سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

جزئیات پردازنده‌های جدید مایکروسافت که با همکاری AMD و کوالکام ساخته شدند اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مایکروسافت در سخت‌افزارهای جدید خود از پردازنده‌های اختصاصی سرفیس استفاده می‌کند. این تراشه‌ها به‌کمک غول‌های طراحی پردازنده یعنی کوالکام و AMD توسعه یافتند.

مایکروسافت هفته‌ی گذشته از جدیدترین محصولات خود در خانواده‌ی سرفیس رونمایی کرد. دو محصول جدید از این خانواده به‌ نام‌های سرفیس لپ‌تاپ 3 15 اینچی و سرفیس پرو ایکس برخلاف روال گذشته از پردازنده‌ی اینتل استفاده نمی‌کنند. شرکت سازنده از امسال تلاش می‌کند تا برای خانواده‌ی محصولات خود از پردازنده‌ی اختصاصی استفاده کند. آن‌ها با AMD و کوالکام در این مسیر همکاری می‌کنند. مقاله‌های مرتبط:
AMD برای سرفیس لپ‌تاپ 3 پردازنده اختصاصی ساخته است محصولات جدید سرفیس مایکروسافت در یک نگاه
سرفیس لپ‌تاپ 3 در نسخه‌ی 15 اینچی مجهز به پردازنده‌ی اختصاصی Ryzen Surface Edition است که با همکاری AMD طراحی شد. در محصول دیگر یعنی سرفیس پرو ایکس از پردازنده‌ی مبتنی بر آرم به‌نام SQ1 استفاده می‌شود که کوالکام در طراحی و توسعه‌ی آن با ردموندی‌ها همکاری کرد. چنین رویکردی یک تغییر مسیر مهم برای خانواده‌ی سرفیس محسوب می‌شود. هرچند هنوز دستگاه‌های دیگر همچون سرفیس پرو 7 و نسخه‌های 13 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 از پردازنده‌ی ساخت اینتل استفاده می‌کنند. همکاری مایکروسافت با AMD
همکاری مایکروسافت با AMD در تولید پردازنده‌ای از خانواده‌ی رایزن خلاصه شد که تنها در مدل‌های 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 3 استفاده می‌شود. این لپ‌تاپ جدید علاوه بر پردازنده‌ی اختصاصی یک تفاوت دیگر هم با نسل‌های قبلی دارد. ردموندی‌ها آن را با پوشش فلزی تولید کرده‌اند که با جنس مورد استفاده در نسخه‌های قبلی متفاوت است. مایکروسافت برای توسعه‌ی پردازنده‌ی اختصاصی همکاری نزدیکی با AMD داشت تا یک هسته‌ی گرافیکی اضافه روی Ryzen 5 و Ryzen 7 Surface مبتنی بر نود پردازشی 12 نانومتری اضافه شود. این پردازنده‌ها مبتنی بر +Zen طراحی شده‌اند. به‌علاوه مایکروسافت و AMD تلاش کردند تا طراحی پردازنده‌های موجود را با هدف جانمایی راحت‌تر محصول نهایی در بدنه‌ی باریک سرفیس لپ‌تاپ 3 بهینه‌سازی کنند.
جک هوین، مدیر ارشد تراشه‌های نیمه‌اختصاصی AMD درباره‌ی همکاری با مایکروسافت و پردازنده‌ی جدید گفت: ما سال‌ها پیش با پاوان داولوری و پانوس پانای ملاقات کرده بودیم و چشم‌انداز مشترکی با مایکروسافت پیدا کردیم؛ چشم‌اندازی که با هدف بازطراحی مفهوم لپ‌تاپ و ساختن بهترین لپ‌تاپ جهان طراحی شده بود. ده‌ها هزار ساعت توسعه‌ی مشترک و مهندسی مشترک با مایکروسافت انجام شد. همکاری ما تنها با هدف بهینه‌سازی پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی نبود، بلکه بهینه‌سازی کل سیستم مدیریت نیرو، قلم هوشمند، تعامل لمسی، پهنای باند حافظه ، فرمور و درایورها هم بهینه‌سازی شدند تا بهترین بازدهی گرافیکی در یکی از باریک‌ترین فرم‌فاکتورهای موجود به دست بیاید. بخشی از همکاری مایکروسافت و AMD نیازمند حصور مهندسان دو شرکت در یک دفتر مشترک بود. آن‌ها در کنار یکدیگر تلاش می‌کردند تا قطعات ساخت AMD را در لپ‌تاپ‌های نسل جدید سرفیس و برای حصول بهترین کیفیت جانمایی کنند. فراموش نکنید که AMD با وجود همه‌ی پیشرفت‌های موجود، هنوز انتخاب متداولی برای تولیدکننده‌های لپ‌تاپ نیست. مایکروسافت در چنین شرایطی تلاش کرد تا با همکاری نزدیک با آن شرکت، نسخه‌ای اختصاصی از رایزن توسعه دهد که در نسل جدید لپ‌تاپ‌ها کارایی مناسب و روان داشته باشد.
پردازده‌ی اختصاصی رایزن سرفیس با تمرکز روی بهبود قدرت گرافیکی توسعه یافته است
تراشه‌ی Ryzen Surface Edition نسخه‌ای 15 واتی محسوب می‌شود که توانایی مقیاس‌دهی تا 20 و 25 وات را دارد. مایکروسافت و AMD در طراحی پردازنده‌ی جدید تمرکز زیادی روی بازدهی گرافیکی آن داشتند تا کارایی لپ‌تاپ جدید خانواده‌ی سرفیس در بخش گرافیکی، برای رقابت در بازار مناسب باشد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که محصول جدید از لحاظ قدرت گرافیکی به‌میزان 70 درصد بهتر از مک‌بوک پرو عمل می‌کند. داولوری درباره‌ی بازدهی گرافیکی می‌گوید که قطعات رایزن، هسته‌های پردازش گرافیکی اختصاصی دارند و آن‌ها با همکاری AMD، همان کارایی را بهبود داده‌اند. لپ‌تاپ 15 اینچی مایکروسافت یعنی سرفیس بوک 2 از کارت گرافیکی مجزا پشتیبانی می‌کند. درمقابل، سرفیس لپ‌تاپ 3 از هسته‌های پردازش گرافیکی داخلی شرکت AMD بهره می‌برد؛ درنتیجه بازدهی گرافیکی این لپ‌تاپ به‌اندازه‌ی سرفیس بوک 2 نخواهد بود. البته قطعا طراحی جدید بازدهی بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی سرفیس لپ‌تاپ دارد که از گرافیک داخلی اینتل استفاده می‌کردند.
داولوری در بخشی از صحبت‌های خود به خانواده‌ی سرفیس بوک اشاره می‌کند که قطعا از برنامه‌های توسعه‌ای و بهینه‌سازی شرکت خارج نخواهد شد: لپ‌تاپ‌های سرفیس بوک در میان محصولات ما به‌عنوان دستگاه‌های مجهز به گرافیک بالا محسوب می‌شوند و در آینده باز هم قدرت آن‌ها افزایش می‌یابد. رویکرد جدید در ساخت سرفیس لپ‌تاپ، برای نشان‌دادن سطح مناسب کارایی گرافیکی در پردازنده‌های داخلی انجام شد. البته قطعا کارایی گرافیکی سرفیس بوک تجربه‌ی کاری بهتری به‌همراه خواهد داشت. همکاری مایکروسافت و AMD در بخش قدرت، 1/2 ترافلاپس در اوج کارایی خواهد بود که با ایکس‌باکس وان برابری می‌کند. قدرت دستگاه بیش از همه روی وظایف تولید محتوا مانند ویرایش عکس و فیلم متمرکز می‌شود. البته شاید بتوان از آن قدرت برای اجرای بازی‌های جدید کامپیوتری با رزولوشن پایین هم بهره‌ برد. بررسی بازدهی عملی این دو شرکت در ساخت لپ‌تاپ جدید هنوز نیاز به زمان دارد و باید تا عرضه‌ی نهایی سرفیس لپ‌تاپ 3 منتظر بمانیم. به‌هرحال در لپ‌تاپ ردموندی‌ها شاهد تراشه‌ی رایزن با هسته‌‌های پردازشی بیشتر هستیم. در‌ این میان کاهش یا عدم کاهش شارژدهی باتری هم باید بررسی شود. ردموندی‌ها ادعا می‌کنند که باتری سرفیس لپ‌تاپ 3 برای یک روز کار مناسب خواهد بود، اما هنوز هیچ بررسی عملی روی محصول آن‌ها انجام نشده است.
همکاری مایکروسافت با کوالکام
سرفیس پرو ایکس جدیدترین تلاش برای بهبود اکوسیستم دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم است
همکاری بزرگ بعدی مایکروسافت با کوالکام انجام شد. ردموندی‌ها قبلا در محصولاتی همچون سرفیس RT و سرفیس 2 از پردازنده‌های مبتنی بر ARM استفاده کرده بود، اما آن محصولات هیچ‌گاه قدرت پردازشی مناسب و هماهنگی لازم با اپلیکیشن‌ها را به کاربر ارائه‌ نمی‌کردند. درواقع محصولات مبتنی بر آرم همیشه پشت سر نسخه‌های حرفه‌ای‌تر مجهز به پردازنده‌های اینتل بودند. مایکروسافت اکنون از نسخه‌ای اختصاصی از کوالکام اسنپدراگون 8cx در سرفیس پرو ایکس استفاده می‌کند. استفاده از نام سرفیس پرو برای دستگاهی با پردازنده‌ی مبتنی بر آرم، نشان‌دهنده‌ی برنامه‌ی جدی و شجاعانه‌ی ردموندی‌‌ها برای تغییر مسیر پردازش است. داولوری درباره‌ی پردازنده‌ی مبتنی بر آرم در سرفیس پرو می‌گوید: وقتی ما سال‌ها پیش به طراحی مفهوم سرفیس پرو ایکس رسیدیم، هیچ تراشه‌ای در بازار وجود نداشت که بازدهی مورد نیاز ما را با قدرت کافی در فرم فاکتور مدنظر ارائه کند.
مایکروسافت با همکاری کوالکام یک پردازنده‌ی هفت نانومتری به‌نام SQ1 توسعه داده است. هدف اصلی بهینه‌سازی، بهبود کارایی هر دو بخش CPU و GPU در یک پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx بود. داولوری درباره‌ی پردازنده‌ی اختصاصی می‌گوید: پردازنده‌ی مایکروسافت SQ1 بهترین کارایی را در میان دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر اسنپدراگون ارائه می‌کند. محصول جدید، یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای بوده و مجهز به اولین و سریع‌ترین پردازنده‌ی Kryo با سرعت 3 گیگاهرتز است. هسته‌های Kryo همچنین به ویندوز امکان می‌دهند که تعادل را بین هسته‌های با کارایی بالا و هسته‌های با بازدهی بالا برقرار کنند؛ البته هسته‌‌های با بازدهی انرژی بالا، برای وظایف پس‌زمینه‌ی سیستم‌عامل کاربری عالی دارند. ترکیب این موارد باعث می‌شود تا پلتفرم نهایی برای عمر باتری بهتر بازطراحی شود.
قدرت GPU در تراشه‌ی جدید مایکروسافت 2/1 ترافلاپس بیان می‌شود که برای دستگاهی چنین نازک و سبک، قدرتی بسیار مناسب است. به‌هرحال دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم برای بازی یا فعالیت‌های مشابه طراحی نمی‌شوند. به‌علاوه بازی‌‌های مبتنی بر OpenGL هم در آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود. به‌علاوه احتمالا برای اجرای وظایف بسیاری از اپلیکیشن‌های سنتی، نمونه‌های مشابه مناسب برای آرم را مشاهده خواهید کرد. درواقع بهبود پردازشی در این دستگاه بیشتر برای بهبود تجربه‌‌های درحال ظهور تحت وب،‌ فرایندهای پردازشی آینده و حتی توانایی استفاده از چند نمایشگر 4K تنها با یک کابل USB-C انجام شد. شاید در آینده نسخه‌هایی از اپلیکیشن‌های مشهور مثلا سرویس‌های ادوبی را مشاهده کنیم که توانایی بهره‌برداری از مزایای پردازنده‌ی گرافیکی جدید را داشته باشند. داولوری درباره‌ی تجربه‌های مبتنی بر آرم می‌گوید: با گذار از اپلیکیشن‌های سنتی به دنیایی از اپلیکیشن‌های اسکریپتی و موتورهای تحت وب، وظایف پردازشی رندر تحت وب هم افزایش می‌یابد که قطعا مصرف بالایی از ظرفیت‌های پردازنده‌ی گرافیکی خواهند داشت. درنتیجه می‌توان سرفیس پرو ایکس را دستگاهی برای برنامه‌های پردازشی آتی و اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی دانست که هنوز ساخته نشده‌اند. برخی از وظایف کاری آینده در حوزه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دیده می‌شوند و احتمالا به‌مرور بیش‌ از پیش درباره‌ی چنین وظایفی برای دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم می‌‌شنویم. از طرفی چنین توسعه‌هایی به‌معنای یک نقطه‌ی عطف برای کوالکام و ویندوز خواهند بود. به‌هرحال هنوز هماهنگی اپلیکیشن‌ها به‌عنوان چالش احتمالی وجود دارد، اما روندهای توسعه‌ای کنونی، آینده‌ی روشنی را نوید می‌دهند.
کرومیوم اکنون به‌‌صورت کاملا هماهنگ با آرم کامپایل می‌شود. به‌علاوه مایکروسافت نسخه‌ی جدید مرورگر اج را مبتنی بر موتور کرومیوم توسعه می‌دهد. درنتیجه تغییر قابل‌توجهی در تجربه‌ی مرور صفحات وب خواهیم داشت که قبلا در دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر آرم می‌دیدیم. میگوئل نونس، مدیر محصولات پردازش موبایلی در کوالکام درباره‌ی محصول جدید و همکاری با مایکروسافت می‌گوید: ما این پلتفرم پردازشی را با همکاری یکدیگر ساختیم و فعالیت مشترکی با مایکروسافت داشتیم تا تجربه‌کاری اختصاصی و راهکار کاربری را برای سرفیس پرو ایکس ارائه کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا بسیاری از ظرفیت‌های محصول جدید برای کل صنعت ارائه شود، اما به‌هرحال فرایند طراحی و توسعه‌ی SQ1 تنها برای استفاده در سرفیس پرو ایکس انجام شد. ظرفیت‌های اختصاصی گرافیکی که در پردازنده‌ی SQ1 عرضه می‌شود، مخصوص مایکروسافت خواهد بود. درواقع این پردازنده در اختیار تولیدکننده‌های دیگر صنعت کامپیوتر قرار نمی‌گیرد.
مایکروسافت و کوالکام هردو ادعای کارایی بالا در حد کامپیوترهای شخصی برای سرفیس پرو ایکس دارند. اگر محصول جدید بتواند کارایی نزدیک به سرفیس پرو داشته باشد، قطعا انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربران خواهد بود. داولوری درباره‌ی فرایند توسعه‌ی پردازنده‌ی جدید می‌گوید: ما برای رسیدن به هدف نهایی باید کل SoC را بازطراحی می‌کردیم و حتی برخی از ابزارهای ارائه‌شده در کنار آن را هم به‌کمک کوالکام بازطراحی کردیم. ما کل پلتفرم را بازطراحی کردیم تا کارایی 7 وات را ارائه کند و همچنین قابلیت مقیاس‌دهی تا 15 وات را داشته باشد. هماهنگی اپلیکیشن‌ها چالش مهم پیشرفت سرفیس پرو ایکس محسوب می‌شود
مایکروسافت دستگاه جدید را با اتصال LTE و باتری با شارژدهی یک روزه و نمایشگر 13 اینچی در بدنه‌ی 12 اینچی طراحی کرد. تنها نکته‌ی مهم باقی‌مانده، استفاده از نام سرفیس پرو است. اگر دستگاه توانایی ارائه‌ی کارایی لازم را درخور نام پرو و همچنین پشتیبانی مناسب از اپلیکیشن نداشته باشد، چالش بزرگی بر سر راه ردموندی‌ها ایجاد خواهد شد. بخش مهمی از رفع این چالش به توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار مربوط می‌شود. دستگاه‌های قبلی ویندوزی مبتنی بر آرم، موفقیت چندانی به‌همراه نداشته‌اند. اکنون مایکروسافت این مفهوم را با سخت‌افزارهای اختصاصی سرفیس پشتیبانی می‌کند که به‌نوعی یک شتاب خوب برای ایده‌های کوالکام در بخش لپ‌تاپ‌های همیشه متصل ایجاد خواهد کرد. کاربران زمان زیادی منتظر یک لپ‌تاپ مناسب ویندوزی مبتنی بر آرم بوده‌اند. شاید سرفیس پرو ایکس به این انتظار پایان دهد و عصر جدیدی در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر آرم شروع شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/92369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

دیدار معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

ربات «اطلس» بازگشت!

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید