سیاست و بازاریابی

آخرين مطالب

مشخصات پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3990X با 64 هسته فاش شد اخبار

  بزرگنمايي:

سیاست و بازاریابی - مشخصات فاش‌شده از AMD’s Flagship Ryzen Threadripper 3990X از بهره‌مندی این پردازنده‌ی پرچمدار از 64 هسته و 128 ترد حکایت دارد.

AMD روز گذشته به‌صورت رسمی نسل سوم پردازنده‌های مرکزی سری رایزن تردریپر (Ryzen Threadripper) را معرفی کرد که قدرتمندترین مدل آن‌ها از 32 هسته‌ی پردازشی در کنار 64 ترد بهره می‌گیرد و از پلتفرم TRX40 که مبتنی‌بر سوکت sTRX4 است استفاده می‌کند. AMD اعلام کرده که پردازنده‌های اولیه‌ی معرفی‌شده از خانواده‌ی تردریپر نسل سوم در تاریخ 25 نوامبر 2019 (4 آذر 1398) روانه‌ی بازار خواهند شد. به‌تازگی مشخصات مربوط به مدل دیگری از پردازنده‌های این خانواده فاش شده است که قدرت پردازشی بیشتری از همه‌ی آن‌ها دارد و به‌نوعی پرچمدار محسوب می‌شود. تاکنون جزئیات خاصی را از این پردازنده نشنیده بودیم؛ با این‌حال MSI به‌شکلی تصادفی در وب‌سایت رسمی‌اش به‌شکلی تصادفی به AMD Ryzen Threadripper 3990X با 64 هسته‌ی پردازشی و 128 ترد اشاره کرده است. پرچمدار خانواده‌ی تردریپر نسل سوم ظاهرا مبتنی‌بر لیتوگرافی 7 نانومتری است و از هسته‌های ذن 2 (Zen 2) بهره می‌گیرد. نکته‌ی جالب درمورد پرچمدار خانواده‌ی رایزن نسل سوم، بهره‌مندی آن از 64 هسته‌ی پردازشی و 128 ترد است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تراشه‌ی جدید AMD عملکرد پردازشی بسیار قدرتمندی خواهد داشت. به‌عبارتی دیگر، تراشه‌ی پرچمدار موردبحث در مقایسه با Ryzen Threadripper 3970X که به‌تازگی معرفی شده است و به‌زودی با قیمت 1٬999 دلار آمریکا روانه‌ی بازار خواهد شد، دو برابر هسته و ترد بیشتری دارد. در ابتدا انتظار داشتیم که AMD در کنفرانس مربوط به پردازنده‌های رایزن تردریپر نسل سوم به 3990X هم اشاره کند، اما این اتفاق رخ نداد؛ موضوعی که نشان می‌دهد AMD بنابه دلایلی خاص تصمیم گرفته است تیزر رایزن تردریپر 3990 ایکس را به زمانی دیگر موکول کند.
البته برخی از کاربران مدعی شده‌اند که احتمال دارد AMD به‌طور کلی تولید و عرضه‌ی پردازنده‌ی 64 هسته‌ای Ryzen Threadripper 3990X را لغو کرده باشد و به‌همین دلیل تراشه‌ی موردبحث در کنفرانس این شرکت حضور پیدا نکرد. با این‌حال اخبار جدیدی در این زمینه منتشر شده‌اند که تا حد زیادی ادعای این دسته از کاربران را رد می‌کنند. روز گذشته MSI در وب‌سایت رسمی‌اش ویدئوی معرفی مادربرد TRX40 Creator را منتشر کرد که در آن به پردازنده‌ی Ryzen Threadripper 3990X ای‌ام‌دی اشاره شده بود. ویدئوی موردبحث که هم‌اکنون از وب‌سایت رسمی MSI حذف شده است، نحوه‌ی عملکرد مادربرد TRX40 Creator را در کنار یک پردازنده‌ی سری تردریپر نشان می‌داد. در آن ویدئو دیدیم که فردی، منوی Task Manager را نیز باز کرد تا مشخصات مربوط به تراشه‌ی موردبحث قابل‌رؤیت باشد. در پنجره‌ی Task Manager به‌وضوح شاهد 8 کاشی عمودی و 16 کاشی افقی هستیم که جمعا به 128 ترد منتهی می‌شود. در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که پردازنده‌ی Ryzen Threadripper 3970X از 64 ترد بهره می‌گیرد. در ضمن مادربرد TRX40 Ccreator از دو سوکت بهره‌مند نیست؛ با در نظر گرفتن همین موضوع می‌توانیم بفهمیم که تراشه‌ی به‌نمایش‌درآمده در ویدئوی MSI، بدون شک یک تراشه با 128 ترد است. افزون بر این موارد، هیچ احتمالی وجود ندارد که پردازنده‌ی موردبحث، نسل دوم پردازنده‌ی سری EPYC باشد؛ زیرا پردازنده‌های EPYC برای پلتفرم سرور طراحی و تولید شده‌اند. برخی کارشناسان سعی کرده‌اند پردازنده‌های EPYC را روی پلتفرم X399 که مختص به پردازنده‌های پرچمدار سطح بالای دسکتاپ (HEDT) بوده، قرار دهند؛ اما تلاش آن‌ها با شکست مواجه شده است. با در نظر گرفتن این گفته‌ها، فقط یک نتیجه‌گیری منطقی باقی می‌ماند: تراشه‌ی موجود در ویدئوی MSI نمونه‌ی اولیه‌ی پردازنده‌ای است که در نقش پرچمدار خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم ظاهر خواهد شد؛ همان Ryzen Threadripper 3990X.
افزون بر اطلاعات موجود در ویدئوی منتشرشده از سوی MSI، تقریبا هیچ‌گونه جزئیات بیشتری درمورد پردازنده‌ی AMD Ryzen Threadripper 3990X نمی‌دانیم، با این‌حال اطمینان داریم که 3990X قرار است پرچمدار خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم باشد. احتمالا این تراشه از 64 هسته‌ی پردازشی، 128 ترد، حدودا 128 لاین PCIe نسل چهار و حداکثر 228 مگابایت حافظه‌ی کش سطح دوم (L2) و سطح سوم (L3) بهره خواهد گرفت. این مشخصات باعث می‌شوند Ryzen Threadripper 3990X محصولی بسیار قدرتمند و پرکاربرد برای آن دسته از کاربرانی باشد که توان پرداخت 3٬000 دلار پول را برای یک پردازنده دارند. به‌گفته‌ی برخی رسانه‌ها، AMD قصد دارد پردازنده‌ی جدیدش را در ژانویه‌ی 2020 (دی - بهمن 1398) معرفی و عرضه کند. موضوع مهمی که در کنفرانس اخیر AMD مشخص شد، این است که 3970X و 3960X به‌عنوان نخستین پردازنده‌های جدید سری تردریپر برخلاف مدل‌های سری EPYC از هشت Die ذن 2 CCD بهره نمی‌گیرند و درواقع به‌جای آن از چهار Die ذن 2 CCD استفاده می‌کنند. هر یک از Die های ذن 2 CCD خودشان شامل هشت هسته‌ی پردازشی هستند؛ بنابراین چهار Die در کنار یک‌دیگر می‌توانند تأثیر مهمی روی کاهش میزان مصرف انرژی داشته باشند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که AMD قصد دارد در تراشه‌ی پرچمدار Ryzen Threadripper 3990X همچون تراشه‌های EPYC از هشت Die ذن 2 CCD بهره بگیرد .

مشخصات پردازنده‌های مرکزی خانواده‌ی AMD Ryzen Threadripper نسل سوم
نام پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تعداد هسته‌های پردازشی تعداد تردهای پردازشی نسل پیشین پردازنده فرکانس پردازشی پایه فرکانس پردازشی بوست مجموع حافظه‌ی کش (Cache) توان طراحی حرارتی (TDP) قیمت عرضه به بازار تاریخ عرضه در خرده‌فروشی‌ها
AMD Ryzen Threadripper 3990X/WX 64128AMD Ryzen Threadripper 2990WX (با 32 هسته و 64 ترد)نامشخصنامشخصنامشخصتقریبا 280 واتاحتمالا 2٬999 دلارژانویه 2020 (دی - بهمن 1398)
AMD Ryzen Threadripper 3980X/WX 4896ناموجودنامشخصنامشخصنامشخصتقریبا 280 واتاحتمالا 2٬499 دلارژانویه 2020 (دی - بهمن 1398)
AMD Ryzen Threadripper 3970X/WX 3264AMD Ryzen Threadripper 2970WX (با 24 هسته و 48 ترد)3/7 گیگاهرتز4/5 گیگاهرتز128 مگابایت280 وات1٬999 دلار25 نوامبر 2019 (4 آذر 1398)
AMD Ryzen Threadripper 3960X 2448ناموجود3/8 گیگاهرتز4/5 گیگاهرتز128 مگابایت280 وات1٬399 دلار25 نوامبر 2019 (4 آذر 1398)

انتظار داریم AMD بخواهد طی ماه‌های پیش‌رو، جزئیات رسمی بیشتری را درمورد دیگر پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن تردریپر نسل سوم با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد. در ضمن پیش‌بینی می‌کنیم این شرکت در تاریخ 4 آذر 1398 یعنی هنگام عرضه‌ی مدل‌های اولیه‌ی پردازنده‌های جدید تردریپر، تیزر مربوط به Ryzen Threadripper 3990X را منتشر کند. دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد پردازنده‌های جدید AMD چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.siasatvabazaryabi.ir/Fa/News/95975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

آیفون زیر سایه هواوی رفت

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

«متاورس» بازگشته است

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت