سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

نمایشگر 2.5D چیست و چه کاربردی در گوشی موبایل دارد؟ اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -
نمایشگر 2.5D چیست و چه کاربردی در گوشی موبایل دارد؟
١١٦
٠
شهر سخت افزار / در نسل جدید از نمایشگر گوشی‌های هوشمند، شیشه‌های محافظی با عنوان شیشه‌ 2.5 بعدی (یا نمایشگر 2.5D) به کار گرفته می‌شوند که در حال حاضر سوالات زیادی در مورد آن‌ها وجود دارد.
چگونه امکان تولید یک شیشه در فضای بین دو بعدی و سه‌ بعدی وجود دارد؟ آیا نمایشگر 2.5D قابلیت‌ خاصی را به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌کند یا تنها به عنوان یک حقه بازاریابی برای افزایش فروش این محصولات به کار گرفته می‌شود؟
شیشه‌های 2.5 بعدی که از آن با عنوان نمایشگر 2.5D نیز یاد می‌شود، امروزه برای محافظت از صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند بسیار مرسوم شده‌اند و دارای یک لبه منحنی شکل هستند. این نام معرف فناوری خاصی نیست اما به منظور اعلام اینکه یک گوشی‌ هوشمند یا یک محصول به‌خصوص دارای چنین نمایشگری است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه ممکن است این شیشه‌های محافظ بر روی بخش قابل توجهی از گوشی‌های هوشمند قابل شناسایی نباشند اما سبب می‌شوند که صفحه نمایش این دستگاه‌ها دارای حاشیه‌های زیباتری باشد.
تاکنون در تعداد قابل توجهی از نمایشگر گوشی‌های هوشمند از این شیشه‌های محافظ استفاده شده است. اما اخیراً این طراحی یک عنوان بازاریابی اختصاصی نیز پیدا کرده است که توسط کمپانی‌های مختلف در هنگام معرفی محصولات جدید نام برده می‌شود. در حال حاضر نمایشگر محصولات جدید کمپانی‌هایی نظیر گوگل، سامسونگ، شیائومی، اپل و... از این شیشه‌های 2.5 بعدی بهره می‌برند.
تفاوت نمایشگر 2.5 بعدی با نمایشگر منحنی در چیست؟
شیشه‌های 2.5 بعدی با شیشه‌های منحنی شکلی که این روزها سامسونگ در گوشی‌های بالارده خود استفاده می‌کند تفاوت‌های اساسی دارد. این شیشه‌ها در قیاس با شیشه‌های ساده‌ی دو بعدی، در لبه‌های خود دارای یک برآمدگی یا انحنا در جهت محور Z هستند. شاید تصور شکل ظاهری این شیشه‌ها در عمل کار سختی باشد اما شیائومی برای معرفی این طراحی، در مراسم رونمایی از گوشی Mi Note تصویری را به نمایش گذاشت که تفاوت این شیشه‌ها با شیشه‌های منحنی و دو بعدی را به خوبی نشان می‌دهد.
می‌توان در شیشه‌های 2.5 بعدی با توجه به انحنای موردنیاز در لبه‌ها، میزان ارتفاع اعمال شده در جهت محور Z را تغییر داد. حتی با یک انحنای کوچک نیز می‌توان به این شیشه‌ها یک ظاهر زیبا بخشید؛ اما به نظر می‌رسد با استفاده از انحنای بیشتر، این شیشه‌ها خود را در گوشی‌های هوشمند زیباتر به نمایش می‌گذارند. با پیشروی در افزایش میزان انحنا نیز می‌توان به شیشه‌های سه بعدی دست پیدا کرد. این شیشه‌ها با همراهی نمایشگرهای منعطف و بردهای الکترونیکی خمیده می‌توانند صفحات نمایش منحنی شکلی را تولید کنند که این روزها در گوشی‌هایی نظیر گلکسی نوت 9 یا اس 9 به کار گرفته می‌شوند. اگرچه شیشه محافظ این نمایشگرهای خمیده نیز دارای لبه‌های گرد و منحنی شکل هستند اما باید میان آن‌ها و شیشه‌های 2.5 بعدی تفاوت‌های اساسی قائل شد.
نمایشگر 2.5D چگونه تولید می‌شود؟
اگرچه تبلیغات و هیاهوی زیادی حول شیشه‌های محافظ 2.5 بعدی وجود دارد اما در مورد فناوری‌های استفاده شده در هنگام طراحی و تولید آن‌ها چیز خاصی برای گفتن وجود ندارد. چرا که برخلاف نمایشگرهای سه بعدی، صفحات نمایش استفاده شده در زیر این شیشه‌ها دارای شکل تخت هستند و همچنین خبری از بردهای الکترونیکی خمیده در آن‌ها نیست. شیشه‌های 2.5 بعدی درست مشابه با شیشه‌های تخت که در محصولات سال‌های پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند تولید می‌شوند؛ با این تفاوت که در هنگام شکل‌دهی، یک سری فعالیت‌های پرداختی جدید بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد تا میزان انحنای دلخواه در لبه‌ها ایجاد شود.
با توجه به این موضوع می‌توان بر روی شیشه‌های 2.5 بعدی نیز تکنیک‌هایی که برای تقویت و مقاوم سازی صفحات محافظ استفاده می‌شود را به کار گرفت. به عنوان مثال امکان ساخت این شیشه‌ها توسط فناوری‌هایی که هم اکنون کمپانی Corning در هنگام ساخت صفحات محافظ Gorilla Glass پیاده سازی می‌کند وجود دارد. این شیشه‌‌‌ها به صورت صفحات بزرگ و موسوم به مادر تولید می‌شوند و سپس به صورت قطعات کوچک‌تری بریده می‌شوند تا پس از پردازش امکان استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند وجود داشته باشد. این فرآیندهای پرداختی سبب می‌شوند که لبه این شیشه‌ها شکل صیقلی و نیمه خمیده‌‌ای به خود بگیرند.
پس از انجام این کار، پیاده سازی فرآیندهای تقویت و افزایش استحکام آغاز می‌شود. به این صورت که این شیشه‌ها را در محلولی از نمک ذوب شده قرار داده و سپس در دمای بسیار بالا حرارت می‌دهند. در گام بعدی با سرد کردن سریع این شیشه‌ها، عمل فشرده‌سازی صورت می‌گیرد تا پس از تقویت، امکان انجام پرداخت‌های بعدی بر روی آن‌ها وجود داشته باشد. اگرچه این فرآیندها سبب می‌شوند که هزینه تولید این شیشه‌ها به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند اما استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند، موجب بهبود زیبایی و جلوه آن‌ها می‌شود.
این شیشه‌‌های 2.5 بعدی، در قیاس با نمایشگرهای خمیده موجود در گوشی‌هایی نظیر G Flex 2 یا محصولات بالارده سامسونگ در سری گلکسی نوت و گلکسی اس، بسیار ساده‌تر تولید می‌شوند. چرا که برای تولید این نمایشگرهای خمیده نیاز به طراحی یک پنل نمایش منحنی شکل و همچنین بردهای الکترونیکی غیرتخت وجود دارد. تولید این بردهای الکترونیکی منعطف توسط فرآینده‌های بسیار پیچیده‌تر و گران قیمت‌‌تری صورت می‌گیرد که سبب می‌شود حتی مقایسه آن‌ها با این شیشه‌های 2.5 بعدی کاری بیهوده باشد.
مزایا و معایب استفاده از نمایشگر 2.5 بعدی چیست؟
شیشه‌های 2.5 بعدی عموماً به دلیل حفظ ساختار ارگونومیک و همچنین افزایش زیبایی گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند. در دستگاه‌هایی که دارای یک صفحه نمایش لمسی هستند استفاده از این شیشه‌ها سبب می‌شود که از برخورد انگشت کاربران با سطوح تیز و مزاحم جلوگیری شود. مطمئناً لمس سطوح گرد و صیقلی در هنگام کار با این صفحات نمایش نسبت به لمس سطوح تیز و تخت، حس بهتری را به کاربران منتقل خواهد کرد. از سوی دیگر استفاده از شیشه‌های 2.5 بعدی سبب می‌شود که لبه‌های نمایشگر و فریم دور دستگاه از دسترس کاربران خارج شود.
در کنار این فواید، نمایشگرهای 2.5 بعدی به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند این امکان را می‌دهند که حاشیه‌های کمتری را برای نمایشگرهای مورد استفاده در این محصولات در نظر بگیرند. با توجه به اینکه در طی ماه‌های اخیر تولید گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای کم حاشیه بسیار مرسوم شده؛ استفاده از این شیشه‌های 2.5 بعدی نیز بسیار گسترش پیدا کرده است. در کاربرد دیگر می‌توان گفت که شیشه‌های 2.5 بعدی موجب حفظ یکپارچگی میان پنل جلویی و فریم پیرامونی گوشی‌های هوشمند می‌شود و در نتیجه زیبایی خاصی را به این محصولات اضافه می‌کند.
همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مراحل تولید و مقاوم سازی این شیشه‌ها با شیشه‌های مرسوم 2 بعدی مشترک است می‌توان انتظار داشت که این صفحات محافظ نیز استحکام خوبی در برابر ضربه و خراش داشته باشند و موجب شوند که نمایشگرهای حاضر در زیر آن‌ها از بسیاری از این خطرات در امان بمانند. اگرچه در حال حاضر می‌توان گوشی‌های بهره‌مند از شیشه‌های Gorilla Glass که دارای این محافظ‌های 2.5 بعدی هستند را هم در بازار یافت؛ اما باید توجه داشت که این دو واژه بیانگر طیف جداگانه‌ای از این شیشه‌ها هستند. شیشه‌های 2.5 بعدی نیز همچون شیشه‌های 2 بعدی محافظ خوبی برای گوشی‌های هوشمند هستند و تنها تفاوت بین آن‌ها را باید لبه صیقلی شده دانست.
شاید بتوان تنها عیب این شیشه‌های 2.5 بعدی را کمیاب بودن صفحات محافظ (گلس) سازگار با آن‌ها معرفی کرد. این صفحات محافظ باید در لبه‌های خود شکل خاصی داشته باشند تا بتوانند به خوبی بر روی این شیشه‌های منحنی شکل سوار شوند. با توجه به اینکه این لایه‌های محافظ پلاستیکی ضخامت بیشتری دارند و باید توسط فرآیند‌های خاصی تولید شوند قیمت تمام شده بالایی نیز دارند. همچنین پیدا کردن آن‌ها در بعضی از بازارها به سختی صورت می‌گیرد.
به طور کلی می‌توان گفت که نمایشگرهای 2.5 بعدی مزایای بسیار مهمی را برای گوشی‌های هوشمند در پی دارند؛ اما نمی‌توان از آن‌ها به عنوان یک دستاورد مهم که سبب برتری یک اسمارت فون بر اسمارت فون دیگر می‌شود یاد کرد. اگرچه شیشه‌های 2.5 بعدی موجب زیباتر شدن گوشی‌های هوشمند شده‌اند و سبب شده‌اند که حس کارکردن با یک دستگاه باکیفیت به کاربران منتقل شود، اما بدون شک نمی‌توان آن را به عنوان یک مبنای خرید برای دستگاه‌های مختلف به حساب آورد.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/79611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد