سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

داستان برند جانسون اند جانسون، پیش‌گام جهانی صنعت بهداشت و درمان اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - جانسون اند جانسون شرکتی با بیش از یک قرن سابقه‌ی فعالیت است که در حوزه‌های متنوع بهداشت و سلامت، از پیش‌گامان بازار محسوب می‌شود.

جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) شرکتی آمریکایی با بازار هدف بین‌المللی و فعال در حوزه‌ی تولید تجهیزات پزشکی و محصولات بسته‌بندی دارویی و درمانی مخصوص مصرف‌کننده است. این شرکت از دهه‌های پایانی قرن 19 و با همکاری سه برادر شروع به کار کرد و امروز از بزرگ‌ترین برندهای جهان و یکی از باارزش‌ترین شرکت‌ها محسوب می‌شود. مراکز فعالیت جانسون اند جانسون عموما در نیوجرسی آمریکا قرار دارند. مرکز مدیریت در نیو برونزویک و مرکز مصرف‌کننده در اسکیلمن ایالت مذکور فعال هستند. مقاله‌های مرتبط:
داستان برند CVS؛ یک قرن سابقه خرده‌فروشی تا فرمانروایی در بازار بهداشت و سلامت داستان برند کولگیت؛ بیش از دو قرن تولید محصولات بهداشتی
برندی که ادعای بزرگ‌ترین بودن در صنعت بهداشت و درمان دارد، امروز با 250 زیرمجموعه در 60 کشور جهان فعالیت می‌کند. محصولات آن‌ها در بیش از 175 کشور به فروش می‌روند و درآمد چند ده میلیارد دلاری را برای شرکت آمریکایی به‌همراه دارند. از مشهورترین زیربرندهای محصولات جانسون اند جانسون می‌توان به برند بانداژ Band-Aid، محصولات پزشکی Tylenol، محصولات مراقبت از کودک Johnson"s، محصولات آرایشی بهداشتی Neutrogena و Clean & Clear اشاره کرد. تاریخچه‌ی تأسیس
خانواده‌ی جانسون سه پسر به‌نام‌های رابرت وود، جیمز وود و ادوارد مید داشت که شرکت جانسون اند جانسون را در سال 1886 تأسیس کردند. تمایل سه برادر برای فعالیت در حوزه‌ی سلامت و پزشکی، از سال‌ها قبل و زمان کارآموزی رابرت در داروخانه شکل گرفت. او در سال 1861 و در 16 سالگی در جنگ داخلی آمریکا هم شرکت کرد و تمایلش به خدمات پزشکی بیشتر شد.
برادران جانسون (از چپ به راست: رابرت، جمیمز و ادوارد) جنگ داخلی آمریکا در قرن 19 حدود 720 هزار کشته داشت که اکثر آن‌ها به‌خاطر عفونت و بیماری از دنیا رفتند. در آن زمان قطع عضو با هدف جلوگیری از گسترش عفونت یکی از روش‌های مرسوم پزشکی بود که با سرعت بالایی هم تصمیم‌گیری و اقدام آن انجام می‌شد. قطع عضو در نیمه‌ی دوم قرن 19 عملی جراحی با زمان حداکثری سه دقیقه بود! همین جراحی‌ها که عموما با رعایت کمترین اصول بهداشتی از سوی پزشک‌ها انجام می‌شد، شیوع عفونت و بیماری را در میان زخمی‌ها افزایش می‌داد. پیشگیری از بیماری‌های عفونی، دلیل اولیه‌ی تأسیس جی‌اند‌جی بود
برادران بزرگ‌تر رابرت در جنگ داخلی شرکت داشتند، اما او به خاطر سن پایین از حضور در میدان‌های نبرد معاف بود. مادرش شغلی را به‌عنوان کارآموز در داروخانه‌ی خانوادگی خود به‌نام Wood & Tittamer در نیویورک ترتیب داد. در آن دوران داروخانه‌ها تاحدودی نقش پزشکی را هم ایفا می‌کردند و رابرت با فعالیت در داروخانه‌ی نیویورکی، انوع فعالیت‌ها اعم از ترکیب و ساخت دارو را فرا گرفت.
داروخانه‌ی محل کارآموزی رابرت فعالیت‌های رابرت در داروخانه باعث شد تا او در سال 1864 و با هدف پیشرفت شغلی به فروش محصولات دارویی در نیویورک سیتی مشغول شود. اولین فعالیت جدی او در دنیای کسب‌وکار در سال 1873 و با تأسیس شرکتی مستقل رخ داد. رابرت با جورج سیبری وارد همکاری شد و شرکتش را به‌نام جانسون اند سیبری تأسیس کرد. اولین شرکت دارویی جانسون به‌سرعت در منطقه‌ی نیویورک به شهرت رسید. دلیل اصلی شهرت شرکت نیز پمادهای درمانی آن‌ها بود. پیشرفت جانسون اند سیبری به‌‌قدری سریع بود که پس از چند سال محصولات آن‌ها به شهرت جهانی رسید. رابرت وود در سال 1876 از نمایشگاه جهانی فیلادلفیا بازدید داشت که به‌نوعی مسیر فعالیت‌های شغلی او را تغییر داد. در آن نمایشگاه کنگره‌ای جهانی با حضور پزشکان از سرتاسر جهان برگزار شد که دلیل اصلی حضور جانسون بود. او که علاوه بر بازدید از نمایشگاه، شرکت خودش را نیز به‌نوعی تبلیغ می‌کرد، مجذوب یکی از سخنرانی‌های کنگره‌ی پزشکی شد. جوزف لیستر از سخنرانان کنگره بود که موضوعی جدید به‌نام جراحی ضدعفونی را شرح داد.
اولین ساختمان جانسون اند جانسون بسیاری از پزشکان حاضر در کنگره‌ی جهانی سال 1876 به روش دکتر لیستر اعتماد نداشتند، اما جانسون آن را آینده‌ی پزشکی می‌دانست. او تحت تأثیر صحبت‌های لیستر مسیر کاری‌اش را از شریک قدیمی جدا کرد و در سال 1886 به‌همراه دو برادرش ادوارد و جیمز، شرکت جانسون اند جانسون را شکل داد. آن‌ها با تمرکز بر تولید انبوه مواد و تجهیزات جراحی استریل ضدعفونی وارد صنعت پزشکی شدند. اتحاد خانوادگی و انقلاب استریل
برادران جانسون هرکدام ویژگی‌ها و مهارت‌هایی داشتند که در تشکیل تیم مدیریت شرکت مفید واقع شد. رابرت مهارت مدیریت کسب‌وکار و شناخت بازار داشت که نظارت بر فرایندهای اجرایی را جزو وظایف اصلی‌اش قرار می‌داد. ادوارد فردی با مهارت‌های تبلیغاتی بود و بازاریابی از همان ابتدا بر عهده‌اش قرار گرفت. جیمز ضلع سوم مثلث بود که با مهارت‌های بسیار در حوزه‌ی مهندسی، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات را انجام می‌داد.
اولین محصولات جانسون اند جانسون جیمز در جریان سفری با قطار از منطقه‌ی نیوبرونزویک گذر می‌کرد که تابلویی با موضوع اجاره‌ی یک منطقه را مشاهده کرد. آن ساختمان به اولین دفتر فعالیت Johnson & Johnson تبدیل شد و با استخدام 14 کارمند، فعالیت خود را شروع کرد. برند جانسون اند جانسون خود را از پیش‌گامان توانمندسازی زنان در صنعت می‌داند و از میان اولین کارگران آن‌ها، هشت نفر زند بودند. مرکز مدیریت جهانی آن‌ها هنوز در همان منطقه‌ی نیوبرونزویک قرار دارد. جانسون اند جانسون نقشی حیاتی در توسعه‌ی فعالیت‌های ضدعفونی داشت
همان‌طور که گفته شد محصولات استریل و ضدعفونی، اولین دستاوردهای جانسون اند جانسون بودند. آن‌ها انواع بخیه، پنبه‌ی بهداشتی و گاز استریل تولید می‌کردند. محصولات آماده‌ی این شرکت که به‌مرور به بازارهای پزشکی راه یافتند، نرخ عفونت و بیماری‌های مرتبط با آن را به‌شدت کاهش دادند. محصولات با دقت بالایی در جهت حفظ استریل بودن تولید می‌شدند و برچسب‌های هشدار و آموزش استفاده نیز با هدف افزایش ایمنی آن‌ها، در بسته‌بندی قرار می‌گرفت.
سند آموزش ضدعفونی و جراحی جانسون اند جانسون برادران جانسون پس از مدتی فعالیت متوجه شدند که تولید محصولات استریل برای بهبود شرایط درمان‌های پزشکی و جراحی کافی نیست. آن‌ها باید آموزش‌های لازم را نیز به پزشکان ارائه می‌کردند. به‌همین دلیل در سال 1888 سندی به‌نام Modern Methods of Antiseptic Wound Treatment با هدف آموزش انجام عمل‌های جراحی استریل منتشر شد. گروه بازاریابی جانسون اند جانسون که از همان ابتدا روی فرایندهای تهاجمی و گسترده مترکز بود، با سفر به دورترین نقاط قاره‌ی آمریا، 85 هزار نسخه از سند آموزشی را توزیع کرد. سند آموزشی جانسون اند جانسون به‌مرور به استانداردی برای جراحی در آمریکا بدل شد. به‌علاوه در صفحات پشتی محصولات شرکت معرفی شده بودند که درنهایت منجر به افزایش شدید تقاضا و فروش شد. راهنمای شرکت باعث شد تا نظریه‌پردازی‌ها پیرامون بیماری و مرگ بر اثر میکروب توسعه پیدا کند. تنها چند سال پیش از اینکه جانسون اند جانسون چنین رویه‌ای را در علم پزشکی توسعه دهد، جراحی‌ها در آمریکا با لباس‌های عادی و بدون هیچ‌گونه رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌شد. به‌هرحال در سال 1889 تقریبا تمام گروه‌های پزشکی از روش‌ها و تجهیزات استریل برای عمل جراحی استفاده می‌کردند. به‌هرحال جانسون اند جانسون را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین نام‌ها در انقلاب استریل جهان نامید.
اولین جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی جانسون اند جانسون از محصولات مهمی که در سال‌های ابتدایی فعالیت جانسون اند جانسون تولید شد، می‌‌توان به جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی آن‌ها اشاره کرد که به‌عنوان اولین محصول تجاری در این خانواده، به بازار عرضه می‌شد. اولین جعبه‌ها برای مصارف درمانی کارگران صنعت راه‌آهن تولید شده، اما به‌مرور به محصولی پزشکی در کل جامعه بدل شدند. فرد کیلمر یکی از اولین پزشکانی بود که در سال 1889 به‌عنوان متخصص تحقیقات در جانسون اند جانسون استخدام شد. او مدیر علمی شرکت بود و تا 45 سال بعد در همان موقعیت مشغول به کار ماند. کیلمر در تمامی برنامه‌های مهم شرکت اعم از تحقیقات علمی و تدوین اسناد آموزشی نقشی حیاتی داشت. از فعالیت‌های مفید کیلمر در روند توسعه می‌توان به تغییر فرایندهای استریل اشاره کرد که از فعالیت‌های دستی به ماشینی تغییر یافت.
تبلیغ محصولات بهداشتی جی‌اند‌جی جانسون اند جانسون پس از موفقیت‌های اولیه در عرضه‌ی محصولات ضدعفونی حرفه‌ای، به تولید محصول برای مصرف‌کننده‌ی نهایی روی آورد. آن‌ها محصولی برای کنترل آفات به کمک سولفور به بازار معرفی کردند که با تولید دود خاص، از بیماری‌های عفونی در منازل و مکان‌های مشابه پیشگیری می‌کرد. از محصولات مشابه در آن سال‌ها می‌توان به پاک‌کننده‌ی Camphenol، صابون Synol و ابزار تدخین Mosquitoon Fumigator اشاره کرد. پس از محصولات ضدعفونی، نوبت به بهداشت خانواده رسید
روند مناسب بازاریابی و فروش محصولات استریل، برادران جانسون را به فکر توسعه‌ی سبد محصولات انداخت. آن‌ها در سال 1894 اولین جعبه‌های مخصوص زایمان را به بازار عرضه کردند که فرایند تولد بهداشتی‌تری را رقم می‌زد. به‌علاوه پودر بچه با برند JOHNSON"S به بازار عرضه شد که زمینه را برای توسعه در بازار پردرآمد بهداشت کودک فراهم کرد. در ادامه محصولاتی هم در حوزه‌ی سلامت بانوان معرفی شد که پایه‌های اولیه برای ورود به این بازار را برای جانسون اند جانسون محکم‌تر کرد.
اولین محصولات زایمان و نوزاد جانسون اند جانسون در تاریخ خود سابقه‌ی پیش‌گامی در تولید محصولات بسیار متنوعی را دارد. آن‌ها اولین نخ تولید جهان را به تولید انبوه رساندند که از اضافه‌های ابریشم بخیه‌ی شرکت تولید می‌شد. درآستانه‌ی قرن بیستم گردبادی در گالوستون تگزاس رخ داد که تلفات و مصدومان زیادی به‌همراه داشت. جانسون اند جانسون با ارسال تجهیزات بهداشتی و سلامت به منطقه، قدم‌های اولیه را در تبدیل شدن به برندی با مسئولیت اجتماعی در حوزه‌ی سلامت برداشت. در ادامه‌ی همین برنامه‌ها، سند آموزش کمک‌های اولیه از سوی شرکت منتشر شد که با همکاری برترین پزشکان تهیه شده بود. راهنماهای جانسون اند جانسون در بسته‌ی کمک‌های اولیه به مشتریان ارائه می‌شد. جانسون اند جانسون جزو اولین شرکت‌هایی بود که فرایندهای بهداشت و سلامت را با جدیتی خاص برای کارمندان خود اجرا می‌کرد. آن‌ها علاوه بر آموزش کارگران در حوزه‌های بهداشتی، فعالیت‌هایی همچون واکسیناسیون را نیز برای نیروهای خود انجام می‌دادند. در سال 1901 روزانه بیش از 500 کارگر جی‌اند‌جی در مقابل آبله واکسینه می‌شدند.
اولین محصولات برند Band-Aid حادثه‌ی بزرگ بعدی قرن بیستم آمریکا که با همکاری جانسون اند جانسون همراه شد، زمین‌لرزه‌ی سان‌فرانسیسکو بود. برند برادران جانسون پول و تجهیزات لازم برای کمک‌های بهداشتی و پزشکی را به شهروندان منطقه ارائه می‌کرد که در آن زمان از لحاظ حجم کمک‌ها، بی‌سابقه محسوب می‌شد. در سال 1910 اولین تغییر ساختار بزرگ مدیریتی در جانسون اند جانسون رخ داد و جیمز وود جانسون، جایگزین رابرت در پست مدیریت شرکت شد. جنگ‌های جهانی، اوج فعالیت جی‌اند‌جی برای دولت آمریکا بودند
با شروع جنگ جهانی اول، مأموریت جانسون اند جانسون در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی چند برابر شد. دولت آمریکا برای تأمین نیازهای دارویی میدان‌های نبرد به جی‌اند‌جی متکی بود. محصولات استریل آن‌ها برای پانسمان مصدومان جنگی استفاده می‌‌شدند تا از شیوع بیماری‌های عفونی بین سربازان ارتش جلوگیری شود. افزایش تقاضا از سوی ارتش و دولت، کارگران و کارمندان جی‌اند‌جی را به فعالیت اضافه‌کاری در دوران جنگ مجبور می‌کرد.
ماسک‌های ضد آنفولانزای جانسون اند جانسون در آمریکا در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، بحران جهانی شیوع آنفولانزا شکل گرفت. جانسون اند جانسون بار دیگر وارد میدان شد و با ماسکی ضد اپیدمی، پیشگیری از بیماری عفونی جدید را ممکن کرد. همه‌ی آمریکایی‌ها در آن سال‌ها مجبور به استفاده از ماسک مذکور بودند که درنهایت از شیوع بیشتر آنفولانزا در این کشور پیشگیری کرد. البته به‌هرحال اپیدمی آن سال به‌عنوان یکی از کشنده‌ترین اپیدمی‌های تاریخ شناخته شد که 50 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند. چسب زخم‌های Band-Aid از مشهورترین زیربرندهای کنونی جانسون اند جانسون هستند. این محصول در سال 1920 و توسط یکی از کارمندان شرکت، ارل دیکسون تولید شد. برند آمریکایی به‌عنوان اولین شرکت، چسب زخم مخصوص مصرف‌کننده را به بازار عرضه کرد که در سال‌های آتی به شهرن جهانی دست یافت. توسعه‌ی جهانی
جانسون اند جانسون پس از چند دهه فعالیت در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به شهرتی جهانی دست یافته بود. آن‌ها دیگر باید مراکز مدیریت و فعالیت خود را هم در کنار محصولات به کشورهای دیگر صادر می‌کردند. در صال 1924 اولین مرکز فعالیت شرکت در بریتانیا تأسیس شد. در سال‌های بعدی و تا شروع دهه‌ی 1930، جانسون اند جانسون به مکزیک، آفریقای جنوبی و استرالیا نیز وارد شد.
اولین مرکز جی‌اند‌جی در بریتانیا محصولات کنترل جمعیت و ضد بارداری، حوزه‌ی بعدی فعالیت جانسون اند جانسون بودند. اولین محصولات با برند Otho-Gynol به بازار عرضه شدند که تا به امروز هم به‌عنوان برندی برتر در این حوزه شناخته می‌شوند. ژنرال جانسون توسعه‌ی جهانی برند را با جدیت دنبال کرد
تغییر ساختار بزرگ بعدی در تاریخ جانسون اند جانسون، در سال 1932 رخ داد. رابرت جانسون دوم (پسر بنیان‌گذار شرکت) مدیریت جانسون اند جانسون را در دست گرفت. او که به ژنرال جانسون شهرت یافت، شرکت تحت مدیریتش را از یک مؤسسه‌ی خانوادگی محدود به مجموعه‌ای غیرمتمرکز از کسب‌وکارهای جهانی تبدیل کرد. در مسیر همین توسعه‌های جهانی، کشورهایی همچون آرژانتین و برزیل هم میزبان جانسون اند جانسون شدند. به‌علاوه مرکز تحقیق و توسعه‌ی Ortho نیز در لیندن نیوجرسی تأسیس شد که با هدف تحقیقات سلامت زنان فعالیت می‌کرد. از فعالیت‌‌های مهم دیگر ژنرال جانسون می‌توان به تألیف سند ارزش‌های شرکت (Credo) اشاره کرد که تا امروز هم به‌عنوان فلسفه‌ی راهنمای جانسون اند جانسون شناخته می‌شود.
مرکز تحقیقات Ortho جنگ جهانی دوم نیز مانند فاجعه‌ی اول منجر به افزایش تقاضای کمک از شرکت جی‌اند‌جی شد. آن‌ها باز هم تجهیزات دارویی و بهداشتی را به میدان‌های نبرد فرستاند و حتی ابزارهایی برای مقابله با حشرات موذی هم در اختیار ارتش گذاشتند. پس از جنگ، واکسیناسیون و سلامت عمومی به مسئله‌ای ملی در آمریکا بدل شد و جی‌اند‌جی را نیز به ورود بیشتر به صنعت دارو متمایل کرد. در سال 1944 یکی از مشهورترین محققان صنعت پزشکی به جانسون اند جانسون ملحق شد. دکتر فیلیپ لوین کاشف سیستم rH خون انسان بود که در مرکز تحقیقات Ortho جانسون اند جانسون فعالیت خود را شروع کرد. ورود او به تیم تحقیقاتی برند آمریکایی، شروعی بر تبدیل شدن شرکت به کسب‌وکاری در سطح جهانی و با تمرکز بر فعالیت‌های تشخیصی و درمانی بود. در همان سال جانسون اند جانسون سهام خود را به‌صورت عمومی در بازار سهام نیویورک عرضه کرد. همان‌طور که گفته شد ژنرال جانسون قصد داشت توسعه‌ی عرضی سازمان را در اولویت اول جانسون اند جانسون قرار دهد. به‌همین‌دلیل شرکت‌های متعدد با تمرکز روی محصولات اصلی آن‌ها تأسیس شدند. از میان آن‌ها می‌توان به Ethicon اشاره کرد که در سال 1949 و از دل کسب‌وکار برند آمریکایی در حوزه‌ی بخیه زاده شد.
اولین شامپوی بچه‌ی جانسون اند جانسون از نوآوری‌های جانسون اند جانسون در میانه‌ی قرن بیستم می‌توان به تولید محصولات جدید در حوزه‌ی بهداشت کودکان اشاره کرد. آن‌ها در سال 1954 اولین شامپوی مخصوص کودکان را به بازار عرضه کردند که با کمپین قوی بازاریابی و تمرکز بر آسیب نرساندن به چشمان کودکان، سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داد. توسعه‌ی فعالیت‌ها در آسیا از اهداف دیگر ژنرال جانسون بود که در سال 1957 و با تأسیس مرکز فعالیت در هند انجام شد. فرایندهای خرید و ادغام، برنامه‌های بعدی توسعه بودند که در پایان دهه‌ی 1950 با جدیت دنبال شدند. جانسون اند جانسون در سال 1959 شرکت Mcneil Laboratories را در آمریکا و Cilag Chemie را در اروپا خریداری کرد و اولین قدم‌ها را در مسیر تولید حرفه‌ای‌تر دارو برداشت. از محصولات مهم آزمایشگاه مک‌نیل تحت مالکیت جانسون اند جانسون می‌توان به استامینوفن مخصوص کودکان (با برند TYLENOL) اشاره کرد که به‌عنوان اولین مسکن بدون آسپرین وارد بازار شد.
اولین نمونه‌های استامینوفن کودکان گسترش فعالیت با خرید و ادغام
در سال 1961 خرید مهمی در اروپا برای جانسون اند جانسون رخ داد. آن‌ها شرکت Janssen Pharmaceutica را در بلژیک خریداری کردند. بنیان‌گذار شرکت بلژیکی، دکتر جانسن از مشهورترین محققان صنعت دارو در قرن بیستم بود که به تیم تحقیق و توسعه‌ی برند آمریکایی پیوست. دو سال بعد تغییر مدیریتی بزرگ بعدی در شرکت اتفاق افتاد و فیلیپ بی هافمن به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی جانسون اند جانسون مشغول به کار شد. تنظیم خانواده، اسکیزوفرنی و سلامت شخصی از حوزه‌های بودند که شرکت تحت مدیریت هافمن به آن‌ها می‌پرداخت. برندهای بزرگ بهداشتی در جهان، به مرور به زیرمجموعه‌ی جی‌اند‌جی پیوستند
در سال 1978 باز هم مدیریت جانسون اند جانسون دچار تغییر شد و ریچارد بی سلارز به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل مشغول به کار شد. او در اولین برنامه‌ی مهم تصمیم گرفت تا مرکز مدیریت جدیدی را در نیوبرونزویک تأسیس کند و برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، همکاری خصوصی را با شرکت‌های متعدد شهر شکل داد. مدیرعامل بعدی جیمز ای برک بود که تا پایان دهه‌ی 1980 در جانسون اند جانسون فعالیت می‌کرد. او حوزه‌های جدیدی همچون درمان بیماری‌های چشمی، کنترل دیابت و درمان پیشرفته‌ی زخم را به زمینه‌های کاری شرکت افزود و همچنین مراکز فعالیت را در چین و مصر گسترش داد.
دکتر جانسن از محققان بزرگ دارو در قرن بیستم با نزدیک‌تر شدن به پایان قرن بیستم و افزایش اهمیت فعالیت‌های اجتماعی کسب‌وکارها، جانسون اند جانسون هم روند همیشگی خود را دنبال و کمپینی به‌نام Safe Kids Worldwide تأسیس کرد. کمپین مذکور با هدف کاهش صدمات و مرگ‌ومیر کودکان بر اثر حوادث، ابتدا در سطح ملی و سپس جهانی به فعالیت پرداخت. این کمپین تا امروز هم فعالیت خود را ادامه داده و سهم زیادی در کاهش صدمات و مرگ‌ومیر حادثه‌ای کودکان زیر 14 سال آمریکایی ایفا کرده است. نوآوری‌ها‌ی جانسون اند جانسون در دهه‌های پایانی قرن بیستم هم با جدیت ادامه داشت. کسب‌وکار بهداشت بینایی آن‌ها در سال 1987 لنز تماسی با برند ACUVUE معرفی کرد که به‌عنوان اولین لنز چشمی یک‌بار مصرف با قابلیت استفاده تا یک هفته، به بازار معرفی شد. در سال‌های بعد برند مدل یک‌روزه‌ی این لنزها هم تولید شدند. در سال‌های پایانی دهه‌ی 1980، رالف اس لارم به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی جانسون اند جانسون منصوب شد. او هم برنامه‌های خرید و ادغام را برای توسعه‌ی شرکت در پیش گرفت و همکاران متعددی را در حوزه‌ی بهداشت و سلامت به جانسون اند جانسون افزود. از میان شرکت‌های خریداری شده در زمان لارسن می‌توان به Neutrogena Corporation، Kodak"s Clinical Diagnostics، Cordis Corporation و Centocor اشاره کرد. به‌علاوه توسعه‌ی کسب‌وکار در روسیه و اروپای شرقی نیز با جدیت دنبال شد.
ساخت مرکز جانسون اند جانسون در نیوبرونزویک در سال 1994 نوآوری قابل‌توجه دیگری از سوی جانسون اند جانسون به دنیای پزشکی معرفی شد. آن‌ها استنت کرونری را به بازار معرفی کردند که انقلاب بزرگی را در پزشکی قلب و عروق ایجاد کرد. استنت‌های کرونری در عمل جراحی انسداد رگ‌ها و عروق کاربرد دارند و با باز نگه داشتن رگ‌ها، جریان خون را حفظ می‌کنند. در سال‌های بعد شرکت Cordis از زیرمجموعه‌های جانسون اند جانسون، نمونه‌های پیشرفته‌تری از استنت به بازار معرفی کرد. چالش‌ها و انتقادات
ارتباط مستقیم برندهای سلامت با جان مردم، موجب شکل‌گیری شدیدترین انتقادها و چالش‌ها پیرامون آن‌ها می‌شود. درواقع اشتباهات احتمالی چنین شرکت‌هایی عواقب بسیار خطرناکی دارد و به‌همین دلیل بیش از کسب‌وکارهای دیگر در صدر اخبار قرار می‌گیرند. جانسون اند جانسون هم در طول بیش از یک قرن فعالیت، انواع چالش‌ها را تجربه کرد که برخی از آن‌ها با واکنش‌های استثنائی و قوی مدیران همراه بودند و حتی به فرصتی برای بازاریابی شرکت تبدیل شدند. J&J یکی از بزرگ‌ترین جمع‌آوری‌های محصول را در تاریخ انجام داده است
در سال 1982 یکی از داروهای مشهور JNJ موجب مرگ هفت نفر در نیویورک شد. داروها به‌صورت عمدی با سیانید مسموم شده بودند. شرکت در عملکردی بسیار سریع در مدت یک هفته 31 میلیون بطری داروی خود را از بازار جمع‌آوری کرد که در طی آن، رکورد یکی از بزرگ‌ترین جمع‌آوری‌های تاریخ آمریکا ثبت شد. رخداد پیش آمده باعث شد تا تغییراتی در بسته‌بندی این داروی بدون نسخه اعمال شود و حتی تغییراتی هم در قوانین دارویی آمریکا به‌همراه داشت. پرونده‌ی مذکور هنوز بسته نشده است و هیچ متهمی هم در جریان آن دستگیر نشد. به‌هرحال پاسخ سریع JNJ به بحران پیش آمده، تحسین بسیاری از کارشناسان روابط عمومی و رسانه‌ها را به‌همراه داشت و به‌عنوان استانداردی طلایی در مدیریت بحران سازمانی شناخته شد.
الکس گورسکی مدیرعامل جی‌اند‌جی در سال 2010 زیرمجموعه‌ی مک‌نیل از جانسون اند جانسون، به‌صورت داوطلبانه 43 نوع داروی بدون نسخه‌ی مخصوص کودکان را از بازار جمع‌آوری کرد. دلیل جمع‌آوری، انتشار اخباری مبنی بر احتمال خطا در روند تولید بود. در بررسی‌ها اعلام شد که شاید داروهای مورد نظر، مقدار داروی بیش از حد مجاز داشته باشند. به‌هرحال داروها از کشورهای متعددی همچون کانادا، گوام، گواتمالا، جامائیکا، کویت، امارات متحده‌ی عربی و فیجی جمع‌‌آوری شدند. در همان زمان JNJ علاوه بر انتشار بیانیه مبنی بر اجرای روندهای بررسی داخل سازمانی، وب‌سایتی را نیز برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی داروهای مشکوک راه‌اندازی کرد. از جدیدترین چالش‌های جانسون اند جانسون در دنیای کسب‌وکار می‌توان به محکومیت تبلیغات غیرصادقانه‌ی داروی Risperdal اشاره کرد. شرکت در ایالت‌های تگزاس، کارولینای شمالی، لوئیزیانا و آرکانزاس محکوم به تبلیغات اغراق‌آمیز برای این دارو شد. در پرونده‌ای دیگر در سال 2010 مجددا این دارو مطرح شد. J&J با همکاری Omnicare از توزیع‌کننده‌های دارو در آمریکا مجددا محصول خود را با قابلیت‌های بیشتر تبلیغ کرده بود که منجر به دخالت وزارش دادگستری آمریکا در پرونده شد. در جریان تبلیغات داروی مذکور، بسیاری از پزشکان و محققان صنعت دارو نیز به همکاری با جانسون اند جانسون محکوم شدند. پرونده‌ی بحرانی دیگر جانسون اند جانسون در سال 2011 شکل گرفت و برند آمریکایی و کارمندان آن را متهم به پرداخت رشوه کرد. در جریان پرونده مشخص شد که کارمندان این شرکت به پزشکان کشورهای یونان، لهستان و رومانی هزینه پرداخت می‌‌‌کردند تا به‌نوعی به افزایش فروش داروها کمک کنند. به‌علاوه مقامات عراقی هم در همکاری با برند آمریکایی برای اعطای قراردادهای دولتی متهم شناخته شدند.
مرکز مدیریت جانسون‌اند‌جانسون در نیوبرونزویک از پرونده‌های جاری در طول تاریخ جانسون اند جانسون می‌توان به حق استفاده از لوگوی صلیب سرخ اشاره کرد. شرکت آمریکایی از سال‌های ابتدایی فعالیت این لوگو را در اختیار داشت و کنوانسیون ژنو نیز مالکیت آن را تا حدودی حفظ کرده بود. به‌هرحال استفاده‌ی این دو سازمان از لوگوی مذکور در طول تاریخ با چالش‌هایی همراه بود و هرکدام در موضوعاتی خاص، امتیازهایی را به خاطر آن دریافت کردند. سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند جانسون اند جانسون
ویلیام سی ولدون هشتمین رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل جانسون اند جانسون بود که در سال 2002 به مقام مدیریت رسید. او با پیروی از مسیر مدیران قبلی، توسعه در حوزه‌های جدید را نیز پیش گرفت و تحقیقات و ساخت دارو برای دسته‌های جدید همچون بیماران HIV ایدز نیز به فعالیت‌های شرکت افزوده شد. برای فراهم کردن نیاز بیماران خاص همچون ایدز و سل، جانسون اند جانسون شرگت Tibotec-Vicro را هم در اختیار گرفت.
طراحی دقیق استنت قلبی جی‌اند‌جی فعالیت‌های جانسون اند جانسون در شناسایی و مبارزه با بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت به دهه‌ی 1970 باز می‌گردد. برند آمریکایی در آن سال‌ها تجهیزات پیشرفته‌ای را برای شناسایی این نوع از بیماری‌ها توسعه داد که به‌نوعی مرز دنیای فناوری در آن سال‌ها بودند. از مهم‌ترین خریدهای جانسون اند جانسون در دهه‌ی 2000 می‌توان به Pfizer در سال 2006 اشاره کرد. فایزر از مشهورترین برندهای صنعت بهداشت و دارو محسوب می‌شود که برندهایی همچون LISTERINE، BENGAY و BENADRYL در زیرمجموعه‌ی آن قرار دارند.
نمونه‌ای از محصولات برند Listerine فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه‌ی جانسون اند جانسون در سال‌های اخیر هم ادامه یافت. آن‌ها برنامه‌ای به‌نام Every Mother, Every Child با کمک سازمان ملل متحد اجرا کردند که روی بهبود اوضاع سلامت مادران و کودکان در کشورهای درحال‌توسعه متمرکز شد. به‌علاوه برند آمریکایی در سال 2010 در همراهی با روند توسعه‌ی فناوری، ارائه‌ی خدمات آموزشی ازطریق کانال‌های جدید را هم پیش گرفت. آن‌ها سرویسی رایگان با استفاده از خدمات موبایلی در آمریکا راه‌اندازی کردند که اطلاعات سلامتی را ازطریق پیام‌های متنی برای مادران باردار و دارای نوزاد، ارسال می‌کند. جانسون اند جانسون در رتبه‌ی 77 بزرگ‌ترین برندهای جهان است
در سال 2012 نهمین مدیرعامل جانسون اند جانسون معرفی شد. الکس گورسکی هدایت شرکت باسابقه‌ی صنعت بهداشت را در اختیار گرفت و هنوز هم در این سمت مشغول به کار است. از جدیدترین خریدهایی که تحت مدیریت گورسکی انجام شد می‌توان به شرکت Actelion فعال در حوزه‌ی زیست‌فناوری اشاره کرد که با قیمت حدود 30 میلیارد دلار به زیرمجموعه‌ی شرکت پیوست. اکتلیون به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید تاریخ جانسون اند جانسون شناخته می‌شود.
مرکز مدیریت Actelion، بزرگ‌ترین خرید جی‌اند‌جی جانسون اند جانسون اکنون با 250 شرکت زیرمجموعه در 60 کشور جهان فعالیت می‌کند. آخرین آمارها تعداد کارمندان این شرکت را 134 هزار نفر بیان می‌کند. برند آمریکایی در سال 2018 توانست آمار فروش 81/58 میلیون دلار را ثبت کند. برند جانسون اند جانسون طبق رتبه‌بندی اینتربرند در جایگاه 77 برترین برندهای جهان جای دارد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/77159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود