سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه‌ای برای پرچم‌داران 2020 اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -
تمام انتظارات ما از تراشه اسنپدراگون 865؛ تراشه‌ای برای پرچم‌داران 2020
٨٧
٠
دیجی کالا / بیشتر گوشی‌های جدید از ویژگی‌های چندان غیرمنتظره بهره نمی‌برند و به همین خاطر به‌ندرت ما را شگفت‌زده می‌کنند. در این میان، پرچم‌داران سال 2020، حداقل گوشی‌های مبتنی بر اندروید، قرار است از اسنپدراگون 865 بهره ببرند که ظاهرا ویژگی‌های قابل توجهی را برای این گجت‌ها به ارمغان می‌آورد.
با وجود اینکه تراشه مذکور چند ماه دیگر معرفی می‌شود، ولی با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم، می‌توانیم انتظاراتمان را از آن مطرح کنیم. آیا اسنپدراگون 865 می‌تواند آغازگر عصر جدیدی در پردازش موبایل باشد یا اینکه نسبت به نسل قبلی ارتقای جزئی خواهد بود؟ با توجه به اطلاعات فعلی، ظاهرا برای این تراشه شاهد عملی شدن بخشی از این دو رویکرد خواهیم بود.
تراشه تازه‌نفس با ویژگی‌های جذاب
سال گذشته، تراشه‌های موبایل از معماری 10 نانومتری به سمت معماری 7 نانومتری مهاجرت کردند و اسنپدراگون 855 هم از این قاعده مستثنا نبود. امسال، شاهد کاهش اندازه ترانزیستورها نخواهیم بود ولی در عوض فرایند ساخت آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. گفته می‌شود اسنپدراگون 865 برای ساخته شدن از فناوری لیتوگرافی به وسیله اشعه ماوراءبنفش (EUV) شرکت سامسونگ بهره می‌برد. کوالکام برای تولید نسل قبلی تراشه پرچم‌دار خود از تجهیزات شرکت تایوانی TSMC استفاده کرد زیرا برای تولید تراشه‌های 7 نانومتری از زیرساخت‌های مجهزی بهره می‌برد ولی حالا که سامسونگ در زمینه‌ی تکنولوژی EUV حرف زیادی برای گفتن دارد، کوالکام تولید این تراشه را به شرکت کره‌ای مذکور می‌سپارد. این فناوری نه‌تنها بهره‌وری خطوط تولید را افزایش می‌دهد، بلکه در عملکرد خود تراشه هم تأثیر بسزایی دارد.

گفته می‌شود EUV می‌تواند 20 تا 30 درصد عملکرد تراشه را بهبود ببخشد و بین 30 تا 50 درصد مصرف انرژی تراشه موردنظر را کاهش دهد. علاوه بر این، کوالکام برای این تراشه از نسل جدید هسته‌های شرکت ARM موسوم به Cortex-A77 استفاده می‌کند. طبق اعلام شرکت ARM، این هسته نسبت به Cortex-A76 حدود 20 درصد عملکرد بهتری به ارمغان می‌آورد.
مانند نسل قبلی، Cortex-A77 طوری طراحی شده که به‌راحتی بتواند با هسته‌های ضعیف‌تر Cortex-A55 همکاری کند که مختص پردازش‌های نه‌چندان سنگین هستند. البته کوالکام هم برای تراشه پرچم‌دار خود بر اساس این معماری، طراحی موردنظر خود را اعمال می‌کند. این یعنی احتمالا شاهد تعبیه یک تراشه پر سرعت Kyro مبتنی بر Cortex-A77، سه تراشه Kyro تنظیم شده با سرعت پایین‌تر مبتنی بر همین طراحی و 4 تراشه Kyro مبتنی بر هسته Cortex-A55 خواهیم بود.
هر ساله برای نسل جدید تراشه‌ها، شاهد چنین تغییراتی هستیم که عملکرد گوشی‌ها و مصرف باتری آن‌ها را تا حدی بهبود می‌بخشند اما در این میان باید انتظار ویژگی دیگری را هم داشته باشیم که در بیشتر اوقات ارائه نمی‌شود:
پشتیبانی اسنپدراگون 865 از حافظه رم DDR5
تراشه‌ها هر چند نسل سال یکبار پشتیبانی از نسل جدید حافظه DDR را آغاز می‌کنند و به همین خاطر چنین ارتقایی خبر مهمی محسوب می‌شود و همین موضوع برای LPDDR5 هم صدق می‌کند. در مقایسه با نسل فعلی یعنی حافظه رم LPDDR4x که حداکثر سرعت آن به 4266 مگابیت بر ثانیه می‌رسد، LPDDR5 می‌تواند داده‌ها را با حداکثر سرعت 6400 مگابیت بر ثانیه منتقل کند که این یعنی شاهد افزایش 50 درصدی سرعت خواهیم بود.
چنین مشخصه‌ای، تقریبا عملکرد تمام بخش‌های گوشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به زبان ساده‌تر، چنین ارتقایی منجر به افزایش سرعت برای باز کردن فایل‌های حجیم و اپلیکیشن‌های سنگین می‌شود، بازی‌ها روان‌تر اجرا می‌شوند و سرعت قابلیت‌های چندوظیفگی هم افزایش پیدا می‌کند. از آنجایی که روزبه‌روز پردازش‌های مربوط به عکاسی سنگین‌تر می‌شود، این مشخصه از این لحاظ هم سرعت پردازش تصاویر را افزایش می‌دهد. در نهایت باید بگوییم که حافظه رم LPDDR5 در کنار حافظه داخلی UFS 3.0 منجر به بهبود قابل توجه تجربه کاربری گوشی می‌شود.
پشتیبانی از استاندارد جدید HDR
در رابطه با پردازنده گرافیکی موجود در اسنپدراگون 865 هنوز اطلاعات زیادی منتشر نشده ولی به احتمال زیاد نام آن Adreno 650 خواهد بود و مطابق معمول عملکرد گرافیکی گوشی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، این تراشه قرار است از استاندارد HDR10+ پشتیبانی کند که البته این همان استاندارد سامسونگ نیست و کوالکام تصمیم گرفته برای این موضوع خود دست به کار شود که البته در کمال تعجب، برای عنوان این استاندارد از همان نام‌گذاری سامسونگ استفاده کرده است. در ماه‌های آینده از تفاوت بین استاندارد دو شرکت مذکور خبردار خواهیم شد. لازم به ذکر است که استاندارد HDR10+ سامسونگ کاملا رایگان است و هر شرکتی بدون پرداخت هزینه می‌تواند از آن استفاده کند و باید ببینیم که چرا کوالکام علی‌رغم این موضوع تصمیم گرفته برای این مشخصه استاندارد اختصاصی توسعه دهد.
بودن یا نبودن 5G، مساله این است
در حال حاضر، فناوری 5G در گام‌های ابتدایی خود قرار دارد ولی تا اوایل 2020، این فناوری در مناطق وسیع‌تری ارائه می‌شود و کاربران بیشتری برای خرید گوشی‌های مبتنی بر این تکنولوژی ترغیب خواهند شد. با توجه به شایعات منتشر شده، کوالکام تصمیم دارد دو مدل از اسنپدراگون 865 را روانه‌ی بازار کند.
یکی از این دو مدل دارای مودم 5G خواهد بود که چنین اقدامی، گام مهمی در راستای افزایش شمار گوشی‌های مجهز به این تکنولوژی محسوب می‌شود. در حال حاضر، مودم 5G اسنپدراگون X50 یک تراشه جداگانه است که بخشی از فضای داخل گوشی را اشغال می‌کند و در ضمن بهره‌وری آن هم به اندازه یک تراشه یکپارچه نیست. ظاهرا نسل دوم آن یعنی اسنپدراگون X55 کوچک‌تر شده و می‌تواند درون تراشه اصلی جای بگیرد. البته تا زمانی که فناوری 5G در تعداد زیادی از کشورها همه‌گیر نشود، اینترنت 5G به‌عنوان ویژگی استاندارد یک تراشه مورد استقبال گسترده قرار نمی‌گیرد.
به همین خاطر، کوالکام مدلی از اسنپدراگون 865 را هم عرضه می‌کند که فاقد این مودم است و مطمئنا خریداران با قیمت کمتری می‌توانند آن را خریداری کنند. به غیر از این مورد، هنوز نمی‌دانیم که آیا این دو مدل از لحاظ دیگر ویژگی‌ها هم تفاوتی با یکدیگر دارند یا نه. لازم به ذکر است که بهره‌گیری از مودم 5G منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.

تاریخ عرضه و نخستین گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون 865
کوالکام برای معرفی تراشه پرچم‌دار خود به زمان‌بندی مشخصی پایبند است و این یعنی در حوالی 5 دسامبر 2019 تراشه مذکور رسما معرفی می‌شود. البته مطابق روند همیشگی، اولین گوشی‌های مجهز به این تراشه در اوایل 2020 روانه‌ی بازار خواهند شد که یکی از این اولین گوشی‌ها، به احتمال زیاد گلکسی اس 11 سامسونگ خواهد بود. بعد از آن هم خیلی سریع به شمار گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 865 افزوده می‌شود و کاربران زیادی می‌توانند از قابلیت‌های هیجان‌انگیز این تراشه بهره ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/80390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

لایحه فیلترشدن تیک‌تاک در سنای آمریکا تصویب شد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

گوگل پلی هفته آینده رفع فیلتر می‌شود؟