داستان برند CVS؛ یک قرن سابقه خردهفروشی تا فرمانروایی در بازار بهداشت و سلامت اخبار بزرگنمايي: سیاست و بازاریابی - برند CVS یکی از قدیمیترین بازیگران حوزهی خردهفروشی در جهان محسوب میشود که امروز، بزرگترین برند خردهفروشی بهداشت و درمان جهان است.سیویاس (با نام کامل CVS Health Corporation ) یک شرکت خردهفروشی دارو و فعال حوزهی سلامت آمریکایی است که مرکز مدیریت آن در وونساکت رود آیلند قرار دارد. نام کامل این شرکت Consumer Value Stores است که در سال 1963 تأسیس شد، اما تاریخچهی آن به سالهای پایانی قرن 19 باز میگردد. مقالههای مرتبط: داستان برند: لورال، بزرگ ترین شرکت لوازم آرایش دنیا داستان برند: ژیلت؛ بُرندگی واقعی در دنیای تجارت یکی از مهمترین المانهای رشد هرچه بیشتر سیویاس، ادغام با شرکتی بهنام Melville بود که از سالها قبل در حوزهی خردهفروشی فعالیت میکرد. البته، آنها از سال 1996 بهعنوان شرکتی مستقل در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک و با نماد CVS حضور یافتند. باوجود جدا شدن از ملویل، نمیتوان تاریخچهی سیویاس را مستقل از آن دانست. چرا که ریشههای خردهفروشی و شناخت بازار که در ملویل شکل گرفته بودند، به رشد هرچه بیشتر سیویاس در دهههای حساس پایانی قرن بیستم، کمک زیادی کردند. مرکز مدیریت CVS در رود آیلند تاریخچهی تأسیس ریشههای شرکت ملویل در سال 1892 شکل گرفتند. در آن زمان، فرانک ملویل که در صنعت کفش فعال بود، مدیریت 3 فروشگاه کارفرامای خود را که با بدهیهای شدید دستوپنجه نرم میکرد، در دست گرفت. ملویل، آن 3 فروشگاه که در شهر نیویورک قرار داشتند را از 3 مغازهی ضررده به یک فروشگاه زنجیرهای کوچک، اما فعال تبدیل کرد. در سال 1909، فرزند فرانک یعنی جان وارد ملویل وارد کسبوکار خانوادگی شد. او در سال 1916 بهعنوان معاون ارشد شرکت انتخاب شد و تأثیرات زیادی در رشد سالهای بعدی داشت. وارد ملویل حدود نیمقرن مدیریت شرکت را تا زمان مرگش در 1997، بر عهده داشت. فرانک ملویل کسبوکار خود را از 3 فروشگاه کفش شروع کرد یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت شرکت ملویل، دوستی وارد ملویل با یک تولیدکنندهی کفش به نام جی فرانکلین مک الواین بود که در جریان جنگ جهانی دوم و در خلال خدمت به ارتش شکل گرفت. همکاری آنها، منجر به نوآوریهایی در تولید انبوه کفش و توزیع آن در فروشگاههای زنجیرهای شد که درنتیجه، قیمت محصولات را نیز کاهش میداد. این دو نفر تصمیم گرفتند تا فروشگاههای زنجیرهای خود را به افتخار یک گلف باز اسکاتلندی، به اختصار Thom McAn نامگذاری کنند. اولین فروشگاه با آن نام در سال 1922 در نیویورک تأسیس شد که کفشهایی با طراحی ساده و قیمت ثابت 3.99 دلار میفروخت. در همان سال، شرکت ملویل به کورپوریشن تبدیل شد و با نام کامل Melville Shoe Corporation به کار خود ادامه داد. وارد ملویل با وجود آن که کفشهای برند مکآن تنوع زیادی نداشتند، برنامههای تخفیفی، منجر به افزایش فروش شدید شد. در نتیجهی موفقیت در فروش، فروشگاههای متعدد در سرتاسر شمال شرقی آمریکا تأسیس شدند. با افزایش تعداد فروشگاهها به 300 عدد، ظرفیت کارخانههای تولیدی مکالوین (با تولید 20 هزار جفت کفش در روز) پاسخگوی نیازها نبود و او کارخانهای جدید در وارسستر ماساچوست تأسیس کرد. برند Thom McAn تا سالها پیشگام فروش ملویل بود رکود بزرگ آمریکا در دهههای ابتدایی قرن بیستم، شرکت ملویل را نیز مانند هر کسبوکار دیگری با بحران روبهرو کرد. بهعنوان مثال فروش آنها در سال 1932 افت 21 درصدی نسبت به سال قبل داشت. در سال بعد، شایعههای ورشکستگی آنها نیز اوج گرفت، اما نوآوری در سیاستهای پولی و مدیریتی، ملویل را در مسیر کسبوکار نگه داشت. آنها در سال 1933 با عرضهی عمومی سهام وارد بازار بورس اوراق بهادار نیویورک شدند. در ادامهی دههی 1930، فروشگاههای بیشتری تأسیس شدند. تا پایان آن دهه، 650 فروشگاه برند McAn فعالیت میکردند و همچنین محصولات دیگر در فروشگاههای کوچکتر با نام John Ward و Frank Tod فروخته میشدند. لوگوی تام مکآن ادغامهای بزرگ و رشد ثابت وارد ملویل در سال 1939 تصمیم گرفت تا تمامی فرایندهای تولید و بازاریابی خود را در یک واحد متمرکز جمعآوری کند. او پیشنهاد داد که ملویل با شرکت تولیدی مکالوین ادغام شود. در آن زمان، کارخانههای مکالوین سالانه 11 میلیون جفت کفش برای ملویل تولید میکردند. درنهایت در همان سال ادغام شرکتها تأیید شد و در سال بعد، مدیران ارشد جشن تولید کفش شمارهی 100 میلیون شرکت را برگزار کردند. با شروع دههی 1940، شرکت از بحرانهای ایجاد شده بهخاطر رکود بزرگ به مرور خارج شد و برای اولینبار، رکورد فروش 40 میلیون دلار را ثبت کرد. این رشد در سالهای جنگ جهانی دوم ادامه داشت و تنها توقف و افت آن، حدود یک دهه بعد اتفاق افتاد. افت فروش از 92 میلیون به 90 میلیون دلار در سال 1952، نشاندهندهی اولین خطرات مدل کسبوکاری ملویل در بازار پر رقابت آن سالها بود. استراتژی ملویل در تولید چند نمونه کفش محدود با قیمت مناسب، در میانههای قرن بیستم اولین تهدیدها را تجربه کرد. در آن سالها، اقتصاد به سرعت رشد میکرد و به تبع آن رقبای جدید نیز با سرعت بالایی ظاهر می شدند. تنوع و تخصص در تولید، نیازهای حیاتی آن سالهای صنعت بودند. بهخاطر همین چالشها، ملویل تصمیم گرفت تا چند مدل کفشهای زنانه و بچهگانه جدید به محصولات خود اضافه کند. یکی از اولین فروشگاههای Tom McAn یکی از خریدهای مهم ملویل در سالهای میانی قرن بیستم، در سال 1952 و با ادغام زنجیرهی 151 فروشگاهی Mile Shoes انجام شد. پس از این خرید، نتایج بهتر در فروش، به سرعت خود را نشان دادند. فروش شرکت در سال 1953 رشد 20 درصدی داشت و به 108 میلیون دلار رسید. تا سال 1955، تعداد فروشگاههای آن شرکت به 850 و تعداد کارخانهها به 12 عدد رسیده بود. یک سال بعد، وارد ملیویل، درکنار مسئولیت مدیر عاملی، بهعنوان رئیس هیئتمدیره انتخاب شد. مسیر توسعه، همواره برای ملویل یک مسیر جذاب بود. آنها برای افزایش نفوذ خود در بازار، در سال 1960 یک زیرمجموعهی جدید به شرکت خود اضافه کردند. زیرمجموعهی با نام Meldisco تأسیس شد که با هدف عرضهی محصول برای کل افراد خانواده در فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی فعالیت میکرد. یکی از زیرمجموعههای پوشاک ملویل توسعهی فعالیتها در دههی 1960، موجب کاهش سوددهی شرکت در سالهای ابتدایی شد که البته، پس از چند سال باز به روند عادی خود بازگشت. در سال 1964، مدیر کل جدیدی بهنام رابرت ارب در شرکت ملویل شروع به کار کرد که در دهههای بعدی مدیریتش، رشد قابل توجهی را برای شرکت رقم زد. او بهنوعی طبیعت روح و نقطهی تمرکز شرکتش را به روشنی طراحی کرد. کفش و پوشاک، بخشهای اصلی درآمدی ملویل تا دههی 1960 بودند در خلال سالهای 1962 تا 1967، فروش شرکت رشد 50 درصدی داشت و سود حاصل از آن، 3 برابر شد. فروش شرکت در سال 1967 به 360 میلیون دلار رسید. در پایان آن دهه، ملویل بزرگترین خردهفروشی کفش در آمریکا بود که 1400 فروشگاه با برندهای مکآن، مایلز و ملدیسکو داشت. توسعههای آن سالها، منجر شد تا برندهای شرکت ملویل، بهمرور هر کدام هویت اختصاصی خود را کسب کرده و برای دستهای خاص از مشتریان طراحی و فروخته شوند. تأسیس CVS و ادغام با ملویل در سال 1968، یکی از مهمترین حرکتهای شرکت ملویل اتفاق افتاد. آنها ورود به صنعت مد و پوشاک را از همان سال شروع کردند و با تأسیس فروشگاههای زنجیرهای Chess King، نوجوانان و جوانان علاقهمند به صنعت مد را هدف قرار دادند. فروشگاههای کینگ آخرین تلاش ملویل برای ورد به صنعت مد و پوشاک نبود. آنها در همان سال فروشگاههای Foxwood را نیز خریداری کرده و نام آنها را به Focmoor تغییر دادند. آن فروشگاههای زنجیرهای با تمرکز بر صنعت پوشاک زنان جوان فعالیت میکردند. از چپ به راست: استنلی گلدشتاین، سیدنی گلدشتاین و رالف هوگلند شرکت CVS، خرید بعدی بزرگ ملویل بود که بهنوعی مسیر حرکتی آنها را نیز در سالهای بعدی شکل داد. سیویاس در سال 1963 و توسط برادران گلدشتاین یعنی استنلی و سیدنی و با همکاری رالف هوگلند تأسیس شده بود. آنها با تمرکز بر بازار محصولات آرایشی و بهداشتی، ابتدا در لاول ماساچوست شروع به کار کردند. یک سال بعد، تعداد فروشگاههای سیویاس به 17 عدد رسید و در سال 1967، برای اولینبار، محصولات داروخانهای نیز به آنها اضافه شد. در سال 1969، خرید بزرگ و ادغام سیویاس با ملویل انجام شد. در آن زمان، سیویاس 40 فروشگاه داشت. ملویل در سال 1969 که CVS را خرید، 2 شرکت دیگر را نیز برای افزایش فعالیتهای خود در اختیار گرفت. شرکت اول، Mark Steven بود که وظیفهی فرایند توزیع محصولات به شرکت CVS را انجام میداد و دیگری، متمرکز بر فرایندهای مدیریت خردهفروشی فعالیت میکرد و Retail Store Management نام داشت. یکی از مراکز توزیع CVS خرید CVS، آغاز تغییر مسیر ملویل در بازار بود غول صنعت کفش آمریکا در قرن بیستم، از خریدها و توسعههای دههی 1970 بهطورکامل راضی نبود و برنامههای توسعهای را گسترش داد. آنها در سال 1972 شرکت Clinton Merchandising را خریداری کردند که فروشگاههای تخفیفی و دارویی با همین نام داشت. 80 فروشگاه آنها در مناطق غربی میانی و شمال شرقی آمریکا فعال بودند. پس از ادغام، فروشگاههای کلینتون، به زنجیرهی فروشگاهی سیویاس پیوستند. خریدهای دیگر، Metro Pants و Spotwood Apparel بودند که در صنعت تولید لباسهای مردانه فعالیت میکردند. علاوهبر خریدهای متعدد در داخل آمریکا، ملویل تلاش میکرد تا چهرهی بینالمللی شرکت خود را نیز شناختهشدهتر کند. آنها در سال 1971 یک قرارداد همکاری با C.F Bally در کشور سوئیس امضا کردند که منجر به فروش کفشهای آن برند در آمریکا شد. در سالهای بعد، توسعه به مناطق دیگر اروپا و حتی ژاپنی نیز انجام شد. باوجود آن که در دههی 1970، زمینههای متعددی به حوزهی فعالیتهای ملویل افزوده شدند، باز هم صنعت کفش حدود 71 درصد از فروش آنها را به خود اختصاص میداد. در سال 1974، فروشگاههای سیویاس به فروش 100 میلیون دلاری رسیده بودند و با وجود گسترش فعالیت به 232 فروشگاه، تنها در 45 عدد از آنها، محصولات دارویی میفروختند. خریدهای بعدی برای توسعهی این فعالیتها، یکی شرکت پوشاک Marshalls و دیگری فروشگاههای زنجیرهای بهداشت و سلامت Mack Drug با 32 فروشگاه بود که مورد آخر، با CVS ادغام شد. در سال 1976، شرکت ملویل به رتبهی 32 برترین خردهفروشیهای کشور آمریکا رسیده بود و رکورد یک میلیارد دلار فروش سالانه را نیز بهلطف توسعهی زیرمجموعهها و ورود به حوزههای متنوع فروش، پشت سر گذاشت. در سال 1977، مدیر افسانهای ملویل یعنی وارد ملویل از دنیا رفت و مدیرعامل آن زمان یعنی فرانسیس رونی، به سمت ریاست هیئتمدیره رسید. این تغییر مدیریتی، شروع دورانی تازه در شرکت بود که بهمرور، صنعت کفش را از تمرکز اصلی آنها خارج میکرد. تا سال 1978، تعداد فروشگاههای تحت مدیریت ملویل به 3812 عدد و فروش آنها به 1.75 میلیارد دلار رسید که 53 درصد از آن به بخش فروش کفش اختصاص داشت. داروخانهی CVS در اوکلاهاما توسعهی فعالیتها و حضور بازار CVS نیز در سالهای دههی 1970 با قدرت ادامه داشت. آنها برای جدا کردن خود از رقبا و پیشگامی در بازار فروش دارو، فروشگاههای کوچک بهداشتی و سلامت را در مجموعههای فروشگاهی تأسیس کردند. تنوع بیشتر فعالیتها در سالهای پایانی قرن بیستم در سال 1980، ملویل به اوج فعالیت و سوددهی خود رسیده بود. آنها 48 هزار کارمند و 4500 فروشگاه تحت مدیریت داشتند و برای 26امین سال متوالی، سوددهی را تجربه میکردند. فروشگاههای CVS به 408 منطقه توسعه یافته بودند و فروش آنها، عدد 414 میلیون را نشان میداد. این آمارها، CVS را بهعنوان یکی از 10 برند اول فروشگاههای زنجیرهای دارو در آمریکا به شهرت رساند. داروخانهی CVS در تگزاس با شروع دههی 1980، فرایندهای خرید و ادغام با قدرت ادامه داشتند. اولین خریدهای آن دوره، شرکتهای Kay-Bee Toy و Hobby Shops بودند. تا سال 1982، ملویل بزرگترین خردهفروش کفش در آمریکا بود و 5200 فروشگاه را مدیریت میکرد. 470 فروشگاه کینگ، 588 فروشگاه فاکسمور، 433 فروشگاه CVS و 1200 فروشگاه برند تام مکآن، تحت مدیریت ملویل بودند. در همان سال، بازیگر بزرگ صنعت فروش چرم یعنی Wilsons و همچنین شرکت مبلمانی Linen"s Things نیز به مجموعه اضافه شدند که نشان از تصمیم مدیران برای نفوذ به حداکثر بازارهای ممکن بود. رکود دههی 1980 روی همهی کسبوکارهای آمریکایی تأثیر داشت. ملویل نیز با وجود افزایش فروش، خسارتهایی را تحمل کرد. آنها 6 عدد از 7 کارخانهی تولید کفش خود را در سال 1983 به حالت نیمهتعطیل درآوردند که منجر به اخراج 2 هزار نفر شد. ازطرفی، فرایندهای ساختوساز برای برند سیویاس شروع شد و آنها در سال 1981، برنامهها برای نقل مکان به منطقهی وونساکت رود آیلند را شروع کردند. بحران روزبهروز فشارش را به شرکتهای آمریکایی افزایش میداد و بهنوعی فرار از آن ممکن نبود. ملویل در سال 1985 یکی از بهترین زیرمجموعههای خود یعنی فاکسمور را با 614 فروشگاه و به خاطر کاهش حجم فروش، فروخت. فروشگاههای تام مکآن نیز از این کوچک شدن ابعاد در امان نبودند و در همان سال، 72 مرکز آنها نیز تعطیل شد. دراینمیان، درآمد و سود شرکت با رشد ادامه پیدا کرد و سیویاس نیز به رکورد فروش یک میلیارد دلار رسید. به مرور خدمات بهداشت و سلامت به منبع اصلی درآمد تبدیل شدند استنلی گلدشتاین که از زمان فروش شرکتش به ملویل، به آنها پیوسته بود، در سال 1986 بهعنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیرهی شرکت انتخاب شد. استنلی وظیفه داشت تا مسیر رونی افسانهای را ادامه دهد. مدیری که ملویل را از یک شرکت معمولی به غول خردهفروشی آمریکا تبدیل کرده بود. 2 سال بعد، شرکت اول گلدشتاین یعنی سیویاس جشن تأسیس 25 سالگی را برگزار کرد و با 750 فروشگاه در سرتاسر آمریکا،به رکورد 1.6 میلیارد دلار فروش رسید. داروخانهی CVS در کنتیکت فرایندهای خرید و ادغام با هدف توسعهی فعالیتها، در زمان گلدشتاین نیز ادامه داشت. اولین خرید، شرکت Heartland and Pharmacity با 25 فروشگاه و دیگری، زنجیرهی 36 فروشگاهی Leather Loft بود. شرکت تولید کفشهای ورزشی Finnish Line و فروشگاههای زنجیرهای Bermans، خریدهای بعدی ملویل بودند. یکی از اقدامات مثبت ملویل در سال 1989، شروع برنامهی توزیع سهام و سود بین کارمندان بود. 6 درصد از سهام شرکت در نتیجهی این برنامه بین کارمندان توزیع شد. پایان دههی 1980، بهنوعی شرکتی جدید با روح و هویت بزرگتر از ملویل به جهان نشان میداد. درآمد و سود آنها بسیار افزایش یافته و بهنوعی 3 برابر شده بود. در پایان آن دهه، کفش که زمانی صنعت اصلی ملویل بود، تنها 22.5 درصد از فروش خود را به خود اختصاص میداد. یخشهای پوشاکی، سهم 36 درصدی داشتند و کسبوکار بهداشت و دارو به سهم 28 درصدی رسیده بود. سایر سهم فروش نیز بین بازاهای اسباببازی و مبلمان تقسیم میشد. داروخانهی CVS در داخل یک فروشگاه Target CVS Corporation متولد میشود دههی 1990، هنوز دوران دشواری در اقتصاد و خصوصا صنعت خردهفروشی بود. در سالهای ابتدایی آن دهه، اولین تلاشها برای تقویت ملویل صورت گرفت. البته، تعدیلهایی هم انجام شد و بهعنوان مثال، سیویاس 85 فروشگاه خود را در کالیفرنیا با قیمت 60 میلیون دلار به American Drug Stores فروخت. در ادامهی آن سال، تغییر ساختار عظیمی در ملویل رسانهای شد که خبر از فروش 800 فروشگاه آنها میداد. فروشگاههای از برند تام مکآن، کی-بی و لیننز در فهرست فروش قرار داشتند. بیش از 500 واحد فروش برند کینگ نیز فروخته شد. با افزایش شهرت خدمات دارویی، تقریبا همهی بخشهای دیگر فروخته شدند فروش گستردهی کسبوکارهای بخشهای دیگر، تمرکز ملویل را بیشازپیش روی CVS و Marshalls معطوف میکرد که در مجموع بیش از 60 درصد فروش و سود شرکت را به خود اختصاص میدادند. اقدام بزرگی که در همان دوره برای توسعهی فعالیتهای سیویاس انجام شد، خرید و ادغام فروشگاههای People Drug Stores بود. در آن زمان، حوزهی فعالیت غول خردهفروشی بهداشت و سلامت به مریلند، پنسیلوانیا، ویرجینیا، وست ویرجینیا و کلمبیا توسعه یافته بود. یکی از اولین داروخانههای People"s Drug Stores در دههی 1920 در سال 1994، یک داروساز بهنام توماس ام رایان بهعنوان مدیرعامل سیوایاس انتخاب شد. د رآن سال، تعداد فروشگاهها به 1350 عدد رسیده بود که آنها را به بزرگترین زنجیرهی فروش ملویل تبدیل میکرد. بااینوجود، بخشهای دیگر غول خردهفروشی آن سالهای آمریکا رشد و درآمد مناسبی نداشتند و سهامداران، با جدیت بهدنبال تغییرات ساختاری یا فروش بخشهایی از شرکت بودند. بههمین خاطر، در سال 1995 گفته شد که شرکت قصد دارد بسیاری از بخشهای خود را به فروش برساند و تمرکز خود را روی پرسودترین زیرمجموعه یعنی CVS معطوف کند. فعالیت مهم رخ داده در CVS در میانهی دههی 1990، تأسیس PharmaCare بود که فرایندهای مدیریتی حوزهی سلامت انجام میداد. این شرکت خدمات متنوعی در حوزههای سلامت و بیمه به کارفرمایان حوزههای مختلف کسبوکار ارائه میکرد. زیرمجموعهی CVS در حال تعطیلی در مسیر تصمیمهای مدیران ملویل برای تغییر مسیر و تمرکز هرچه بیشتر روی برند CVS، تقریبا تمامی بخشهای دیگر تا میانههای دههی 1990 به فروش رفتند. درکنار سیویاس، تنها 2 بخش دیگر یعنی Linen و Bob"s Stores به فعالیت خود ادامه دادند. البته، آن فروشگاهها نیز در سال 1997 فعالیت خود را پایان دادند. تمرکز بر CVS بهحدی رسید که در سال 1996، مرکز مدیریت ملویل نیز به مرکز مدیریت آن شرکت در رود آیلند منتقل شد. 2 ماه بعد، نام شرکت بهطور کامل تغییر کرده و با نام CVS Corporation به فعالیت ادامه داد. CVS پس از چندین بار تغییر نام، امروز با نام کامل CVS Health شناخته میشود پس از تغییر اساسی ساختار، CVS جدید با سرعت به سمت تبدیل شدن به بازیگر اصلی صنعت داروی آمریکا حرکت کرد. در ماه می سال 1997، شرکت Revco با پرداخت 2.8 میلیارد دلار برا سهام و 600 میلیون دلار برای پرداخت بدهیها، خریداری شد. شرکت Revco بیش از 2600 داروخانه در 17 ایالت غربی میانی، جنوب شرقی و شرقی آمریکا داشت. قوانین خرید و ادغام آمریکا، سیویاس را مجبور کرد که 120 داروخانهی Revco را بفروشد که عموما در منطقهی ویرجینیا قرار داشتند. درنتیجه، پس از آن قرارداد، سیویاس 4000 داروهانه در 24 ایالت آمریکا داشت که به برترین برند از لحاظ تعداد مراکز فعالیت در این صنعت بدل شد. لوگوی رسمی CVS Pharmacy زیرمجموعهی CVS در سال 1998، رایان بهعنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد و گلدشتاین، در مقام ریاست هیئتمدیره باقی ماند. خرید بعدی در آن سال رخ داد که طی آن داروخانههای زنجیرهای Arbor Drugs با 200 داروخانه و یک میلیارد فروش در سال 1997، به سیویاس ملحق شدند. آن خرید، سلطهی سیویاس را بر بازار داروی آمریکا تثبیت کرد و آنها با 4100 داروخانه، 11 درصد از نسخههای کشور را پوشش میدادند. فرایندهای توسعه در آن سالها، علاوهبر خرید شرکتهای جدید، با توسعهی داخلی و تأسیس داروخانهها هم ادامه مییافت و بهعنوان مثال، در یک برنامهی سهساله، 200 داروخانه در شهر نیویورک تأسیس شدند. از آخرین رخدادهای مهم برند CVS در پایان قرن بیستم میتوان به بازنشستگی گلدشتاین 36 سال پس از تأسیس اولین فروشگاه با آن برند اشاره کرد. در ادامه، ورود به حوزهی تجارت الکترونیگ با خرید اولین داروخانهی بزرگ اینترنتی جهان یعنی Soma.com و به مبلغ 30 میلیون دلار انجام شد. آن وبسایت پس از مدتی به CVS.com تغییر نام داد. مجموعههای CVS ProCare، حرکت بعدی توسعهای در سال 1999 بودند که داروخانهها و مراکزی برای خدماترسانی به بیماران خاص و نیازمند دارو و شرایط درمانی ویژه بودند. داروخانهی CVS در نیواورلئانز بیماریهای خاص و نیازمند شریط درمانی ویژه، بازاری قابلتوجه در ابتدای قرن 21 بود که CVS با درک ظرفیتها، با خرید شرکت Stadlander با قدرت بیشتری به آن وارد شد. آنها خدمات درمانی را به بیماران خاص ارائه و نسخههای دارویی را نیز با خدمات ارسال، عرضه میکردند. تا پایان سال 2000، خدمات سیویاس در آن حوزه شامل ارسال دارو به بیماران خاص و 46 مرکز ProCare در 17 ایالت آمریکا بود.در آن سال، برای اولینبار درآمد شرکت مرز 20 میلیارد دلار را رد کرد و سود عملیاتی نیز به 746 میلیون دلار رسید. سالهای اخیر و وضعیت کنونی برند CVS ExtraCare اولین سرویس خاصی بود که در شروع قرن 21 برای مشتریان CVS عرضه شد. این کارت وفاداری، اولین در نوع خود بود که توسط یک شرکت داروخانههای ارائه میشد. در آن سالها، تلاش برای ورود به ایالتها و مناطق مهمتر و بزرگتر نیز ادامه داشت و بهمرور، شیکاگو و مراکز پرجمعیت همچون دالاس، هیوستون فینیکس و لاسوگاس میزبان آنها شدند. یکی از خریدهای مهم در دههی 2000، شرکت Eckerd با 1268 فروشگاه بود که در پی آن سرویسهای Eckerd Health و سیستم خرید پستی آنها نیز به CVS پیوستند. حرکت مهم دیگر، همکاری با کلینیک مشهور MinuteClinic بود که منجر به تأسیس 3 کلینیک در داروخانههای سیویاس شد. Sav-On و Osco، داروخانههای بعدی بودند که با پیوستن به سیویاس، نفوذ آنها را به کالیفرنیای جنوبی و بازارهای اصلی غرب میانی آمریکا افزایش دادند. در ادامه، قرارداد مهم ادغام با Caremark انجام شد که در نتیجهی آن، شرکت اصلی به CVS Caremark تغییر نام داد و به سرویسدهندهی اول آمریکا در حوزهی دارو تبدیل شد. در سالهای پایانی دههی 2000، باز هم فرایندهای خرید و ادغام ادامه پیدا کرد تا مناطق بیشتری تحت نفوذ برند CVS قرار بگیرند. خرید 541 داروخانهی Longs Drug در کالیفرنیا، هاوایی، نوادا و آریزونا، سلطهی آنها را بر مناطق شمالی و مرکزی کالیفرنیا تضمین کرد. در حرکت بعدی، MinuteClinic همکاریهایی را با سازمانهای مشابه در سرتاسر آمریکا انجام داد که دسترسی آنها را به خدمات حرفهای سلامت در سرتاسر کشور، ممکن کرد. لری مرلو، در سال 2011، جایگزین تیم رایان در سمت مدیرعاملی CVS CareMark شد و امروز نیز در همین موقعیت فعالیت میکند. مرلو در سال 1990 و پس از خرید People"s Drug به سیویاس ملحق شده بود. در همان سال، رکورد فروش 100 میلیارد دلاری شکسته شد. زیرمجموعهی کلینیکی CVS چالشها و انتقادات CVS با وجود تمام پیشرفتهایی که در تاریخ فعالیت داشت، با چالشهای متعددی نیز روبهرو بود. بههرحال، این برند در حوزهی حساس سلامت فعالیت میکند و حجم بالای معاملات و مشتریها نیز نشاندهندهی دادههای عظیم در اختیار آنها است. دنتیجه، انواع چالشها پیرامون سوءاستفاده از دادههای کاربران یا حتی اشتباه در تحویل نسخهها، در سالهای فعالیت CVS را با بحرانهایی روبهرو کرد. یکی از اتهامات مهم در تاریخ CVS، در گزارشی در سال 1998 در واشنگتن پست منتشر شد. گزارش مذکور ادعا میکرد شرکت دارویی اطلاعات نسخههای بیماران را در اختیار شرکت بازاریابی Elensys میگذاشته است. شرکت بازاریابی نیز با استفاده از همان اطلاعات، تبلیغات هدفمند برای مشتریان پست میکرد. هر 2 شرکت، اتهام مطرح شده را رد کردند. آنها ادعا میکردند که هیچ نقضی در حریم خصوصی کاربران نبوده و تبلیغات ارسال شده با هدف آموزش ارسال شدهاند. بههرحال اتهامات مطرح شده منجر به قطع همکاری آن 2 شرکت شد. زیرمجموعهی کنونی CVS کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، 2 پروندهی مهم مرتبط با CVS در سالهای گذشته داشت. یک از آنها در سال 2009 و مرتبط با حفظ اطلاعات مالی و سلامتی بیماران و کارمندان به جریان افتاد. در آن پرونده، CVS متهم به عدم پیادهسازی روشهای بهینه برای حفظ اطلاعات و به پرداخت جریمه محکوم شد. پروندهی دیگر کمیسیون تجارت، در سال 2012 و با موضوع قیمتگذاری برخی داروها به جریان افتاد. در آن پرونده، CVS به پرداخت 5 میلیون دلار جریمه محکوم شد. پروندهی جذاب دیگر، در سال 2011 جریان داشت که پیرامون درخواست بیش از نیاز مسکّن در داروخانههای منطقهی استنفورد فلوریدا بود. درخواستهای بیش از حد و فروش بالای آن نوع در دارو در منطقهی استنفورد، احتمال سوءاستفادهی خریداران از آنها برای مقاصد دیگر را بهشدت افزایش داد که درنهایت منجر به سختگیری بیشتر در توزیع آن نوع از دارو در فلوریدا شد. مرکز مدیریتی پیش از تغییر نام به CVS Health وضعیت کنونی یکی از مهمترین تصمیمهای مدیریتی و فروش برند CVS، در سال 2014 رسانهای شد. آنها اعلام کردند که محصولات مبتنی بر تنباکو را از فروشگاههای خود حذف خواهند کرد. تمامی آن محصولات در همان سال از فروشگاهها حذف شدند و یک برنامهی ملی برای پایان دادن به مصرف سیگار نیز توسط آنها اجرا شد. اتفاق مهم دیگر آن سال، تغییر نام شرکت به CVS Health بود تا گستردگی خدمات آنها در حوزههای مختلف سلامت، نشان داده شود. آخرین خرید، خدمات بیمهای را هم به CVS افزود از خریدها و ادغامهای اخیر برند CVS میاوان به Navarro اشاره کرد که بزرگترین داروخانهی زنجیرهای اسپانیایی در آمریکا بود. سپس، Omnicare پیشگام خدمات دارویی سازمانهای درمانی آمریکا، به زیرمجموعهی CVS اضافه شدند. خرید بزرگ بعدی، بیش از 1600 داروخانه و کلینیک از برند Target بود. آخرین خرید قابلتوجه آنها نیز برند بیمهای Aetna است که در سال 2018 و با هدف ایجاد تغییرات اساسی در تجربهی مردم از خدمات دارویی و سلامت، خریداری شد. داروخانهها CVS، امروزه علاوهبر فروش داروها از برندهای مختلف، محصولاتی را نیز با برندهای اختصاصی این شرکت تولید میکنند. از میان برندهای اختصاصی میتوان به Gold Emblen، محصولات خانهداری Total Home، ویتامینهای بدون مواد نگهدارنده و مکملهای غذایی Radiance PLATINUM و محصولات آرایشی و بهداشتی با برندهای Beauty 360، Nuance Salma Hayel، Makeup Academy، Skin+Pharmacu و Essence of Beauty اشاره کرد. CVS امروز از زیرمجموعههای متعددی تشکیل شده است که در بخشهای قبلی بهطور کلی به آنها پرداختیم. آنها اکنون با نام کامل CSV Health فعالیت میکنند و شرکتهایی همچون CVS Pharmacy، MinuteClinic و بسیاری دیگر، زیرمجموعههای عملیاتی محسوب میشوند. طبق آخرین آمار، CVS حدود 246 هزار کارمند دارد و آخرین آمار درآمدی آنها، 184.765 میلیارد دلار بوده است. این برند اکنون در رتبهی 45 برترین برندهای جهان از نگاه مجلهی فوربز قرار دارد. شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹:۲۲ ۸۷ بازديد سیاست و بازاریابی لینک کوتاه: https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/66488/