برترین فناوریهای برندهای خودروسازی در تاریخ اخبار بزرگنمايي: سیاست و بازاریابی - خودروسازی مدرن حاصل تلاش برندهای قدیمی و فناوریهای مختلف است. در این مقاله، با برترین فناوریهای برندهای خودروسازی آشنا خواهید شد که نقش مهمی در پیشرفت این صنعت ایفا کردهاند.بیش از 100 سال است که شرکتهای خودروسازی فناوریهای کاربردی و هیجانانگیز خلق کردهاند. پس از گذشت 130 سال از تولید اولین خودرو، شاید تصور کنیم تمام فناوریهای ممکن در این صنعت شکل گرفته باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. مقالهی مرتبط: اولین خودرو تولیدی برندهای مختلف جهان درحالحاضر، سرعت پیشرفت خودروسازی سریعتر از همیشه است؛ از زمانیکه کارل بنز اولین خودرو را در سال 1885 بهنمایش گذاشت، هر سال فناوریهای جذاب به خودروسازی وارد شدهاند. پیشبینی فناوریهای آینده میتواند سرگرمکننده باشد؛ اما در این مقاله، به 130 سال گذشته سفر میکنیم. فناوریهای خودروسازی فراوان هستند؛ ولی برترین نمونههای برندهای بزرگ و مهم کدام است؟ خوانندهی این مقاله باشید تا با برترین و مهمترین فناوریهای تمام برندهای خودروسازی جهان آشنا شوید. آلفارومئو؛ زیبایی درکنار پیشرانهی توربودیزل سیستم تزریق سوخت پیشرانههای توربودیزل (Common-rail) در دههی 1960 اختراع شد؛ اما اولین خودروِ تولیدی جهان که به این فناوری مجهز شد، آلفارومئو 156JTD محصول سال 1997 بود. علاوهبراین، خودروساز خوشنام ایتالیایی در سال 1980 اولین شرکتی بود که از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ در مدل Spider استفاده کرد. گفتنی است زمانبندی متغیر سوپاپ در دههی 1920 اختراع شده بود. آئودی؛ پرچمدار فناوری چراغهای مدرن همانطورکه انتظار میرود، برندهای آلمانی خودروساز جزو پیشگامان فناوری هستند. آئودی هم چند فناوری مهم دارد. کوپهی R8 V10 مدل 2008، اولین خودروِ جادهای بود که از چراغهای جلو LED استفاده کرد. سپس در سال 2014، مدل تولید محدود R8 LM برای اولینبار در خودروسازی، به چراغهای لیزری مجهز شد. خودروساز مهم اینگولشتات در بخش فناوریهای مرتبطبا کاهش مصرف سوخت هم پرکار است. برای مثال، این شرکت با همکاری شرکت مادر خود، فولکس واگن، اولین برندی بود که از سیستم استاپ/استارت استفاده کرد. مدلهای آئودی 80 و 100 محصول سال 1981 اولین خودروهای جهان با این فناوری کاربردی بودند. بنتلی؛ سیستم برق 48 ولت چند دهه پیش، تصور فناوری مدرن در خودروهای بنتلی وفادار به سنّتهای قدیمی انگلیسی بسیار مشکل بود؛ اما بنتلی که امروزه دراختیار بزرگترین خودروساز آلمان قرار دارد، چهرهی دیگری پیدا کرده است. شاسیبلند بنتلی بنتایگا (با تلفظ صحیح انگلیسی بنتِیگا، Bentayga) اولین خودرویی بود که از سیستم برق 48 ولت بهره میبرد. برق 48 ولت که بدون شک در خودروهای آینده بیشتر استفاده میشود، سپس در SQ7 آئودی نصب شد که با محصول بریتانیاییها پلتفرم مشترک دارد. بیامو؛ پیشرانه آلومینیومی تا خودروِ هیدروژنی مدتها پیش، تمام پیشرانههای خودروسازی از چدن ساخته میشد؛ اما خودروساز باواریا در سال 1954، در مدل 502 از اولین پیشرانهی 8 سیلندر V شکل آلومینیومی استفاده کرد که پیشرفتی بزرگی در سبکترکردن وزن کلی خودرو بود. امروزه، کنترل برقی گاز نوعی استاندارد است؛ ولی این قابلیت تا اواخر دههی 1980 وجود نداشت. بیامو E38 750iL اولین خودرویی بود که از کنترل برقی گاز بهجای سیم استفاده میکرد. همچنین، این مدل اولین خودروِ اروپایی بود که از راهیاب ماهوارهای بهره میبرد. اولینبار بیامو سری 7 مدل 2001 از جعبهدندهی اتوماتیک 6 سرعتهی ZF آلمان استفاده کرد. افزونبراین، سری 7 کد E38 سال 1995 یکی از اولین خودروها با سیستم کنترل پایداری الکترونیک بود؛ البته پیش از بیامو، مرسدس بنز از این فناوری استفاده کرده بود. بیامو Hydrogen 7 محصول سال 2005 اولین خودروِ هیدروژنی بود. البته، فقط 100 دستگاه از این مدل بهصورت لیزینگ و نه فروش کامل و قطعی عرضه شد. علاوهبراین، از هیدروژن در این خودرو برای تولید برق استفاده نمیشد؛ بلکه مکمل بنزین در پیشرانهی 12 سیلندر V شکل 6 لیتری بود. سال 2012، بیامو مدل دیزلیِ M550d را بهعنوان اولین خودروِ جهان مجهز به سه توربوشارژر رونمایی کرد. بریتیش لِیلند؛ لاستیکهای پنچررو خودروساز انگلیسی بریتیش لیلند (British Leyland) در هیچ بخشی فناوری برتری ندارد؛ اما اولین شرکتی بود که لاستیکهای پنچررو را بهعنوان آپشن در محصولاتش ارائه داد. البته، این لاستیکها اختراع دانلوپ (Dunlop) بودند؛ اما بریتیش لیلند این محصول را به بازار معرفی کرد. این لاستیکها آپشن مینی 1275GT بودند؛ ولی ازآنجاکه بازار هنوز نیازمند این فناوری نبود، لاسیتک پنچررو دانلوپ موسوم به دِنووو (Denovo) به شکست تجاری تبدیل شد. امروزه، وضعیت متفاوت است و بسیاری از خودروسازان اروپایی بهصورت استاندارد یا آپشن، لاستیکهای پنچررو را روی خودروهایشان عرضه میکنند. بوگاتی؛ چهار توربوشارژر در یک خودرو برند فرانسوی بوگاتی فقط یک فناوری برجسته دارد که هنوزهم از آن استفاده میکند. اَبَرخودرو EB110 محصول سال 1991 اولین خودرویی بود که از 4 توربوشارژر درکنار پیشرانهی V12 استفاده کرد. نصب 4 توربوشارژر بزرگ در محصولات بعدی بوگاتی، یعنی ویرون و شیرون، هم ادامه یافت. البته بعید است مهمترین فناوری بوگاتی روی خودروهای تولیدانبوه استاندارد جادهای استفاده شود. بیوک؛ نمایشگر لمسی خودروساز آمریکایی بیوک دو فناوری مهم دارد که امروزه در بیشتر خودروها نصب میشوند. بیوک اولین شرکتی بود که از سیستم کنترل چسبندگی با نام MaxTrac در مدل 1971 ریویرا (Riviera) استفاده کرد. در این سیستم، سرعت چرخهای عقب و جلو بررسی میشد و زمانیکه چرخ عقب سرعت بیشتر و خودرو در آستانهی انحراف قرار میگرفت، ارسال قدرت به محور عقب کمتر میشد. دومین محصول مهم بیوک، اولین نمایشگر لمسی خودروسازی بود که در مدل 1986 ریگال (Regal) نصب شد. بی وای دی؛ اولین فروشندهی خودروِ پلاگین هیبرید شرکت چینی بی وای دی در سطح جهانی چندان شناختهشده نیست. BYD از عبارت Build Your Dreams، بهمعنی «رؤیاهایت را بساز» شکل گرفته است. البته در طول سالهای اخیر، بهلطف عرضهی خودروهای برقی و سرمایهگذاری هنگفت وارن بافِت، کارآفرین و بازرگان مشهور آمریکایی، نام بی وای دی فراتر از چین رفته است. سدان F3DM محصول سال 2009 اولین خودروِ پلاگین هیبرید است که به تولید انبوه رسید و فروخته شد. کادیلاک؛ پیشرانه V16 شرکت آمریکایی کادیلاک و زیرمجموعهی جنرال موتورز، اولین خودروسازی بود که در سال 1925، از شیشههای جلو مقاوم دربرابر خُردشدن استفاده کرد. البته پیش از این در سال 1916، کادیلاک استارتر دکمهای پیشرانه را هم ارائه کرده بود که نیاز به دستگیره برای روشنکردن خودرو را از میان برد. از دیگر فناوریهای مهم کادیلاک، نصب رادیوِ خودرو در سال 1929 و پیشرانهی 16 سیلندر V شکل در سال 1930 روی سدان V-16 بود. سال 1958 کادیلاک مدل بروگام (Brougham) را رونمایی کرد که اولین خودروِ جهان مجهز به سیستم تعلیق بادی بود و سپس در سال 1965، اولین خودرو با قابلیت تنظیم فرمان عرضه شد. در سال 1966، کادیلاک دِویل (DeVille) اولین خودرویی بود که گرمکن صندلی داشت. کادیلاک در مدل سِویل (Seville) سال 1978 نیز کامپیوتر سفری را اولینبار رونمایی کرد. مدل 2000 کادیلاک دِویل در استفاده از اولین صندلیهای خودرو مجهز به سیستم ماساژ درکنار مرسدس بنز قرار میگیرد. همچنین، این مدل اولینبار فناوری دیددرشب را ارائه داد. در سال 2001، مدلهای دِویل و سِویل اولین خودروهایی بودند که سیستم رادیوِ ماهوارهای داشتند. کادیلاک اِلانته (Allante) مدل 1986 سیمکشی مولتیپلکس را به خودروسازی وارد کرد تا وزن کلی خودرو کمتر شود. کرایسلر؛ ترمزهای دیسکی بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو تصور میکنند که اولین خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی، جگوار C-Type محصول سال 1953 بوده است؛ اما پنج سال پیش از تولید جگوار، کرایسلر در سدان زیبای کرون ایمپریال (Crown Imperial) از ترمزهای دیسکی هم در جلو و هم در عقب استفاده کرده بود. سال 1951، کرایسلر اولین سیستم برقی بالابر شیشه را معرفی کرد. سیستم بالابر شیشهی کرایسلر کاملا از موتور برقی استفاده میکرد و نمونهی پکارد (Packard) که بیش از یک دهه پیش وجود داشت، هیدروالکتریک بود. سال 1934، کرایسلر ایر فِلو (Airflow) با اولین سیستم کاهش مصرف سوخت مبنتی بر کاهش دورموتور (Overdrive) و شیشهی جلوِ یکتکهی منحنی عرضه شد. کوپهی ماندگار کرایسلر 300D محصول سال 1958 اولین خودرو با سیستم تزریق سوخت انژکتور الکترونیکی بود. البته، این فناوری عملکرد مناسبی نداشت و مسئولان کرایسلر با فراخوان مدلهای فروختهشده، انژکتور را با کاربراتور تعویض کردند. یک سال بعد، کرایسلر 300E عرضه شد که از اولین آینهعقب با قابلیت تیرهکردن نور (Mirror-Matic) استفاده میکرد. سیتروئن؛ سیستم تعلیق هوشمند برخلاف باور بسیاری از افراد، اولین هاچبک تاریخ رنو 16 محصول سال 1956 نیست؛ بلکه 26 سال پیش از تولید این مدل، اولین هاچبک عرضه شده بود. سیتروئن Traction Avant Commerciale، اولین هاچبک تاریخ، در سال 1939 عرضه شد. سال 1954، سیتروئن در مدل Traction Avant از سیستم تعلیق با قابلیت متعادلسازی خودکار در محور عقب استفاده کرد. مدل کلاسیک و زیبای سیتروئن DS محصول سال 1955، در هر دو محور عقب و جلو و تمام 4 چرخ از سیستم تعلیق هوشمند فرانسویها استفاده میکرد. DAF؛ جعبهدندهی CVT در چند سال گذشته، انواع جعبهدندههای CVT بسیار پرطرفدار شدهاند؛ اما اولین نمونههای این فناوری سالها پیش وجود داشت. شرکت هلندی DAF در سدان 600 محصول سال 1958 اولینبار از این جعبهدنده استفاده کرد. دوزنبرگ؛ ترمز هیدرولیک شرکت آمریکایی دوزنبرگ (Duesenberg) یکی از خودروسازان برتر دههی 1920 بود که با مرگ بنیانگذارش، سرنوشت تلخی پیدا کرد. محصولات دوزنبرگ گرانقیمت، قدرتمند، متفاوت و زیبا بودند. درحقیقت، سریعترین خودروهای جهان در دهههای 1920 و 1930 محصولات لوکس این شرکت آمریکایی بودند. در آن دوران، خودروها فقط در محور عقب از ترمز استفاده میکردند؛ اما در سال 1921، دوزنبرگ اولین ترمز هیدرولیکی در تمام 4 چرخ را با سدان Model A رونمایی کرد. این فناوری اساس بسیاری از ترمزهای مدرن را تشکیل میدهد. فراری؛ از فرمول یک تا خودروهای جادهای پیوند بین مسابقات فرمول یک و فراری همیشگی است. همین موضوع دلیل اصلی مهندسی متفاوت خودروهای جادهای فراری است. البته، شهرت فراری در تولید خودروهای سریع و قدرتمند، بهمعنی نبود فناوریهای دیگر در محصولات اسب سرکش ایتالیا نیست. یکی از این فناوریها که احتمالا بسیاری از افراد آگاهی ندارند، اپل کارپلی است. فراری FF محصول سال 2014 اولین خودرویی بود که از قابلیت اپل کارپلی در سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده میکرد. فراری 206GT محصول سال 1968 درکنار فیات دینو که پیشرانهی V6 مشترک داشتند، اولین خودروها با سیستم جرقهزنی برقی بودند. یکی از نمونههای برتر استفاده از فناوری خودروهای مسابقهای در مدلهای جادهای، سوپراسپرت فراری F50 محصول سال 1995 بود. در F50 پیشرانه جزئی از اسکلتبندی خودرو محسوب میشود، بنابراین، بدنه و شاسی و پیشرانه در اتصال مستقیم بودند. سالها پیش از تولید F50، مهندسی اتصال پیشرانه و اسکلتبندی در خودروهای مسابقهای وجود داشت؛ اما محصول فراری اولین خودروِ جادهای با این فناوری بود. فیات؛ خودروِ چندمنظوره برخلاف نظر بسیاری از افراد، کلاس خودروهای چندمنظوره (MVP) جدید نیست. در سال 1956، فیات اولین خودرو در این کلاس را عرضه کرد. مدل 600 Multipla کابینی هرچند کوچک، ولی با ظرفیت 6 سرنشین در 3 ردیف صندلی داشت. علاوهبراین همانطورکه پیشتر ذکر شد، فیات دینو و فراری 206GT سال 1968 اولین خودروهای تاریخ با سیستم جرقهزنی برقی هستند. فورد؛ گرمکن شیشهی جلو تا جعبهدنده خودکار 10 سرعته آمریکاییها به گرمکن شیشهی جلو در خودروهای فورد افتخار میکنند. اولین نمونه از فناوری کاربردی فورد در مدلهای 1974 تا 1976 کوپهی تاندربرد (Thunderbird) و لینکلن کنتیننتال ارائه شد. گرمکن شیشهی فورد از دینام مستقل 110 ولتی استفاده میکرد؛ اما اولین نمونههایش چندان مطمئن نبودند؛ بنابراین، استفاده از آنها کنار گذاشته شد. سال 1985، نمونهی اصلاحشدهی گرمکن شیشهی فورد در مدلهای اسکورپیو و تائوروس و مرکوری Sable نصب شد که در کمتر از یک دقیقه، یخ و برف روی شیشه را پاک میکرد. 6 سال پس از رونمایی تویوتا از خودروِ هیبرید، فورد اولین شاسیبلند دودیفرانسیل هیبرید را معرفی کرد. فورد اسکیپ (Escape) مدل 2003 اولین شاسیبلند هیبرید جهان بود. از اقدامات برجستهی فورد باید به استفاده از سیستم تعلیق مکفرسون استرات در سال 1950 اشاره کرد. فورد کنسول (Consul) این نوع سیستم تعلیق را به خودروسازی وارد کرد تا بهلطف هزینهی ارزانتر تولید و ایمنی بیشتر در تصادف، امروز بیشتر محصولات برندهای مختلف از آن بهره ببرند. علاوهبراین، فورد بیشترین خودروهای پرفرمنس و عملکرد بالا با قیمت پایین را در خودروسازی تولید کرده است. یکی از فناوریهای انحصاری جدید فورد، سیستم دریفت فورد فوکوس RS مدل 2016 است که فعلا فقط در پیست استفاده میشود. در این فناوری، فقط با فشردن یک دکمه، میتوان از انحراف کنترلشده محور عقب خودرو در پیچها لذت برد. آخرین فناوری مهم فورد در خودروسازی، اولین جعبهدندهی 10 سرعته اتوماتیک است. این جعبهدنده که با همکاری مستقیم جنرال موتورز توسعه داده شد، اولینبار روی وانت پرفروش F-150 و سپس، شورولت کامارو ZL-1 نصب شد. جنرال موتورز؛ کیسهی هوا بسیاری از فناوریهای برندهای زیرمجموعهی گروه بزرگ جنرال موتورز در این مقاله وجود دارند. کیسههوا اولینبار در مدلهای مختلف بیوک و کادیلاک و اُلدزموبیل سال 1974 ارائه شد. کیسههای هواِ جنرال موتورز با نام سیستم Air Cusion Restraint عرضه شدند. اولین صندلی با تنظیم غیردستی هم در خودروهای جنرال موتورز استفاده شد. مدلهای مختلف کادیلاک و بیوک الدزموبیل در سال 1948 به صندلیهای راحت با تنظیم هیدرولیک مجهز بودند. فناوری مهم دیگر جنرال موتورز، سیستم افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی بود. این فناوری اولینبار در شورولت ولت و اوپل امپرا (Ampera) در سال 2010 معرفی شد. جالب است جنرال موتورز امروزه این سیستم را کنار گذاشته است؛ اما بیامو در مدلهای i3 و i8 و تاکسی برقی جدید لندن از فناوری آمریکاییها استفاده میکنند. Goliath؛ اولین خودروِ انژکتور احتمالا نام Goliath برای بسیاری از افراد ناآشنا باشد؛ اما چند دهه پیش، این شرکت زیرمجموعهی گروه بزرگ بورگوارد بود. محصولات Goliath خودروهای کوچک شهری و اقتصادی بودند؛ ولی این برند فراموششده با تولید مدل GP700 Sport در سال 1952، اولین خودروِ انژکتور جهان را عرضه کرد. هوندا؛ اولین خودروِ هیدروژنی برند ژاپنی هوندا از پیشگامان فناوری در خودروسازی است. هوندا اولین شرکتی بود که با تولید مدل NSX در سال 1990، اولین خودرو جادهای با شاسی یکپارچه (مونوکوک) تمام آلومینیوم را عرضه کرد. مدل 1982 هوندا آکورد اولین خودرو مجهز به سیستم مسیریابی است. مسیریاب آکورد 1982 از GPS استفاده نمیکرد؛ بنابراین با وجود قیمت گران، چندان هم عملکرد بینقصی نداشت. افزونبراین، هوندا نخستین شرکتی بود که در سال 1988، اولین سیستم فرمانپذیری 4 چرخ (از نوع مکانیکی) را با عرضهی مدل پریلود (Prelude) به صنعت خودروسازی معرفی کرد. آخرین فناوری مهم هوندا خودرو هیدروژنی FCX Clarity سال 2008 بود. البته، فناوری خودروِ هیدروژنی پیشازاین اختراع شده بود، اما هوندا اولین شرکتی بود که خودرویی با این سیستم عرضه کرد. FCX Clarity فقط بهصورت لیزینگ در آمریکا و در 200 دستگاه دردسترس قرار گرفت. هیوندای؛ اندروید اتو قابلیتهای سازگاری و اتصال با دستگاههای دیگر مانند تلفنهمراه هوشمند، یکی از ویژگیهای مهم خودروهای مدرن است. درواقع، این ویژگی در خودروهای امروزی برای مشتری ضروری محسوب میشود. باوجوداین، اتصال مستقیم سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو به تلفنهمراه هوشمند فقط چند سال است که وجود دارد. سال 2015، قابلیت اندروید اتو اولینبار در هیوندای سوناتا استفاده شد. با اینکه هیوندای مخترع این فناوری نیست، اولین خودرو با اندروید اتو را عرضه کرد. ایمپریال؛ کروزکنترل ایمپریال (Imperial) برند لوکس و زیرمجموعهی کرایسلر در سالهای گذشته بود که فناوری مهمی به خودروسازی وارد کرد. در بسیاری از جدیدترین خودروهای برندهای مختلف، هنوزهم کروزکنترل وجود ندارد؛ اما در دههی 1950، خودروهای ایمپریال به این سیستم مجهز بودند. همچنین، ایمپریال در سال 1951 اولین خودروِ تولیدی جهان با سیستم فرمان هیدرولیک را عرضه کرد. اینفینیتی؛ دوربین 360 درجه سیستم تشخیص صدا و دستیار صوتی در خودرو اولینبار در سال 2002 ارائه شد. اینفینیتی Q45 اولین خودرو با این فناوری بود و دستیار صوتی هنوزهم درحالتوسعهی بیشتر است. یکی از فناوریهای مهم دنیای خودرو، بهویژه در پیشرانههای احتراقی که مصرف سوخت را کاهش میدهد، نسبت تراکم متغیر پیشرانه است. اینفینیتی QX50 محصول سال 2017 اولین خودرویی بود که از این فناوری استفاده کرد. کراساور EX35 اینفینیتی هم اولین خودرو با سیستم دوربین 360 درجه بود که در سال 2007 تولید شد. جِنسن؛ سیستم تمام چرخ محرک یکی از خودروهای زیبای بریتانیا، جنسن اینترسپتور FF است که با دو فناوری مهم همراه بود. مدل 1966 جنسن FF اولینبار در خودروسازی از ترمزهای ضدقفل استفاده کرد که براساس مهندسی هوایپماسازی ساخته شده بودند. علاوهبراین، FF اولین خودروِ سواری جهان است که از سیستم انتقال قدرت تمامچرخ محرک ساخت شرکت فرگوسن (Ferguson) استفاده کرد. نسخهی FF درمقایسهبا جنسن اینترسپتور استاندارد حدود 30 درصد گرانتر بود و مدل فرمان چپ آن عرضه نشد. نسخهی FF با تولید تنها 320 دستگاه، هیچوقت به موفقیت تجاری نرسید. از مدل استاندارد جنسن اینترسپتور 6408 دستگاه تولید شد. لانچیا؛ پیشرانهی V6 این روزها، برند زیرمجموعهی فیات وضعیت مطلوبی ندارد؛ اما در دهههای گذشته، لانچیا یکی از شرکتهای مطرح خودروسازی بود. در سال 1924، لانچیا با مدل Lambda اولین شاسی یکپارچه و دمپرهای هیدرولیکی را به صنعت خودروسازی وارد کرد. سال 1934، لانچیا Adrea با اولین جعبهدندهی 4 سرعتهی دستی تاریخ عرضه و سپس، مدل 1948 همین خودرو با اولین جعبهدندهی 5 سرعتهی دستی همراه شد. در سال 1950، لانچیا اولین خودرو با پیشرانه 6 سیلندر Vشکل را عرضه کرد. آخرین فناوری مهم لانچیا پیش از دوران رکود، اسپویلر برقی قابلتنظیم در مدل Thema 8.32 محصول سال 1986 است. لندرور؛ کنترل خودرو در شیب سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی (Hill Descent Control) اختراع شرکت آلمانی بوش ( Bosch ) است؛ اما لندرور بریتانیایی اولین خودروسازی بود که از این فناوری کاربردی استفاده کرد. لندرور فریلندر (Freelander) مدل 1997 به دندهی کمکی مجهز نبود؛ بنابراین به سیستم ساخت بوش تجهیز شد. لینکلن؛ فندک و پخش CD شرکت آمریکایی لینکلن در سال 1920 اولین خودروِ مجهز به فندک را عرضه کرد. سال 1986، لینکلن پخش CD را در مدل Town Car ارائه داد. اهمیت تجهیزات رفاهی کابین بهقدری مهم است که پخش CD امروزه سیستمی قدیمی محسوب میشود. سردکن صندلی هنوزهم سیستم گرانقیمت آپشن است که بسیاری از خودروها بدون آن فروخته میشوند؛ اما شاسیبلند لینکلن نویگیتور برای اولینبار از سال 2000، این فناوری را دراختیار سرنشینان قرار داده است. مازراتی؛ پیشرانهی تویینتوربوشارژ بسیاری از خودروهای اسپرت و لوکس امروزی به پیشرانههای تویینتوربوشارژ مجهز هستند؛ اما این شرکت مازراتی بود که اولین خودرو با این نوع پیشرانه (مدل Biturbo) را در سال 1981 عرضه کرد. مازراتی 3200GT محصول سال 1998 اولین خودرویی بود که به فناوری LED در چراغهای عقب تجهیز شد. میباخ؛ پیشرانهی 12 سیلندر برند لوکس میباخ امروزه بهعنوان زیرمجموعهی مرسدس بنز فعالیت میکند؛ اما در اوایل قرن بیستویکم، میباخ شرکتی مستقل بود. ایدهی میباخ تولید خودروهای لوکس و خاص بود. این ایده باعث شد اولین خودرو با جعبهدندهی 8 سرعته دستی در سال 1931 با نشان میباخ و کد DS8 تولید شود. پیشازاین، میباخ در سال 1929 مدل Maybach 12 را عرضه کرده بود که اولین خودروِ تولیدی با پیشرانهی 12 سیلندر است. مزدا؛ پیشرانه توربوشارژ روتِری همانطورکه پیشتر اشاره شد، هوندا اولین شرکتی بود که خودرویی مجهز به مسیریاب عرضه کرد. مزدا ادامهدهندهی راه هوندا شد و اولین مسیریاب ماهوارهای را در مدل Eunos Cosmo رونمایی کرد. همچنین، مدل 1982 مزدا Cosmo اولین خودرو جهان با پیشرانهی توربوشارژ روتری (Rotary) بود. مکلارن؛ شاسی فیبرکربن اولین خودروِ جادهای مکلارن همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد. مدل قدرتمند و سریع و گرانقیمت مکلارن F1 اولین خودرویی بود که از شاسی یکپارچهی فیبرکربن استفاده میکرد. بهلطف F1 شاسی فیبرکربن ویژگی ضروری تمام ابرخودروهای مدرن شده است. مرسدس بنز؛ تولید اولین خودرو تا فناوریهای مدرن کارل بنز اولین خودرو را تولید کرد تا روند اختراعهای این شرکت آلمانی اصیل با سرعت تمام ادامه پیدا کند. پس از تولید اولین خودرو در سال 1886، فناوریهای مهم دیگر مرسدس بنز شامل تولید اولین خودرو مجهز به سیستم سوپرشارژ در سال 1921، اولین خودرو دیزل در سال 1936، پیشرانه توربودیزل در سال 1977 با مدل 300SD و سیستم استارت بدون کلید در کلاس S کد W220 در سال 1998 است. مرسدس بنز کلاس S مدل 1978، اولین خودرو با ترمز ضدقفل چهارکاناله و CL600 مدل 1995 از اولین خودروهای مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیک ساخت بوش بود. نسل دوم مرسدس بنز CL محصول سال 1999، اولین خودرویی بود که از سیستم تعلیق هوشمند و فعال با نام Active Body Control استفاده کرد. این سیستم در کلاس S کد W222 محصول سال 2013 اساس سیستم تعلیق Magic Body Control مرسدس بنز را تشکیل داد. در این سیستم، دوربین سپرجلو وضعیت جاده را تا نهایت سرعت حرکت 130 کیلومتربرساعت بررسی میکند و درصورت وجود چاله و ناهمواری، برای تضمین سواری راحت سیستم تعلیق بهصورت خودکار تنظیم میشود. مرسدس بنز در سال 2000 فناوری مهم دیگری عرضه کرد؛ سیستم صندلیهای ماساژور در کلاس S کد W220. البته کادیلاک هم دقیقا در همین سال خودرویی با این فناوری تولید کرد بنابراین آلمانیها و آمریکاییها هر دو پیشتاز صندلیهای ماساژور خودرو هستند. مرسدس بنز در کلاس S کد W140 محصول سال 1991 از شیشههای عایق دوجداره رونمایی کرد که باوجود افزایش وزن خودرو، در کاهش صدای ورودی به کابین تأثیر چشمگیری داشتند. مرسدس بنز کلاس S کد W221 محصول سال 2006، اولین خودروِ جهان مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار بود؛ ترمز اضطراری W221 تنها 40 درصد از ظرفیت ترمزگیری را اعمال میکرد. مهندسهای مرسدس بنز این فناوری را در کلاس E کد W212 محصول سال 2009 به کمال رساندند، بهطوریکه خودرو کاملا توقف میشد. از دیگر فناوریهای مهم مرسدس بنز، جعبهدندهی اتوماتیک 7 سرعته بود که برای اولینبار در مدلهای 2003 این شرکت نصب شد. میتسوبیشی؛ کروزکنترل هوشمند اولین خودرو جهان مجهز به کروزکنترل هوشمند انطباقی، میتسوبیشی Diamante محصول سال 1995 بود. برخلاف نمونهی مرسدس بنز S کلاس، کروزکنترل هوشمند میتسوبیشی تنها روی پدال گاز کنترل داشت و ترمزها درگیر نبودند. دیگر فناوری مهم میتسوبیشی، تولیدوفروش اولین خودرو با پیشرانهی دیزل مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپ بود؛ مدل 2010 میتسوبیشی ASX از نمونهی بنزینی این فناوری استفاده میکند. نَش موتورز؛ بخاری و کمربند ایمنی شرکت آمریکایی نش موتورز (Nash Motors) که از سال 1916 تا 1954 فعالیت میکرد، اولینبار از کمربند ایمنی در صندلی جلو خودرو استفاده کرد. البته، کمربند ایمنی صندلی جلو در مدلهای Ambassador و Statesman محصول سال 1950 فقط بهعنوان آپشن ارائه میشد. برند ساب (SAAB) اولین خودروسازی بود که کمربند ایمنی را بهصورت استاندارد با خودرو همراه کرد. همچنین، نش موتورز اولین شرکتی بود که در سال 1933، اولین خودرو با سیستم گرمایشی عرضه کرد. اولین خودروِ نش موتورز با سیستم تهویه یا کولر در سال 1954 فروخته شد. نیسان؛ دکمههای کنترلی روی فرمان از خودروهای کامپکت اقتصادی تا مدلهای لوکس و گرانقیمت، امروزه همه به دکمههای کنترلی مختلف تجهیزات رفاهی روی فرمان مجهز شدهاند. اولین خودرویی که با این ویژگی کاربردی عرضه شد، کوپهی اسپرت نیسان 300ZX محصول سال 1984 بود. دومین فناوری مهم شرکت ژاپنی نیسان، سیستم هشدار انحراف خودرو از بین خطوط است. این سیستم اولینبار در سدان Cima F50 محصول سال 2001 عرضه شد. البته تنها مدلهای مخصوص بازار ژاپن نیسان Cima F50 به این فناوری مجهز بودند. بسیاری از خودروهای مدرن به انواع جعبهدندههای اتوماتیک تا 8 دنده مجهز هستند. جالب این است که پس از اختراع جعبهدندهی اتوماتیک 4 سرعته، حدود 50 سال طول کشید تا نمونهی 5 سرعتهی آن بهوسیلهی مهندسان ژاپنی ارائه شود. اولین خودروهای جهان با جعبهدندهی اتوماتیک 5 سرعته، مدلهای 1989 نیسان سدریک (Cedric)، گلوریا، سیما، اسکایلاین و لاورل (Laurel) بودند. از دیگر فناوریهای مهم نیسان، برفپاککنهای هوشمند و خودکار است. مدل 1983 نیسان 200SX اولین خودرو با برفپاککنهای هوشمند بود که بهصورت خودکار هنگام بارش باران فعال میشد. این شرکت اصیل ژاپنی در سال 1985 با تولید مدل اسکایلاین، اولین سیستم فرمانپذیری 4 چرخ برقی را هم ارائه داد. آخرین فعالیت برجستهی نیسان را میتوان در فناوری خودروهای برقی خلاصه کرد. نیسان آلترا (Altra) محصول سال 1998، اولین خودروِ تمام برقی با باتری لیتیوم-یون بود؛ نیسان با تولید هاچبک لیف در سال 2010، اولین خودروِ برقی تولید انبوه جهان را هم عرضه کرد. NSU؛ پیشرانهی روتری شرکت آلمانی NSU سال 1873 راهاندازی شد. این برند فراموششده سال 1964 اولین خودروِ جهان با پیشرانهی روتری وَنکل (Wankel) را تولید کرد. کروک NSU Wankel Spider بهدلیل عملکرد ضعیف پیشرانه، نهتنها موفقیت تجاری نبود؛ بلکه بهدلیل استفادهی زیاد خریداران از گارانتی شرکت، برند NSU را تا مرز نابودی کامل رساند. مقامهای فولکس واگن برند NSU را در سال 1969 دراختیار گرفتند تا پایههای شرکت آئودی شکل بگیرد. اُلدزموبیل؛ اولین سرعتسنج خودرو و HUD برند الدزموبیل (Oldsmobile) که بیش از 120 سال بهعنوان زیرمجموعهی جنرال موتورز فعالیت کرد، سال 1897 بنیان گذاشته شد. اولدزموبیل اولین شرکتی بود که در سال 1901 خودرویی مجهز به سرعتسنج و سپس در سال 1939، با جعبهدندهی اتوماتیک عرضه کرد. این شرکت اولین خودرو با ساسات اتوماتیک را در سال 1941 تولید کرد. همچنین، اولین خودروِ جادهای با پیشرانهی توربوشارژ هم الدزموبیل مدل F-85 Turbo Jetfire محصول سال 1962 بود. یکی از فناوریهای مهم این شرکت آمریکایی که نقش مهمی در افزایش ایمنی رانندگی داشت، چراغهای ترمز است. الدزموبیل اولین شرکتی بود که در سال 1971 چراغهای ترمز عقب را بهصورت استاندارد روی خودرو نصب کرد. پیشازاین، چراغ ترمز در خودرو آپشن محسوب میشد. برای مثال، حتی در مدل 1968 فورد تاندربرد هم چراغهای ترمز آپشن بود. خودروِ ایمنی مسابقات ایندی 500 آمریکا، یعنی الدزموبیل Cutlass Supreme محصول سال 1988، اولین خودروِ جهان است که از فناوری نمایش اطلاعات فنی روی شیشه یا HUD استفاده میکرد. البته، فقط 50 دستگاه از این مدل تولید شد؛ اما در سال 1990، سیستم HUD روی مدلهای جادهای این محصول الدزموبیل در قالب آپشن عرضه شد. پَکارد؛ قفل مرکزی خودرو پیش از ادغام با شرکت استودبِیکر در سال 1953، برند آمریکایی پکارد (Packard) چند فناوری مهم به خودروسازی وارد کرد. اولین سیستم غیردستی بالابر شیشهی خودرو در مدل پکارد Super Eight One Eighty محصول سال 1940 ارائه شد که از نوع هیدروالکتریک بود. پکارد نمونهی بسیار ابتدایی سیستم تهویه یا کولر خودرو را در سال 1939 رونمایی کرد که چندان کاربردی نبود و تمام فضای صندوق عقب را اشغال میکرد. فناوری مهم دیگر پکارد قفل مرکزی خودرو بود که در سال 1956 ارائه شد. پژو؛ خودروِ کوپه کَبریوله شرکت فرانسوی پژو در سال 1934 با تولید مدل 401 Eclipse، اولین خودروِ کوپه کبریوله (Coupé-Cabriolet) را عرضه کرد. البته، این کلاس از خودروها پیش از عرضهی مرسدس بنز SLK در دههی 1990 چندان طرفدار نداشت. علاوهبراین، فنهای ترموستاتیک مدرن هم براساس سیستم خنککنندهی پژو 403 مدل 1959 ایجاد شدند. پلیموث؛ مولد همزمان پلمیوث (Plymouth) برند زیرمجموعهی کرایسلر بود که از سال 1928 تا 2001، انواع خودرو در کلاسهای متفاوت تولید میکرد. پلیموث فناوری مهمی در خودروسازی نداشته است؛ اما اولین شرکتی بود که مولد همزمان خودرو را بهصورت استاندارد عرضه کرد. پلمیوث Valiant مدل 1960 اولین خودرو با مولد همزمان استاندارد بود؛ پیش از این مدل، خودروها در حالت استاندارد از دینام استفاده میکردند. پورشه؛ جعبهدندهی دستی 7 سرعته استفاده از تکنیک تعویض دندهی دوبار کلاچگیری در خودروهای امروزی بیهوده است؛ اما چند دهه پیش، همهی رانندهها از این تکنیک استفاده میکردند. درواقع، با تولید پورشه 356 مدل 1952، جعبهدندهی دستی سنکرون به خودروسازی وارد شد و تکنیک تعویض دندهی دوبار کلاچگیری از بین رفت. علاوهبراین، پورشه اولین شرکتی بود که خودرویی با جعبهدندهی دستی 7 سرعته عرضه کرد. پورشه 911 مدل 2011 به این جعبهدنده مجهز بود. همچنین، پورشه اولین خودروسازی بود که از کیسههوا در صندلی شاگرد استفاده کرد. پیش از تولید پورشه 944 مدل 1988، کیسههوا فقط در سمت راننده وجود داشت. رنو؛ قفل مرکزی ریموت خودروساز فرانسوی رنو دو فناوری برجسته دارد: رنو 4 مدل 1961 اولین خودرو با سیستم خنککنندهی جریانبسته و مدل 1982 رنو Fuego اولین خودرو با قفل مرکزی ریموت. رولز رویس؛ اولین خودرو با پیشرانهی V8 برند بریتانیایی و قدیمی رولز رویس اولین شرکتی بود که در سال 1905، خودرویی جادهای با پیشرانه 8 سیلندر Vشکل عرضه کرد. البته، این نوع پیشرانه پیشازاین در هواپیماها و خودروهای مسابقهای وجود داشت. رولز رویس فقط 3 دستگاه خودرو V8 عرضه کرد و سپس، به پیشرانهی 6 سیلندر خطی روی آورد. رولز رویس Camague مدل 1975 اولین خودرویی بود که از رابط کاربری دیجیتال برای کنترل سیستم تهویه استفاده میکرد. رُور؛ پیشرانه توربین گازی در نگاه نسل جدید علاقهمندان دنیای خودرو، برند قدیمی و بریتانیایی رُور (Rover) تقریبا ناشناخته است. دههی 1960 دوران شکوفایی این شرکت بود که با انواع مدلهای آزمایشی در تاریخ ثبت شده است. برجستهترین فناوری رُور، اولین خودرو جهان با توربین گازی در سال 1950 بود که فقط در یک دستگاه نمونهی پروتوتایپ تولید شد. ساب؛ سردکن صندلی برند سوئدی ساب که این روزها دراختیار چینیها و شرکت NEVS قرار گرفته، به فناوریهای ایمنی و تجهیزات رفاهی هوشمند در خودروسازی شهرت دارد. ساب اولین خودروسازی بود که کمربند ایمنی صندلیهای جلو را بهصورت استاندارد همراه محصولاتش ارائه کرد. مدل 1958 ساب GT750 علاوهبر کمربند ایمنی، اولین خودرو با کامپیوتر سفری آنالوگ بود. سال 1970، ساب اولین خودرو با سیستم برفپاککن و شویندگی چراغهای جلو را تولید کرد. یکی از دلایل شهرت ساب به تولید خودروهای ایمن، فناوریهای موجود در مدل 92 است. این کوپهی محصول سال 1949 اولین خودرو با کابین بسیار مقاوم در خودروسازی شناخته میشود. مدل 1962 ساب 92 نیز اولینبار از سیستم ترمز دومداری استفاده کرد که روی چرخهای جلو و عقب کار میکند. از فناوریهای مهم ساب در تجهیزات رفاهی باید به سردکن صندلی در سدان 9-5 محصول سال 2001 اشاره کرد. مدل 2003 ساب 9-3 هم اولین خودرو با سیستم بلوتوث بود. استودبیکر؛ دیفرانسل لغزش محدود شرکت آمریکایی استودبیکر از سال 1852 تا 1967 فعال بود. در طول چند دهه فعالیت این برند، فناوریهای مهمی به خودروسازی وارد شدند. سال 1914، استودبیکر اولین خودرو با عقربهی نمایش مقدار بنزین روی داشبورد را تولید کرد. سال 1927، سیستم مرطوبکننده شیشهی جلو و سپس در سال 1936، سیستم شویندگی شیشهی جلوِ خودرو در مدل دیکتاتور (Dictator) استودبیکر ارائه شدند. این شرکت آمریکایی اولین خودروسازی بود که در سال 1955 از سیستم دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی (LSD) استفاده کرد. تویوتا؛ دوربین عقب پارک خودروساز بزرگ ژاپنی اولین شرکتی بود که دوربین عقب پارک را در خودروِ تولید انبوه جادهای نصب کرد. تویوتا Soarer مدل 1991 از دوربین عقب پارک استفاده میکرد؛ اما این فناوری 35 سال پیش، در مدل مفهومی بیوک Centurion بهنمایش گذاشته شده بود. تویوتا کرون (Crown) مدل 1980 اولین خودرو با قطبنمای برقی بود. شاید شناختهشدهترین فناوری تویوتا در صنعت خودروسازی، تولید اولین خودروِ هیبرید جهان، یعنی مدل پریوس (Prius) باشد که سال 1997 در ژاپن عرضه شد. Tracta؛ اولین خودروِ دیفرانسیلجلو شاید در نظر بسیاری از افراد، اولین خودروِ دیفرانسیل جهان مدل Traction Avant شرکت فرانسوی سیتروئن باشد؛ اما این مدل فقط در پرطرفدارشدن این کلاس از خودروها نقش مهمی ایفا کرد. اولین خودروِ محرک جلو تاریخ تولید فرانسه است؛ اما محصول سیتروئن نیست. برند ترکتا که از سال 1926 تا 1934 فعالیت میکرد، پیشتاز خودروهای دیفرانسیلجلو بود. اولین خودروِ دیفرانسیل جلوی ترکتا سال 1928 عرضه شد. محصولات این برند فرانسوی همه محرک جلو بودند و از پیشرانههای 1100، 1200، 1500 و 1600 سیسی استفاده میکردند. خودروهای ترکتا هم نمونههای جادهای و هم مدلهای مسابقهای بودند. تاکر؛ فرمان تلسکوپی در طول تنها سه سال فعالیت Tucker Corporation با تلاشهای پرستون تاکر فقید، سدان Tucker 48 با کد داخلی تورپیدو (Torpedo) فناوریهای مهمی به خودروسازی معرفی کرد. تاکر 48 اولین خودرو با داشبورد مدرن، شیشهی جلو با قابلیت بازشدن و فرمان تلکسوپی بود. همچنین، این مدل به سیستم قفلشدن ترمز دستی برای جلوگیری از سرقت و رولبارهای سقفی هم مجهز بود. از سال 1947 تا 1948، فقط 51 دستگاه از مدل Tucker 48 تولید شد. فولکسواگن؛ از سیستم استاپ/استارت تا ایزوفیکس بزرگترین خودروساز آلمان معمولا به سنّتها وفادار است؛ اما فولکس واگن در سالهای گذشته، فناوریهای مهمی به خودروسازی وارد کرده است. یکی از فناوری مهم این شرکت بزرگ، سیستم استاپ/استارت است که در مدل 1981 سدان پاسات و سپس، آئودی 80 و 100 نصب شد. با اینکه پورشه از دههی 1980 از جعبهدندهی دوکلاچه در خودروهای مسابقهای استفاده میکرد، این فولکس واگن گلف R32 محصول سال 2003 بود که این نوع جعبهدنده را به خودروهای جادهای اضافه کرد. قفل صندلی کودک یا ایزوفیکس (ISOFIX) اولینبار در مدلهای 1997 محصولات متنوع فولکس واگن وجود داشت. ایزوفیکس حاصل پروژهی مشترک فولکس واگن و شرکت تولیدکنندهی صندلیهای کودک Britax-Romer بود. همچنین، غول خودروسازی آلمان اولین شرکتی بود که از پیشرانهای با آرایش Wشکل سیلندرها استفاده کرد. فولکس واگن پاسات W8 محصول سال 2001 به این پیشرانه مجهز بود. ولوو؛ هشدار نقطهی کور وقتی صحبت از فناوریهای مهم ایمنی باشد، تنها خودروساز سوئدی ولوو میتواند با مرسدس بنز رقابت کند. یکی از فناوریهای مهم ولوو، کمربند ایمنی سهنقطهای است که اولینبار در مدل آمازون محصول سال 1959 ارائه شد. فناوری مهم دیگر ولوو که هرروز به ویژگی مهم خودروهای مدرن تبدیل میشود، سیستم هشدار نقطهی کور است. بسیاری از مدلهای 2019 برندهای مختلف هنوز به این فناوری مجهز نیستند؛ اما مدل 2006 ولوو S80 اولینبار این سیستم را به خودروسازی وارد کرد. وودیل موتور؛ بدنهی فایبرگلس آخرین برند این فهرست، احتمالا ناشناختهترین خودروساز باشد. شرکت آمریکایی وودیل موتور (Woodill) در اوایل دههی 1950 تأسیس شد و پس از تولید محدود مدل اسپرت Wildfire، در اوخر دههی 1950 منحل شد. Wildfire که در سال 1952 تولید شد، اولین خودروِ جهان با بدنهی فایبرگلس یا الیاف شیشه است. پس از این مدل، شورولت کوروت با بدنهی فایبرگلس تولید شد تا درنهایت، ایدهی وودیل به موفقیت تبدیل شود. شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶:۳۹ ۱۸۴ بازديد سیاست و بازاریابی لینک کوتاه: https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/66214/