استفاده از کریسپر برای از بین بردن مخازن پنهان ویروس ایدز در بدن اخبار

سیاست و بازاریابی - با استفاده از روش ویرایش ژن کریسپر، حتی پس از توقف مصرف داروهای ضدرتروویروسی، ویروس‌های HIV قادر به فعالیت و ایجاد بیماری نبودند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا آغازگرهای سلولی را درون سلول‌های ایمنی پیدا کرده‌اند که می‌توانند جهت کشتن مخازن خفته‌ی HIV-1 در افراد مبتلا به عفونت این ویروس تحت کنترل درآیند. این یافته‌ها پیشرفتی در درک مکانیسم‌های سلولی کنترل‌کننده‌ی تکثیر HIV درون بدن است و می‌تواند منجر به توسعه‌ی اهداف دارویی و درمان‌هایی شود که مخازن HIV درون بدن را نابود کنند. نتایج این پژوهش در مجله‌ی mBio منتشر شده است. براساس گزارش‌های سال 2018، ویروس نقص ایمنی انسانی نوع یک (HIV-1) هر ساله 1/7 میلیون فرد جدید را آلوده می‌کند و در حال حاضر حدود 38 میلیون نفر در سرتاسر جهان با این عفونت زندگی می‌کنند. ریشه‌کن کردن مخازن پایدار HIV-1 در بدن مانع اصلی بر سر راه دستیابی به درمانی برای این بیماری است. طارق رانا، نویسنده‌ی مقاله می‌گوید: سه دهه است که پژوهشگران حوزه‌ی HIV به‌دنبال دستیابی به چنین کلیدی (برای ازبین‌بردن ویروس‌های پنهان) بوده‌اند. هیجان‌انگیزترین بخش این کشف، تا قبل از این، هرگز دیده نشده بود. ما با تغییر ژنتیکی قطعه‌ی بلندی از RNA غیرکدکننده، از بازگشت HIV به سلول‌های T و میکروگلیاها پس از قطع درمان ضدرتروویروسی پیشگیری کردیم. این امر نشان می‌دهد که ما یک هدف درمانی بالقوه برای ریشه‌کن کردن HIV و ایدز پیدا کرده‌ایم.
نمایشی از ویروس HIV ویروس HIV ازطریق مایعات بدن منتشر شده و با حمله به سیستم ایمنی منجر به نقص ایمنی یا ایدز می‌شود. داروهای ضدرتروویروسی یا ART به‌منظور پیشگیری از انتشار عفونت و نیز تکثیر HIV درون بدن، به‌صورت ترکیبی به بیماران داده می‌شود. این داروها مانع از تبدیل عفونت به ایدز می‌شوند. این ویروس در بدن فردی که داروها را دریافت می‌کند، به‌حالت خفته باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. به‌محض قطع رژیم درمانی، ویروس شروع به تکثیر می‌کند و بیماری را بازمی‌گرداند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، یک چالش مهم در مسیر یافتن درمانی برای HIV و ایدز، دشواری شناسایی و ریشه‌کن کردن مخازن همیشگی پروویروس‌های دارای قابلیت تکثیر است. پژوهشگران دریافتند که ماکروفاژها یا سلول‌های ایمنی آلوده به HIV حاوی یک قطعه‌ی طولانی RNA غیرکدکننده (lncRNA) هستند که از بیش از 200 نوکلئوتید تشکیل شده است. آن‌ها بیش از 1145 نمونه lncRNA را توالی‌یابی کردند. این RNAها از این جهت خاص هستند که مانند دیگر RNAها کدکننده‌ی پروتئین نیستند و مانند کلیدی برای کنترل ژن‌های دیگری که سنتز پروتئین‌های خاصی را تنظیم می‌کنند، عمل می‌کنند. پژوهشگران یک lncRNA خاص با نام HEAL را پیدا کردند که در افرادی که دچار عفونت HIV بودند، سطح آن افزایش یافته بود. HEAL تکثیر HIV را در سلول‌های ایمنی نظیر ماکروفاژها، سلول‌های T و میکروگلیاها تنظیم می‌کند.
یک سلول انسانی آلوده به ویروس HIV پژوهشگران توضیح دادند که HEAL با یک پروتئین متصل‌شونده به RNA که FUS نام دارد، کمپلکسی را تشکیل می‌دهد. این پروتئین ازطریق دو مکانیسم به تکثیر HIV کمک می‌کند. مکانیسم اول، پیوند کمپلکس HEAL-FUS به یک پروموتر HIV است که باعث افزایش فعالیت آنزیم هیستون استیل ترانسفراز p300 می‌شود که فعال شدن تکثیر HIV را به‌دنبال دارد. مکانیسم دوم آن است که کمپلکس HEAL-FUS روی منطقه‌ی پروموتر ژن کیناز وابسته به حلقه (CDK2) عمل می‌کند و موجب افزایش بیان این ژن می‌شود. پژوهشگران در مرحله‌ی بعد، روی خاموش‌کردن HEAL با استفاده از ابزارهای بیوشیمیایی، سلولی و ژنتیکی کار کردند. آن‌ها از مهار RNA برای خاموش‌کردن HEAL استفاده کردند و نیز سعی کردند، HEAL را با استفاده از ابزار ویرایش ژن کریسپر و به کمک آنزیم Cas9 ویرایش یا حذف کنند. به‌محض اینکه HEAL از صحنه خارج شد، ویروس HIV حتی پس از توقف مصرف داروهای ضدرتروویروسی قادر به بازگشت نبود. پژوهشگران توضیح دادند: مقاله‌های مرتبط:
HIV و ایدز؛ علایم، درمان و پیشگیری به کارگیری تکنیک کریسپر برای درمان HIV در موش‌ها استفاده از ویروس آلوده‌کننده میمون برای تولید واکسن HIV
HEAL یک تقویت‌کننده‌ی پردامنه از چندین سویه از HIV-1 است؛ زیرا حذف HEAL موجب ممانعت از تکثیر X4، R5 و ویروس دوگانه‌ی HIV می‌شد و این تأثیر بازدارندگی با بیان بیش از حد HEAL از بین می‌رفت. پژوهشگران قصد دارند آزمایش خود را از سطح ظروف آزمایشگاهی خارج کنند و مطالعات حیوانی انجام دهند. رانا گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که HEAL نقشی حیاتی در بیماری‌زایی HIV دارد. برای توضیح مکانیسمی که پس از آلوده‌شدن یک فرد با HIV منجر به بیان HEAL می‌شود، نیاز به مطالعات بیشتری است اما از این نتایج می‌توان برای ایجاد یک هدف درمانی استفاده کرد. پژوهشگران در مطالعه‌ی خود چنین نتیجه‌گیری کردند: درک ما از عملکردهای lncRNA افزایش یافته است، اما هنوز پتانسیل آن‌ها برای توسعه‌ی استراتژی‌های درمانی برای HIV و ایدز ناشناخته مانده است. HEAL برای افزایش به کارگیری کمک فعال‌کننده‌ی رونویسی p300 روی پروموتر HIV، با پروتئین متصل‌شونده به DNA یعنی FUS کمپلکسی را تشکیل می‌دهد. HEAL می‌تواند هدف درمانی برای درمان عفونت HIV و ایدز باشد.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند