سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

پاسخ وزارت نفت به گزارش «استراتژی وزارت نفت برای پالایشگاه‌سازی چیست؟» وزارت نفت

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «ابهاماتی درباره تصمیمات جدید وزیر نفت/ استراتژی وزارت نفت برای پالایشگاه‌سازی چیست؟» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

به گزارش شانا، متن اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به شرح زیر است:
خبرگزاری فارس در تاریخ 16 مهرماه 1398 و تنها دو روز پس از بازدید وزیر نفت از شرکت مپنا، این رویداد مهم را برنتابیده و با انتشار گزارشی سعی در تخطئه این بازدید و طرح چندباره مباحث و ادعاهای کلیشه‌ای و تکراری علیه صنعت نفت و وزیر نفت دارد.
به اطلاع گزارش‌نویس و دست‌درکاران خبرگزاری فارس می‌رساند که بازدید وزیر نفت از شرکت مپنا از چند ماه پیش و در ادامه بازدیدهای دوره‌ای وزیر نفت از مجموعه‌های صنعتی کشور با هدف تاکید بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در توسعه و تکمیل طرح‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت برنامه ریزی شده بود و آنچنان که گزارش آن خبرگزاری مدعی است این بازدید به‌منظور خنثی کردن جریان‌سازی‌های تخریبی علیه وزیر و وزارت نفت از جمله در ماجرای اخیر شرکت هپکو نبوده است.
بازدید وزیر نفت از مجموعه عظیم مپنا به عنوان یکی از قطب‌های صنعت و فناوری کشور همسو با برنامه راهبردی این وزارتخانه برای حمایت از رونق تولید داخلی بوده است و این سیاست در آینده درباره شرکت‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
گزارش‌نویس خبرگزاری فارس چه بخواهد یا نخواهد، نمی‌تواند سابقه و تاثیر غیرقابل انکار مهندس زنگنه با نزدیک به سه دهه فعالیت در صدر وزارت‌خانه‌های مهمی مانند جهاد سازندگی، نیرو و نفت و نقش او در تاسیس بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور مانند مپنا،‌ فرآب،‌ پتروپارس و ... را تخطئه کند زیرا با وجود اسناد تاریخی و گواهی شاهدان حیّ و حاضر، کارنامه در دست مهندس زنگنه نیازی به قهرمان‌سازی ندارد زیرا مردم بهترین قاضی دربارع عملکرد خادمان خود هستند و ایشان نیز موفق شده است 11 بار در ادوار مختلف رای اعتماد نمایندگان مردم را در مجلس شورای اسلامی کسب کند.
درباره دیگر مدعیات گزارش‌نویس فارس درباره رابطه مهندس زنگنه و شرکت هپکو پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای شفاف‌سازی شده و به نظر می‌رسد ارائه این توضیحات از سوی خبرگزاری فارس مطلقا دیده و شنیده نشده است بنابراین به نظر می‌آید نویسنده محترم اصرار بر طرح موارد خلاف واقع دارد. در بخش دیگری از گزارش خبرگزاری فارس، درباره توضیحات چندی پیش وزارت نفت در باب ساخت و توسعه پالایشگاه‌ها بدون ارائه هیچ ادله یا استنادی مورد تشکیک قرار گرفته و دوباره ادعاهای کلی و خلاف واقع مطرح شده است. در پاسخ ضمن تایید و ارجاع گزارش نویس محترم به توضیحات گذشته تاکید می‌شود ساخت هر نوع پالایشگاهی در هر دورانی که نیازمند سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری است باید دارای توجیه اقتصادی باشد. ضمن اینکه یادآور می‌شود طبق قانون و تکلیف بند الف ماده 122 برنامه 5 ساله سوم توسعه، وزارت نفت برای جلوگیری از افزایش تصدی‌گری دولتی، از هرگونه ساخت پالایشگاه منع شده و تنها بخش خصوصی مجاز است در این زمینه فعال شود و وزارت نفت نیز به نمایندگی از دولت مسئول تامین و فروش خوراک به پالایشگاه‌های خصوصی طبق قانون است. این مهم درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز مصداق دارد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرحی غیردولتی است و وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با هدف کمک به خروج این طرح از بن‌بست هشت ساله تاخیر در توسعه و تکمیل، وارد ماجرا شد و خوشبختانه سه فاز این طرح به مرحله عملیاتی رسیده و زمینه خودکفایی کشور در تولید بنزین استاندارد را فراهم کرده است.
درباره طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز که آن هم با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی است، تاکید می گردد در این طرح نفتا یک محصول میانی و کاملا اقتصادی است که در مرحله پایانی باید به تولید بنزین و یا تولید محصولات پتروشیمی بینجامد.
ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف در ایران با آغاز تکمیل فازهای پارس جنوبی کلید خورد و خردادماه سال 1394 به‌منظور اجرای سیاست‌های دولت در پرهیز از خام فروشی این ماده باارزش و همچنین برداشت حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی عملیات اجرایی طرح فراگیر پالایشی سیراف شامل هشت پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز آغاز شد.
پالایشگاه‌های سیراف به هیچ عنوان «مینی پالایشگاه » محسوب نمی‌شوند به این دلیل که ظرفیت مرسوم و متعارف پالایشگاه‌های میعانات گازی در محدوده 50 تا 70 هزار بشکه در روز است؛ بنابراین نباید ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی را با ظرفیت پالایشگاه‌های نفت خام مقایسه کرد. برای نمونه در یک پالایشگاه نفت خام با خوراک نفت خام سنگین صادراتی ایران با ظرفیت حدود 250 هزار بشکه در روز در واحد تقطیر می‌توانیم حدود 60 هزار بشکه فرآورده‌های سبک تولید کرد که در پالایشگاه میعانات گازی (همانند ستاره خلیج فارس) بسیار بیشتر است.
ارزیابی فنی و اقتصادی طرح فراگیر پالایشی سیراف ازسوی یکی از معتبرترین شرکت‌های جهان تهیه شده است و پیش از تحریم‌ها که قرار بر تامین فاینانس آن بود، بیمه‌های معتبر صادراتی دنیا و بانک‌های تجاری به دلیل سودآوری بالایی که در مطالعه امکان‌سنجی طرح داشت، از آن استقبال کردند و بنا بود به این طرح وام تعلق گیرد.
مطالعات امکان‌سنجی این طرح هم‌اکنون موجود و کاملا قابل دفاع است؛ بنابراین در اقتصادی بودن این طرح تردیدی نیست. از این رو دلیل اجرایی نشدن طرح فراگیر پالایشی سیراف نه به دلیل اقتصادی نبودن آن، بلکه تنها به دلیل مسائل مالی و تحریم‌ها بوده است. همانطور که نگارنده خبر هم اذعان کرده است، مبنای سیراف بر تولید نفتا بنا نهاده شد زیرا زنجیره سودآوری و اقتصادی بودن این طرح به صنعت پتروشیمی پیوند می‌خورد، اما همچنان دست بخش خصوصی باز گذاشته شده است که پس از تولید نفتا، یا در این پالایشگاه‌ها بنزین تولید شود یا نفتا به عنوان خوراک ترکیبی به واحدهای پتروشیمی منتقل شود. پس این راهکاری منطقی برای خروج از مضایقی است که تحریم ایجاد کرده نه نشانه اینکه طرح پیشین غیراقتصادی بوده است.
گزارش نویس محترم در بخشی از نوشته خود ایراد گرفته است که چرا وزارت نفت برای ساخت پالایشگاه به میزان 2 میلیون بشکه برای بخش خصوصی مجوز صادر کرده است. بهتر است نویسنده و صد البته خبرگزاری فارس موضع خود را مشخص کنند که سرانجام به نظر ایشان وزارت نفت با توجه به ظرفیت‌های قانونی و وظایف محول شده باید برای توسعه صنایع پالایشی با توان بخش خصوصی اقدام کند یا خیر؟ این موضع‌گیری ضد و نقیض یک رسانه درباره یک موضوع اقتصادی و صنعتی نشان می‌دهد که احتمالا هدف از طرح این موضوع تنها طرح انتقاد علیه وزیر نفت است و گرنه کیست که نداند صدور مجوز برای یک فعالیت اقتصادی و صنعتی نقطه آغاژ آن کار است و پس از آن سرمایه گذاران بر اساس مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی کار خود را پیش می‌برند و این موضوع ارتباطی با مشخص بودن موضوع تامین خوراک یا زنجیره محصولات تولیدی پیش از آن ندارد زیرا بدیهی است که این موارد در گزارش امکان‌سنجی هر طرح مشخص می‌شود.
گزارش‌نویس محترم م‌ پرسد چرا وزیر نفت پنج سال پیش از تولید نفتا حمایت کرد؟ در پاسخ باید گفت زیرا این کار سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین روش برای جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی پارس جنوبی بود. می‌پرسد چرا وزیر نفت پنج سال پیش نمی‌دانست که تولید بوتان و پروپان پارس جنوبی افزایش می‌یابد؟ در پاسخ باید گفت اتفاقا وزارت نفت به این موضوع کاملا اشراف دارو و اکنون نیز مشکلی با این افزایش تولید پروپان و بوتان و اتان ندارد و یکی از مزیت‌های نسبی کشور در سبد محصولات صادراتی است و اگر اکنون بحث خوراک ترکیبی واحدهای پتروشیمی مبتنی بر نفتاست این موضوع راهکاری برای جبران تاخیر طرح سیراف به دلیل تحریم‌ است نه راه فراری برای خلاص شدن از افزایش پروپان و بوتان تولیدی پارس جنوبی.
در پایان ضمن استقبال از طرح هرگونه نقد و انتقاد اصولی با هدف هم‌افزایی و روشنگری برای مردم بزرگ و سرافراز ایران، امیدواریم شرایط لازم برای توسعه کشور به دور از هیاهو و شعارهای عوامانه، بیش از پیش فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/94398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

علم منتظر معجزه نمی ماند

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

خداحافظ نبوغ!

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

صدای زمین را بشنوید

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره