعا سابقه و اعتبار پاناسونیک در آن بی‌تأثیر نبوده است. مقاله‌ی مرتبط:
داستان برند پاناسونیک؛ یک قرن تولید تجهیزات الکتریکی
پاناسونیک با معرفی موتور پردازشی ونوس (Venus) برای عکس‌های دیجیتال، حضورش در این صنعت را آغاز کرد. آن‌ها برای اجرای دستاورد‌های جدیدشان زیربرند لومیکس را تأسیس کردند تا تصمیم جدی‌شان برای کسب سهمی از بازار عکاسی را به رقبا نشان دهند. فناوری ژاپنی و اولین محصولات
در دهه‌ی 1960، آمریکایی‌ها فرایند پردازش تصاویر دیجیتال را اولین‌بار در آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت MIT معرفی کردند. اهداف اولیه‌ی توسعه‌ی این فناوری، اجرا در تصویربرداری ماهواره‌ای، تصویربرداری پزشکی، تماس ویدئویی، شناسایی شخصیت و درنهایت، بهبود سیستم‌های تصویربرداری بود. پردازنده‌های تصویری امروزی در چهار مرحله‌ی اصلی عمل می‌کنند: ابتدا تصویر از حسگر دریافت و سپس، سیگنال مدنظر پردازش می‌شود. مراحل بعدی شامل فشرده‌سازی JPEG و ثبت اطلاعات تصویر هستند.
دوربین Cardshot پاناسونیک پاناسونیک، یکی از بازیگران قدیمی‌ صنعت برق و الکترونیک، با درک ظرفیت ایجادشده در حوزه‌ی تصویربرداری دیجیتال، تحقیق و توسعه درباره‌ی آن را در سال‌های پایانی قرن بیستم شروع کرد. محصول نهایی پاناسونیک در حوزه‌ی پردازش با نام موتور ونوس معرفی شد که از آن به‌بعد، تقریبا تمامی محصولات این شرکت ژاپنی در حوزه‌ی عکاسی دیجیتال از آن استفاده کردند. پاناسونیک با درک ظرفیت صنعت عکاسی دیجیتال، با زیربرندی مستقل به آن وارد شد
موتور ونوس تراشه‌ای از خانواده‌ی UniPhier محصولات شرکت ماتسوشیتا (نام پیشین پاناسونیک) بود. درکنار آن تراشه، نرم‌افزار توسعه‌ی تصاویر فرمت RAW را شرکت Ichikawa Soft Laboratory عرضه می‌کرد. در سال‌های بعد، تراشه‌های تولیدی پاناسونیک پیشرفت کردند و نسخه‌های متعددی از موتور پردازشی آن‌ها عرضه شد. برند لومیکس اولین محصول دوربین دیجیتال پاناسونیک نبود؛ بلکه این شرکت از سال 1997، اولین تلاش‌ها برای ورود به دنیای عکاسی دیجیتال را نشان داد. آن‌ها اولین محصول خود را با نام کاردشات (Cardshot) معرفی کردند که در سا‌ل‌های بعد، با انواع مدل‌های جدید به‌روزرسانی شد. دوربین پاناسونیک کاردشات از طراحی مرسوم آن سال‌ها بهره می‌برد که در محصولات رقیبانی همچون کونیکا و کانن هم دیده می‌شد. تصاویر آن با رزولوشن 640 در 480 در کارت حافظه‌ای 2 مگابایتی ذخیره می‌شدند. امکاناتی همچون فلش با قابلیت کاهش اثر قرمزی چشم و تنظیم کیفیت تصاویر، در اولین محصول پاناسونیک تعبیه شده بود.
پاناسونیک Palmcam محصول دیگری که پاناسونیک در سال 1997 عرضه کرد و با آن تنوع بیشتری به خانواده‌ی دوربین‌های دیجیتال داد، به تولد سری پالم‌کم (Palmcam) منجر شد. این خانواده از دوربین‌ها با ابعاد کوچک‌تر و شعار جای‌گیری در کف دست کاربر طراحی و ساخته شدند. پالم‌کم اولیه علاوه‌بر ابعاد کوچک‌تر، داک اتصالی هم برای کاربر به‌همراه داشت که قابلیت اتصال دوربین به تلویزیون و کامپیوتر یا شارژ شدن را فراهم می‌کرد. مقاله‌ی مرتبط:
داستان برند: کداک، پیش‌گام دنیای عکاسی و نماد شکست در برابر تحول دیجیتال
سری پالم در بازار نوظهور عکاسی دیجیتال، موفقیت‌هایی برای پاناسونیک به‌همراه داشت. آن‌ها باتوجه‌به همین پیروزی‌ها، روند توسعه‌ی محصولات در آن خانواده را گسترش دادند و در سال 2000، یکی از محصولات برتر خانواده‌ی پالم با نام PV-SD4090 SuperDisk PalmCam عرضه شد. نوآوری‌های جدید این محصول عبارت بود از: افزایش درخورتوجه کیفیت تصاویر به 1280 در 960 پیکسل و امکان ذخیره‌سازی در سوپردیسک.
سوپردیسک پاناسونیک سوپردیسک نوآوری شرکت ماتسوشیتا در ذخیره‌سازی اطلاعات بود
شرکت مادر پاناسونیک، یعنی ماتسوشیتا، درایوهای سوپردیسک را اولین‌بار معرفی کرد. با وجود معرفی فلش‌مموری در سال‌های بعد، قیمت گران آن‌ها باعث شد پاناسونیک در دوربین حرفه‌ای‌اش، از سوپردیسکی با ظرفیت 120 مگابایت استفاده کند. از قابلیت‌های دیگر آن دوربین پاناسونیک، زوم اپتیکال 3 برابری و قابلیت تنظیم نور صفحه‌نمایش و فلش تنظیم‌کردنی بود.
پاناسونیک سوپردیسک پالم‌کم لومیکس متولد می‌شود؛ ورود قدرتمند به دنیای دوربین‌های عکاسی
پس از چند سال فعالیت در بازار دوربین‌های دیجیتال و درک ظرفیت فراوان آن برای رشد، پاناسونیک تصمیم گرفت برند مستقلی برای آن حوزه تأسیس کند. سرانجام در سال 2001 و با معرفی Lumix DMC-LC5 به بازار، برند لومیکس رونمایی شد. پاناسونیک دوربین‌های لومیکس را با شعار «چشم لایکا و قلب تپنده‌ی پاناسونیک» وارد گود رقابت کرد. نام لومیکس ترکیبی از عبارت‌های Luminance و Mix است که از ترکیب فناوری‌های مختلف برای بهبود نهایی کیفیت تصاویربرداری خبر می‌دهد. چشم لایکا و قلب تپنده‌‌ی پاناسونیک
لایکا (Leica) سابقه‌ی طولانی در صنعت عکاسی دارد و بسیاری از تصاویر تاریخی و خاطره‌انگیز با محصولات این برند ثبت شده‌اند. درمقابل لایکا، پاناسونیک قرار داشت که در کارنامه‌اش توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته به‌چشم می‌خورد. در این زمینه، این دو شرکت همکاری کردند تا انقلابی در دنیای دوربین‌های عکاسی ایجاد کنند. لایکا و پاناسونیک در حوزه‌های تولید دوربین عکاسی دیجیتال و لنزهای عکاسی، همکاری‌های تنگاتنگی دارند و بسیاری از محصولات لایکا را پاناسونیک تولید می‌کند. عموم محصولات برند لومیکس نیز، نمونه‌ای با برند لایکا دارند که البته قطعا گران‌تر هستند. در‌حال‌حاضر، لایکا نیز بسیاری از لنز‌های دوربین‌های پاناسونیک را طراحی و تولید می‌کند. هدف از ایجاد برند لومیکس، حرکت در مسیر دیگر بزرگان این حوزه یا تولید محصولاتی مشابه دیگران نبود؛ بلکه پاناسونیک با لومیکس به‌دنبال ایجاد دنیای جدیدی در صنعت عکاسی بود؛ جایی‌که عکاسان برای ثبت احساسات و خلق هنرشان بتوانند به بهترین محصولات ممکن با قیمتی مقرون‌به‌صرفه دسترسی داشته باشند. پاناسونیک برند لومیکس را این‌گونه توصیف می‌کند: ترکیبی ایده‌آل از سه مؤلفه‌ی تأثیرگذار در دوربین‌های دیجیتال، یعنی لنز و پردازنده‌ی تصویر و عملکرد آنی.
دوربین لومیکس DMC-LC5 اولین دوربین لومیکس، یعنی LC5، مشابه نمونه‌ی Digilux 1 لایکا بود. حسگر 4 مگاپیکسلی با قابلیت تصویربرداری تا رزولوشن حداکثر 2240 در 1680، ویژگی درخورتوجه اولین محصول لومیکس بود. به‌علاوه، قابلیت ذخیره‌ی تصویر در دو فرمت JPEG و TIFF، امکان ذخیره بدون فشرده‌سازی را نیز به کاربر می‌داد. برای ذخیره‌سازی تصاویر کارت حافظه‌ی 32 مگابایتی همراه‌با LC5 عرضه می‌شد. محصول دیگری که در همان سال برای معرفی بهتر لومیکس به بازار عرضه شد، DMC-F7 نام داشت که طراحی فشرده‌تری داشت. موتور پردازشی ونوس برگ برنده‌ی دوربین‌های لومیکس در سال‌های فعالیت بوده است
شایان ذکر است اولین محصولات پاناسونیک و لومیکس در بازار دوربین‌های دیجیتال، از موتور پردازش ونوس استفاده نمی‌کردند. اولین نمونه‌هایی که با آن موتور عرضه شدند، به تراشه‌های Venus I مجهز بودند و در سال 2002 معرفی شدند. این نسخه از موتور به‌منظور بهبود کیفیت تصویر و افزایش سرعت بهینه‌سازی شده بود و فرایندهای چندمرحله‌ای پردازش را در یک لحظه انجام می‌داد. در سال‌های ابتدایی دهه‌ی 2000، محصولات متنوع لومیکس با استفاده از نسخه‌ی اول موتور ونوس طراحی و ساخته شدند. از میان آن‌ها، می‌توان به FZ1 و LC43 اشاره کرد که در سال‌های 2002 و 2003 به بازار راه یافتند. FZ1 نسخه‌ی ساده‌تری بود که با لنز 2 مگاپیکسلی، رزولوشن حداکثر 1600 در 1200 و حسگر لرزش‌گیر اپتیکال عرضه می‌شد. پاناسونیک یکی از بخش‌های جذاب بازار که محصولات درخوری در آن وجود نداشت، برای کسب سهم بیشتری از دنیای عکاسی برگزید. یکی از این بخش‌ها کلاس دوربین‌های سوپرزوم بود که با‌توجه‌به توانایی فراوانش در ارائه‌ی زوم اپتیکال، جذابیت زیادی برای کاربران داشت. بنابراین، سری FZ لومیکس متولد شد که نکته‌ی مهم این دوربین ارائه‌ی زوم اپتیکال 12 برابری برای اولین‌بار در جهان بود.
پاناسونیک FZ1
DMC-LC1 LC43 که یک سال بعد به بازار آمد، کمی پیشرفته‌تر بود و از حسگر 4 مگاپیکسلی با حداکثر رزولوشن 1600 در 1200 بهره می‌برد. هر دوِ نمونه‌ از قابلیت‌هایی همچون بزرگ‌نمایی دیجیتال و نیز تنظیم خودکار ISO بهره می‌بردند. پیشرفت محصولات و کیفیت عکاسی
علاقه‌ی پاناسونیک به کسب رضایت مصرف‌کنندگان باعث شد در سال‌های بعد، تمرکز آن‌ها بر دوربین‌های کوچک‌تر افزایش یابد. در سال 2003، اولین دوربین سوپرکامپکت لومیکس با تمرکز بر همین نیاز بازار عرضه شد. FX5 و FX1 دو نمونه از محصولات سوپرکامپکت بودند که با وجود ابعاد کوچک، به لرزش‌گیر توانمندی نیز مجهز بودند و بدین‌ترتیب خود را گزینه‌ی جذابی برای کاربران خانگی معرفی کردند. یک سال پس از موفقیت‌های چشمگیر محصولات مجهز به موتور ونوس، نسخه‌ی دوم این موتور با نام Venus II عرضه شد. موتور بهینه‌شده برای محصولات حرفه‌ای آن سال‌ها همچون سوپرزوم FZ7 عرضه می‌شد و تمرکز اصلی آن، رسیدن به حداکثر کیفیت در تصاویر دیجیتال بود. نکته‌ی مهم‌ دیگر در موتور جدید تبدیل لرزش‌گیری از حالت نرم‌افزاری به سخت‌افزاری بود که در نسخه‌های بعد هم رعایت شد. نسخه‌ی دوم موتور ونوس دقت اصلاح لرزش را از 480 به 4،000 مرتبه‌بر‌ثانیه رساند. همچنین در نسخه‌ی جدید موتور ونوس، رزولوشن افقی و عمودی تصاویر حدود 10 درصد بهبود یافت. به‌علاوه، تکرارپذیری رنگ‌ها از 4 محور به 12 محور رسید و فناوری 2DNR برای کاهش نویز مشکی و بهبود فرایند تمیزسازی پوست سوژه در نسخه‌ی دوم موتور ونوس موجود بود. محصولات کامپکت و سوپرزوم نام لومیکس را بر سر زبان‌ها انداخت
DMC-FZ7، دوربینی با حسگر 6 مگاپیکسلی و قابلیت سوپرزوم بود که در سال 2006، از نسخه‌ی دوم موتور ونوس استفاده کرد. آن دوربین قابلیت زوم 12 برابری اپتیکال داشت و انواع قابلیت‌های عکس‌برداری ازجمله فوکوس خودکار و دستی و لرزش‌گیری حرفه‌‌ای در آن استفاده شده بود. پس از عرضه‌ی محصولات بسیار حرفه‌ای با نسخه‌ی دوم موتور ونوس، ایده‌ها برای طراحی موتور جدید و کاربردی در دوربین‌های ساده‌تر افزایش یافت. تیم توسعه‌ی پاناسونیک موتور Venus Engine Plus را در سال 2005 و با هدف مصرف کمتر انرژی و افزایش پردازش عرضه کرد. درنتیجه، قیمت دوربین‌های بهره‌گیرنده از موتور جدید نیز کاهش یافت و بخش گسترده‌تری از مشتریان به‌سمت لومیکس جذب شدند.
دوربین DMC-FZ8 در آن سال، لومیکس توسعه‌ی موتور پردازشی برای دوربین‌های حرفه‌ای را فراموش نکرد و نسخه‌ی سوم موتور ونوس را با ادعای کاهش نویز در بالاترین تنظیمات ISO، به خط‌تولید دوربین‌ها افزود. DMC-FZ8 محصول سوپرزوم لومیکس بود که در دسته‌بندی Bridge (بین دوربین‌های کامپکت و SLR) قرار می‌گرفت. در سال 2005، علاوه‌بر عرضه‌ی موتور پردازشی جدید، چند دستاورد دیگر نیز برای پاناسونیک و لومیکس رقم خورد. دوربین FZ 30 محصولی بود که از کریستال مایع در آن استفاده شده بود. اولین حسگر CCD جهان با نسبت تصویر 16:9 را پاناسونیک در دوربین DMC-LX 1 ارائه کرد. دستاورد دیگر نیز، عرضه‌ی دوربین با صفحه‌نمایش LCD HD بود که در مدل‌هایی همچون FX8 و FX9 محقق شد. باوجوداین، شاید بزرگ‌ترین موفقیت پاناسونیک در رده‌ی دوربین‌های خانگی را لومیکس FZ38 رقم زد؛ دوربینی 12 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 18 برابر که به‌اعتقاد اکثر کارشناسان، در آن زمان بهترین گزینه‌ی موجود در بازار بود و رقبای مطرحش اعم از کانن و نیکون و سونی را شکست داد. موفقیت‌های سوپرزو‌م‌های FZ همچنان ادامه دارد و مدل‌های FZ2500 و FZ1000 با حسگر‌های یک اینچی جزو جذاب‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند.
دوربین DMC-FZ38 در سال‌های بعدی دهه‌ی 2000 هم، رکوردشکنی لومیکس در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال ادامه داشت. در سال 2006، آن‌ها کوچک‌ترین دوربین دیجیتال تک‌لنزی جهان مجهز به لنزی با زوم اپتیکال 10 برابری را با نام DMC-TZ1 معرفی کردند. بدین‌ترتیب پس از سری محبوب FZ، سری کامپکت سوپرزوم TZ هم متولد شد که امروزه نیز پس از سال‌ها توسعه، خود را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران خانگی معرفی می‌کند. در‌حال‌حاضر، سری سوپرزوم TZ نیز با حسگر‌های بزرگ‌تر و بدنه‌ای باریک، از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران عادی است. از دستاوردهای دیگر آن سال، تولید انبوه و موفقیت‌آمیز شیشه‌های انکساری برای اولین‌بار در جهان و اضافه‌کردن لنز واید 28 میلی‌متری به دوربین دیجیتال بود.
DMC-TZ1 در سال 2006، لومیکس برای اولین‌بار فناوری تشخیص حرکت را در دوربین‌هایش معرفی کرد. دوربین FX 07 اولین محصول مجهز به این فناوری بود. به‌علاوه، سیستم‌های ضدگردوغبار و حسگر MOS نیز برای اولین‌بار در محصولات این شرکت استفاده شدند. در سال 2008، پاناسونیک نسخه‌ی چهارم موتور پردازشی ونوس را معرفی کرد. قابلیت‌های اصلی Venus IV بهبود درخورتوجه کیفیت تصاویر و تشخیص دقیق‌تر و اصلاح بهتر لرزش دست در لرزش‌گیر و فرایندهای کنترلی هوشمندتر درمقایسه‌با نسل قبل در بخش ISO را شامل می‌شدند. به‌علاوه، بازدهی انرژی ونوس 4 نیز بهتر از نسل قبل بود. از سال 2008، حضور جدی و پرقدرت لومیکس در بازار آغاز شد
در موتور نسخه‌ی چهارم، لومیکس کنترل حساسیت در تنظیمات ایزو برای دوربین‌هایش را به مدل سخت‌افزاری تغییر داد. با استفاده از فرایندی به‌نام iA یا Intelligent Auto، دوربین‌های این شرکت از فرایندهای سخت‌افزاری برای تنظیم ایزو استفاده می‌کردند. همین قابلیت به دوربین‌های لومیکس امکان می‌داد صحنه را تشخیص دهد و جزئیات دیگر را به‌طور خودکار تنظیم کند. به‌علاوه، فناوری بهبود تاری در تصاویر نیز با موتور جدید عرضه شد. افزون‌براین، توسعه‌ی موتور جدید پردازشی تیم توسعه‌ای لومیکس را قادر می‌ساخت محصولاتی حرفه‌ای‌تر با قابلیت‌های بیشتر را تولید کند. در سال 2006، مهندسان پاناسونیک اولین دوربین حرفه‌ای DSLR خود را با نام L1 و در سیستم چهارسوم معرفی کردند تا رسما جنگ با بزرگان بازار را آغاز کنند. در سال 2008، اولین دوربین دیجیتال SLR یا (DSLR) مجهز به LCD چرخان و قابلیت تشخیص چهره با نام DMC-L10 و در سیستم چهارسوم عرضه شد. دستاورد بزرگ بعدی عرضه‌ی کوچک‌ترین زوم اپتیکال 10 برابری جهان با لنزی 28 میلی‌متری در دوربین دیجیتال TZ5 بود.
DMC-L10 مقاله‌ی مرتبط:
دوربین بدون آینه چیست و چگونه کار می‌کند؟
در سال 2008، چند دستاورد مهم دیگر همچون بهبود چشم قرمز در تصویر دوربین به‌صورت دیجیتال، اصلاح ناحیه‌ی تاریک، تشخیص حرکت با قابلیت لمسی، فوکوس دنبال‌کننده و از همه مهم‌تر، دوربین دیجیتال بدون آینه در کارنامه‌ی لومیکس ثبت شد. موتور ونوس HD در همان سال توسعه یافت و نسل جدیدی از دوربین‌های حرفه‌ای این شرکت با نام G به بازار معرفی شدند. امروزه، آن نسل به‌عنوان یکی از بهترین دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای شناخته می‌شوند. درحال‌حاضر، دوربین‌های دیجیتال بدون آینه به یکی از قوت‌های برند لومیکس تبدیل شده‌اند و پس از بیش از 10 سال تولید انواع محصول در آن حوزه، پاناسونیک یکی از بهترین عرضه‌کنندگان نمونه‌های بدون آینه شناخته می‌شود. تولد دوربین‌های بدون‌ آینه‌ و قاتل DSLRها
عطفگاه تاریخچه‌ی لومیکس و شاید دنیای دوربین‌های عکاسی، در سال 2008 رقم خورد. دوربین‌های بدون آینه پیش‌تر نیز به بازار عرضه شده بودند؛ اما از هیچ‌یک از توانایی‌های دوربین بدون آینه‌ی پاناسونیک بهره نمی‌بردند. در سال 2008، پاناسونیک به‌همراه المپوس استاندارد میکرو چهارسوم را برای طراحی و تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و لنزها معرفی کرد. این استاندارد به‌طور اختصاصی درباره‌ی دوربین‌های دیجیتال بدون آینه با قابلیت تعویض لنز به‌کار می‌رود. لومیکس G1 نتیجه‌ی همکاری دو غول دنیای عکاسی بود تا همان‌طورکه پاناسونیک وعده داده بود، از مسیر مشابه سایر بزرگان دنیای عکاسی استفاده نکند و با نوآوری جنگ جدیدی آغاز کند.
لومیکس DMC-G1 با اینکه دوربین‌های بدون آینه را اپسون چند سال قبل به بازار معرفی کرده بود، در مقام مقایسه، پاناسونیک در آن سال و با معرفی دوربین G1، به‌نوعی فورد مدل T، اولین خودروِ تولید انبوه جهان را برای دنیای عکاسی دیجیتال معرفی کرد؛ محصولی که دوربین‌های بدون آینه را به فناوری دردسترس برای عموم مردم تبدیل کرد. درخشش در حوزه‌ی فیلم‌برداری
پاناسونیک با سال‌ها تجربه در تولید دوربین‌های فیلم‌برداری و استودیویی و استریم، در سال 2008 موقعیت را برای انتقال دستاورد‌هایش به دوربین‌های دیجیتال آماده دید. موتور ونوس HD با اجرای ساختار 2 پردازنده‌ای، پشتیبانی از پورت HDMI را نیز به دوربین‌های بدون‌ آینه‌ی لومیکس افزود. پردازش سریع‌تر، تشخیص چهره‌ی دقیق‌تر، پشتیبانی از فیلم‌برداری AVCHD در فرمت MPEG 4 با کیفیت صدای دالبی و کاهش مصرف انرژی، از دیگر قابلیت‌های موتور HD بودند. بدین‌ترتیب درکنار G1، لومیکس سری دیگری را رونمایی کرد تا دنیای دیجیتال را تغییر دهد. پاناسونیک GH1‌ اولین عضو خانواده‌ی GH بود تا حیات پرافتخار این سری را در سال‌های بعد رقم بزند.
لومیکس DMC-GH1 موتور ونوس HD که در برخی منابع با نام Venus V هم معرفی می‌شود، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت درخورتوجه را به دوربین‌های لومیکس افزود. پس از آن، به‌مرور عرضه‌ی محصولات انقلابی با این قابلیت شروع شد که سری G در خانواده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای و دوربین‌های TZ 7 و FT 1 در خانواده‌ی دوربین‌های کامپکت از آن پشتیبانی می‌کردند. در سال 2009، اولین دوربین‌های مجهز به این قابلیت عرضه شدند. در سال‌های پایانی دهه‌ی 2000، علاوه‌بر اجرای موتور جدید، اضافه‌کردن امکاناتی همچون مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار و مقاومت دربرابر شوک و لنزهای مقاوم در محصولاتی همچون FT 1 ارائه‌ شدند. پس از کسب موفقیت‌های متعدد با موتور HD، پاناسونیک به‌نوعی تصمیم گرفت نام‌گذاری براساس آن را نیز به موتورهای خود اضافه کند. موتور بعدی در سال 2010 و با نام‌های VI و HD II با تفاوت‌های جزئی عرضه شد. قابلیت‌هایی همچون رزولوشن هوشمند و تشخیص چهره‌ی دقیق‌تر و کاهش نویز حرفه‌ای، برخی از ویژگی‌های موتور سال 2010 بودند. همچنین در همان سال، لومیکس موتور دیگری با نام Venus FHD را معرفی کرد که خانواده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای G مقاصد اصلی آن بودند. هدف اصلی از توسعه‌ی این موتور، بهبود عملیات فیلم‌برداری و رسیدن به بیشترین سرعت پردازش تصویر بود. قابلیت‌های موتور جدید عبارت بودند از: پشتیبانی از عملکرد 3 پردازنده، بهبود دقت و حساسیت در تنظیمات ایزو، تصویربرداری سه‌بُعدی در مدل‌های بدون آینه و با استفاده از لنز مخصوص و پردازش سریع‌تر.
لومیکس GH4 پاناسونیک در لومیکس GH3 از همین موتور پردازشی بهره برد تا یکی از اولین محصولات موجود در بازار با توانایی فیلم‌برداری Full HD با نرخ 60 فریم‌بر‌ثانیه باشد. توانایی‌های پرچم‌دار فیلم‌برداری لومیکس در سال 2012 به‌حدی بود که بسیاری از آن برای امور حرفه‌ای اعم از ساخت فیلم یا تیزر تبلیغاتی استفاده می‌کردند. با استقبال گسترده‌ی کاربران از دوربین‌های حرفه‌ای پاناسونیک، به‌خصوص سری GH، غول ژاپنی در سال 2014 نسل جدید پرچم‌دارش را با نام GH4 معرفی کرد تا اولین دوربین بازار با توانایی فیلم‌برداری 4K باشد. موتور پردازشی توانمند ونوس IX به این دوربین امکان می‌داد کلیپ‌های 4K با نرخ 24 فریم‌بر‌ثانیه و 100 مگابیت‌بر‌ثانیه را ضبط کند. پس از گذشت 7 سال، هنوزهم بسیاری کاربران از GH4 برای رفع نیازهای فیلم‌برداری‌شان بهره می‌برند.
لومیکس GH5 پاناسونیک در ادامه‌ی درخشش در حوزه‌ی فیلم‌برداری، سال 2017 عضو جدید سری GH را با نام لومیکس GH5 معرفی و به بازار عرضه کرد تا باردیگر نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد. این دوربین میکرو چهارسوم اولین محصولی بود که از توانایی ضبط 4K با نرخ 60 فریم‌بر‌ثانیه بهره می‌برد. موتور پردازشی ونوس X به‌کار‌رفته در این دوربین، به‌حدی توانمند بود که نرخ بیت‌ریت حداکثر 400 مگابیت‌بر‌ثانیه GH5 در ضبط کلیپ‌های 4K را فقط تعداد انگشت‌شماری کارت حافظه پشتیبانی می‌کردند. نکته‌ای که دوربین‌های لومیکس را برای امور فیلم‌برداری به گزینه‌ی ایده‌آلی تبدیل می‌کند، امکانات بی‌شمار آن‌ها درکنار کیفیت چشمگیر خروجی است. پاناسونیک به‌صورت مداوم با کارشناسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای برای توسعه‌ی محصولات ایده‌آل مشورت و سعی می‌کند نیاز‌های آن‌ها را تأمین کند. سال‌های اخیر و جدیدترین محصولات برند لومیکس
میکرو چهارسوم استانداردی بود که لومیکس را بیش‌از‌پیش معتبر کرد
در تمامی سال‌های فعالیت برند لومیکس، پاناسونیک تلاش کرد در خط‌مقدم صنعت عکاسی دیجیتال بماند. آن‌ها برخلاف برخی از بازیگران قدیمی بازار، هیچ‌گاه از توسعه‌ی محصولات و ارائه‌ی فناوری‌های جدید برای دوربین‌های دیجیتال خود دست برنداشتند و از تغییرات بنیادی نمی‌ترسیدند. با شروع دهه‌ی 2010، عرضه‌ی موتورهای جدید پردازشی برای دوربین‌های پاناسونیک نیز ادامه پیدا کرد و علاوه‌بر آن، فناوری‌های دیگر همچون پوشش خاص لنزها و افزایش سرعت عکس‌برداری پشت‌سر‌هم به دوربین‌ها اضافه شد.
دوربین کامپکت و حرفه‌ای لومیکس DMC-GX85 در‌حال‌حاضر، دوربین‌های لومیکس در چند دسته‌بندی با مشخصات متنوع به بازار عرضه می‌شوند. درادامه، خانواده‌های کنونی محصولات لومیکس را معرفی می‌کنیم.

نام سریمؤلفه‌های اصلیقابلیت تعویض لنزنوع کاربری
لومیکس S عکاسی/فیلم‌برداریداردکاربران حرفه‌ای
لومیکس G عکاسی داردکاربران حرفه‌ای
لومیکس GH فیلم‌برداریداردکاربران حرفه‌ای
لومیکس GX کامپکتداردکاربران حرفه‌ای
لومیکس FZ سوپرزوم بریجنداردکاربران خانگی
لومیکس TZ کامپکت سوپرزومنداردکاربران خانگی
لومیکس LX کامپکتنداردکاربران خانگی
لومیکس FT ضد‌آب و ضدضربهنداردکاربران خانگی

در سال‌های اخیر، توسعه‌ی موتورهای پردازشی در دوربین‌های لومیکس باقدرت ادامه داشته است. از سال 2012، دیگر نام‌گذاری خاصی برای موتورها انتخاب نشد و اکثر آن‌ها با نام New Venus Engine عرضه شدند. در چند سال گذشته، قابلیت‌هایی همچون تصویربرداری HDR، افزایش دقت تنظیمات ISO، فیلم‌برداری تا کیفیت 4K و ویژگی‌های دیگر به موتورها و محصولات استفاده‌کننده از آن‌ها افزوده شدند. پاناسونیک پس از کسب موفقیت‌های زیاد در دنیای دوربین‌های دیجیتال، به‌تازگی دو محصول جدید با حسگرهای فول‌فریم را رونمایی کرده تا رقابت خود با بزرگان این حوزه را به مرحله‌ی جدیدی وارد کند. لومیکس S1 و S1R جدیدترین محصولات حرفه‌ای پاناسونیک هستند که از عزم راسخ این شرکت برای سلطه بر دنیای دوربین‌های بدون‌ آینه خبر می‌دهد. امروزه، لومیکس یکی از انتخاب‌های برتر در بخش دوربین‌های بدون آینه است
نکته‌ی جالب درباره‌ی زیربرند لومیکس آن است که شرکت ژاپنی پاناسونیک برای مستقل‌کردن کامل آن تلاشی نکرده است. به‌عنوان مثال، اولین نتایج جست‌وجو درباره‌ی این برند نه به وب‌سایتی اختصاصی، بلکه به وب‌سایت شرکت مادر، یعنی پاناسونیک می‌رسد. حتی دامنه‌ی Lumix.com نیز در تصاحب برند لومیکس یا پاناسونیک نیست و به‌احتمال زیاد تلاشی هم برای آن نشده است. به‌هرحال، لومیکس لقب یکی از زیربندهای موفق‌ جهان را یدک می‌کشد که در حوزه‌ی خود، یعنی عکس‌برداری دیجیتال، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. محصولات این برند، به‌ویژه در دسته‌ی دوربین‌های بدون آینه، انتخاب اول بسیاری از عکاسان حرفه‌ای هستند و در دسته‌ی اقتصادی نیز، کاربران عادی انتخاب‌هایی بهتر از این محصول ژاپنی پیدا نمی‌کنند. امروزه لومیکس برندی شناخته‌شده در جهان است که در بسیاری از کشورها، در کنار برند مادر یعنی پاناسونیک، نمایندگی‌های فروش و خدمات اختصاصی دارد. در ایران هم شرکت آژند سرویس نمایندگی رسمی محصولات پاناسونیک و خصوصا دوربین‌های لومیکس است که فروش و خدمات این برند ژاپنی را بر عهده دارد.
همان‌طورکه گفته شد، پاناسونیک و لومیکس از پیش‌گامان عرضه‌ی دوربین‌های بدون آینه و یکی از تولیدکنندگان استاندارد میکرو چهارسوم برای آن بودند. تابه‌امروز نیز، اکثر محصولات شرکت ژاپنی با وفاداری به طراحی‌های گذشته و بهره‌گیری از ویژگی‌های مثبت آن‌ها، روندی پایدار را از خود نشان داده‌اند. در آوریل2018، سه جایزه‌ی TIPA از معتبرترین جوایز عکاسی جهان به پاناسونیک و محصولات دوربین آن شرکت، یعنی لومیکس اهدا شد. دوربین Lumix G9 جایزه‌ی بهترین دوربین بدون آینه را با عنوان Best Mirrorless CSC Expert دریافت کرد. دوربین GH5S بهترین دوربین ترکیبی عکس و ویدئو شد و Lumix TZ220 جایزه‌ی بهترین دوربین کامپکت حرفه‌ای را ازآن خود کرد. این درحالی است که در سال 2017 نیز، پاناسونیک با دوربین‌های FZ80 (بهترین دوربین سوپرزوم) و GH5 (بهترین دوربین عکاسی و فیلم‌برداری) و لنز 35-12 میلی‌متری F2.8 (بهترین لنز استاندارد)، سه جایزه‌ی این مؤسسه را تصاحب کرده بود. آنچه گفته شد، تنها بخشی از جوایزی است که محصولات لومیکس برای پاناسونیک به‌ارمغان آورده است. درادامه، برخی از نوآوری‌های محصولات لومیکس را مشاهده می‌کنید: اولین دوربین با زوم اپتیکال 12 برابر (سال 2002) اولین دوربین اولتراکامپکت با لرزشگیر اپتیکال (2003) اولین حسگر CCD با نسبت 16:9 (2005) کوچک‌ترین دوربین دنیا با زوم اپتیکال 10 برابری (2006) اولین تولید انبوه لنز با انکسار فوق بالای نور و لنز 28 میلی‌متری واید (2006) اولین سیستم تشخیص حرکت (2006) کوچک‌ترین دوربین دنیا با زوم اپتیکال 10 برابری (2007) باریک‌ترین لنز واید 28 میلی‌متری جهان (2007) اولین سیستم هوشمند تنظیم خودکار iA (سال 2007) اولین دوربین DSLR با صفحه‌‌نمایش چرخان (2008) اولین سیستم فوکوس تعقیب سوژه با انتخاب لمسی سوژه (2008) اولین دوربین کامپکت جهان با قابلیت ضبط AVCH زنده (2009) باریک‌ترین عدسی غیرکروی به‌کار‌رفته در لنز با ضخامت 0.3 میلی‌متر (2009) اولین دوربین میکرو چهارسوم بدون آینه (2010) سریع‌ترین نرخ عکاسی پیاپی با 11 فریم‌بر‌ثانیه (2010) سریع‌ترین نرخ عکاسی پیاپی با 12 فریم‌بر‌ثانیه (2011) اولین لنز تله با دیافراگم ثابت (2012) اولین دوربین کامپکت با لنز روشن F1.4 (سال 2012) اولین دوربین با قابلیت ضبط 4K (سال 2012) اولین دوربین دیجیتال با قابلیت ضبط 4K و نرخ 60 فریم‌بر‌ثانیه (سال 2017) اولین دوربین دیجیتال با قابلیت ضبط 6K (سال 2018) سریع‌ترین سیستم فوکوس جهان با 0.03 ثانیه (2018)

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/65189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود