سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

وای فای 6 چیست و چگونه به تحول سرعت اینترنت کمک می کند؟ نکات خواندني

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی -
وای فای 6 چیست و چگونه به تحول سرعت اینترنت کمک می کند؟ 2
٢١٢
١


مجله پلازا / وای فای 6 امسال شروع به کار خوبی دارد. اگر بخواهیم Wi-Fi 6 را در یک کلمه توصیف کنیم باید بگوییم که سرعت بیشتری دارد. اما پاسخ سوال این که وای فای 6 چیست و تفاوت وای فای 6 با 5 کدام است، نیازمند مطالعه بیشتر است.
چندسالی است که در کنار خانواده و دوستان خود، ما در کنار امواج وای فای نیز زندگی می‌کنیم! از نظر سرعت، امواج وای فای دارای استاندارهای مختلفی هستند و در این مقاله قصد داریم در مورد استاندارد جدید Wi-Fi 6 و اینکه Wi-Fi 6 چیست صحیت کنیم. اگر بخواهیم پاسخ اینکه تفاوت وای فای 6 با 5 چیست را در یک جمله بگوییم، واضح است که سرعت Wi-Fi 6 از سرعت Wi-Fi 5 بیشتر است و اتصال بهبود یافته تری را برای ما برقرار می‌کند. اما بهتر است کمی در مفهوم Wi-Fi 6 عمیق‌تر شویم و به تفاوت‌ها و مشخصات این استاندارد توجه بیشتری کنیم.
آنچه در این مقاله می‌خوانید:
وای فای 6 چیست و چه تفاوتی با وای فای 5 دارد؟ سرعت Wi-Fi 6 چقدر است؟ وای فای 6 چه زمانی عرضه می شود؟ در نهایت Wi-Fi 6 چه تفاوتی در زندگی ما به وجود می آورد؟
وای فای 6 چیست و چه تفاوتی با وای فای 5 دارد؟
از لحاظ فنی وای فای 6 که به نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود، جدیدترین نسخه استاندارد 802.11 است. استاندارد 802.11 متعلق به شبکه انتقال داده‌ها به صورت بی سیم است، همان شبکه‌ای که همه ما آن را به نام کلی Wi-Fi می‌شناسیم. نسخه قبلی این استاندارد با نام 802.11ac یا وای فای 5 شناخته می‌شود. وای فای 6 یک ابزار جدید برای اتصال به اینترنت (مثل فیبر نوری) نیست، بلکه یک استاندارد به روز شده است که دستگاه‌های سازگار با آن، به ویژه روترها، می‌توانند سیگنال‌های Wi-Fi را با کارآمدی بالاتری انتقال دهند.
برای اینکه همه مردم توالی بین نسخه‌های مختلف استاندارهای WiFi را متوجه شوند، متولیان این امر نامگذاری ساده‌تری را برای این استانداردهای برگزیده‌اند. به طور مثال برای کسانی که سر و کار زیادی با وای فای و مسائل مربوط به شبکه ندارند، شناخت نسخه‌های مختلف این استاندارد با نام‌هایی مثل 802.11ac و 802.11ax سخت و غیر ملموس است. از آنجا که استاندارد 802.11ax، نسخه ششم استاندارد 802.11 است، آن را Wi-Fi 6 می‌نامند. این نامگذاری در نسخه‌های قبلی هم برقرار بوده است. مثلا 802.11ac پنجمین نسخه بوده و به آن وای فای 5 گویند.
سرعت Wi-Fi 6 چقدر است؟
اینکه Wi-Fi 6 چیست و سرعت آن چقدر است، شاید مهم‌ترین بخش از بحث ما باشد. سرعت وای فای 6 هنوز در عمل و با سخت‌افزارهای مختلف تست نشده و نمی‌توان سرعتی واقعی و عملیاتی را برای آن متصور بود. اما به نظر کارشناسان این صنعت، این استاندارد می‌تواند تا 30 درصد نسبت به وای فای 5 پرسرعت‌تر باشد و سرعت نظری محاسبه شده برای آن چیزی در حدود 10 گیگابیت در ثانیه است.
گفتنی است که در تست‌های مختلف انجام شده تا کنون، درصد بدست آمده تقریبا یکسان است! در جدیدترین تست انجام شده، سایت Cnet توانسته به سرعت 1320 مگابیت در ثانیه برسد. حداکثر سرعت قابل دستیابی بوسیله وای فای 5 در گذشته 938 مگابیت در ثانیه محاسبه شده بود که با انجام یک مقایسه، سرعت Wi-Fi 6 حدود 40 درصد بیشتر از Wi-Fi 5 است. حداکثر سرعت وای فای 6 حدودا 1000 درصد سریع‌تر از میانگین سرعت فعلی دانلود در ایالات متحده، یعنی 119 مگابیت در ثانیه، است.
به هرحال عددی که شما با آن به اینترنت متصل می‌شوید، می‌تواند به پارامترهای مختلفی بستگی داشته باشد. قطعا در محیط‌های شلوغ، نسبت به زمانی که شما تنها با یک دستگاه به اینترنت متصل هستید، سرعت دانلود و تبادل اطلاعات شما می‌تواند به مراتب کمتر باشد. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که سرعت ارائه اینترنت توسط شرکت سرویس دهنده شما (ISP شما) به نوعی می‌تواند حداکثر سرعت برای شبکه محلی شما نیز به شمار آید. مثلا اگر شرایط مطلوب باشد، شما می‌توانید با سرعت 300 مگابیت در ثانیه و در منزل خود به اینترنت متصل شوید که این تنها یک چهارم حداکثر سرعت Wi-Fi 6 است. قطع به یقین برای داشتن کانکشنی پرسرعت تحت استاندارد Wi-Fi 6، شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما نیز باید سرعت بالایی را پشتیبانی کند.
به عبارت دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی هنوز راه درازی را برای پشتیبانی از نسل‌های بعدی روترها و استانداردهای وای فای در پیش دارند و این راه ممکن است سال‌ها طول بکشد. به محص اینکه بستر ارائه کننده این سرعت‌های اینترنت توسط ISPها فراهم شود، سخت افزارها نیز آماده برای برقراری اینترنت با سرعت فوق العاده هستند!
وای فای 6 چه زمانی عرضه می شود؟
وای فای 6 از نظر فنی در حال حاضر به وجود آمده است. وای فای 6 یک استاندارد جدید و معتبر است که شماری از مودم‌ها و روترهای جدید ساخته شده، مطابق با آن پیش می‎‌‎روند. ایسوس، نت گیر، سیسکو و تی پی لینک برندهایی هستند که روترهایی با استاندارد Wi-Fi 6 تولید کرده‌اند. Netgear Orbi و TP-Link Deco دو محصولی هستند که با استاندارد جدید تولید شده و قرار است در نیمه دوم سال میلادی جاری وارد بازار شود. همچنین سامسونگ گلکسی اس 10 اولین گوشی است که از استاندارد Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند و قطعا گوشی‌های جدید آینده نیز چنین قابلیت‌هایی را برای خود پیش بینی می‌کنند. مثلا می‌توان مطمئن بود که نسخه بعدی آیفون، لپ تاپ‌های نسل بعد و همچنین دستگاه‌های هوشمند مختلف، قطعا از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند.
به یاد داشته باشید که برای دریافت امواج پرسرعت تحت این استاندارد جدید، باید هم گوشی یا لپ تاپ شما و هم مودم و یا روتر شما از آن پشتیبانی کنند. اگر یک مودم یا روتر سازگار دارید اما با گوشی هوشمند قدیمی خود به اینترنت متصل می‌شوید، نباید انتظار افزایش سرعت اتصال خود را داشته باشید چرا که گوشی‌های قدیمی از ششمین استاندارد 802.11 پشتیبانی نمی‌کنند. بعد از یافتن پاسخ سوالاتی مثل تفاوت وای فای 6 با 5 و اینکه Wi-Fi 6 چیست، شاید کنجکاو باشید بدانید که این استاندارد را چه کسی ایجاد کرده است!
این استاندارد جدید توسط موسسه مهندسان برق و الکترونیک یا همان IEEE (بخوانید آی ترپیل ای)، بزرگترین انجمن متخصصان فنی جهان، توسعه داده شده است. ماموریت این موسسه، به گفته خود آن‌ها، پیشبرد فناوری به نفع بشریت عنوان شده است. این موسسه اساساً حافظ Wi-Fi است و کمیته‌هایی برای توسعه و تعیین استانداردهای مربوط به آن‌ دارد.
در نهایت Wi-Fi 6 چه تفاوتی در زندگی ما به وجود می آورد؟
رستورانی را در نظر بگیرید که مراجعه کنندگان زیادی دارد. پذیرش رستوران فردی ماهر است و می‌تواند چندین کار را همزمان انجام دهد و سرعت او هم در کار خود قابل قبول است. اما هرچقدر این فرد ماهر باشد، باز هم مشتریانی هستند که باید مدتی منتظر بمانند تا خدمت بگیرند. این فرد همان روتر شماست و مشتریان همانند دستگاه‌های مختلفی هستند که به روتر متصل شده و خواهان اتصال به اینترنت هستند. عوض کردن روتر و جایگزین کردن آن با یک روتر با استاندارد وای فای 6، مانند این است که در رستوران خود از شخصیت Goro بازی مورتال کمبت به عنوان پذیرش استفاده کنید (عکس بالا Goro را نشان می‌دهد!)
Goro می‌‌تواند هم نوشیدنی تحویل دهد، هم گوشی خود را جواب دهد و هم پیتزا و ساندویچ مشتری‌های مختلف را به آن‌ها بدهد. علاوه بر اینکه Goro چند دست برای انجام چند کار همزمان دارد، او کارهای خود را با دقت و با قدرت انجام می‌دهد! روتر وای فای 6 شما هم چنین کاری را خواهد کرد. چندین دستگاه شما به یک روتر با قابلیت پردازش پرسرعت، پر قدرت و با تعداد بالا متصل می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/88301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران